REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2019 poz. 1201
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 21 czerwca 2019 r.
w sprawie sposobu podziału środków finansowych dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia
Na podstawie art. 462 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) art. 365 pkt 1 lit. a–c ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwanej dalej „ustawą”,
2) art. 365 pkt 2 lit. a–d ustawy,
3) art. 459 pkt 5 ustawy, na realizację zadań związanych z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobycia specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz diagnostów laboratoryjnych
– dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, zwanego dalej „ministrem”.
§ 2. [Część zasadnicza i uzupełniająca środków finansowych]
2. Sposób podziału części zasadniczej przeznaczonej dla uczelni medycznych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego, w tym kształcenie studentów na studiach stacjonarnych, utrzymanie i rozwój uczelni, w tym domów i stołówek studenckich, oraz realizację inwestycji w obszarze działalności dydaktycznej, na rozwój zawodowy pracowników uczelni, a także na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego, w tym prowadzenie działalności naukowej, realizację inwestycji w obszarze działalności badawczej, kształcenie w szkole doktorskiej oraz komercjalizację wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Sposób podziału środków na realizację zadań związanych z kształceniem podyplomowym w celu zdobycia specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. Część uzupełniającą środków finansowych, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, przeznacza się na:
1) uzupełnienia i korekty wysokości subwencji wynikające z uwzględnienia nieprawidłowych danych przy podziale środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego;
2) uzupełnienia subwencji wynikające z § 3;
3) zwiększenia wysokości subwencji, o których mowa w art. 368 ust. 8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 ustawy;
4) subwencję dla nowo utworzonej uczelni medycznej przyznawaną w roku jej utworzenia.
§ 3. [Wysokość subwencji]
1) niższa niż 98%,
2) wyższa niż 106%
– wysokości tej subwencji z roku poprzedzającego rok przyznania subwencji, w warunkach porównywalnych.
2. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku nowo utworzonej uczelni medycznej nadzorowanej przez ministra przez okres trzech lat następujących po roku jej utworzenia.
§ 4. [Wysokość subwencji ze środków finansowych dla uczelni medycznych]
1) w 2019 r.:
a) w algorytmie określonym w ust. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Dpi oznacza sumę dotacji, o których mowa w art. 94 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.3)), w części przeznaczonej na dofinasowanie remontów domów i stołówek studenckich, art. 94 ust. 1 pkt 1 i 8 oraz art. 94b ust. 1 pkt 6 tej ustawy, oraz dotacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87), z wyłączeniem zwiększeń tej dotacji, i dotacji, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przyznanych i-tej uczelni medycznej w roku 2018, w warunkach porównywalnych,
b) składnik studencki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
x – oznacza liczbę kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych na określonym poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej,
ksk – oznacza wskaźnik kosztochłonności k-tego kierunku studiów stacjonarnych prowadzonych w i-tej uczelni medycznej ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym,
Lsk,i – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
y – oznacza liczbę stacjonarnych studiów doktoranckich rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020, prowadzonych w i-tej uczelni medycznej,
kdd – oznacza wskaźnik kosztochłonności d-tych stacjonarnych studiów doktoranckich rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020 prowadzonych w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym,
Ld_stypd,i – oznacza liczbę doktorantów, którzy rozpoczęli d-te stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, otrzymujących stypendia doktoranckie, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Ldd,i – oznacza liczbę doktorantów, którzy rozpoczęli d-te stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, nieotrzymujących stypendiów doktoranckich albo otrzymujących zwiększenie stypendium doktoranckiego, o którym mowa w art. 286 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534), zwanej dalej „ustawą wprowadzającą”, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
ksk=min – oznacza najniższy współczynnik kosztochłonności występujący w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym,
Lbki – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych nieprzypisanych do kierunku studiów w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
di – oznacza wskaźnik dostępności dydaktycznej, obliczany według wzoru:
gdzie:
M – oznacza referencyjną sumę liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego w uczelniach medycznych,
SSRi – oznacza sumę liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w i-tej uczelni medycznej, obliczaną według wzoru:
gdzie:
Ssi – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Sni – oznacza liczbę studentów studiów niestacjonarnych w i-tej publicznej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Dsi – oznacza liczbę doktorantów w i-tej uczelni medycznej, którzy rozpoczęli stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, z wyłączeniem osób zatrudnionych w i-tej uczelni w ramach stosunku pracy w charakterze nauczyciela akademickiego, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Dni – oznacza liczbę doktorantów w i-tej uczelni medycznej, którzy rozpoczęli niestacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, z wyłączeniem osób zatrudnionych w i-tej uczelni w ramach stosunku pracy w charakterze nauczyciela akademickiego, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Nai – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych,
c) składnik kadrowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
Lnai oblicza się według wzoru:
Lnai = 2,5Lprofi + 2Ldhi + 1,5Ldri + Lmgri + 3LZprofi
gdzie:
Lprofi – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) posiadających tytuł profesora,
Ldhi – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego,
Ldri – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) posiadających stopień naukowy doktora,
Lmgri – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), posiadających tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
LZprofi – oznacza liczbę osób niebędących obywatelami polskimi posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w innej uczelni, zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej lub na stanowisku profesora w instytucie Polskiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub instytucie międzynarodowym, które w poprzednim roku akademickim przeprowadziły co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych w i-tej uczelni medycznej (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą uczelnią w stosunku pracy),
n – oznacza liczbę uczelni medycznych,
d) składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
Ldpci – oznacza liczbę doktorantów będących cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych,
e) składnik badawczy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
Kj – oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:
– 1,50 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A+,
– 1,00 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A,
– 0,70 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych,
f) składnik projektowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie elementy wzoru zachowują oznaczenia opisane ust. 8 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym n oznacza liczbę uczelni medycznych,
g) wysokość subwencji dla i-tej uczelni medycznej na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego nie może być niższa niż 99% oraz wyższa niż 106% sumy dotacji, o których mowa w art. 94 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, w części przeznaczonej na dofinasowanie remontów domów i stołówek studenckich, art. 94 ust. 1 pkt 1 i 8 oraz art. 94b ust. 1 pkt 6 tej ustawy, oraz dotacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem zwiększeń tej dotacji, i dotacji, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przyznanych i-tej uczelni medycznej w roku 2018, w warunkach porównywalnych;
2) w latach 2019–2021 w składniku badawczym uwzględnia się kategorię naukową dla dyscypliny naukowej, ustaloną według wzoru:
gdzie:
Wknj,i – oznacza współczynnik kategorii naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej w i-tej uczelni medycznej, obliczany według wzoru:
gdzie:
Nfj,i – oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej, które otrzymały kategorię naukową A+ w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej,
Naj,i – oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej, które otrzymały kategorię naukową A w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej,
Nbj,i – oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej, które otrzymały kategorię naukową B w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej,
Ncj,i – oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej uczelni medycznej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), które otrzymały kategorię naukową C w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej;
3) w latach 2020–2021 składnik badawczy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym Kj oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:
a) 1,50 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A+,
b) 1,00 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A,
c) 0,70 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B;
4) w latach 2020–2023:
a) składnik studencki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w pkt 1 lit. b, przy czym ksk oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia kształcenia na studiach stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu, prowadzonych w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
b) składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru określonego w ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym Ldpci oznacza sumę liczby doktorantów w szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną będących cudzoziemcami oraz liczby doktorantów będących cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji.
2. W latach 2019–2023 wartość poszczególnych parametrów i składników wymienionych we wzorach, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, wynosi:
1) w roku 2019:
a) 0,60 – dla stałej przeniesienia C,
b) 0,40 – dla składnika studenckiego Ws,
c) 8 – dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d) 0,40 – dla składnika kadrowego Wk,
e) 0,05 – dla składnika umiędzynarodowienia Wu,
f) 0,05 – dla składnika badawczego Wb,
g) 0,00 – dla składnika doktoranckiego Wd,
h) 0,05 – dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i) 0,05 – dla składnika projektowego Wp;
2) w roku 2020:
a) 0,57 – dla stałej przeniesienia C,
b) 0,38 – dla składnika studenckiego Ws,
c) 8 – dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d) 0,35 – dla składnika kadrowego Wk,
e) 0,05 – dla składnika umiędzynarodowienia Wu,
f) 0,10 – dla składnika badawczego Wb,
g) 0,02 – dla składnika doktoranckiego Wd,
h) 0,05 – dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i) 0,05 – dla składnika projektowego Wp;
3) w roku 2021:
a) 0,53 – dla stałej przeniesienia C,
b) 0,36 – dla składnika studenckiego Ws,
c) 8 – dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d) 0,30 – dla składnika kadrowego Wk,
e) 0,05 – dla składnika umiędzynarodowienia Wu,
f) 0,10 – dla składnika badawczego Wb,
g) 0,04 – dla składnika doktoranckiego Wd,
h) 0,10 – dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i) 0,05 – dla składnika projektowego Wp;
4) w roku 2022:
a) 0,50 – dla stałej przeniesienia C,
b) 0,34 – dla składnika studenckiego Ws,
c) 7,5 – dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d) 0,25 – dla składnika kadrowego Wk,
e) 0,05 – dla składnika umiędzynarodowienia Wu,
f) 0,15 – dla składnika badawczego Wb,
g) 0,06 – dla składnika doktoranckiego Wd,
h) 0,10 – dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i) 0,05 – dla składnika projektowego Wp;
5) w roku 2023:
a) 0,45 – dla stałej przeniesienia C,
b) 0,32 – dla składnika studenckiego Ws,
c) 7,5 – dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d) 0,25 – dla składnika kadrowego Wk,
e) 0,05 – dla składnika umiędzynarodowienia Wu,
f) 0,15 – dla składnika badawczego Wb,
g) 0,08 – dla składnika doktoranckiego Wd,
h) 0,10 – dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i) 0,05 – dla składnika projektowego Wp.
§ 5. [Stosowanie przepisów rozporządzenia]
§ 6. [Wejście w życie]
Minister Zdrowia: wz. J. Szczurek-Żelazko
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2024 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 276, 447, 534, 577, 730 i 823.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2201 oraz z 2018 r. poz. 138, 650, 730, 912, 1000, 1115 i 1693.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone:
1) w zakresie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz na zadania związane z prowadzeniem przez uczelnie medyczne podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych - rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 marca 2015 r. w sprawie sposobu podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2163),
2) w zakresie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego - rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 września 2015 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości dotacji i rozliczania środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego oraz na badania naukowe lub prace rozwojowe oraz zadania z nimi związane, służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich (Dz. U. poz. 1443 oraz z 2017 r. poz. 1495)
- które utraciły moc z dniem 1 października 2018 r. na podstawie art. 169 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 21 czerwca 2019 r. (poz. 1201)
Załącznik nr 1
SPOSÓB PODZIAŁU CZĘŚCI ZASADNICZEJ ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA UTRZYMANIE I ROZWÓJ POTENCJAŁU DYDAKTYCZNEGO ORAZ POTENCJAŁU BADAWCZEGO DLA UCZELNI MEDYCZNYCH NADZOROWANYCH PRZEZ MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW ZDROWIA
1. Część zasadnicza środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra dzielona jest według algorytmu:
gdzie:
Dui – oznacza wysokość subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, zwanych dalej „subwencją”, z części zasadniczej dla i-tej uczelni medycznej w danym roku,
Du – oznacza kwotę przyjętą do obliczania części zasadniczej dla uczelni medycznych w danym roku,
Dpi – oznacza wysokość subwencji dla i-tej uczelni medycznej w poprzednim roku, w warunkach porównywalnych,
C – oznacza stałą przeniesienia,
Ws – oznacza wagę składnika studenckiego,
Si – oznacza składnik studencki i-tej uczelni medycznej,
Wk – oznacza wagę składnika kadrowego,
Ki – oznacza składnik kadrowy i-tej uczelni medycznej,
Wu – oznacza wagę składnika umiędzynarodowienia,
Ui – oznacza składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej,
Wb – oznacza wagę składnika badawczego,
Bi – oznacza składnik badawczy i-tej uczelni medycznej,
Wd – oznacza wagę składnika doktoranckiego,
Di – oznacza składnik doktorancki i-tej uczelni medycznej,
Wn – oznacza wagę składnika badawczo-rozwojowego,
Ni – oznacza składnik badawczo-rozwojowy i-tej uczelni medycznej,
Wp – oznacza wagę składnika projektowego,
Pi – oznacza składnik projektowy i-tej uczelni medycznej,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
2. Składnik studencki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
x – oznacza liczbę kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych na określonym poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej,
ksk – oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia kształcenia na studiach stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu, prowadzonych w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
Lsk,i – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
ksk=min – oznacza najniższy współczynnik kosztochłonności występujący w i-tej uczelni medycznej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
Lbki – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych nieprzypisanych do kierunku studiów w i-tej uczelni medycznej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
di – oznacza wskaźnik dostępności dydaktycznej, obliczany według wzoru:
gdzie:
SSRi – oznacza liczbę studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w i-tej uczelni medycznej, obliczaną według wzoru:
gdzie:
Ssi – oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Sni – oznacza liczbę studentów studiów niestacjonarnych w i-tej uczelni medycznej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Nai – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni medycznej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,
M – oznacza referencyjną liczbę studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w uczelniach medycznych,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
3. Składnik kadrowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
Lnai – oznacza sumę kalkulacyjnych liczb nauczycieli akademickich w i-tej uczelni medycznej, obliczaną według wzoru:
Lnai = 2,5Lprofi + 2Lpui + 1,5Lai + Lpni + 3LZprofi
gdzie:
Lprofi – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
Lpui – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
Lai – oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku adiunkta w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
Lpni – oznacza przeciętną liczbę pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej,
LZprofi – oznacza liczbę osób niebędących obywatelami polskimi posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w innej uczelni, zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej lub na stanowisku profesora w instytucie Polskiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub instytucie międzynarodowym, które w poprzednim roku akademickim przeprowadziły co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych w i-tej uczelni medycznej (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą uczelnią w stosunku pracy),
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
4. Składnik umiędzynarodowienia i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
Lsui – oznacza sumę liczby studentów i liczby doktorantów w i-tej uczelni medycznej, którzy w poprzednim roku akademickim odbywali w ramach międzynarodowej wymiany akademickiej kształcenie za granicą trwające co najmniej trzy miesiące, wynikającą z danych przekazanych przez i-tę uczelnię medyczną,
Lspi – oznacza sumę liczby studentów i liczby doktorantów z zagranicznych uczelni, którzy w poprzednim roku akademickim odbywali w ramach międzynarodowej wymiany akademickiej kształcenie w i-tej uczelni medycznej trwające co najmniej trzy miesiące, wynikającą z danych przekazanych przez i-tę uczelnię medyczną,
Lspci – oznacza liczbę studentów w i-tej uczelni medycznej będących cudzoziemcami, z wyłączeniem osób uwzględnionych w Lsni, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Lsni – oznacza liczbę studentów w i-tej uczelni medycznej będących cudzoziemcami, pobierających stypendium przyznane przez Ministra Zdrowia lub Dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Ldpci – oznacza liczbę doktorantów w szkołach doktorskich prowadzonych przez i-tą uczelnię medyczną będących cudzoziemcami według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
5. Składnik badawczy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
y – oznacza liczbę dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna prowadzi działalność naukową i w których posiada kategorię naukową wyższą niż C,
kdnj – oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
Ni,j – oznacza liczbę pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni medycznej, prowadzących działalność naukową w j-tych dyscyplinach naukowych (z uwzględnieniem czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w poszczególnych dyscyplinach), w których i-ta uczelnia posiada kategorię naukową wyższą niż C, którzy złożyli w i-tej uczelni oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
Kj – oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:
– 1,75 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A+,
– 1,25 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową A,
– 1,00 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B+,
– 0,75 – dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia medyczna posiada kategorię naukową B,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
6. Składnik doktorancki i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
y – oznacza liczbę szkół doktorskich prowadzonych przez i-tą uczelnię medyczną,
Ldi,d – oznacza liczbę doktorantów w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni medycznej w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,
kdnd – oznacza średni współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tych dyscyplinach naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną, zaokrąglony w dół do jednego miejsca po przecinku, obliczany według wzoru:
gdzie:
l – oznacza liczbę dyscyplin naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej,
kj – oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,
dd – oznacza sumę dyscyplin naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię medyczną,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
7. Składnik badawczo-rozwojowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
Nbri – oznacza wysokość nakładów wewnętrznych poniesionych przez i-tą uczelnię medyczną na działalność badawczo-rozwojową wykazanych w PNT-01/s – Sprawozdaniu o działalności badawczej i rozwojowej (B + R) w szkołach wyższych składanym w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
8. Składnik projektowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru:
gdzie:
Lkraji – oznacza liczbę projektów w i-tej uczelni medycznej realizowanych samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach zadań, o których mowa w art. 365 pkt 11 i 12 ustawy, z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych oraz projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa,
Lzagri – oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-tą uczelnię medyczną samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach zadań, o których mowa w art. 365 pkt 11 i 12 ustawy, z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014–2020) „HORYZONT 2020” oraz w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021–2027) „HORYZONT EUROPA”,
Lhi – oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-tą uczelnię medyczną samodzielnie lub w ramach konsorcjum, jeżeli i-ta uczelnia była jego liderem, w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014–2020) „HORYZONT 2020” lub w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021–2027) „HORYZONT EUROPA”,
Uhi – oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-tą uczelnię medyczną jako członka konsorcjum, niebędącego liderem tego konsorcjum, w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014–2020) „HORYZONT 2020” lub w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021–2027) „HORYZONT EUROPA”,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych.
9. Dla poszczególnych parametrów i składników we wzorach, o których mowa w niniejszym załączniku, określa się następujące wartości:
a) 0,40 – dla stałej przeniesienia C,
b) 0,30 – dla składnika studenckiego Ws,
c) 7 – dla parametru referencyjnej liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d) 0,20 – dla składnika kadrowego Wk,
e) 0,05 – dla składnika umiędzynarodowienia Wu,
f) 0,20 – dla składnika badawczego Wb,
g) 0,10 – dla składnika doktoranckiego Wd,
h) 0,10 – dla składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i) 0,05 – dla składnika projektowego Wp.
Załącznik nr 2
SPOSÓB PODZIAŁU ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z KSZTAŁCENIEM PODYPLOMOWYM W CELU ZDOBYCIA SPECJALIZACJI PRZEZ LEKARZY, LEKARZY DENTYSTÓW, FARMACEUTÓW, PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE ORAZ PRZEZ DIAGNOSTÓW LABORATORYJNYCH
1. Dotacja na zadania związane z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych dzielona jest dla uczelni medycznych według wzoru:
gdzie:
Dpi – oznacza kwotę dotacji na zadania związane z prowadzeniem podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji przez lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych dla i-tej uczelni medycznej w danym roku,
Dp – oznacza kwotę dotacji dla uczelni w danym roku na zadania związane z prowadzeniem s-tego rodzaju podyplomowego kształcenia w celu zdobywania specjalizacji,
s – oznacza rodzaj kształcenia podyplomowego, odpowiednio:
s = 1 – kursy specjalizacyjne dla lekarzy,
s = 2 – kursy specjalizacyjne dla lekarzy dentystów,
s = 3 – kursy specjalizacyjne dla farmaceutów,
s = 4 – kursy specjalistyczne dla pielęgniarek i położnych,
s = 5 – kursy specjalizacyjne dla diagnostów laboratoryjnych,
n – oznacza liczbę uczelni medycznych,
lsi – oznacza liczbę uczestników s-tego rodzaju kształcenia podyplomowego prowadzonego w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji,
gsi – oznacza liczbę godzin (według programu) s-tego rodzaju kształcenia podyplomowego przypadającą na jednego uczestnika w i-tej uczelni medycznej w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji.
2. Dane dotyczące liczby uczestników i liczby godzin kursów, o których mowa w ust. 1, w podziale na kształcenie podyplomowe służące zdobywaniu specjalizacji przez: lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, pielęgniarki i położne oraz przez diagnostów laboratoryjnych, które były finansowane w ramach przyznanej przez Ministra Zdrowia dotacji, wynikają z danych przekazanych przez poszczególne uczelnie medyczne prowadzące kształcenie podyplomowe.
- Data ogłoszenia: 2019-06-28
- Data wejścia w życie: 2019-06-29
- Data obowiązywania: 2022-06-23
- Dokument traci ważność: 2023-05-24
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA