REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 763

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)

z dnia 17 kwietnia 2020 r.

w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) sposób i tryb rejestracji, dokonywania zmian w rejestrze jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanego dalej „rejestrem”, oraz wykreślania z rejestru, w tym:

a) szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o rejestrację, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. i oraz k ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, zwanej dalej „ustawą”,

b) rodzaje dokumentów mogących być podstawą określenia danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. o i p ustawy,

c) rodzaje dokumentów lub materiałów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz przypadki, w których ich złożenie nie jest wymagane do dokonania rejestracji;

2) tryb wydawania wtórników dokumentu rejestracyjnego;

3) wzory zaświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, i dokumentu rejestracyjnego;

4) sposób ustalania nazwy nadawanej jednostce pływającej;

5) sposób nadawania numeru rejestracyjnego i indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI).

§ 2. [Wniosek o rejestrację]

1. Wniosek o rejestrację składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna.

2. Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony:

1) podpisem zaufanym albo

2) kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo

3) podpisem osobistym

– osoby, o której mowa w ust. 1.

3. Do wniosku o rejestrację dołącza się:

1) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 – dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci papierowej;

2) w przypadku, o którym mowa w ust. 2 – dokumenty, w tym dowody wpłat wymaganych opłat, w postaci elektronicznej albo ich cyfrowe odwzorowania.

4. W przypadku złożenia wniosku o rejestrację w postaci papierowej po zweryfikowaniu spełniania wymagań, o których mowa w art. 6 ust. 1–3 ustawy, organ rejestrujący sporządza cyfrowe odwzorowania wniosku oraz załączników, a następnie zwraca wnioskodawcy dokumentację papierową.

5. Wzór zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

6. Dokumenty stanowiące podstawę wpisu jednostki pływającej do rejestru stanowią akta rejestrowe i są przechowywane w postaci elektronicznej.

§ 3. [Informacja o rodzaju napędu jednostki pływającej]

1. Informacją o rodzaju napędu jednostki pływającej jest:

1) rodzaj napędu głównego (żaglowy, mechaniczny, mięśnie ludzkie lub inny);

2) w przypadku napędu żaglowego:

a) informacja, czy jednostka jest wyposażona w pomocniczy napęd mechaniczny,

b) jeżeli jednostka wyposażona jest w pomocniczy napęd mechaniczny – informacja, czy jest to silnik stacjonarny czy zaburtowy;

3) w przypadku napędu mechanicznego:

a) liczba silników napędu głównego, typ silnika, łączna moc silników w kW,

b) informacja, czy jednostka jest wyposażona w napęd pomocniczy.

2. Informacją o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:

1) liczba kadłubów;

2) długość, szerokość i maksymalne zanurzenie oraz źródło tych informacji (pomiar własny, deklaracja zgodności CE, certyfikat pomiarowy, świadectwo pomiarowe, inny dokument);

3) kategoria projektowa, jeżeli została nadana.

§ 4. [Dokument stanowiący podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali]

Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:

1) karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;

2) dokument wydany przez:

a) uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) albo

b) podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa w lit. a

– jeżeli był wydany;

3) dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”, jeżeli był wydany;

4) inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:

a) instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo

b) techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo

c) podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej

– jeżeli był wydany.

§ 5. [Dokumenty lub materiały potwierdzające informacje zawarte we wniosku]

1. Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:

1) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:

a) dokument tożsamości,

b) odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:

– pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,

– NIP albo odpowiedni identyfikator,

– siedzibę oraz

– imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,

c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,

d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;

2) o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:

a) zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,

b) dokument potwierdzający rejestrację czasową;

3) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:

a) czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,

b) dokument rejestracyjny;

4) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:

a) deklaracja zgodności CE,

b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,

c) instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

d) oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;

5) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:

a) deklaracja zgodności CE,

b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

c) dokumentacja projektowa,

d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;

6) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:

a) w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:

– deklaracja zgodności CE,

– świadectwo pomiarowe,

– certyfikat pomiarowy,

– jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,

– dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

– oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,

b) w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE;

7) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:

a) deklaracja zgodności CE,

b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,

c) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;

8) o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:

a) deklaracja zgodności CE,

b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;

9) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej jest pozwolenie radiowe.

2. W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa w ust. 1 lub w § 4, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:

1) o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;

2) o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;

3) o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;

4) o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);

5) o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.

3. Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.

4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.

§ 6. [Wniosek o zmianę danych w rejestrze]

W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, jeżeli złożono wniosek o zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, organ rejestrujący wydaje właścicielowi zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie dokumentu rejestracyjnego.

§ 7. [Wykreślenie jednostki pływającej z rejestru]

Organ rejestrujący wykreśla jednostkę pływającą z rejestru w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru albo ustalenia istnienia przesłanek uzasadniających wykreślenie jednostki pływającej z rejestru z urzędu, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.

§ 8. [Wtórnik dokumentu rejestracyjnego]

1. Organ rejestrujący wydaje wtórnik dokumentu rejestracyjnego w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie, po zweryfikowaniu aktualności danych zawartych w rejestrze.

2. Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego.

§ 9. [Nazwa jednostki pływającej]

Nazwa jednostki pływającej:

1) może składać się z liter i znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich lub rzymskich;

2) nie może być dłuższa niż 33 znaki;

3) nie może być tożsama w zakresie pisowni lub wymowy z pisownią lub wymową wyrazów używanych do oznaczenia służb ratowniczych i ich działań;

4) nie może zawierać wyrazów lub zwrotów powszechnie uznawanych za wulgarne lub obelżywe.

§ 10. [Numer rejestracyjny jednostki pływającej]

1. Numer rejestracyjny jednostki pływającej tworzą:

1) skrót POL – w przypadku morskiej jednostki pływającej albo skrót PL – w przypadku śródlądowej jednostki pływającej;

2) kolejny numer w rejestrze złożony z kombinacji sześciu liter i cyfr.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy, na wniosek właściciela pozostawia się ten sam numer rejestracyjny.

§ 11. [Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej]

Wzór dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 12. [Indywidualny numer identyfikacyjny]

Indywidualny numer identyfikacyjny (INI) składa się z 15 znaków:

1) skrótu kraju rejestracji: „PL”;

2) łącznika „-”;

3) skrótu właściwego dla administracji polskiej: „PL1”;

4) pięciu znaków oznaczających numer jednostki, składający się z cyfr lub liter, z wyjątkiem liter I, O i Q;

5) kolejnej litery alfabetu łacińskiego od A do L oznaczającej miesiąc rejestracji;

6) trzech cyfr będących ostatnimi cyframi roku rejestracji.

§ 13. [Wprowadzanie informacji do rejestru]

1. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli wniosek o rejestrację składa się do organu rejestrującego, który jest organem prowadzącym rejestr, w którym jednostka pływająca jest zarejestrowana, do wniosku nie dołącza się dokumentacji, która znajduje się w aktach rejestrowych i jest aktualna. W takim przypadku organ rejestrujący wprowadza informacje do rejestru, a cyfrowe odwzorowania dokumentów – do akt rejestrowych, na podstawie posiadanej dokumentacji.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:

1) w polskim rejestrze jachtów i miała nadany nr POL – w przypadku morskich jednostek pływających,

2) w rejestrze statków używanych wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, prowadzonym na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej i miała nadany nr PL

– na wniosek właściciela numer ten wpisuje się do rejestru jako numer rejestracyjny.

3. W przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy, dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest dokument rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji.

§ 14. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk


1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

Załącznik 1. [WZÓR – ZAŚWIADCZENIE]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 17 kwietnia 2020 r. (poz. 763)

Załącznik nr 1

WZÓR – ZAŚWIADCZENIE

infoRgrafika

Załącznik 2. [WZÓR DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ]

Załącznik nr 2

WZÓR DOKUMENTU REJESTRACYJNEGO JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ

Awers

infoRgrafika

Rewers

infoRgrafika

1. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej ma formę karty formatu ID1 (układ poziomy) o wymiarach 53,98 x 85,60 mm, promieniu zaokrągleń 3,18 mm i grubości 0,76 mm (+80 μm/−300 μm), której inne właściwości fizyczne i chemiczne odpowiadają standardom określonym w normach:

1) PN-ISO/IEC 7810 : 2006. Karty identyfikacyjne. Charakterystyki fizyczne;

2) PN-EN ISO/IEC 10373 : 2008. Karty identyfikacyjne. Metody testowania.

2. Dokument rejestracyjny jednostki pływającej wykonany jest z poliwęglanu. Tworzywo wykorzystane do produkcji dokumentu nie wykazuje luminacji w promieniowaniu ultrafioletowym, umożliwia trwałe naniesienie szaty graficznej, danych personalnych, identyfikacyjnych oraz elementów zabezpieczających wewnątrz struktury wielowarstwowej karty.

3. Barwa tła dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej jest utrzymana w tonacji niebiesko-beżowej z wielobarwnymi nadrukami zabezpieczającymi, tj.:

1) giloszami;

2) mikrodrukami pozytywowymi i negatywowymi;

3) rastrami przeznaczonymi do opracowania zabezpieczeń;

4) elementami graficznymi wykonanymi farbą ultrafioletową dwuzakresową;

5) elementami graficznymi wykonanymi farbą irydyscentną;

6) elementami graficznymi wykonanymi farbą optycznie zmienną.

4. Na powierzchni dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej znajdują się tłoczone, wyczuwalne w dotyku linie oraz elementy graficzne i tekstowe.

5. Na awersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:

1) w dwóch wierszach – wyrazy: „RZECZPOSPOLITA POLSKA” oraz „REPUBLIC OF POLAND”;

2) poniżej w dwóch wierszach – wyrazy: „DOKUMENT REJESTRACYJNY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ” oraz „WATERCRAFT REGISTRATION CERTIFICATE”;

3) poniżej w dwóch wierszach – wyrazy: „DOWÓD POLSKIEJ PRZYNALEŻNOŚCI” oraz „CERTIFICATE OF POLISH NATIONALITY”;

4) w lewym górnym rogu – wizerunek orła według wzoru ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej;

5) w prawym górnym rogu – flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej;

6) następujące cyfry i dane oznaczające:

a1 – numer rejestracyjny,

a2 – numer identyfikacyjny,

a3 – nazwa,

a4 – port macierzysty,

a5 – śródlądowa (Ś), morska (M),

a6 – przeznaczenie,

a7 – żaglowa (Ż), motorowa (M), inny (IN),

a8 – moc napędu głównego albo pomocniczego,

a9 – długość,

a10 – maks. szerokość,

a11 – maks. zanurzenie,

a12 – liczba kadłubów,

a13 – maks. 1. osób,

a14 – kategoria projektowa maks. siła wiatru i wysokość fali,

b1 – data rejestracji,

b2 – numer dokumentu rejestracyjnego,

b3 – organ wydający;

7) wzdłuż dolnej krawędzi w dwóch wierszach – wyrazy: „Rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m” oraz „Register of yachts and other watercraft of less than 24 m in length”;

8) w prawym dolnym rogu – logotyp Reja24 w kształcie prostokąta wykonany farbą optycznie zmienną.

6. Na rewersie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej umieszcza się:

1) następujące cyfry i dane oznaczające:

c1 – właściciel (W), armator (A),

c2 – imię lub nazwa,

c3 – nazwisko,

c4 – liczba właścicieli;

2) poniżej opis pól – objaśnienie dotyczące rodzaju wypełnianych danych:

„a1. Numer rejestracyjny/Registration number a2. Numer Identyfikacyjny/Watercraft Identification Number a3. Nazwa/Name a4. Port macierzysty/Home port a5. Śródlądowa (Ś), Morska (M)/Inland (Ś), Sea-going (M) a6. Przeznaczenie/Purpose a7. Żaglowa (Ż), Motorowa (M), Inny (IN)/Sailing (Ż), Motorboat (M), Other (IN), a8. Moc napędu głównego albo pomocniczego/Main or auxiliary engine power a9. Długość/Length of hull a10. Max. szerokość/Max. beam a11. Max. Zanurzenie/Max. draft a12. Liczba kadłubów/Number of hulls a13. Max. 1. osób/Max. number of persons a14. Kategoria projektowa Max. siła wiatru i wysokość fali/Design category Max. wind force & wave height

b1. Data rejestracji/Date of registration b2. Numer dokumentu rejestracyjnego/Registration document number b3. Organ wydający/Issuing authority

c1. Właściciel (W), armator (A)/Owner (W), Operator (A) c2. Imię lub nazwa/First name or Name c3. Nazwisko/Surname c4. Liczba właścicieli/Number of owners”;

3) w prawym dolnym rogu – kod QR każdorazowo generowany przez system teleinformatyczny, w którym prowadzony jest rejestr, i zawierający cechy identyfikujące dokument: nazwę, numer rejestracyjny oraz numer identyfikacyjny jednostki pływającej (grafika we wzorze ma charakter przykładowy).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-04-28
  • Data wejścia w życie: 2020-08-01
  • Data obowiązywania: 2020-08-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA