REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 978
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 19 maja 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szkoleń z zakresu oceny materiału siewnego, wymagań do wykonywania tej oceny oraz nadzoru i kontroli pracy podmiotów dokonujących tej oceny
Na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie (Dz. U. z 2019 r. poz. 568 oraz z 2020 r. poz. 425 i 875) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie szkoleń z zakresu oceny materiału siewnego, wymagań do wykonywania tej oceny oraz nadzoru i kontroli pracy podmiotów dokonujących tej oceny]
1) w § 1:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) szczegółowe warunki kadrowe, organizacyjne i techniczne, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa, zwanego dalej „wojewódzkim inspektorem”, właściwego ze względu na siedzibę tych jednostek albo Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zwanego dalej „Głównym Inspektorem”, do przeprowadzania szkoleń, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3 i art. 79 ust. 3 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o nasiennictwie, zwane dalej „ośrodkami szkoleniowymi”;”,
b) w pkt 8:
– w lit. a–d wyrazy „wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa” zastępuje się wyrazami „wojewódzkiego inspektora”,
– lit. e i f otrzymują brzmienie:
„e) laboratoriami Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa dokonującymi oceny laboratoryjnej materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, zwanymi dalej „urzędowymi laboratoriami”,
f) laboratoriami, które uzyskały akredytację Głównego Inspektora do oceny laboratoryjnej materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych, z wyłączeniem oceny weryfikacyjnej sadzeniaków ziemniaka, zwanymi dalej „akredytowanymi laboratoriami”;”;
2) w § 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Laboratorium ubiegające się o uzyskanie akredytacji Głównego Inspektora do wykonywania oceny laboratoryjnej materiału siewnego oraz akredytowane laboratorium powinno:”;
3) w § 3:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Laboratorium ubiegające się o uzyskanie akredytacji Głównego Inspektora do wykonywania oceny laboratoryjnej materiału siewnego oraz akredytowane laboratorium powinno być wyposażone ponadto:”,
b) w pkt 2 w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje lit. d w brzmieniu:
„d) sprzęt i aparaturę do wykonywania badań mikrobiologicznych umożliwiających przeprowadzenie badań zdrowotności – w przypadku oceny lucerny siewnej;”,
c) w pkt 3 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) sprzęt i aparaturę do wykonywania badań mikrobiologicznych umożliwiających przeprowadzenie badań zdrowotności – w przypadku oceny lnu zwyczajnego, soi oraz słonecznika;”,
d) w pkt 5 w lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje lit. c w brzmieniu:
„c) sprzęt i aparaturę do wykonywania badań mikrobiologicznych umożliwiających przeprowadzenie badań zdrowotności – w przypadku oceny cebuli, pora, papryki, fasoli wielokwiatowej, fasoli zwykłej tycznej i karłowej, grochu siewnego cukrowego i łuskowego, pomidora oraz bobu;”;
4) w § 12 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„W ramach nadzoru nad pracą urzędowych kwalifikatorów, akredytowanych kwalifikatorów, urzędowych próbobiorców, akredytowanych próbobiorców, akredytowanych laboratoriów i urzędowych laboratoriów odpowiednio wojewódzki inspektor albo Główny Inspektor dokonuje kontroli:”;
5) w § 14:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Główny Inspektor kontroluje pracę akredytowanych laboratoriów, sprawdzając wyposażenie laboratorium, stosowany sprzęt oraz stan pomieszczeń, szklarni i pola badawczego.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. W ramach kontroli pracy akredytowanych laboratoriów sprawdza się prawidłowość wykonywania przez laboratorium analiz prób testowych materiału siewnego przekazanych przez laboratorium wskazane przez Głównego Inspektora.”;
6) załączniki nr 1–3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1–3 do niniejszego rozporządzenia;
7) w załączniku nr 4 do rozporządzenia w części II:
a) w lit. A w ust. 2:
– w pkt 1 w lit. e wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ocenę zdolności kiełkowania nasion (czas trwania – nie mniej niż 4 godziny), w tym:”,
– w pkt 2:
– – w lit. c dodaje się tiret czwarte w brzmieniu:
„– dodatkowe badania wykonywane na nasionach czystych (masa 1000 nasion),”,
– – lit. g otrzymuje brzmienie:
„g) zestawienie wyników i porównanie z wymaganiami szczegółowymi, wydanie świadectw lub informacji (czas trwania – nie mniej niż 0,5 godziny);”,
– w pkt 3 w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje lit. g w brzmieniu:
„g) oznaczanie zdrowotności nasion (czas trwania – nie mniej niż 2 godziny);”,
– w pkt 4:
– – lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) kalibrację i stosowanie dmuchawy (czas trwania – nie mniej niż 2 godziny),”,
– – w lit. f wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ocenę zdolności kiełkowania nasion (czas trwania – nie mniej niż 4 godziny), w tym:”,
– w pkt 5:
– – lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) zasady oznaczania zawartości nasion innych gatunków roślin, zgodnie z wymaganiami szczegółowymi dla poszczególnych gatunków (czas trwania – nie mniej niż 4 godziny),”,
– – w lit. e wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ocenę zdolności kiełkowania nasion (czas trwania – nie mniej niż 4 godziny), w tym:”,
– w pkt 6:
– – lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) definicje nasion czystych dla nasion i nasion otoczkowanych (czas trwania – nie mniej niż 1 godzina),”,
– – w lit. c wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„zasady wykonywania analizy czystości (czas trwania – nie mniej niż 2 godziny), w tym:”,
– w pkt 7:
– – w lit. c wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„zasady wykonywania analizy czystości (czas trwania – nie mniej niż 3 godziny), w tym:”,
– – w lit. f wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ocenę zdolności kiełkowania nasion (czas trwania – nie mniej niż 5 godzin), w tym:”,
– w pkt 8:
– – lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) zasady oznaczania zawartości nasion innych gatunków roślin, zgodnie z wymaganiami szczegółowymi dla poszczególnych gatunków (czas trwania – nie mniej niż 0,5 godziny),”,
– – w lit. f kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje lit. g w brzmieniu:
„g) oznaczanie zdrowotności nasion (czas trwania – nie mniej niż 2 godziny).”,
b) w lit. B ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Czas trwania szkolenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie mniej niż 6 godzin.”,
c) w lit. C ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Czas trwania szkolenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 5 godzin.”;
8) załącznik nr 5 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;
9) załącznik nr 6 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. [Wejście w życie]
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. S. Giżyński
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2258).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 19 maja 2020 r. (poz. 978)
Załącznik nr 1
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE OCENY POLOWEJ MATERIAŁU SIEWNEGO
Tabela 1
Program szkolenia podstawowego w zakresie oceny polowej poszczególnych grup roślin uprawnych | |||
Czas trwania szkolenia | Grupa roślin | ||
zbożowe | pastewne | oleiste i włókniste | |
AGROTECHNIKA | |||
3 godz. | Zagadnienia: 1) podstawy ogólnej uprawy roli oraz roślin zbożowych; 2) zasady zmianowania roślin oraz płodozmian dla roślin zbożowych, z uwzględnieniem specyfiki gatunku oraz wymagań związanych z produkcją dobrej jakości materiału siewnego; 3) zabiegi uprawowe poprzedzające zakładanie plantacji nasiennych roślin; 4) owies głuchy oraz inne gatunki chwastów mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 5) choroby i szkodniki charakterystyczne dla poszczególnych gatunków roślin zbożowych mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego. | Zagadnienia: 1) podstawy ogólnej uprawy roli oraz poszczególnych grup roślin pastewnych; 2) zasady zmianowania roślin oraz płodozmian, z uwzględnieniem specyfiki gatunku oraz wymagań związanych z produkcją dobrej jakości materiału siewnego poszczególnych grup roślin pastewnych: a) bobowatych grubonasiennych, b) bobowatych drobnonasiennych, c) wiechlinowatych (traw), d) innych gatunków; 3) zabiegi uprawowe poprzedzające zakładanie plantacji nasiennych roślin; 4) chwasty mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 5) choroby i szkodniki charakterystyczne dla poszczególnych grup roślin pastewnych, mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego, w tym Clavibacter michiganensis ssp. insidiosus (McCulloch 1925) Davis et al. [CORBIN oraz Ditylenchus dipsaci (Kuehn) Filipjev [DITYDI] – dla lucerny siewnej. | Zagadnienia: 1) podstawy ogólnej uprawy roli oraz poszczególnych gatunków roślin oleistych i włóknistych; 2) zasady zmianowania roślin oraz płodozmian dla roślin oleistych i włóknistych, z uwzględnieniem specyfiki gatunku oraz wymagań związanych z produkcją dobrej jakości materiału siewnego poszczególnych gatunków roślin oleistych i włóknistych; 3) zabiegi uprawowe poprzedzające zakładanie plantacji nasiennych roślin; 4) chwasty mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 5) choroby i szkodniki charakterystyczne dla poszczególnych gatunków roślin oleistych i włóknistych, mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych, w tym Plasmopara halstedii (Farlow) Berlese & de Toni [PLASHA] – dla słonecznika. |
NASIENNICTWO | |||
2,5 godz. w przypadku roślin zbożowych oraz roślin oleistych i włóknistych 4,5 godz. w przypadku roślin pastewnych | Zagadnienia: 1) prawidłowe prowadzenie plantacji nasiennych poszczególnych gatunków roślin zbożowych, uwzględniające wymagania dla gatunku, w szczególności w zakresie izolacji przestrzennej; 2) specyfika i zasady produkcji materiału siewnego odmian mieszańcowych roślin zbożowych, ze szczególnym uwzględnieniem kukurydzy oraz żyta; 3) pielęgnacja plantacji nasiennych, w szczególności stosowanie zabiegów ochrony roślin oraz przeprowadzanie niezbędnej selekcji; 4) szacowanie wielkości zbioru nasion poszczególnych gatunków roślin zbożowych; 5) zasady zbioru materiału siewnego; 6) zagadnienia związane z przerobem nasion, w szczególności suszenie, czyszczenie i zaprawianie; 7) dokumentacja dotycząca wytwarzania materiału siewnego. | Zagadnienia: 1) prawidłowe prowadzenie plantacji nasiennych poszczególnych grup roślin pastewnych, uwzględniające wymagania dla gatunku, w szczególności w zakresie izolacji przestrzennej; 2) pielęgnacja plantacji nasiennych, w szczególności stosowanie zabiegów ochrony roślin oraz przeprowadzanie niezbędnej selekcji; 3) pielęgnacja plantacji nasiennych gatunków: a) wieloletnich oraz b) o dwuletnim cyklu produkcji, w tym prowadzonych metodą bezwysadkową; 4) szacowanie wielkości zbioru nasion poszczególnych grup roślin pastewnych: a) bobowatych grubonasiennych, b) bobowatych drobnonasiennych, c) wiechlinowatych (traw), d) innych gatunków; 5) zasady zbioru materiału siewnego; 6) zagadnienia związane z przerobem nasion, w szczególności suszenie, czyszczenie i zaprawianie; 7) dokumentacja dotycząca wytwarzania materiału siewnego. | Zagadnienia: 1) prawidłowe prowadzenie plantacji nasiennych poszczególnych gatunków roślin oleistych i włóknistych, uwzględniające wymagania dla gatunku, w szczególności w zakresie izolacji przestrzennej; 2) specyfika i zasady produkcji materiału siewnego odmian mieszańcowych roślin oleistych i włóknistych; 3) specyfika i zasady produkcji materiału siewnego mieszańców złożonych rzepaku; 4) specyfika i zasady produkcji materiału siewnego konopi; 5) pielęgnacja plantacji nasiennych, w szczególności stosowanie zabiegów ochrony roślin oraz przeprowadzanie ewentualnej selekcji; 6) pielęgnacja plantacji nasiennych gatunków o dwuletnim cyklu produkcji, w tym prowadzonych metodą bezwysadkową; 7) szacowanie wielkości zbioru roślin oleistych i włóknistych; 8) zasady zbioru materiału siewnego, z uwzględnieniem specyfiki gatunku; 9) zagadnienia związane z przerobem nasion, w szczególności suszenie, czyszczenie i zaprawianie; 10) dokumentacja dotycząca wytwarzania materiału siewnego. |
ODMIANOZNAWSTWO | |||
5 godz., w tym 4 godz. szkolenie praktyczne | Zagadnienia: 1) biologiczne cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków roślin zbożowych; 2) urzędowy opis odmiany; 3) podstawowe cechy wyróżniające poszczególne odmiany; 4) zasady rozpoznawania odmian; 5) informacje z oceny tożsamości. | Zagadnienia: 1) biologiczne cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków roślin pastewnych: a) strączkowych grubonasiennych, b) bobowatych drobnonasiennych, c) wiechlinowatych (traw), d) innych gatunków; 2) urzędowy opis odmiany; 3) podstawowe cechy wyróżniające poszczególne odmiany; 4) zasady rozpoznawania odmian; 5) informacje z oceny tożsamości. | Zagadnienia: 1) biologiczne cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków roślin oleistych i włóknistych; 2) urzędowy opis odmiany; 3) podstawowe cechy wyróżniające poszczególne odmiany; 4) zasady rozpoznawania odmian; 5) informacje z oceny tożsamości. |
PRZEPISY DOTYCZĄCE NASIENNICTWA | |||
2 godz. | Zagadnienia: 1) przepisy ustawy o nasiennictwie; 2) przepisy ustawy o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące nasiennictwa; 3) przepisy wykonawcze do ustawy o nasiennictwie; 4) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania i jakości materiału siewnego roślin zbożowych. | Zagadnienia: 1) przepisy ustawy o nasiennictwie; 2) przepisy o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące nasiennictwa; 3) przepisy wykonawcze do ustawy o nasiennictwie; 4) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania i jakości materiału siewnego roślin pastewnych: a) bobowatych grubonasiennych, b) bobowatych drobnonasiennych, c) wiechlinowatych (traw), d) innych gatunków. | Zagadnienia: 1) przepisy ustawy o nasiennictwie; 2) przepisy ustawy o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące nasiennictwa; 3) przepisy wykonawcze do ustawy o nasiennictwie; 4) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania i jakości materiału siewnego poszczególnych gatunków roślin oleistych i włóknistych. |
METODYKI OCENY POLOWEJ | |||
5,5 godz., w tym 3,5 godz. szkolenie praktyczne | Zagadnienia: 1) terminy dokonywania oceny polowej; 2) zakres dokonywania oceny polowej; 3) liczba ocen stanu plantacji nasiennych i zakres czynności dokonywanych przez kwalifikatora w każdej z ocen; 4) metodyki oceny plantacji nasiennych roślin zbożowych; 5) istotne różnice i zasady określające zastosowanie odpowiedniej metodyki do poszczególnych gatunków (w tym kukurydzy); 6) szczegółowa ocena według norm procentowych; 7) szczegółowa ocena według norm powierzchni; 8) ocena występowania owsa głuchego. | Zagadnienia: 1) terminy dokonywania oceny polowej; 2) zakres dokonywania oceny polowej; 3) liczba ocen stanu plantacji nasiennych i zakres czynności dokonywanych przez kwalifikatora w każdej z ocen; 4) metodyki oceny plantacji nasiennych roślin pastewnych: a) bobowatych grubonasiennych, b) bobowatych drobnonasiennych, c) wiechlinowatych (traw), d) innych gatunków; 5) istotne różnice i zasady określające zastosowanie odpowiedniej metodyki do poszczególnych gatunków; 6) szczegółowa ocena według norm procentowych; 7) szczegółowa ocena według norm powierzchni; 8) ocena występowania owsa głuchego. | Zagadnienia: 1) terminy dokonywania oceny polowej; 2) zakres dokonywania oceny polowej; 3) liczba ocen stanu plantacji nasiennych i zakres czynności dokonywanych przez kwalifikatora w każdej z ocen; 4) metodyki oceny plantacji nasiennych roślin oleistych i włóknistych; 5) istotne różnice i zasady określające zastosowanie odpowiedniej metodyki do poszczególnych gatunków; 6) szczegółowa ocena według norm procentowych; 7) szczegółowa ocena według norm powierzchni; 8) ocena występowania owsa głuchego. |
Czas trwania szkolenia | Grupa roślin | ||
burak cukrowy i pastewny | rośliny warzywne | ziemniak | |
AGROTECHNIKA | |||
2 godz. w przypadku buraka cukrowego i pastewnego oraz ziemniaka 5 godz. w przypadku roślin warzywnych | Zagadnienia: 1) podstawy ogólnej uprawy roli i uprawy buraka; 2) zasady zmianowania roślin oraz płodozmian dla buraka, z uwzględnieniem specyfiki gatunku oraz wymagań związanych z produkcją dobrej jakości materiału siewnego; 3) zabiegi uprawowe poprzedzające zakładanie plantacji nasiennych; 4) chwasty mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 5) choroby i szkodniki mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 6) specyfika uprawy gatunku, z uwzględnieniem dwuletniego cyklu rozwoju buraka. | Zagadnienia: 1) podstawy ogólnej uprawy roli i poszczególnych gatunków roślin warzywnych; 2) zasady zmianowania roślin oraz płodozmian dla roślin warzywnych, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych gatunków oraz wymagań związanych z produkcją dobrej jakości materiału siewnego; 3) plantacje nasienne prowadzone pod osłonami; 4) zabiegi uprawowe poprzedzające zakładanie plantacji nasiennych roślin warzywnych; 5) chwasty mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 6) choroby i szkodniki roślin warzywnych mające wpływ na jakość wytwarzanego materiału siewnego; 7) specyfika uprawy gatunków roślin warzywnych o dwuletnim cyklu rozwoju. | Zagadnienia: 1) podstawy ogólnej uprawy roli, z uwzględnieniem specyfiki uprawy ziemniaka; 2) zasady zmianowania roślin oraz płodozmian, z uwzględnieniem specyfiki gatunku oraz wymagań związanych z produkcją dobrej jakości sadzeniaków ziemniaka; 3) zabiegi uprawowe poprzedzające zakładanie plantacji nasiennych ziemniaka; 4) zagadnienia dotyczące organizmów kwarantannowych związanych z wytwarzaniem materiału siewnego ziemniaka, w szczególności Clavibacter, Synchytrium, Meloidogyne, Globodera, Ralstonia; 5) choroby i szkodniki ziemniaka inne niż kwarantannowe, w szczególności choroby wirusowe ziemniaka, czarna nóżka, ryzoktonioza, stonka ziemniaczana oraz mszyce jako wektory wirusów. |
NASIENNICTWO | |||
3,5 godz. | Zagadnienia: 1) prawidłowe prowadzenie plantacji nasiennych uwzględniające wymagania dla gatunku, w szczególności w zakresie izolacji przestrzennej; 2) specyfika i zasady produkcji materiału siewnego buraka, z uwzględnieniem odmian mieszańcowych; 3) pielęgnacja plantacji nasiennych, w szczególności stosowanie zabiegów ochrony roślin oraz przeprowadzanie niezbędnej selekcji; 4) przechowywanie wysadków buraka oraz uprawa metodą bezwysadkową; 5) szacowanie wielkości zbioru materiału siewnego; 6) zasady zbioru materiału siewnego; 7) zagadnienia związane z przerobem nasion, w szczególności suszenie, czyszczenie i zaprawianie; 8) dokumentacja dotycząca wytwarzania materiału siewnego. | Zagadnienia: 1) prawidłowe prowadzenie plantacji nasiennych uwzględniające wymagania dla poszczególnych gatunków, w szczególności w zakresie izolacji przestrzennej; 2) specyfika i zasady produkcji materiału siewnego gatunków o dwuletnim cyklu rozwoju oraz odmian mieszańcowych; 3) pielęgnacja plantacji nasiennych, w szczególności stosowanie zabiegów ochrony roślin oraz przeprowadzanie niezbędnej selekcji; 4) przechowywanie wysadków gatunków o dwuletnim cyklu rozwoju oraz uprawa metodą bezwysadkową; 5) szacowanie wielkości zbioru materiału siewnego; 6) zasady zbioru materiału siewnego poszczególnych gatunków roślin warzywnych; 7) zagadnienia związane z przerobem nasion, w szczególności suszenie, czyszczenie i zaprawianie; 8) dokumentacja dotycząca wytwarzania materiału siewnego. | Zagadnienia: 1) prawidłowe prowadzenie plantacji nasiennych uwzględniające wymagania dla ziemniaka; 2) choroby wirusowe; 3) problem mszyc jako wektorów wirusów; 4) specyfika i zasady produkcji sadzeniaków ziemniaka; 5) pielęgnacja plantacji nasiennych, w szczególności stosowanie zabiegów zwalczania szkodników, chorób grzybowych, desykacja; 6) wykonywanie na plantacji nasiennej niezbędnej selekcji; 7) mikrorozmnażanie; 8) zasady etykietowania sadzeniaków ziemniaka; 9) pobieranie prób do laboratoryjnej oceny zdrowotności; 10) warunki zastosowania uproszczonej oceny laboratoryjnej; 11) przechowywanie i przerób sadzeniaków ziemniaka, w tym zasady sortowania; 12) dokumentacja dotycząca wytwarzania sadzeniaków ziemniaka. |
ODMIANOZNAWSTWO | |||
6 godz., w tym 5 godz. szkolenie praktyczne | Zagadnienia: 1) biologiczne cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków; 2) podstawowe cechy poszczególnych odmian; 3) urzędowy opis odmiany; 4) rozpoznawanie odmian; 5) informacje z oceny tożsamości. | Zagadnienia: 1) biologiczne cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków; 2) podstawowe cechy poszczególnych odmian; 3) urzędowy opis odmiany; 4) rozpoznawanie odmian; 5) informacje z oceny tożsamości. | Zagadnienia: 1) charakterystyka gatunku; 2) podstawowe cechy poszczególnych odmian, w tym „kiełki świetlne”; 3) urzędowy opis odmiany; 4) rozpoznawanie odmian przez obserwację roślin, kiełków oraz bulw. |
PRZEPISY DOTYCZĄCE NASIENNICTWA | |||
2 godz. | Zagadnienia: 1) przepisy ustawy o nasiennictwie; 2) przepisy ustawy o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące nasiennictwa; 3) przepisy wykonawcze do ustawy o nasiennictwie; 4) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania i jakości materiału siewnego buraka. | Zagadnienia: 1) przepisy ustawy o nasiennictwie; 2) przepisy ustawy o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące nasiennictwa, w tym wymagania specjalne dla niektórych gatunków roślin warzywnych; 3) przepisy wykonawcze do ustawy o nasiennictwie; 4) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania i jakości materiału siewnego dla poszczególnych grup roślin warzywnych. | Zagadnienia: 1) przepisy ustawy o nasiennictwie; 2) przepisy ustawy o ochronie roślin przed agrofagami dotyczące ziemniaka; 3) przepisy wykonawcze do ustawy o nasiennictwie; 4) przepisy wykonawcze do ustawy o ochronie roślin przed agrofagami w zakresie organizmów kwarantannowych i kontroli fitosanitarnej, dotyczące ziemniaka; 5) przepisy dotyczące raka ziemniaka; 6) szczegółowe wymagania dotyczące wytwarzania i jakości sadzeniaków ziemniaka. |
METODYKI OCENY POLOWEJ | |||
5 godz. w przypadku buraka cukrowego i pastewnego oraz roślin warzywnych, w tym 2 godz. szkolenie praktyczne 7 godz. w przypadku ziemniaka, w tym 4 godz. szkolenie praktyczne | Zagadnienia: 1) terminy dokonywania oceny polowej; 2) zakres dokonywania oceny polowej; 3) liczba ocen stanu plantacji nasiennych i zakres czynności dokonywanych przez kwalifikatora w każdej z ocen; 4) metodyka oceny plantacji nasiennych buraka, z uwzględnieniem odmian mieszańcowych oraz odmian o różnej ploidalności, prowadzonych metodą: a) tradycyjną, b) bezwysadkową; 5) szczegółowa metodyka oceny cech zewnętrznych wysadków buraka. | Zagadnienia: 1) terminy dokonywania oceny polowej; 2) zakres dokonywania oceny polowej; 3) liczba ocen stanu plantacji nasiennych i zakres czynności dokonywanych przez kwalifikatora w każdej z ocen; 4) metodyka oceny plantacji nasiennych roślin warzywnych, z uwzględnieniem odmian mieszańcowych; 5) metodyka oceny plantacji nasiennych gatunków o dwuletnim cyklu rozwoju, prowadzonych metodą: a) tradycyjną, b) bezwysadkową; 6) metodyka oceny plantacji nasiennych roślin warzywnych prowadzonych pod osłonami. | Zagadnienia: 1) terminy dokonywania oceny polowej plantacji nasiennych ziemniaka; 2) zakres dokonywania oceny polowej; 3) liczba ocen stanu plantacji nasiennych i zakres czynności dokonywanych przez kwalifikatora w każdej z ocen, z uwzględnieniem oceny plantacji nasiennej zgłoszonej do uproszczonej oceny laboratoryjnej; 4) metodyka oceny plantacji nasiennych ziemniaka; 5) metodyka oceny procesu mikrorozmnażania; 6) pobieranie prób do oceny weryfikacyjnej. |
Tabela 2
Program szkolenia doskonalącego w zakresie oceny polowej dla wszystkich grup roślin łącznie | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Ocena jakości pracy kwalifikatorów w poprzednim sezonie (omówienie uwag) | 0,5 | seminarium |
2 | Przepisy dotyczące nasiennictwa | 0,5 | wykład |
3 | Metody oceny polowej materiału siewnego | 1 | wykład |
4 | Odmianoznawstwo | 1 | szkolenie praktyczne |
5 | Metody oceny polowej materiału siewnego | 2 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 5 |
|
Załącznik nr 2
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE POBIERANIA PRÓB MATERIAŁU SIEWNEGO
Tabela 1
Program szkolenia podstawowego w zakresie pobierania prób materiału siewnego | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Podstawy nasionoznawstwa roślin uprawnych | 2 | wykład |
2 | Prawodawstwo dotyczące pobierania prób i oceny nasion | 1 | wykład |
3 | Zasady pobierania prób | 1 | wykład |
4 | Pobieranie prób a jednolitość partii, badanie jednolitości partii, podstawy statystyki i tolerancje w nasiennictwie | 1 | wykład |
5 | Automatyczny sposób pobierania prób | 1 | wykład |
6 | Sprzęt i zasady wydzielania próby; prowadzenie dokumentacji | 2 | szkolenie praktyczne |
7 | Pobieranie prób z pojemników – sprzęt i zasady pobierania | 1 | szkolenie praktyczne |
8 | Pobieranie prób ze strumienia nasion | 1 | szkolenie praktyczne |
9 | Pobieranie prób z worków, kontenerów i opakowań typu big-bag oraz z małych opakowań | 3 | szkolenie praktyczne |
10 | Nadzorowanie automatycznego sposobu pobierania prób | 1 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 14 |
|
Tabela 2
Program szkolenia doskonalącego w zakresie pobierania prób materiału siewnego | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Ocena jakości pracy próbobiorców w poprzednim sezonie (omówienie uwag) | 1 | seminarium |
2 | Prawodawstwo dotyczące pobierania prób i oceny nasion | 1 | wykład |
3 | Zasady pobierania prób – wybrane zagadnienia | 0,5 | wykład |
4 | Sprzęt i zasady wydzielania próby; prowadzenie dokumentacji – wybrane zagadnienia | 1 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 3,5 |
|
Załącznik nr 3
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE OCENY POLOWEJ I POBIERANIA PRÓB MATERIAŁU SZKÓŁKARSKIEGO
Tabela 1
Program szkolenia podstawowego w zakresie oceny polowej i pobierania prób materiału szkółkarskiego | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Pomologia roślin sadowniczych – cechy charakterystyczne odmian, rozpoznawanie odmian | 3 | wykład |
2 | Choroby i szkodniki materiału szkółkarskiego | 2 | wykład |
3 | Zasady i sposoby produkcji materiału szkółkarskiego | 2 | wykład |
4 | Przepisy dotyczące rejestracji i ochrony prawnej odmian roślin sadowniczych, oceny polowej oraz pobierania prób materiału szkółkarskiego | 2 | wykład |
5 | Zasady i metody oceny polowej materiału szkółkarskiego | 2,5 | wykład |
6 | Zasady i metody pobierania prób materiału szkółkarskiego | 2 | wykład |
7 | Ocena polowa materiału szkółkarskiego – rozpoznawanie odmian, ocena polowa różnych rodzajów materiału szkółkarskiego | 5,5 | szkolenie praktyczne |
8 | Pobieranie prób materiału szkółkarskiego | 1 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 20 |
|
Tabela 2
Program szkolenia doskonalącego w zakresie oceny polowej i pobierania prób materiału szkółkarskiego | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Ocena jakości pracy kwalifikatorów i próbobiorców w poprzednim sezonie (omówienie uwag) | 0,5 | seminarium |
2 | Nowe odmiany roślin sadowniczych – cechy charakterystyczne, rozpoznawanie | 0,5 | wykład |
3 | Choroby i szkodniki materiału szkółkarskiego | 1 | wykład |
4 | Przepisy dotyczące rejestracji i ochrony prawnej odmian roślin sadowniczych, oceny polowej oraz pobierania prób materiału szkółkarskiego | 0,5 | wykład |
5 | Ocena polowa materiału szkółkarskiego; rozpoznawanie odmian, ocena polowa różnych rodzajów materiału szkółkarskiego, pobieranie prób materiału szkółkarskiego | 2,5 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 5 |
|
Załącznik nr 4
PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE OCENY CECH ZEWNĘTRZNYCH SADZENIAKÓW ZIEMNIAKA
Tabela 1
Program szkolenia podstawowego w zakresie oceny cech zewnętrznych sadzeniaków ziemniaka | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Zasady produkcji nasiennej ziemniaka – lokalizacja, zmianowanie, agrotechnika i przechowywanie sadzeniaków | 1,5 | wykład |
2 | Charakterystyka odmian ziemniaka z uwzględnieniem cech zewnętrznych bulw | 1 | wykład |
3 | Choroby ziemniaka, w tym objawy na bulwach, ich szkodliwość i rozpoznawanie oraz objawy wad fizjologicznych i uszkodzeń mechanicznych na bulwach | 2 | wykład |
4 | Szkodniki glebowe, w tym objawy na bulwach, ich szkodliwość i rozpoznawanie oraz wpływ na jakość sadzeniaków | 2 | wykład |
5 | Przepisy dotyczące nasiennictwa, wymagania w zakresie wytwarzania i jakości sadzeniaków ziemniaka, metodyka oceny cech zewnętrznych, wymagana dokumentacja | 1,5 | wykład |
6 | Przeprowadzenie oceny cech zewnętrznych dwóch partii sadzeniaków ziemniaka | 4 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 12 |
|
Tabela 2
Program szkolenia doskonalącego w zakresie oceny cech zewnętrznych sadzeniaków ziemniaka | |||
Lp. | Zagadnienia | Czas trwania szkolenia (godz.) | Uwagi |
1 | Ocena jakości pracy kwalifikatorów w poprzednim sezonie przy wykonywaniu oceny cech zewnętrznych (omówienie uwag) | 1 | seminarium |
2 | Przepisy dotyczące nasiennictwa, wymagania w zakresie wytwarzania i jakości sadzeniaków ziemniaka, metodyka oceny cech zewnętrznych, wymagana dokumentacja | 0,5 | wykład |
3 | Choroby i szkodniki ziemniaka, w tym objawy na bulwach, ich szkodliwość i rozpoznawanie oraz objawy wad fizjologicznych i mechanicznych na bulwach | 1 | wykład |
4 | Charakterystyka odmian ziemniaka z uwzględnieniem cech zewnętrznych bulw | 1 | wykład |
5 | Przeprowadzenie oceny cech zewnętrznych partii sadzeniaków ziemniaka | 1,5 | szkolenie praktyczne |
Razem czas trwania szkolenia: | 5 |
|
Załącznik nr 5
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE
- Data ogłoszenia: 2020-06-02
- Data wejścia w życie: 2021-01-01
- Data obowiązywania: 2021-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA