REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 1321
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU1)
z dnia 28 lipca 2020 r.
w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii
Na podstawie art. 45h ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 276, 284, 782 i 1086) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) sposób, tryb i szczegółowe warunki nadawania uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, zwanych dalej „uprawnieniami zawodowymi”, oraz działania komisji kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, zwanej dalej „komisją kwalifikacyjną”, w tym:
a) tryb składania dokumentów, o których mowa w art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, zwanej dalej „ustawą”,
b) warunki uznawania praktyki zawodowej, a także sposób prowadzenia dziennika praktyki zawodowej przez osobę ubiegającą się o nadanie uprawnień zawodowych, zwaną dalej „osobą zainteresowaną”, w tym jego wzór,
c) organizację i sposób działania komisji kwalifikacyjnej,
d) sposób przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i ustalania jego kosztów,
e) wzory świadectw stwierdzających nadanie uprawnień zawodowych,
f) warunki, które powinien spełniać program studiów osób zainteresowanych nadaniem uprawnień zawodowych w zakresach, o których mowa w art. 43 pkt 3, 6 i 7 ustawy, aby komisja kwalifikacyjna mogła uznać umiejętności, o których mowa w art. 44a ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, jako spełniające wymagania do nadania uprawnień zawodowych;
2) wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne oraz tryb pobierania tej opłaty;
3) wysokość wynagrodzenia przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej i członków komisji kwalifikacyjnej.
Rozdział 2
Tryb składania dokumentów
§ 2. [Wniosek o nadanie uprawnień zawodowych]
1) dane osoby zainteresowanej:
a) nazwisko i imię (imiona),
b) imię ojca,
c) datę i miejsce urodzenia,
d) numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL,
e) wykształcenie, nazwy szkół i rok ich ukończenia,
f) adres zamieszkania, w tym kod pocztowy,
g) adres do korespondencji – jeżeli jest inny niż adres zamieszkania;
2) wskazanie zakresu uprawnień zawodowych, o których nadanie ubiega się osoba zainteresowana.
2. Osoba zainteresowana może podać we wniosku adres poczty elektronicznej lub numer telefonu do kontaktu.
3. Osoba zainteresowana oprócz dokumentów wymienionych w art. 45 ust. 3 ustawy dołącza do wniosku:
1) dziennik praktyki zawodowej;
2) dwie fotografie o wymiarach 35 × 45 mm przedstawiające aktualny wizerunek osoby zainteresowanej;
3) potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej z tytułu wydania świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień zawodowych.
Rozdział 3
Sposób prowadzenia dziennika praktyki zawodowej oraz warunki uznawania praktyki zawodowej
§ 3. [Wzór dziennika praktyki zawodowej]
2. Do wniosku o wydanie dziennika praktyki zawodowej dołącza się potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie dziennika praktyki zawodowej.
3. Przed wydaniem dziennika praktyki zawodowej wypełnia się jego stronę tytułową – stronę zewnętrzną, wpisując dane wskazane we wniosku o wydanie tego dziennika.
4. W przypadku zapełnienia dziennika praktyki zawodowej wpisami przed ukończeniem praktyki zawodowej, osoba odbywająca tę praktykę wnioskuje o wydanie dodatkowego dziennika praktyki zawodowej.
§ 4. [Dziennik praktyki zawodowej]
2. Potwierdzenie wykonywanych w ramach praktyki zawodowej prac geodezyjnych lub prac kartograficznych następuje przez złożenie przy każdym wpisie podpisu osoby posiadającej uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod kierunkiem której były prowadzone prace geodezyjne lub prace kartograficzne, z podaniem imienia i nazwiska, numeru uprawnień zawodowych oraz daty dokonania wpisu.
3. W przypadku braku możliwości uzyskania potwierdzenia wpisu osoba zainteresowana składa oświadczenie, w którym przedstawia okoliczności uniemożliwiające uzyskanie tego potwierdzenia oraz wskazuje osobę, pod kierunkiem której wykonywała prace geodezyjne lub prace kartograficzne, oraz numer jej uprawnień zawodowych.
4. W dzienniku praktyki zawodowej są dokonywane wpisy dotyczące prac geodezyjnych lub prac kartograficznych wykonywanych wyłącznie w ramach jednego z zakresów uprawnień zawodowych, o których mowa w art. 43 ustawy.
5. Poprawki wynikające z omyłek pisarskich, wyjaśnienia lub inne zmiany wpisów mogą być zawarte w dzienniku praktyki zawodowej bezpośrednio pod opisem czynności, których te poprawki, wyjaśnienia lub inne zmiany dotyczą.
6. Poprawki wynikające z omyłek pisarskich, wyjaśnienia lub inne zmiany wpisów w dzienniku praktyki zawodowej potwierdza osoba, która potwierdziła wpis będący przedmiotem danej poprawki, wyjaśnienia lub zmiany, przez złożenie przy każdej poprawce, wyjaśnieniu lub zmianie podpisu osoby posiadającej uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod kierunkiem której były prowadzone prace geodezyjne lub prace kartograficzne, z podaniem imienia i nazwiska, numeru uprawnień zawodowych oraz daty dokonania wpisu.
§ 5. [Warunki uznania praktyki zawodowej]
2. Rodzaj i liczbę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, w tym opracowań geodezyjnych lub kartograficznych, niezbędnych do uznania praktyki zawodowej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Warunki, które powinien spełniać program studiów osób zainteresowanych nadaniem uprawnień zawodowych w zakresach, o których mowa w art. 43 pkt 3, 6 i 7 ustawy
§ 6. [Warunki, które powinien spełniać program studiów osób zainteresowanych nadaniem uprawnień zawodowych w zakresach, o których mowa w art. 43 pkt 3, 6 i 7 ustawy]
2. Udział zajęć w formie wykładów i seminariów, umożliwiających uzyskanie umiejętności, o których mowa w art. 44a ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, w łącznej liczbie zajęć określonych programem studiów powinien wynosić nie więcej niż 50%.
Rozdział 5
Organizacja i sposób działania komisji kwalifikacyjnej
§ 7. [Skład komisji kwalifikacyjnej]
1) przewodniczący komisji kwalifikacyjnej;
2) wiceprzewodniczący komisji kwalifikacyjnej;
3) dwaj sekretarze komisji kwalifikacyjnej;
4) pozostali członkowie komisji kwalifikacyjnej, w liczbie co najmniej 50 osób.
2. Wiceprzewodniczącego komisji kwalifikacyjnej i sekretarzy komisji kwalifikacyjnej wyznacza spośród członków komisji kwalifikacyjnej przewodniczący komisji kwalifikacyjnej w uzgodnieniu z Głównym Geodetą Kraju.
§ 8. [Ogranizacja działania komisji kwalifikacyjnej]
1) organizuje pracę komisji kwalifikacyjnej, w tym w porozumieniu z Głównym Geodetą Kraju ustala roczny plan pracy komisji kwalifikacyjnej, obejmujący planowane terminy i miejsca przeprowadzania części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego oraz dokonuje jego zmian;
2) składa wniosek do Głównego Geodety Kraju o powołanie spośród członków komisji kwalifikacyjnej zespołu kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 45b ust. 5 ustawy, do przeprowadzenia danego postępowania kwalifikacyjnego i wskazuje przewodniczącego zespołu kwalifikacyjnego;
3) zwołuje posiedzenia komisji kwalifikacyjnej;
4) w porozumieniu z Głównym Geodetą Kraju wyznacza termin i miejsce przeprowadzenia części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego;
5) sporządza zestawienia wynagrodzeń należnych poszczególnym członkom komisji kwalifikacyjnej;
6) zwołuje posiedzenia prezydium komisji kwalifikacyjnej w sprawach, o których mowa w § 9 ust. 3;
7) dokonuje podziału zadań sekretarzy komisji kwalifikacyjnej.
2. W skład zespołu kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 45b ust. 5 ustawy, wchodzą członkowie komisji kwalifikacyjnej posiadający uprawnienia zawodowe, z tym że zakres uprawnień zawodowych posiadanych przez co najmniej trzech członków zespołu kwalifikacyjnego jest tożsamy z zakresem uprawnień zawodowych, o które ubiega się osoba zainteresowana biorąca udział w postępowaniu kwalifikacyjnym.
3. W przypadku gdy przewodniczący komisji kwalifikacyjnej nie może wykonywać swoich obowiązków, pracami komisji kwalifikacyjnej kieruje wiceprzewodniczący komisji kwalifikacyjnej.
4. Wiceprzewodniczący komisji kwalifikacyjnej:
1) zapewnia zachowanie jednolitości merytorycznej postępowań kwalifikacyjnych;
2) weryfikuje pytania egzaminacyjne;
3) dokonuje wyboru pytań egzaminacyjnych na każde postępowanie kwalifikacyjne;
4) przedstawia do zatwierdzenia Głównemu Geodecie Kraju propozycję zestawów pytań na egzaminy, o których mowa w § 15 ust. 1.
5. Sekretarz komisji kwalifikacyjnej zapewnia obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną komisji kwalifikacyjnej oraz postępowań kwalifikacyjnych, w tym:
1) prowadzi bieżącą korespondencję z osobami zainteresowanymi w sprawach związanych z organizacją postępowań kwalifikacyjnych;
2) odpowiada za organizację przeprowadzenia egzaminu;
3) przygotowuje formularze protokołów postępowania kwalifikacyjnego, o których mowa w § 20 ust. 1.
§ 9. [Prezydium komisji kwalifikacyjnej]
2. Skład prezydium komisji kwalifikacyjnej powinien być tak dobrany, aby reprezentowane były wszystkie zakresy uprawnień zawodowych, o których mowa w art. 43 ustawy.
3. Prezydium komisji kwalifikacyjnej dokonuje oceny poziomu merytorycznego zakończonych egzaminów.
Rozdział 6
Sposób przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i ustalania jego kosztów oraz wzór świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień zawodowych
§ 10. [Zespół kwalifikacyjny]
1) trzech członków komisji kwalifikacyjnej – w przypadku postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzanego wobec osób zainteresowanych, o których mowa w art. 44 ust. 3 oraz art. 44a ust. 1 i 3 ustawy;
2) pięciu członków komisji kwalifikacyjnej – w przypadku postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzanego wobec osób zainteresowanych, o których mowa w art. 44 ust. 1 oraz art. 44a ust. 2 ustawy.
2. Pracami zespołu kwalifikacyjnego kieruje przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego wyznaczony spośród członków zespołu kwalifikacyjnego przez przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej.
3. W przypadku postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzanego wobec osób zainteresowanych, o których mowa w art. 44 ust. 3 oraz art. 44a ust. 3 ustawy, pracami zespołu kwalifikacyjnego kieruje przewodniczący komisji kwalifikacyjnej.
4. Członek zespołu kwalifikacyjnego podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym:
1) gdy jest osobą zainteresowaną albo pozostaje z osobą zainteresowaną w takim stosunku prawnym, że wynik postępowania kwalifikacyjnego może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki;
2) swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia;
3) osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
4) gdy osoba zainteresowana odbywała lub odbywa u niego praktykę zawodową;
5) gdy pozostaje z osobą zainteresowaną w stosunku nadrzędności służbowej.
5. Powody wyłączenia członka zespołu kwalifikacyjnego od udziału w postępowaniu trwają także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.
6. W przypadku zaistnienia powodów wyłączenia od udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym członek zespołu kwalifikacyjnego podlegający wyłączeniu od udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym informuje Głównego Geodetę Kraju o ich wystąpieniu.
7. W przypadku powzięcia informacji o wystąpieniu powodów wyłączenia członka zespołu kwalifikacyjnego Główny Geodeta Kraju niezwłocznie wyłącza tego członka od udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym.
8. W przypadku wyłączenia członka zespołu kwalifikacyjnego Główny Geodeta Kraju, na wniosek przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej, wyznacza do prac zespołu kwalifikacyjnego innego członka komisji kwalifikacyjnej.
§ 11. [Uczestnictwo przedstawiciela Głównego Geodety Kraju w postępowaniu kwalifikacyjnym]
§ 12. [Wyznaczenie terminu i miejsca przeprowadzenia części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego]
2. Termin przeprowadzenia części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego ustala się na dzień przypadający nie wcześniej niż 6 tygodni od dnia jego wyznaczenia.
3. Za zgodą osoby zainteresowanej wyrażoną w formie pisemnej w postaci papierowej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną dopuszcza się przeprowadzenie części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego w terminie przypadającym wcześniej niż 6 tygodni od dnia jego wyznaczenia.
§ 13. [Weryfikacja dokumentów]
1) osób zainteresowanych, o których mowa w art. 44 ust. 3 oraz art. 44a ust. 1 i 3 ustawy – jest stwierdzenie spełnienia albo niespełnienia przez te osoby wymagań określonych w ustawie dla nadania uprawnień zawodowych w zakresie wskazanym we wniosku;
2) pozostałych osób zainteresowanych – jest rozstrzygnięcie o dopuszczeniu albo niedopuszczeniu osoby zainteresowanej do części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego.
2. Weryfikacja dokumentów polega w szczególności na:
1) sprawdzeniu wpisów w rejestrze wydanych dzienników praktyki zawodowej;
2) analizie opisanych w dzienniku praktyki zawodowej czynności wykonanych przez osobę zainteresowaną;
3) zbadaniu, czy rodzaj i liczba prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, w tym opracowań geodezyjnych lub kartograficznych, powstałych w wyniku tych czynności są zgodne z rodzajem i liczbą prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, w tym opracowań geodezyjnych lub kartograficznych, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. Weryfikacja dokumentów może obejmować również sprawdzenie, czy osoba zainteresowana osobiście wykonywała czynności w ramach prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, w tym opracowań geodezyjnych lub kartograficznych. Sprawdzenie odbywa się na podstawie informacji pozyskanych z ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, w którym jest przechowywana dokumentacja geodezyjna i kartograficzna prac geodezyjnych lub prac kartograficznych wykazanych w dzienniku praktyki zawodowej.
4. W przypadku wniosków osób zainteresowanych, o których mowa w art. 44a ust. 1 ustawy, część wstępna postępowania kwalifikacyjnego obejmuje również weryfikację programu studiów realizowanego na kierunku studiów ukończonych przez osobę zainteresowaną, w odniesieniu do warunków, które powinien spełniać program studiów, aby osoba zainteresowana nabyła umiejętności, o których mowa w art. 44a ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy.
5. Weryfikacja programu studiów polega na ocenie, czy program ten spełnia warunki określone w § 6.
6. Źródłem informacji stanowiących podstawę do przeprowadzenia przez komisję kwalifikacyjną weryfikacji programu studiów są suplement do dyplomu ukończenia studiów oraz wypis z programu studiów potwierdzony przez uczelnię.
7. W przypadku gdy przepisy obowiązujące w dniu uzyskania przez osobę zainteresowaną wykształcenia umożliwiającego ubieganie się o nadanie uprawnień zawodowych nie przewidywały wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 6, źródłem informacji stanowiących podstawę do przeprowadzenia przez komisję kwalifikacyjną weryfikacji programu studiów są inne dokumenty wystawione przez uczelnię, wskazujące spełnienie warunków określonych w § 6.
§ 14. [Egzamin pisemny i ustny]
2. Przed rozpoczęciem części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego informuje osoby zainteresowane o warunkach organizacyjnych przeprowadzenia egzaminu.
§ 15. [Zakres egzaminu pisemnego]
1) część ogólną składającą się z 60 pytań testowych sprawdzających znajomość przepisów aktów prawnych oraz standardów technicznych w zakresie geodezji i kartografii, których znajomość jest wymagana bez względu na zakres uprawnień zawodowych, przy czym przy każdym pytaniu testowym jest podanych od 2 do 4 odpowiedzi, z których co najmniej jedna jest poprawna;
2) część szczegółową składającą się z 3 pytań opisowych wymagających udzielenia odpowiedzi dotyczących wykonywania prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, uwzględniających zakres uprawnień zawodowych, o których nadanie ubiega się osoba zainteresowana, oraz wskazania aktów prawnych regulujących zagadnienia określone w tych pytaniach.
2. Każda z części egzaminu pisemnego trwa 1 godzinę.
3. Egzamin pisemny jest przeprowadzany z zastosowaniem techniki komputerowej.
4. Przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego ogłasza rozpoczęcie części ogólnej egzaminu pisemnego.
5. Po zakończeniu części ogólnej egzaminu pisemnego przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego ogłasza co najmniej 10-minutową przerwę.
6. Do części szczegółowej egzaminu pisemnego mogą przystąpić osoby, które uzyskały pozytywny wynik z części ogólnej egzaminu pisemnego.
§ 16. [Zasady przeprowadzania egzaminu pisemnego]
2. Korzystanie przez osobę zainteresowaną z pomocy innych osób, urządzeń odtwarzających lub urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji lub jakichkolwiek innych nośników informacji, innych niż służące do przeprowadzenia egzaminu, powoduje zakończenie w stosunku do tej osoby egzaminu i jest równoznaczne z uzyskaniem przez nią wyniku negatywnego.
3. W czasie trwania części szczegółowej egzaminu pisemnego osoba zainteresowana może korzystać z pomocy tylko tekstów aktów prawnych w postaci papierowej.
4. W Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Głównego Geodetę Kraju zamieszcza się w terminie do dnia 31 stycznia wykaz tytułów aktów prawnych stanowiących podstawę przygotowania pytań na egzamin pisemny i ustny, a także pytania z egzaminów pisemnych przeprowadzonych w roku ubiegłym.
§ 17. [Ocena z egzaminu pisemnego]
1) w części ogólnej przyznaje się 1 punkt za poprawną i pełną odpowiedź na każde pytanie;
2) w części szczegółowej przyznaje się od 0 do 7 punktów za odpowiedź na każde pytanie, przy czym za brak odpowiedzi przyznaje się 0 punktów.
2. Uzyskanie co najmniej 41 punktów w części ogólnej egzaminu pisemnego oraz co najmniej 15 punktów w części szczegółowej egzaminu pisemnego daje wynik pozytywny.
3. Odpowiedzi na pytania w części ogólnej egzaminu pisemnego są sprawdzane i oceniane automatycznie, z zastosowaniem techniki komputerowej.
4. Odpowiedzi na pytania w części szczegółowej egzaminu pisemnego są sprawdzane i oceniane przez członka komisji kwalifikacyjnej wskazanego przez przewodniczącego zespołu kwalifikacyjnego.
5. Nieuzyskanie przez osobę zainteresowaną pozytywnego wyniku w części szczegółowej egzaminu pisemnego wymaga powtórnego sprawdzenia i oceny odpowiedzi na pytania przez innego członka zespołu kwalifikacyjnego. W przypadku odmiennych ocen o ocenie egzaminu pisemnego decyduje przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego.
§ 18. [Warunek dopuszczenia do egzaminu ustnego]
§ 19. [Zasady przeprowadzania egzaminu ustnego]
2. Przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego wyznacza spośród członków zespołu kwalifikacyjnego osobę lub osoby zadające pytania w czasie egzaminu ustnego.
3. Pytania formułuje się w sposób zwięzły i jasny, z uwzględnieniem tematyki związanej z zakresem uprawnień zawodowych, o których uzyskanie ubiega się osoba zainteresowana.
4. Treść pytań z części ustnej egzaminu jest odnotowywana w protokole postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 20 ust. 1.
5. Odpowiedzi oceniają wszyscy członkowie zespołu kwalifikacyjnego.
6. W przypadku braku jednomyślności członków zespołu kwalifikacyjnego w ocenie odpowiedzi udzielonych przez osobę zainteresowaną w trakcie egzaminu ustnego przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego zarządza głosowanie. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu kwalifikacyjnego.
§ 20. [Protokół postępowania kwalifikacyjnego]
2. Protokół postępowania kwalifikacyjnego zawiera szczegółowe uzasadnienie stanowiska odpowiednio w sprawie niedopuszczenia do części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego albo w sprawie stwierdzenia braku kwalifikacji osoby zainteresowanej do nadania uprawnień zawodowych we wnioskowanym zakresie.
3. Uzasadnienie, o którym mowa w ust. 2, wymaga wskazania pytań oraz braków lub błędów w udzielonej odpowiedzi świadczących o tym, że osoba zainteresowana nie wykazała się wiedzą w stopniu wystarczającym do wykonywania przez nią samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii.
4. Po podpisaniu protokołu postępowania kwalifikacyjnego przez wszystkie osoby przeprowadzające postępowanie przewodniczący zespołu kwalifikacyjnego niezwłocznie ogłasza ustnie osobie zainteresowanej wynik postępowania kwalifikacyjnego. Czynność ta kończy postępowanie kwalifikacyjne.
§ 21. [Zwrot wniosku z protokołem postępowania kwalifikacyjnego]
§ 22. [Zwrot dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań]
§ 23. [Koszty postępowania kwalifikacyjnego]
1) koszty bezpośrednie, w których skład wchodzą koszty:
a) wynagrodzenia za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego,
b) materiałów i prac biurowych związanych z organizacją pracy komisji kwalifikacyjnej oraz przeprowadzeniem postępowania kwalifikacyjnego, w tym przygotowania formularzy protokołu postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 20 ust. 1;
2) koszty pośrednie, w których skład wchodzą koszty:
a) organizowania posiedzeń komisji kwalifikacyjnej, a także posiedzeń prezydium komisji kwalifikacyjnej,
b) opracowywania pytań egzaminacyjnych,
c) związane z obsługą prac komisji kwalifikacyjnej, w tym zapewnienia wody pitnej dla osób zainteresowanych.
§ 24. [Wzór świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień zawodowych osobom zainteresowanym]
Rozdział 7
Wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne oraz tryb pobierania tej opłaty
§ 25. [Wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne]
2. Wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne obejmujące tylko część wstępną wynosi 180 zł.
§ 26. [Rachunek bankowy]
Rozdział 8
Wysokość wynagrodzenia członków komisji kwalifikacyjnej
§ 27. [Wysokość wynagrodzenia członków komisji kwalifikacyjnej]
2. Wynagrodzenie przewodniczącego zespołu kwalifikacyjnego wynosi 110% wynagrodzenia przysługującego członkowi komisji kwalifikacyjnej.
3. Wynagrodzenie wiceprzewodniczącego komisji kwalifikacyjnej wynosi 40% wynagrodzenia przysługującego odpowiednio członkowi komisji kwalifikacyjnej wykonującemu pracę w ramach każdego postępowania kwalifikacyjnego.
4. Wynagrodzenie sekretarza komisji kwalifikacyjnej wynosi 75% wynagrodzenia przysługującego odpowiednio członkowi komisji kwalifikacyjnej wykonującemu pracę w ramach każdego postępowania kwalifikacyjnego.
5. Przewodniczącemu komisji kwalifikacyjnej przysługuje wynagrodzenie z tytułu wykonywania zadań, o których mowa w § 8 ust. 1, w wysokości 20% wynagrodzenia przysługującego członkowi komisji kwalifikacyjnej wykonującemu pracę w ramach każdego postępowania kwalifikacyjnego.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 28. [Postępowania kwalifikacyjne w toku]
§ 29. [Wzór dziennika praktyki zawodowej]
1) załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 20 września 2019 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii (Dz. U. poz. 1846) albo
2) załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 31 stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii (Dz. U. poz. 176) – jeżeli praktyka została rozpoczęta przed dniem 30 września 2019 r.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, strony 50 dziennika praktyki zawodowej nie wypełnia się.
§ 30. [Wydawanie dziennika praktyki zawodowej w poprzdnim wzorze]
§ 31. [Wejście w życie]
Minister Rozwoju: J. Emilewicz
1) Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 20 września 2019 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii (Dz. U. poz. 1846), które utraciło moc z dniem wejścia w życie art. 1 pkt 41 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 782).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rozwoju
z dnia 28 lipca 2020 r. (poz. 1321)
Załącznik nr 1
WZÓR – DZIENNIK PRAKTYKI ZAWODOWEJ
Załącznik nr 2
RODZAJ I LICZBA PRAC GEODEZYJNYCH LUB PRAC KARTOGRAFICZNYCH, W TYM OPRACOWAŃ GEODEZYJNYCH LUB KARTOGRAFICZNYCH, NIEZBĘDNYCH DO UZNANIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ
ZAKRES 1 – geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne:
1) zakładanie i pomiar osnów pomiarowych lub realizacyjnych – minimum 1 obiekt bez względu na jego wielkość;
2) pomiary sytuacyjne i wysokościowe oraz opracowywanie ich wyników dla potrzeb wykonania mapy do celów projektowych lub aktualizacji mapy zasadniczej – opracowanie map dla co najmniej 5 obiektów o łącznej powierzchni minimum 25 ha;
3) tyczenie obiektów budowlanych – minimum 10 obiektów budowlanych, w tym 5 dotyczących sieci uzbrojenia podziemnego;
4) inwentaryzacja obiektów budowlanych – minimum 10 prac geodezyjnych obejmujących inwentaryzację budynków lub budowli, w tym 5 dotyczących sieci uzbrojenia podziemnego.
ZAKRES 2 – rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych:
1) prace związane z postępowaniem rozgraniczeniowym wykonywanym w trybie administracyjnym lub sądowym – minimum 2 prace geodezyjne;
2) wznawianie znaków granicznych lub wyznaczanie punktów granicznych – minimum 8 prac geodezyjnych;
3) opracowanie mapy z projektem podziału nieruchomości – minimum 12 opracowań, w tym 8 w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65, 284, 471 i 782) i 4 w innym trybie;
4) prace geodezyjne związane z ewidencją gruntów i budynków – prace geodezyjne o różnym charakterze na obszarze minimum 1 obiektu, na którym przeprowadzano modernizację ewidencji gruntów i budynków w trybie art. 24a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 276, 284, 782 i 1086), lub na obszarze minimum 1 obiektu objętego postępowaniem scaleniowym lub prace związane z ustalaniem granic działek ewidencyjnych – minimum 5 prac geodezyjnych obejmujących łącznie 20 działek ewidencyjnych;
5) sporządzanie innych niż wymienione w pkt 3 map i dokumentów geodezyjnych do celów prawnych, łącznie z badaniem stanu prawnego nieruchomości – minimum 3 prace geodezyjne.
ZAKRES 3 – geodezyjne pomiary podstawowe:
1) opracowanie projektów podstawowej osnowy geodezyjnej poziomej, wysokościowej, grawimetrycznej, magnetycznej – minimum 1 opracowanie z jednego wymienionego rodzaju osnowy lub minimum 3 opracowania projektów szczegółowej osnowy geodezyjnej, w tym minimum 1 opracowanie osnowy wysokościowej;
2) zakładanie, pomiar i wyrównanie wyników pomiarów podstawowych osnów geodezyjnych poziomych i wysokościowych lub osnów wielofunkcyjnych, w tym pomiarów techniką GNSS – minimum 1 praca geodezyjna;
3) transformacje i przeliczenia współrzędnych między układami odniesienia, układami wysokościowymi i układami współrzędnych – minimum 2 prace geodezyjne;
4) przygotowywanie danych do zasilania baz danych osnów geodezyjnych (poziomej lub wysokościowej) lub osnów magnetycznych, lub osnów grawimetrycznych – minimum 1 praca geodezyjna;
5) modernizacja jednego z rodzajów osnów: geodezyjnych (poziomych lub wysokościowych), magnetycznych, grawimetrycznych oraz przeglądy i konserwacje – minimum 1 praca geodezyjna;
6) zakładanie geodezyjnych osnów szczegółowych (poziomych lub wysokościowych) – minimum 3 prace geodezyjne.
Do uznania przez komisję kwalifikacyjną praktyki zawodowej dotyczącej zakresu 3 konieczne jest wykazanie w dzienniku praktyki zawodowej wykonania prac należących do co najmniej 4 różnych z wymienionych powyżej rodzajów, przy czym w ramach wykonanych prac muszą się znaleźć minimum 2 prace geodezyjne obejmujące pomiary w terenie.
ZAKRES 4 – geodezyjna obsługa inwestycji:
1) projektowanie, zakładanie i pomiar osnowy realizacyjnej – prace geodezyjne obejmujące minimum 3 inwestycje różnych kategorii w rozumieniu załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.1));
2) badanie geometrii budowli i urządzeń przemysłowych – minimum 2 suwnice lub 1 szyb windowy lub 1 wieża lub inny obiekt budowlany o podobnym charakterze;
3) geodezyjna obsługa procesu inwestycyjnego na każdym etapie:
a) geodezyjne opracowanie projektu budowlanego – minimum 5 obiektów, w tym nie więcej niż 2 obiekty budownictwa mieszkaniowego,
b) pomiary realizacyjne budynków oraz budowli – minimum 5 budynków oraz 3 budowle,
c) geodezyjna inwentaryzacja budynków oraz budowli – minimum 5 budynków oraz 3 budowle różnych kategorii w rozumieniu załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane;
4) pomiary odkształceń i przemieszczeń budowli lub przemieszczeń podłoża – minimum 1 obiekt, na którym przeprowadzano pomiary obejmujące minimum 2 cykle pomiarowe.
ZAKRES 5 – geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych:
1) projektowanie, zakładanie i pomiar szczegółowych osnów geodezyjnych poziomych lub dowiązanych do nich osnów realizacyjnych w obiekcie scaleniowym – minimum 1 praca geodezyjna;
2) rozgraniczanie, wznawianie znaków granicznych, wyznaczanie punktów granicznych lub ustalanie granic działek ewidencyjnych – minimum 2 prace geodezyjne;
3) prace lub opracowania geodezyjne związane ze scalaniem lub wymianą gruntów rolnych lub leśnych, w szczególności wykonywanie szacunku porównawczego gruntów, projektowanie rozmieszczenia działek, sporządzanie dokumentacji realizowanych prac – minimum 2 obiekty objęte postępowaniem scaleniowym lub 1 obiekt objęty postępowaniem scaleniowym i 1 obiekt objęty postępowaniem wymiennym;
4) prace geodezyjne związane z wyznaczeniem i utrwaleniem projektu scalenia w terenie – minimum 1 obiekt.
ZAKRES 6 – redakcja map:
1) aktualizacja jednej z baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8 i 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
2) redakcja opracowań kartograficznych;
3) kontrola jakości baz danych przestrzennych oraz opracowań kartograficznych;
4) opracowanie obrazu kartograficznego rzeźby terenu na potrzeby standardowych opracowań kartograficznych;
5) wykonywanie prac geodezyjnych i prac kartograficznych unormowanych porozumieniami standaryzacyjnymi NATO i normami obronnymi;
6) przygotowanie mapy do druku offsetowego lub cyfrowego.
Do uznania przez komisję kwalifikacyjną praktyki zawodowej dotyczącej zakresu 6 konieczne jest wykazanie w dzienniku praktyki zawodowej wykonania prac należących do co najmniej 3 różnych z wymienionych powyżej rodzajów, z czego wyniki wykonania co najmniej 1 pracy podlegały przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
ZAKRES 7 – fotogrametria i teledetekcja:
1) projektowanie nalotu na potrzeby wykonania zdjęć fotogrametrycznych;
2) projektowanie osnowy fotogrametrycznej na potrzeby opracowania aerotriangulacji zdjęć fotogrametrycznych lub płaszczyzn referencyjnych na potrzeby wyrównania bloku danych pomiarowych pozyskanych w technologii lotniczego skanowania laserowego;
3) opracowanie aerotriangulacji bloku zdjęć fotogrametrycznych;
4) opracowanie ortofotomapy, w tym ortorektyfikacja zdjęć fotogrametrycznych lub zobrazowań satelitarnych oraz mozaikowanie ortoobrazów i podział na arkusze;
5) projektowanie nalotu na potrzeby wykonania lotniczego skanowania laserowego;
6) wyrównanie bloku danych pomiarowych pozyskanych w technologii lotniczego skanowania laserowego;
7) wykonanie klasyfikacji danych pomiarowych pozyskanych w technologii lotniczego skanowania laserowego;
8) opracowanie zbiorów danych wchodzących w skład bazy danych numerycznego modelu terenu;
9) wykonanie geodezyjnego pomiaru fotogrametrycznego;
10) kontrola jakości zbiorów danych wchodzących w skład baz danych dotyczących zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu.
Do uznania przez komisję kwalifikacyjną praktyki zawodowej dotyczącej zakresu 7 konieczne jest wykazanie w dzienniku praktyki zawodowej wykonania prac należących do co najmniej 6 różnych z wymienionych powyżej rodzajów, z czego wyniki wykonania co najmniej 2 prac podlegały przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1309, 1524, 1696, 1712, 1815, 2166 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 148, 471, 695, 782 i 1086.
Załącznik nr 3
WARUNKI, KTÓRE POWINIEN SPEŁNIAĆ PROGRAM STUDIÓW OSÓB ZAINTERESOWANYCH NADANIEM UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH W ZAKRESACH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 43 PKT 3, 6 I 7 USTAWY Z DNIA 17 MAJA 1989 R. – PRAWO GEODEZYJNE I KARTOGRAFICZNE (DZ. U. Z 2020 R. POZ. 276, 284, 782 I 1086), NIEZBĘDNE DO UZNANIA PRZEZ KOMISJĘ KWALIFIKACYJNĄ UMIEJĘTNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 44A UST. 1 PKT 3 LIT. A TEJ USTAWY, ZA SPEŁNIAJĄCE WYMAGANIA DO NADANIA UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH
Program studiów osób zainteresowanych nadaniem uprawnień zawodowych w zakresach, o których mowa w art. 43 pkt 3, 6 i 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, powinien obejmować następujące efekty kształcenia:
ZAKRES 3 – geodezyjne pomiary podstawowe
1. Zagadnienia prawne, techniczne i organizacyjne z zakresu geodezji i kartografii
Osoba zainteresowana zna ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne wraz z jej przepisami wykonawczymi.
2. Geodezja fizyczna, grawimetria i magnetyzm ziemski
Osoba zainteresowana:
1) ma wiedzę z zakresu pola siły ciężkości Ziemi oraz zjawisk pływowych, a także podstawową wiedzę z zakresu pola magnetycznego Ziemi;
2) zna zasady wykonywania absolutnych i względnych pomiarów grawimetrycznych oraz potrafi wykonać względne pomiary grawimetryczne, obliczać redukcje i anomalie grawimetryczne, a także zna zasady tworzenia grawimetrycznych modeli geoidy i potrafi z nich korzystać;
3) ma wiedzę z zakresu systemów wysokości oraz potrafi obliczać systemowe poprawki niwelacyjne i poprawki pływowe do pomiarów geodezyjnych.
3. Geodezja satelitarna i geodynamika
Osoba zainteresowana:
1) ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad działania systemów nawigacji satelitarnej GNSS oraz zasad wykonywania pomiarów z użyciem tych systemów, a także wiedzę z zakresu satelitarnych i naziemnych systemów wspomagania pomiarów GNSS;
2) potrafi wykonać pomiary GNSS na potrzeby zakładania sieci satelitarnych oraz korzystać z serwisów systemów wspomagania pomiarów GNSS;
3) zna zasady budowy modeli atmosfery i potrafi je wykorzystać w opracowaniu pomiarów satelitarnych.
4. Geodezja wyższa
Osoba zainteresowana:
1) ma podstawową wiedzę z zakresu astronomii i trygonometrii sferycznej;
2) ma wiedzę z zakresu geodezyjnych systemów i układów odniesienia oraz rozumie pojęcia z zakresu geometrii elipsoidy obrotowej;
3) ma podstawową wiedzę w zakresie odwzorowań kartograficznych oraz potrafi wykonać podstawowe obliczenia na elipsoidzie obrotowej, a także potrafi wykonać transformacje pomiędzy układami współrzędnych, jak również obliczać współrzędne i redukcje w odwzorowaniach kartograficznych.
5. Opracowanie pomiarów geodezyjnych
Osoba zainteresowana:
1) ma wiedzę z zakresu rachunku błędów oraz zna statystyczne podstawy opracowania obserwacji;
2) potrafi wykonać wyrównanie różnych typów osnów geodezyjnych.
6. Zakładanie i modernizacja osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
Osoba zainteresowana:
1) zna podstawowe konstrukcje osnów podstawowych i szczegółowych oraz zasady projektowania i zakładania osnów zintegrowanych, w tym z wykorzystaniem sieci ASG-EUPOS;
2) ma wiedzę z zakresu badania, rektyfikacji i komparacji instrumentów pomiarowych oraz potrafi sprawdzić prawidłowość działania instrumentów pomiarowych;
3) potrafi sporządzić i skompletować dokumentację geodezyjną założenia lub modernizacji osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
ZAKRES 6 – redakcja map
1. Zagadnienia prawne, techniczne i organizacyjne z zakresu geodezji i kartografii
Osoba zainteresowana zna ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne wraz z jej przepisami wykonawczymi.
2. Odwzorowania kartograficzne stosowane w polskich opracowaniach kartograficznych
Osoba zainteresowana:
1) zna podstawowe cechy układów odniesień i układy współrzędnych stosowanych w urzędowych opracowaniach w Rzeczypospolitej Polskiej;
2) potrafi dokonywać przeliczeń współrzędnych pomiędzy układami współrzędnych.
3. Zasady wykonywania prac topograficznych
Osoba zainteresowana:
1) zna zasady wykonywania prac terenowych w procesie tworzenia i aktualizacji baz danych topograficznych oraz pozyskiwania danych do bazy danych obiektów topograficznych, w tym wykorzystania danych fotogrametrycznych oraz danych z systemów mobilnych;
2) potrafi pozyskiwać i aktualizować dane na potrzeby baz danych obiektów topograficznych (umiejętność edycji danych).
4. Zasady tworzenia opracowań kartograficznych
Osoba zainteresowana zna zasady:
1) wykonania i aktualizacji map topograficznych i ogólnogeograficznych;
2) wykonania i aktualizacji map wykorzystywanych w nawigacji;
3) reprodukcji kartograficznej i przygotowania map do druku.
5. Zasady generalizacji kartograficznej
Osoba zainteresowana potrafi przeprowadzić generalizację bazy danych obiektów topograficznych oraz bazy danych numerycznego modelu terenu (NMT) na potrzeby standardowych i tematycznych opracowań kartograficznych.
6. Metody prezentacji kartograficznej
Osoba zainteresowana zna i potrafi zależnie od celu dobrać metody wizualizacji kartograficznej.
7. Mapoznawstwo
Osoba zainteresowana:
1) zna parametry (charakterystykę) map topograficznych i innych standardowych publikacji kartograficznych wydawanych przez Służbę Geodezyjną i Kartograficzną;
2) potrafi porównać i ocenić jakość opracowań kartograficznych;
3) potrafi dobrać odpowiedni produkt kartograficzny lub jego elementy jako referencję dla opracowań tematycznych.
ZAKRES 7 – fotogrametria i teledetekcja
1. Zagadnienia prawne, techniczne i organizacyjne z zakresu geodezji i kartografii
Osoba zainteresowana zna ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne wraz z jej przepisami wykonawczymi.
2. Cyfrowe przetwarzanie obrazów
Osoba zainteresowana:
1) ma wiedzę z zakresu podstaw cyfrowego przetwarzania obrazów;
2) potrafi posługiwać się technikami cyfrowego przetwarzania obrazów w fotogrametrii cyfrowej i teledetekcji.
3. Fotogrametria lotnicza i satelitarna
Osoba zainteresowana:
1) ma wiedzę z zakresu podstaw fotogrametrii lotniczej i satelitarnej oraz poszerzoną wiedzę na temat zastosowań fotogrametrii, w tym wiedzę w zakresie wykorzystania metod i technologii fotogrametrycznych do pozyskiwania danych do budowy baz danych topograficznych i tematycznych;
2) ma wiedzę na temat budowy numerycznych modeli terenu (NMT) oraz numerycznych modeli pokrycia terenu (NMPT), a także modeli budowli;
3) zna i potrafi stosować w praktyce techniki i technologie fotogrametryczne, a w szczególności zna zasady tworzenia map obrazowych, map wektorowych i modeli wysokościowych.
4. Fotogrametria bliskiego zasięgu
Osoba zainteresowana:
1) ma wiedzę dotyczącą istniejących sensorów i ich kalibracji, terratriangulacji, modeli i wizualizacji 3D;
2) potrafi przeprowadzać fotogrametryczne pomiary inżynierskie.
5. Skaning laserowy
Osoba zainteresowana:
1) zna podstawy pozyskiwania danych z wykorzystaniem skaningu laserowego;
2) ma wiedzę z zakresu wyrównania bloków (orientacji skanów) oraz potrafi wykonywać opracowania modeli 3D.
6. Teledetekcja
Osoba zainteresowana:
1) ma wiedzę z zakresu podstaw fizycznych teledetekcji;
2) zna dostępne materiały fotograficzne oraz rodzaje danych satelitarnych, a także ich potencjalne zastosowania;
3) potrafi dokonywać interpretacji zdjęć lotniczych i satelitarnych oraz zna podstawy cyfrowego przetwarzania i analizy obrazów lotniczych i satelitarnych;
4) ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowań teledetekcji, w tym wiedzę w zakresie wykorzystania metod i technologii teledetekcyjnych do pozyskiwania danych do budowy baz danych topograficznych i tematycznych;
5) potrafi wykonywać opracowania tematyczne na podstawie danych teledetekcyjnych.
7. Ocena jakości produktów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych
Osoba zainteresowana zna i potrafi, zależnie od charakteru opracowania, dobrać metody oceny jakości produktów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, a także porównać i ocenić jakość opracowań fotogrametrycznych i teledetekcyjnych.
Załącznik nr 4
WZÓR ŚWIADECTWA STWIERDZAJĄCEGO NADANIE UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH OSOBOM ZAINTERESOWANYM
strona 1
strona 2
strona 3
strona 4
Uwaga: Świadectwo o wymiarach 15 × 10 cm, dwustronnie foliowane, zaginane wzdłuż krawędzi pionowej. Strony 2 i 3 łączą się bocznymi krawędziami, krawędź boczna prawa strony 2 z boczną lewą strony 3.
- Data ogłoszenia: 2020-07-30
- Data wejścia w życie: 2020-07-31
- Data obowiązywania: 2023-09-06
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA