REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 185
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)
z dnia 23 stycznia 2020 r.
w sprawie pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020
Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 60, 730, 1572 i 2020) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
§ 2. [Beneficjenci pomocy]
1) przewoźnikowi kolejowemu w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 710, 730, 1214, 1979 i 2020), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym”,
2) dysponentowi w rozumieniu art. 4 pkt 6b ustawy o transporcie kolejowym
– mającemu siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), na realizację projektu w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe, polegającego na zastąpieniu żeliwnych wstawek hamulcowych wstawkami kompozytowymi oraz dostosowaniu pozostałych elementów wagonów towarowych do tego zastąpienia, zwanego dalej „projektem”.
2. Pomoc może być udzielona lub wypłacona wyłącznie beneficjentowi:
1) na którym nie ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc publiczną za niezgodną z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej;
2) który nie znajduje się w trudnej sytuacji zdefiniowanej w pkt 20 komunikatu Komisji – Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1), zwanych dalej „wytycznymi”, w okresie obowiązywania tego komunikatu;
3) który nie wykonuje przewozów tylko przy wykorzystaniu infrastruktury kolei wąskotorowej.
§ 3. [Warunki uzyskania pomocy]
1) zakres realizacji projektu jest zgodny z § 2 ust. 1;
2) wydatki kwalifikowalne na realizację projektu są ponoszone w zakresie określonym w § 5 ust. 1 i 3;
3) wysokość pomocy nie przekracza dopuszczalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 6;
4) zobowiąże się, że projekt zachowa trwałość operacji, zgodnie z art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.2));
5) zobowiąże się, że tabor kolejowy objęty pomocą będzie wykorzystywany wyłącznie do przewozów towarowych mających swój początek lub koniec na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebiegających przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4. [Podmiot udzielający pomocy]
2. Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy:
1) może złożyć do CUPT wniosek o udzielenie pomocy publicznej na realizację projektu dotyczącego zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe, zwany dalej „wnioskiem”;
2) składa wniosek o dofinansowanie projektu, o którym mowa w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020.
3. Wniosek zawiera:
1) adres i siedzibę przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie pomocy;
2) oznaczenie firmy przedsiębiorcy ubiegającego się o udzielenie pomocy;
3) imię, nazwisko i dane kontaktowe osoby reprezentującej przedsiębiorcę ubiegającego się o udzielenie pomocy;
4) informację, czy przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy jest:
a) małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.3)),
b) przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji zdefiniowanej w pkt 20 wytycznych;
5) nazwę oraz zakres projektu;
6) opis planowanych rezultatów projektu;
7) planowaną datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu;
8) przewidywaną wartość projektu;
9) wysokość pomocy, o którą ubiega się przedsiębiorca;
10) określenie wydatków kwalifikowalnych;
11) określenie źródeł finansowania projektu;
12) informacje, w jaki sposób projekt przyczyni się do realizacji celów programu.
4. Wysokość pomocy, o którą ubiega się przedsiębiorca, nie może być wyższa niż kwota niezbędna do pokrycia różnicy kosztów między pierwszym dostosowaniem wagonu towarowego do zamontowania i zamontowaniem w nim kompozytowych wstawek hamulcowych a kosztem wyposażenia wagonu towarowego w żeliwne wstawki hamulcowe.
5. Jeżeli wniosek nie spełnia warunków, o których mowa w ust. 3, CUPT wzywa beneficjenta do usunięcia braków w terminie nie krótszym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania. Wezwanie zawiera pouczenie, że nieusunięcie tych braków w terminie określonym w tym wezwaniu spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
6. CUPT, w terminie 21 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku spełniającego wymagania określone w ust. 3, informuje przedsiębiorcę ubiegającego się o udzielenie pomocy, czy projekt, którego dotyczy wniosek wstępnie, z zastrzeżeniem dalszej szczegółowej oceny projektu, kwalifikuje się do otrzymania pomocy.
7. Wybór projektu do dofinansowania następuje w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu, o którym mowa w art. 39 ust. 1 tej ustawy.
8. Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania, przeznaczonego na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1.
§ 5. [Wydatki kwalifikowalne]
1) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym niezbędną dokumentację;
2) zarządzanie projektem, w tym:
a) wydatki związane z wdrażaniem projektu,
b) wydatki osobowe związane z wdrażaniem projektu,
c) koszty ogólne, w szczególności koszty administracyjne ponoszone w czasie realizacji projektu,
d) zakup i instalację systemów informatycznych wspomagających zarządzanie i monitorowanie realizacji projektu;
3) zakup i montaż:
a) kół monoblokowych lub zestawów kołowych z kołami monoblokowymi dopuszczonych do eksploatacji z kompozytowymi wstawkami hamulcowymi – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w koła obręczowane,
b) kompozytowych wstawek hamulcowych,
c) łączników dźwigni nad zestawami kołowymi w układzie mechanicznym hamulca na wózkach – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w koła obręczowane,
d) aparatury pneumatycznej, w tym zaworów rozrządczych, przekładników ciśnienia, zaworów z załamaną charakterystyką, zaworów ważących i cylindrów hamulcowych – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy wymaga uprzedniej modernizacji układu pneumatycznego w celu zastosowania kompozytowych wstawek hamulcowych;
4) przygotowanie wagonów towarowych do modernizacji, w tym demontaż:
a) kół obręczowanych lub zestawów kołowych z kołami obręczowanymi – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w takie koła,
b) żeliwnych wstawek hamulcowych,
c) łączników dźwigni nad zestawami kołowymi w układzie mechanicznym hamulca na wózkach dostosowanych do kół obręczowanych – w przypadku gdy modernizowany wagon towarowy jest wyposażony w takie koła,
d) elementów i podzespołów układu hamulcowego, w tym cylindrów hamulcowych, zbiorników i zaworów;
5) działania informacyjne i komunikacyjne związane z wdrażaniem projektu;
6) opłaty niezbędne do realizacji projektu, w tym opłaty administracyjne.
2. Do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków poniesionych na:
1) modernizację wąskotorowych wagonów towarowych;
2) przygotowanie wniosku;
3) przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, o którym mowa w art. 39 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 2.
3. Za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki poniesione przez przedsiębiorcę ubiegającego się o udzielenie pomocy w okresie od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 4 ust. 6, albo od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, w przypadku nieotrzymania przez beneficjenta informacji, o której mowa w § 4 ust. 6, do dnia 31 grudnia 2023 r.
§ 6. [Maksymalna intensywność pomocy]
§ 7. [Pomoc skumulowana]
2. Skumulowana pomoc, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy, o której mowa w § 6.
3. Beneficjent informuje CUPT o każdej innej pomocy publicznej lub pomocy de minimis udzielonej na realizację tego samego projektu.
§ 8. [Okres obowiązywania pomocy]
§ 9. [Wejście w życie]
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej: M. Jarosińska-Jedynak
1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2263).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 270 z 15.10.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 338 z 13.12.2016, str. 34, Dz. Urz. UE L 129 z 19.05.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 335 z 15.12.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 193 z 30.07.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 291 z 16.11.2018, str. 5 oraz Dz. Urz. UE L 123 z 10.05.2019, str. 1.
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28.
- Data ogłoszenia: 2020-02-06
- Data wejścia w życie: 2020-02-07
- Data obowiązywania: 2020-02-07
REKLAMA