REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2019 poz. 759
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII1)
z dnia 22 marca 2019 r.
w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych2) 3)
Na podstawie art. 9 pkt 1–5 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 541 i 675) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli metrologicznej;
2) szczegółowy sposób przeprowadzania prawnej kontroli metrologicznej, w tym sposób dokonywania legalizacji za pomocą metody statystycznej, rodzaje przyrządów pomiarowych, które mogą podlegać legalizacji dokonywanej za pomocą tej metody, oraz warunki jednorodności partii przyrządów pomiarowych;
3) dowody legalizacji wydawane dla określonych rodzajów przyrządów pomiarowych;
4) okresy ważności legalizacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz terminy, w których przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności powinny być zgłaszane do legalizacji ponownej;
5) wzory decyzji zatwierdzenia typu i świadectw legalizacji;
6) wzory znaków zatwierdzenia typu, cech legalizacji i cech zabezpieczających.
§ 2. [Definicje]
1) ocenie zgodności – należy przez to rozumieć ocenę zgodności w rozumieniu art. 2 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszącego się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30);
2) odrębnych dyrektywach Unii Europejskiej – należy przez to rozumieć dyrektywy Unii Europejskiej określające wymagania, które muszą spełniać przyrządy pomiarowe w związku z ich wprowadzaniem do obrotu lub oddawaniem do użytku, z wyłączeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/31/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku wag nieautomatycznych (Dz. Urz. UE L 96 z 29.03.2014, str. 107) i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/32/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku przyrządów pomiarowych (Dz. Urz. UE L 96 z 29.03.2014, str. 149, z późn. zm.4));
3) podmiocie upoważnionym – należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach, zwanej dalej „ustawą”;
4) Prezesie – należy przez to rozumieć Prezesa Głównego Urzędu Miar.
§ 3. [Wnioski o przeprowadzenie prawnej kontroli metrologicznej]
2. W przypadku gdy wnioski i dokumenty, o których mowa w ust. 1, są sporządzone w języku innym niż język polski, do tych wniosków i dokumentów dołącza się ich tłumaczenie na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
Rozdział 2
Zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego
§ 4. [Elementy wniosku o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego]
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy będącego producentem i jego adres oraz, w przypadku gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, jego numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki numer posiada;
2) imię i nazwisko lub nazwę upoważnionego przedstawiciela i jego adres oraz, w przypadku gdy upoważniony przedstawiciel jest przedsiębiorcą, jego numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki numer posiada, oraz dane, o których mowa w pkt 1, dotyczące reprezentowanego producenta – jeżeli wniosek jest składany przez upoważnionego przedstawiciela;
3) adres do korespondencji;
4) rodzaj i nazwę przyrządu pomiarowego, którego typ ma być zatwierdzony;
5) dane identyfikujące typ przyrządu pomiarowego;
6) wskazanie miejsca zainstalowania przyrządu pomiarowego, jeżeli do wniosku nie jest dołączany egzemplarz przyrządu pomiarowego i, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9a ustawy, badanie typu przyrządu pomiarowego jest przeprowadzane w miejscu jego zainstalowania;
7) charakterystyki metrologiczne typu przyrządu pomiarowego;
8) określenie warunków znamionowych użytkowania przyrządu pomiarowego;
9) wykaz załączników;
10) datę sporządzenia wniosku;
11) podpis wnioskodawcy albo jego upoważnionego przedstawiciela.
§ 5. [Elementy dodatkowe dołączane do wniosku o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego]
1) określenie warunków właściwego stosowania przyrządu pomiarowego;
2) wykaz elementów przyrządu pomiarowego, jeżeli przyrząd składa się z więcej niż jednego elementu;
3) wykaz urządzeń dodatkowych, które mogą wchodzić w skład przyrządu pomiarowego;
4) dokumentację techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego;
5) egzemplarz przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać zatwierdzony, zawierający wszystkie elementy określone w wykazie, o którym mowa w pkt 2, oraz urządzenia dodatkowe określone w wykazie, o którym mowa w pkt 3, z zastrzeżeniem § 4 pkt 6;
6) instrukcję obsługi przyrządu pomiarowego;
7) dodatkowe dokumenty poświadczające charakterystyki metrologiczne, jeżeli są one niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia badania danego rodzaju przyrządu pomiarowego i zostały określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9a pkt 3 ustawy;
8) upoważnienie do działania w imieniu producenta w sprawach związanych z zatwierdzeniem typu, jeżeli wniosek jest składany przez upoważnionego przedstawiciela;
9) odpis z właściwego dla producenta oraz upoważnionego przedstawiciela, jeżeli wniosek jest składany przez upoważnionego przedstawiciela, rejestru lub właściwej ewidencji prowadzonych w państwie, w którym znajduje się ich siedziba, w przypadku gdy nie posiadają oni siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uzyskane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
2. Dokumentacja techniczno-konstrukcyjna typu przyrządu pomiarowego zawiera:
1) ogólny opis przyrządu pomiarowego;
2) szczegółowy opis budowy i działania przyrządu pomiarowego;
3) projekt konstrukcyjny przyrządu pomiarowego oraz schematy elementów, podzespołów, obwodów i innych istotnych dla działania części przyrządu pomiarowego;
4) opis urządzeń elektronicznych z rysunkami, wykresami, logicznymi schematami blokowymi, wyjaśniającymi ich charakterystyki i działanie, o ile mają być stosowane;
5) opisy i objaśnienia do rysunków i schematów;
6) opis procedur produkcyjnych zapewniających produkcję przyrządu pomiarowego zgodnego z zatwierdzonym typem;
7) opis zabezpieczeń zapewniających prawidłowe działanie przyrządu pomiarowego oraz urządzeń regulacyjnych lub adiustacyjnych;
8) wskazanie miejsc na przyrządzie pomiarowym przewidzianych do umieszczania cechy legalizacji oraz cech zabezpieczających;
9) fotografię przyrządu pomiarowego;
10) rysunek techniczny ilustrujący wygląd przyrządu pomiarowego, jeżeli jest niezbędny do identyfikacji tego przyrządu pomiarowego.
3. W przypadku przyrządów pomiarowych zawierających urządzenia elektroniczne dokumentacja techniczno-konstrukcyjna typu przyrządu pomiarowego zawiera również opis konstrukcji zapewniającej prawidłowe działanie tego przyrządu w przewidzianym przez producenta okresie.
4. W przypadku przyrządów pomiarowych zawierających oprogramowanie dokumentacja techniczno-konstrukcyjna typu przyrządu pomiarowego zawiera również opis oprogramowania obejmujący:
1) jednoznaczną identyfikację oznaczenia, wersji i sumy kontrolnej oprogramowania;
2) sposób zapewnienia bezpieczeństwa oprogramowania i sposób identyfikacji wersji oprogramowania;
3) algorytm działania oprogramowania przyrządu pomiarowego, w tym przepływu danych;
4) konfigurację oprogramowania przyrządu pomiarowego uwzględniającą parametry odpowiedzialne za niezmienność oprogramowania i danych metrologicznych;
5) wykaz i opis komend protokołów komunikacyjnych przyrządu pomiarowego wraz z oświadczeniem o kompletności dostarczanego wykazu.
§ 6. [Czynności szczególne niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia badania]
1) dostarczenia dodatkowych egzemplarzy przyrządu pomiarowego reprezentujących typ, który ma być zatwierdzony, jego elementów lub urządzeń dodatkowych;
2) udostępnienia specjalistycznego sprzętu, w szczególności wzorców miary wraz z dowodami spójności pomiarowej i odpowiednich środków technicznych, oraz zapewnienia pomocy personelu pomocniczego.
§ 7. [Protokoły z wynikami badań]
§ 8. [Przeprowadzanie badań wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej]
2. Przeprowadzenie badań w zakresie badania typu przyrządu pomiarowego może zostać zlecone dyrektorom okręgowych urzędów miar lub laboratorium spoza administracji miar akredytowanemu w zakresie tych badań.
3. Badanie charakterystyk metrologicznych podczas badania typu przyrządu pomiarowego przeprowadza się zgodnie ze sposobami i metodami przeprowadzania badań określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 9a pkt 2 ustawy albo z uwzględnieniem dokumentów, o których mowa w ust. 1.
§ 9. [Protokół z przeprowadzonego badania]
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) dane identyfikujące:
a) przyrząd pomiarowy reprezentujący typ, który ma zostać zatwierdzony,
b) wersję i sumy kontrolne oprogramowania przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie,
c) producenta przyrządu pomiarowego, a także jego upoważnionego przedstawiciela, jeżeli wniosek, o którym mowa w § 4, został złożony przez upoważnionego przedstawiciela,
d) wykonawcę badania,
e) miejsce zainstalowania badanego egzemplarza przyrządu pomiarowego, jeżeli badania zostały wykonane w tym miejscu;
2) wskazanie zakresu oraz sposobów i metod przeprowadzonego badania;
3) wyniki badania, w tym charakterystyki metrologiczne typu przyrządu pomiarowego;
4) stwierdzenie, czy przyrząd pomiarowy spełnia wymagania;
5) informację o dacie i czasie trwania badania;
6) podpis wykonawcy badania.
3. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, mogą być załączone dokumenty umożliwiające identyfikację przyrządu pomiarowego przy sprawdzaniu zgodności przyrządu pomiarowego z zatwierdzonym typem, w tym sporządzone w wyniku skaningu laserowego przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie.
§ 10. [Wzory wydawanych decyzji]
2. Wzorów, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, nie stosuje się przy zatwierdzaniu typu tachografów i ich elementów składowych.
§ 11. [Nadanie znaku zatwierdzenia typu]
2. Znaku zatwierdzenia typu, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przy zatwierdzaniu typu tachografów i ich elementów składowych.
3. Jeżeli przedmiotem wniosku o zatwierdzenie typu są przyrządy pomiarowe, do których odnoszą się odrębne dyrektywy Unii Europejskiej, Prezes nadaje zatwierdzonemu typowi przyrządu pomiarowego znak zatwierdzenia typu o określonym wzorze, na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela.
4. Wzór znaku zatwierdzenia typu o określonym wzorze określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 12. [Zakończenie postępowania w sprawie zatwierdzenia typu przyrządu pomiarowego]
2. Prezes może zatrzymać w Głównym Urzędzie Miar egzemplarz przyrządu pomiarowego, który był przedmiotem badania typu, albo jego część jako wzór zatwierdzonego typu służący jako odniesienie do sprawdzania zgodności wprowadzanych do obrotu lub użytkowania przyrządów pomiarowych z zatwierdzonym typem.
3. Prezes wzywa wnioskodawcę do odbioru wzoru zatwierdzonego typu, o którym mowa w ust. 2, po upływie okresu ważności decyzji zatwierdzenia typu. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§ 13. [Stosowanie przepisów niniejszego rozdziału]
2. W przypadku postępowań w sprawie zmiany decyzji zatwierdzenia typu dokumentacja techniczno-konstrukcyjna typu przyrządu pomiarowego jest sporządzana w zakresie wprowadzanych zmian typu przyrządu pomiarowego.
§ 14. [Stosowanie przepisów]
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej kontroli metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne instytucje metrologiczne;
2) przepisy o wymaganiach, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe objęte wnioskiem w państwie, w którym dokonano ich prawnej kontroli metrologicznej;
3) opis sposobów i metod badań przeprowadzonych w celu wykazania spełniania przez przyrząd pomiarowy objęty wnioskiem wymagań, o których mowa w pkt 2.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, Prezes uznaje za równoważne zatwierdzeniu typu lub legalizacji pierwotnej, pod warunkiem że prawna kontrola metrologiczna wykonywana w państwach, o których mowa w ust. 1, zapewnia jednolitość miar i dokładność pomiarów w stopniu co najmniej odpowiadającym przepisom określającym wymagania, którym powinny odpowiadać poszczególne rodzaje przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej, wydanym na podstawie art. 9a pkt 1 ustawy, oraz że sposoby i metody badań przeprowadzonych w celu wykazania spełniania przez przyrząd pomiarowy wymagań mogą być uznane za równoważne sposobom i metodom badań przeprowadzanych przez Prezesa w celu wykazania spełniania przez przyrząd pomiarowy tych wymagań.
Rozdział 3
Przepisy wspólne dla legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej
§ 15. [Definicja]
§ 16. [Wniosek o dokonanie legalizacji]
2. Wniosek o dokonanie legalizacji w punkcie legalizacyjnym zawiera dodatkowo nazwę i adres punktu legalizacyjnego.
3. W przypadku zgłaszania do legalizacji dużej liczby przyrządów pomiarowych wniosek o dokonanie legalizacji może nie zawierać numerów fabrycznych przyrządów pomiarowych pod warunkiem, że wnioskodawca określi numer fabryczny przyrządu pomiarowego przed podjęciem czynności sprawdzenia tego przyrządu.
§ 17. [Rejestr wniosków o dokonanie legalizacji]
2. Przyjmujący wniosek o dokonanie legalizacji wydaje pisemne potwierdzenie przyjęcia wniosku albo potwierdza jego przyjęcie na kopii wniosku.
3. W przypadku prowadzenia rejestru wniosków przy użyciu systemu informatycznego jako potwierdzenie przyjęcia wniosku wydawany jest wydruk z rejestru.
§ 18. [Egzemplarze przyrządów pomiarowych]
2. Jeżeli wnioskodawca zgłasza do legalizacji partię lub dużą liczbę przyrządów pomiarowych, przyrządy te mogą być dostarczone do miejsca przeprowadzenia legalizacji w późniejszym terminie ustalonym przez organ administracji miar albo podmiot upoważniony.
3. W przypadku niedostarczenia przyrządów pomiarowych do miejsca przeprowadzenia legalizacji w terminie ustalonym przez organ administracji miar albo podmiot upoważniony, wnioskodawca jest obowiązany ponownie złożyć wniosek o dokonanie legalizacji tych przyrządów pomiarowych.
§ 19. [Stosowanie przepisów]
2. Prezes może wezwać wnioskodawcę do udostępnienia specjalistycznego sprzętu, w szczególności wzorców miary wraz z dowodami spójności pomiarowej i odpowiednich środków technicznych, oraz zapewnienia pomocy personelu pomocniczego.
§ 20. [Protokół z przeprowadzonych czynności sprawdzenia]
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) dane identyfikujące:
a) organ administracji miar albo podmiot upoważniony przeprowadzający sprawdzenie,
b) osobę przeprowadzającą sprawdzenie,
c) wnioskodawcę,
d) przyrząd pomiarowy, w tym numer fabryczny przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie,
e) wersję i sumy kontrolne oprogramowania przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie,
f) miejsce, datę albo początek i koniec czynności przeprowadzenia sprawdzenia,
g) miejsce zainstalowania lub miejsce użytkowania przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie;
2) zakres przeprowadzonego sprawdzenia;
3) wyniki sprawdzenia, w tym wyniki dotyczące charakterystyki metrologicznej sprawdzonego przyrządu pomiarowego;
4) informację o miejscach umieszczenia cechy legalizacji lub cech zabezpieczających oraz o liczbie umieszczonych cech zabezpieczających, o ile ma to zastosowanie;
5) stwierdzenie, czy przyrząd pomiarowy spełnia wymagania;
6) datę sporządzenia protokołu;
7) podpis osoby przeprowadzającej sprawdzenie.
§ 21. [Poświadczenie dokonania legalizacji]
1) wydanie świadectwa legalizacji lub
2) umieszczenie na przyrządzie pomiarowym cechy legalizacji, która wskazuje:
a) organ administracji miar albo podmiot upoważniony, który dokonał legalizacji,
b) rok i miesiąc ważności legalizacji.
2. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega legalizacji pierwotnej, a nie podlega legalizacji ponownej albo okres ważności legalizacji jest nieokreślony, cechę legalizacji stanowi wyłącznie cecha identyfikująca organ administracji miar albo podmiot upoważniony.
3. Cechy legalizacji i cechy zabezpieczające są nanoszone na przyrządy pomiarowe za pomocą nośników zapewniających ich czytelność, w sposób zapewniający ich trwałość, nieusuwalność albo gwarantujący ich uszkodzenie albo zniszczenie przy usuwaniu.
§ 22. [Wzór świadectwa legalizacji]
§ 23. [Świadectwo legalizacji przyrządu pomiarowego]
1) dołącza się do przyrządu pomiarowego wprowadzanego do obrotu lub użytkowania;
2) jest przechowywane przez użytkownika tego przyrządu w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym świadectwem przez strony uczestniczące w pomiarach wykonywanych za pomocą tego przyrządu;
3) jest udostępniane właściwym organom podczas przeprowadzanych kontroli.
§ 24. [Cecha identyfikująca organ administracji miar albo podmiot upoważniony]
1) w przepisach wydanych na podstawie art. 9a pkt 1 ustawy lub przepisach określających wymagania dla tachografów albo
2) w decyzji zatwierdzenia typu, albo
3) przez producenta przyrządu pomiarowego, w przypadku przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności.
§ 25. [Wzory cech legalizacji oraz wyróżniki cyfrowe identyfikujące urzędy]
§ 26. [Rodzaje dowodów legalizacji]
§ 27. [Zwrot przyrządu pomiarowego]
Rozdział 4
Przepisy szczególne dla legalizacji pierwotnej
§ 28. [Definicja]
§ 29. [Elementy wniosku o dokonanie legalizacji]
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy i jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile wnioskodawca taki numer posiada, albo numer identyfikacyjny PESEL, jeżeli wnioskodawca jest osobą fizyczną i taki numer posiada;
2) dane identyfikujące zgłaszany do legalizacji przyrząd pomiarowy obejmujące:
a) rodzaj i nazwę przyrządu pomiarowego,
b) wersję i sumę kontrolną oprogramowania przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie,
c) nazwę lub znak producenta przyrządu pomiarowego,
d) numer fabryczny, o ile ma to zastosowanie,
e) liczbę przyrządów pomiarowych w partii oraz zakres numerów fabrycznych tych przyrządów, o ile ma to zastosowanie, w przypadku zgłoszenia do legalizacji partii przyrządów pomiarowych,
f) zakres pomiarowy, o ile ma to zastosowanie,
g) nadany znak zatwierdzenia typu lub numer decyzji zatwierdzenia typu albo decyzji o uznaniu za równoważne zatwierdzeniu typu, o ile ma to zastosowanie;
3) datę sporządzenia wniosku i podpis wnioskodawcy.
2. Jeżeli wniosek o dokonanie legalizacji jest składany przez upoważnionego przedstawiciela producenta, do wniosku należy dołączyć upoważnienie do działania w imieniu producenta w sprawach związanych z legalizacją.
§ 30. [Elementy dodatkowe dołączane do wniosku o dokonanie legalizacji pierwotnej przyrządu pomiarowego]
§ 31. [Wzory cech legalizacji pierwotnej]
2. Wzory cech legalizacji pierwotnej o określonym wzorze określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 32. [Legalizacja pierwotna jednorodnej partii manometrów do opon pojazdów mechanicznych]
2. Legalizacja pierwotna za pomocą metody statystycznej jest dokonywana na wniosek.
3. Jednorodność każdej zgłaszanej do legalizacji pierwotnej partii manometrów zapewnia wnioskodawca.
4. Partia manometrów może być uznana za jednorodną, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) producentem manometrów jest ten sam przedsiębiorca;
2) manometry są tego samego typu lub modelu i posiadają taki sam znak zatwierdzenia typu lub numer decyzji zatwierdzenia typu albo decyzji o uznaniu za równoważne zatwierdzeniu typu;
3) warunki znamionowe użytkowania manometrów są takie same;
4) manometry zostały wyprodukowane w okresie kolejnych 12 miesięcy.
§ 33. [Wybór manometrów do próbki kontrolnej]
2. Wyboru dokonuje się w sposób zapewniający reprezentatywność próbki kontrolnej dla danej partii manometrów.
3. Wybór należy przeprowadzić w taki sposób, aby prawdopodobieństwo wyboru danego manometru jako manometru w próbce kontrolnej było identyczne dla każdego manometru w partii.
4. Liczebność próbki kontrolnej przy legalizacji pierwotnej manometrów dokonywanej za pomocą metody statystycznej i kryteria akceptacji albo odrzucenia partii manometrów określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
5. Organ administracji miar albo podmiot upoważniony przeprowadza indywidualne sprawdzenia wszystkich manometrów z próbki kontrolnej.
6. Na podstawie wyników sprawdzeń oraz zgodnie z kryteriami akceptacji lub odrzucenia partii manometrów określonymi w załączniku nr 7 do rozporządzenia organ administracji miar lub podmiot upoważniony:
1) dokonuje legalizacji partii manometrów lub
2) wydaje decyzję o odmowie legalizacji partii manometrów.
7. Spełnienie kryterium akceptacji partii stanowi podstawę do dokonania legalizacji partii manometrów.
8. Spełnienie kryterium odrzucenia partii stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie legalizacji manometrów.
9. W przypadku stwierdzenia spełniania wymagań przez manometry w liczbie równej lub wyższej od manometrów w próbce, które muszą spełniać wymagania, aby manometry w partii mogły być zalegalizowane, dokonanie legalizacji poświadcza się dowodami legalizacji w stosunku do wszystkich manometrów w partii, z wyjątkiem tych manometrów z próbki, w stosunku do których stwierdzono niespełnienie wymagań i wydano decyzję, o której mowa w art. 8n ust. 1a ustawy.
Rozdział 5
Przepisy szczególne dla legalizacji ponownej
§ 34. [Wniosek o dokonanie legalizacji ponownej]
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy i jego adres oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile wnioskodawca taki numer posiada, albo numer identyfikacyjny PESEL, jeżeli wnioskodawca jest osobą fizyczną i taki numer posiada;
2) dane identyfikujące zgłaszany do legalizacji przyrząd pomiarowy obejmujące:
a) nazwę przyrządu pomiarowego,
b) wersję i sumy kontrolne oprogramowania przyrządu pomiarowego, o ile ma to zastosowanie,
c) numer albo numery fabryczne, o ile ma to zastosowanie,
d) liczbę przyrządów pomiarowych w partii oraz zakres numerów fabrycznych tych przyrządów, o ile ma to zastosowanie, w przypadku zgłoszenia do legalizacji partii przyrządów pomiarowych,
e) zakres pomiarowy, o ile ma to zastosowanie,
f) numer certyfikatu badania typu UE albo WE lub certyfikatu badania projektu UE albo WE, jeżeli przyrząd jest zgłaszany do legalizacji ponownej po raz pierwszy;
3) określenie przyczyny zgłoszenia przyrządu pomiarowego do dokonania legalizacji ponownej;
4) datę sporządzenia wniosku i podpis wnioskodawcy.
2. Jeżeli dowodem legalizacji przyrządu pomiarowego jest świadectwo legalizacji, do wniosku o dokonanie legalizacji ponownej dołącza się świadectwo legalizacji pierwotnej albo poprzedniej legalizacji ponownej. Wymaganie to nie dotyczy przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności, zgłaszanych do legalizacji ponownej po raz pierwszy.
§ 35. [Usunięcie cechy legalizacji umieszczonej na przyrządzie pomiarowym]
§ 36. [Czynności legalizacji ponownej]
§ 37. [Legalizacja ponowna]
2. Legalizacja ponowna za pomocą metody statystycznej dokonywana jest na wniosek.
3. Wniosek o dokonanie legalizacji ponownej za pomocą metody statystycznej, poza danymi określonymi w § 34, zawiera:
1) dane identyfikujące zgłaszane do legalizacji ponownej przyrządy pomiarowe obejmujące:
a) nazwę lub znak producenta przyrządu pomiarowego,
b) nadany znak zatwierdzenia typu lub numer decyzji zatwierdzenia typu albo decyzji o uznaniu za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej albo numer certyfikatu badania typu UE albo WE lub certyfikatu badania projektu UE albo WE,
c) numery fabryczne (seryjne) przyrządów pomiarowych znajdujących się w zgłaszanej partii,
d) klasę dokładności;
2) datę ostatniej legalizacji albo dokonania oceny zgodności przyrządów pomiarowych;
3) dodatkowo w przypadku ciepłomierzy dane o:
a) nominalnym strumieniu objętości przetworników przepływu,
b) wartościach granicznych strumienia objętości;
4) dodatkowo w przypadku gazomierzy dane o:
a) maksymalnym strumieniu objętości,
b) korekcji temperatury ze wskazaniem jej braku albo korekcji mechanicznej albo korekcji elektronicznej;
5) dodatkowo w przypadku liczników energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego dane o:
a) napięciu znamionowym,
b) prądzie bazowym dla liczników wprowadzonych do obrotu na podstawie zatwierdzenia typu,
c) prądzie nominalnym, do którego zaprojektowano licznik przekładnikowy,
d) prądzie odniesienia Iref = 10×Itr dla liczników wprowadzonych do obrotu na podstawie oceny zgodności, gdzie:
Iref – prąd odniesienia,
Itr – wartość prądu płynącego przez licznik, powyżej której błąd licznika nie przekracza najmniejszego błędu granicznego dopuszczalnego (MPE) odpowiadającego danej klasie dokładności licznika,
e) prądzie maksymalnym,
f) liczbie taryf (z wyłączeniem liczników statycznych);
6) dodatkowo w przypadku wodomierzy dane o:
a) ciągłym strumieniu objętości (Q3),
b) średnicy nominalnej;
7) oświadczenie wnioskodawcy, że przyrządy w partii zgłaszanych przyrządów pomiarowych były albo nie były przedmiotem wcześniejszej legalizacji za pomocą metody statystycznej;
8) proponowany termin, w którym przyrządy pomiarowe wybrane do sprawdzenia (kontroli wyrywkowej) zostaną zdemontowane z miejsca instalacji i udostępnione do sprawdzenia.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, jest składany najpóźniej 6 miesięcy przed upływem okresu ważności legalizacji przyrządów zgłaszanych do legalizacji ponownej albo terminem, w którym przyrządy te powinny być po raz pierwszy zgłoszone do legalizacji ponownej po dokonaniu oceny zgodności.
5. Jednorodność każdej zgłaszanej do legalizacji ponownej partii przyrządów pomiarowych zapewnia wnioskodawca, który do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza oświadczenie o spełnieniu przez partię przyrządów pomiarowych warunków uznania partii tych przyrządów za jednorodną.
6. Partia przyrządów pomiarowych może być uznana za jednorodną, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) przyrządy pomiarowe zostały wyprodukowane przez tego samego producenta;
2) przyrządy pomiarowe są tego samego typu lub modelu i posiadają taki sam numer lub znak zatwierdzenia typu albo certyfikatu badania typu UE albo WE lub certyfikatu badania projektu UE albo WE;
3) przyrządy pomiarowe zostały wyprodukowane w okresie kolejnych 12 miesięcy;
4) okres ważności legalizacji przyrządów pomiarowych upływa w okresie kolejnych 12 miesięcy albo termin zgłoszenia przyrządów pomiarowych zgłaszanych do legalizacji ponownej po raz pierwszy po dokonaniu oceny zgodności przypada w okresie kolejnych 12 miesięcy.
7. W przypadku gdy z oznaczeń naniesionych na przyrządzie pomiarowym nie można ustalić spełnienia warunków, o których mowa w ust. 6 pkt 3 i 4, wnioskodawca jest obowiązany przedstawić dokument wskazujący na datę produkcji lub wprowadzenia przyrządów pomiarowych do obrotu lub użytkowania albo dokument wskazujący na datę legalizacji przyrządów pomiarowych.
8. Poza warunkami określonymi w ust. 6, partia ciepłomierzy może być uznana za jednorodną, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) przetworniki przepływu mają taki sam nominalny strumień objętości;
2) ciepłomierze mają takie same wartości graniczne strumienia objętości;
3) podzespoły ciepłomierzy są tego samego typu;
4) ciepłomierze są używane do wody o takim samym lub porównywalnym poziomie jakości wody.
9. Poza warunkami określonymi w ust. 6, partia gazomierzy może być uznana za jednorodną, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) gazomierze mają taki sam maksymalny strumień objętości Qmax;
2) korekcja temperatury jest taka sama.
10. Poza warunkami określonymi w ust. 6, partia liczników energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego może być uznana za jednorodną, pod warunkiem że następujące parametry są takie same:
1) napięcie znamionowe;
2) prąd bazowy dla liczników wprowadzonych do obrotu na podstawie zatwierdzenia typu;
3) prąd nominalny, do którego zaprojektowano licznik przekładnikowy, lub prąd odniesienia, o którym mowa w ust. 3 pkt 5 lit. d, dla liczników wprowadzonych do obrotu na podstawie oceny zgodności;
4) prąd maksymalny;
5) liczba taryf, z zastrzeżeniem że warunek ten nie dotyczy liczników statycznych.
11. Poza warunkami określonymi w ust. 6, partia wodomierzy może być uznana za jednorodną, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) wodomierze mają taki sam ciągły strumień objętości Q3, który nie może być wyższy niż 100 m3/h;
2) wodomierze mają taki sam minimalny strumień objętości Q1;
3) wodomierze mają taką samą średnicę nominalną;
4) wodomierze są używane do wody o takim samym lub porównywalnym poziomie jej jakości.
§ 38. [Wybór przyrządów pomiarowych do próbki kontrolnej]
2. Wyboru dokonuje się w sposób zapewniający reprezentatywność próbki kontrolnej oraz próbki przyrządów pomiarowych zapasowych dla danej partii przyrządów pomiarowych.
3. Wybór należy przeprowadzić w taki sposób, aby prawdopodobieństwo wyboru danego przyrządu pomiarowego jako przyrządu pomiarowego w próbce kontrolnej oraz przyrządu pomiarowego zapasowego było identyczne dla każdego przyrządu pomiarowego w partii.
4. Liczebność próbki kontrolnej przy legalizacji ponownej dokonywanej za pomocą metody statystycznej i kryteria akceptacji albo odrzucenia partii przyrządów pomiarowych oraz liczbę przyrządów pomiarowych zapasowych w zależności od liczebności partii określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
5. Termin dostarczenia przyrządów pomiarowych do miejsca ich sprawdzenia ustalany jest w porozumieniu z wnioskodawcą.
6. W okresie od zdemontowania z miejsca instalacji przyrządów pomiarowych stanowiących próbkę kontrolną do sprawdzenia tych przyrządów nie można ingerować w przyrządy pomiarowe tworzące próbkę kontrolną, w tym nie można usuwać ich cech legalizacji i cech zabezpieczających. W szczególności przyrządy te nie mogą być naprawiane, regulowane lub nie może być dokonywana wymiana części tych przyrządów. Dopuszczalne jest podłączenie napięcia w celu naładowania źródła podtrzymania licznika energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, krótkotrwałe przedmuchiwanie gazomierzy oraz zabezpieczenie wodomierzy i przetworników przepływu ciepłomierzy przed wysychaniem.
7. Okres między demontażem przyrządu pomiarowego a sprawdzeniem próbki kontrolnej powinien być jak najkrótszy, przy czym nie może przekroczyć jednego miesiąca.
§ 39. [Wymiana przyrządów pomiarowych z próbki kontrolnej]
1) ma widoczne uszkodzenia;
2) ma uszkodzone cechy legalizacji lub zabezpieczające;
3) nie może być dostarczony do sprawdzenia;
4) jest niedostępny.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, co najwyżej 6% przyrządów pomiarowych z próbki kontrolnej można wymienić na przyrządy pomiarowe zapasowe. Przyrządy pomiarowe zapasowe, użyte przy wymianie, należy wybrać losowo spośród partii przyrządów pomiarowych zapasowych.
3. Wymiana danego egzemplarza przyrządu pomiarowego z próbki kontrolnej na zapasowy jest możliwa jednokrotnie, po uprzednim stwierdzeniu wystąpienia co najmniej jednego z kryteriów, o których mowa w ust. 1.
4. Jeżeli utworzenie próbki kontrolnej nie jest możliwe, organ administracji miar lub podmiot upoważniony nie dokonuje legalizacji ponownej za pomocą metody statystycznej.
§ 40. [Kryterium akceptacji i odrzucenia partii]
1) dokonuje legalizacji partii przyrządów pomiarowych lub
2) wydaje decyzję o odmowie legalizacji partii przyrządów pomiarowych.
2. Spełnienie kryterium akceptacji partii stanowi podstawę do dokonania legalizacji partii przyrządów pomiarowych.
3. Spełnienie kryterium odrzucenia partii stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie legalizacji partii przyrządów pomiarowych.
4. W przypadku stwierdzenia spełniania wymagań przez przyrządy pomiarowe w liczbie równej lub wyższej od przyrządów w próbce, które muszą spełniać wymagania, aby przyrządy pomiarowe w partii mogły być zalegalizowane, poświadcza się dokonanie legalizacji jednym świadectwem legalizacji obejmującym wszystkie przyrządy pomiarowe w partii, z wyjątkiem tych przyrządów pomiarowych z próbki, w stosunku do których stwierdzono niespełnienie wymagań.
5. W przypadku decyzji o odmowie legalizacji partii przyrządów pomiarowych:
1) egzemplarze przyrządów pomiarowych z tej partii mogą być indywidualnie zgłaszane do legalizacji ponownej;
2) legalizacja tych przyrządów nie może być dokonana za pomocą metody statystycznej;
3) dokonuje się legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych należących do odrzuconej partii, w stosunku do których podczas badania próbki kontrolnej stwierdzono spełnienie wymagań.
§ 41. [Wzór świadectwa legalizacji ponownej]
§ 42. [Rejestr przyrządów pomiarowych]
1) nazwę i model lub typ przyrządu pomiarowego;
2) nazwę producenta przyrządu pomiarowego;
3) numer fabryczny przyrządu pomiarowego;
4) nazwę wnioskodawcy, na wniosek którego dokonano legalizacji;
5) datę legalizacji;
6) datę ważności legalizacji.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i przepis końcowy
§ 43. [Wnioski o dokonanie legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych]
§ 44. [Dowody legalizacji pierwotnej, legalizacji jednostkowej i legalizacji ponownej]
§ 45. [Posługiwanie się dotychczasowymi wyróżnikami identyfikującymi]
§ 46. [Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych]
§ 47. [Przeliczniki do gazomierzy podlegające prawnej kontroli metrologicznej]
2. Okres ważności legalizacji pierwotnej przeliczników do gazomierzy dokonanej na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. poz. 29 oraz z 2010 r. poz. 728) upływa z dniem 31 grudnia 2026 r.
§ 48. [Umieszczanie cech legalizacji pierwotnej]
§ 49. [Wejście w życie]
Minister Przedsiębiorczości i Technologii: J. Emilewicz
1) Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 16 listopada 2018 r., pod numerem 2018/568/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
3) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/34/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej (przekształcenie) (Dz. Urz. UE L 106 z 28.04.2009, str. 7) oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/17/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie uchylenia dyrektyw Rady 71/317/EWG, 71/347/EWG, 71/349/EWG, 74/148/EWG, 75/33/EWG, 76/765/EWG, 76/766/EWG i 86/217/EWG w odniesieniu do metrologii (Dz. Urz. UE L 71 z 18.03.2011, str. 1).
4) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 3 z 07.01.2015, str. 42 oraz Dz. Urz. UE L 13 z 20.01.2016, str. 57.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 kwietnia 2017 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. poz. 969), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o zmianie ustawy - Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. poz. 976).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
z dnia 22 marca 2019 r. (poz. 759)
Załącznik nr 1
WZORY DECYZJI ZATWIERDZENIA TYPU ORAZ DECYZJI ZATWIERDZENIA TYPU Z OGRANICZENIAMI
Załącznik nr 2
WZÓR ZNAKU ZATWIERDZENIA TYPU O OKREŚLONYM WZORZE
1. Wzór znaku zatwierdzenia typu o określonym wzorze stanowi stylizowana litera „ε” zawierająca:
1) w górnej części duże litery „PL” identyfikujące Rzeczpospolitą Polską oraz dwie ostatnie cyfry roku, w którym Prezes Głównego Urzędu Miar wydał decyzję zatwierdzenia typu;
2) w dolnej części numer identyfikujący wydaną przez Prezesa Głównego Urzędu Miar decyzję zatwierdzenia typu.
Rys. 1. Wzór znaku zatwierdzenia typu o określonym wzorze
2. Wzór znaku zatwierdzenia typu o określonym wzorze z ograniczeniami stanowi wzór znaku zatwierdzenia typu o określonym wzorze poprzedzony literą „P” o takich samych wymiarach.
Rys. 2. Wzór znaku zatwierdzenia typu o określonym wzorze z ograniczeniami
Załącznik nr 3
WZÓR ŚWIADECTWA LEGALIZACJI
Załącznik nr 4
WZORY CECH LEGALIZACJI ORAZ WYRÓŻNIKI CYFROWE IDENTYFIKUJĄCE URZĘDY PODLEGŁE ORGANOM ADMINISTRACJI MIAR ORAZ ICH WYDZIAŁY ZAMIEJSCOWE ORAZ PODMIOTY UPOWAŻNIONE STOSOWANE W CECHACH IDENTYFIKUJĄCYCH ORGAN ADMINISTRACJI MIAR ALBO PODMIOT UPOWAŻNIONY
1. Cechę identyfikującą urząd stosowaną przez Prezesa Głównego Urzędu Miar przy legalizacji jednostkowej, legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej stanowią:
1) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami „PL”,
2) dwie sześcioramienne gwiazdki umieszczone po obu stronach tarczy
– rysunek nr 1 przedstawia wzór cechy identyfikującej urząd stosowanej przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.
Rysunek nr 1
2. Cechę identyfikującą urząd stosowaną przez dyrektorów okręgowych urzędów miar przy legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej stanowią w przypadku wykonywania czynności przez:
1) okręgowe urzędy miar, z wyłączeniem wydziałów zamiejscowych:
a) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami „PL”,
b) sześcioramienna gwiazdka umieszczona po prawej stronie tarczy i wyróżnik cyfrowy identyfikujący właściwy okręgowy urząd miar, umieszczony po lewej stronie tarczy,
2) wydziały zamiejscowe, z zastrzeżeniem pkt 3:
a) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami „PL”,
b) pierwsza cyfra wyróżnika (równoznaczna z wyróżnikiem cyfrowym identyfikującym właściwy okręgowy urząd miar) umieszczona po lewej stronie tarczy,
c) druga cyfra wyróżnika umieszczona po prawej stronie tarczy,
3) wydziały zamiejscowe okręgowego urzędu miar w Białymstoku:
a) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami „PL”,
b) dwie pierwsze cyfry wyróżnika umieszczone po lewej stronie tarczy,
c) trzecia cyfra wyróżnika umieszczona po prawej stronie tarczy
– rysunek nr 2 przedstawia wzór cechy identyfikującej urząd stosowanej przez dyrektorów okręgowych urzędów miar oraz w ich wydziałach zamiejscowych.
Rysunek nr 2
3. Cechę identyfikującą podmiot upoważniony stosowaną przez podmioty upoważnione stanowią:
1) stylizowana tarcza z naniesionymi w środku literami „PL”,
2) wyróżnik cyfrowy identyfikujący podmiot upoważniony, ustalony w upoważnieniu do dokonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej zgodnie z ust. 11, umieszczony po prawej stronie tarczy i litera „U” umieszczona po lewej stronie tarczy
– rysunek nr 3 przedstawia wzór cechy identyfikującej podmiot upoważniony stosowanej przez podmioty upoważnione przy legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej.
Rysunek nr 3
4. Cechy identyfikujące, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą zawierać dodatkowe oznaczenie identyfikujące pracownika urzędu miar przeprowadzającego czynności legalizacji w postaci dwóch cyfr (01, 02, 03...), umieszczone nad stylizowaną tarczą, o wymiarach nieprzekraczających wymiarów elementów umieszczonych po lewej stronie tarczy.
5. Cechę roczną stanowi stylizowana ramka z umieszczonymi w niej symetrycznie cyframi arabskimi oznaczającymi dwie ostatnie cyfry roku ważności legalizacji
– rysunek nr 4 przedstawia wzór cechy rocznej.
Rysunek nr 4
6. Cechę miesięczną stanowi stylizowana ramka z umieszczoną w niej symetrycznie liczbą rzymską oznaczającą odpowiednio miesiąc: I – styczeń, II – luty, III – marzec, IV – kwiecień, V – maj, VI – czerwiec, VII – lipiec, VIII – sierpień, IX – wrzesień, X – październik, XI – listopad, XII – grudzień
– rysunek nr 5 przedstawia wzór cechy miesięcznej.
Rysunek nr 5
7. Do kasowania cech legalizacji umieszczonych na przyrządach pomiarowych jest stosowany znak (kasownik) składający się z dwóch kresek o długości (l) wynoszącej co najmniej 2 mm, przecinających się pod kątem 60°
– rysunek nr 6 przedstawia wzór znaku stosowanego do kasowania cech legalizacji.
Rysunek nr 6
8. Wymiary cech, których wzory określają rysunki nr 1–3, określa rysunek nr 7.
9. Wymiary cech, których wzory określają rysunki nr 4 i 5, określa rysunek nr 8.
Rysunek nr 7. Wymiary cech identyfikujących stosowanych przez organy administracji miar oraz podmioty upoważnione. Wymiar h jest wartością względną i wynosi co najmniej 1,5 mm
Rysunek nr 8. Wymiary cechy rocznej i cechy miesięcznej. Wymiar α jest wartością względną i wynosi co najmniej 0,8 mm
10. Wyróżniki cyfrowe identyfikujące urzędy podległe organom administracji miar:
Lp. | Nazwa i siedziba urzędu | Wyróżnik |
1 | 2 | 3 |
1 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie | 1 |
2 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Broniszach | 11 |
3 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Zamościu | 12 |
4 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Siedlcach | 14 |
5 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Płocku | 17 |
6 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Lublinie | 18 |
7 | Okręgowy Urząd Miar w Warszawie Wydział Zamiejscowy w Radomiu | 19 |
8 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie | 2 |
9 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie Wydział Zamiejscowy w Przemyślu | 22 |
10 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie Wydział Zamiejscowy w Tarnobrzegu | 23 |
11 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie Wydział Zamiejscowy w Rzeszowie | 24 |
12 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie Wydział Zamiejscowy w Tarnowie | 25 |
13 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie Wydział Zamiejscowy w Jaśle | 26 |
14 | Okręgowy Urząd Miar w Krakowie Wydział Zamiejscowy w Nowym Sączu | 27 |
15 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu | 3 |
16 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Wydział Zamiejscowy w Legnicy | 33 |
17 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Wydział Zamiejscowy w Jeleniej Górze | 34 |
18 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Wydział Zamiejscowy w Świdnicy | 35 |
19 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Wydział Zamiejscowy w Brzegu | 36 |
20 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Wydział Zamiejscowy w Opolu | 37 |
21 | Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Wydział Zamiejscowy w Nysie | 38 |
22 | Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu | 4 |
23 | Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Pile | 42 |
24 | Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Lesznie | 43 |
25 | Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Kaliszu | 44 |
26 | Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Gnieźnie | 45 |
27 | Okręgowy Urząd Miar w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Koninie | 46 |
28 | Okręgowy Urząd Miar w Katowicach | 5 |
29 | Okręgowy Urząd Miar w Katowicach Wydział Zamiejscowy w Bytomiu | 52 |
30 | Okręgowy Urząd Miar w Katowicach Wydział Zamiejscowy w Bielsku-Białej | 53 |
31 | Okręgowy Urząd Miar w Katowicach Wydział Zamiejscowy w Rybniku | 55 |
32 | Okręgowy Urząd Miar w Katowicach Wydział Zamiejscowy w Częstochowie | 56 |
33 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku | 6 |
34 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Tczewie | 62 |
35 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Gdyni | 63 |
36 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Elblągu | 64 |
37 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Olsztynie | 65 |
38 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Słupsku | 66 |
39 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Kętrzynie | 67 |
40 | Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku Wydział Zamiejscowy w Chojnicach | 69 |
41 | Okręgowy Urząd Miar w Łodzi | 7 |
42 | Okręgowy Urząd Miar w Łodzi Wydział Zamiejscowy w Piotrkowie Trybunalskim | 72 |
43 | Okręgowy Urząd Miar w Łodzi Wydział Zamiejscowy w Łowiczu | 73 |
44 | Okręgowy Urząd Miar w Łodzi Wydział Zamiejscowy w Zduńskiej Woli | 74 |
45 | Okręgowy Urząd Miar w Łodzi Wydział Zamiejscowy w Kielcach | 75 |
46 | Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy | 8 |
47 | Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy Wydział Zamiejscowy w Toruniu | 82 |
48 | Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy Wydział Zamiejscowy we Włocławku | 83 |
49 | Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy Wydział Zamiejscowy w Brodnicy | 84 |
50 | Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy Wydział Zamiejscowy w Inowrocławiu | 85 |
51 | Okręgowy Urząd Miar w Bydgoszczy Wydział Zamiejscowy w Grudziądzu | 86 |
52 | Okręgowy Urząd Miar w Szczecinie | 9 |
53 | Okręgowy Urząd Miar w Szczecinie Wydział Zamiejscowy w Stargardzie | 92 |
54 | Okręgowy Urząd Miar w Szczecinie Wydział Zamiejscowy w Koszalinie | 93 |
55 | Okręgowy Urząd Miar w Szczecinie Wydział Zamiejscowy w Gorzowie Wielkopolskim | 94 |
56 | Okręgowy Urząd Miar w Szczecinie Wydział Zamiejscowy w Zielonej Górze | 95 |
57 | Okręgowy Urząd Miar w Białymstoku | 010 |
58 | Okręgowy Urząd Miar w Białymstoku Wydział Zamiejscowy w Ostrołęce | 011 |
59 | Okręgowy Urząd Miar w Białymstoku Wydział Zamiejscowy w Ełku | 012 |
60 | Okręgowy Urząd Miar w Białymstoku Wydział Zamiejscowy w Suwałkach | 013 |
11. Wyróżniki cyfrowe identyfikujące podmioty upoważnione określa się jako trzycyfrowe, kolejne numery rozpoczynając od numeru 100.
Załącznik nr 5
RODZAJE DOWODÓW LEGALIZACJI, OKRESY WAŻNOŚCI LEGALIZACJI DLA POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH, TERMINY ZGŁASZANIA DO LEGALIZACJI PONOWNEJ PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH WPROWADZONYCH DO OBROTU LUB UŻYTKOWANIA PO DOKONANIU OCENY ZGODNOŚCI ORAZ OKRESY WAŻNOŚCI LEGALIZACJI PONOWNEJ ZA POMOCĄ METODY STATYSTYCZNEJ
1. Rodzaje dowodów legalizacji pierwotnej, legalizacji jednostkowej i legalizacji ponownej oraz okresy ważności tych legalizacji określa tabela nr 1:
Tabela nr 1
Lp. | Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji | Rodzaje dowodów legalizacji1) | Okresy ważności legalizacji pierwotnej i legalizacji jednostkowej | Okresy ważności legalizacji ponownej |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Areometry szklane – alkoholomierze i densymetry do alkoholu | c lub s | nieokreślony | - |
2 | Areometry szklane – densymetry do cieczy innych niż alkohol | c lub s | nieokreślony | - |
3 | Analizatory spalin samochodowych | s | - | 6 miesięcy |
4 | Beczki metalowe | c | nieokreślony | - |
5 | Ciepłomierze i następujące podzespoły ciepłomierzy: pary czujników temperatury, przeliczniki i przetworniki przepływu | c2) | - | 5 lat |
6 | Drogowe cysterny pomiarowe | s | 7 lat | 7 lat |
7 | Gazomierze: |
|
|
|
1) miechowe | c2) | - | 10 lat | |
2) pozostałe | c2) | - | 5 lat | |
8 | Gęstościomierze zbożowe użytkowe 20 L, 1 L i 1/4 L | c lub s | 2 lata | 2 lata |
9 | Instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda: |
|
|
|
1) do cieczy kriogenicznych | s | - | 13 miesięcy | |
2) do cieczy, których temperatura jest wyższa niż 50°C | s | - | 13 miesięcy | |
3) do gazu ciekłego propan-butan, w tym gazu skroplonego (LPG), w tym odmierzacze tych cieczy | s | - | 13 miesięcy | |
4) do mleka | s | - | 13 miesięcy | |
5) do pozostałych cieczy innych niż woda, w tym odmierzacze paliw ciekłych i biopaliw ciekłych | s | - | 25 miesięcy | |
10 | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego: |
|
|
|
1) indukcyjne bezpośrednie o mocy nominalnej nie większej niż 30 kW | c2) | - | 15 lat | |
2) pozostałe | c2) | - | 8 lat | |
11 | Manometry do opon pojazdów mechanicznych | c lub s | 2 lata | 2 lata |
12 | Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór | s | - | 37 miesięcy |
13 | Odważniki: |
|
|
|
1) klas dokładności E1, E2, F1, F2 o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg | c lub s | 2 lata | 25 miesięcy | |
2) klasy dokładności M1 o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg oraz klasy dokładności M2 o wartościach nominalnych masy od 1 g do 50 kg | c | 3 lata | 3 lata | |
14 | Przeliczniki do gazomierzy | c | - | 10 lat |
15 | Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych | s | - | 37 miesięcy |
16 | Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego | s | 13 miesięcy | 13 miesięcy |
17 | Taksometry i taksometry elektroniczne | s | - | 25 miesięcy |
18 | Urządzenia rejestrujące stosowane w transporcie drogowym – tachografy samochodowe | c | nieokreślony | nieokreślony |
19 | Wagi automatyczne: |
|
|
|
1) dla pojedynczych ładunków | c lub s | - | 25 miesięcy | |
2) odważające | c lub s | - | 25 miesięcy | |
3) porcjujące | c lub s | - | 25 miesięcy | |
4) przenośnikowe | c lub s | - | 25 miesięcy | |
5) wagonowe | c lub s | - | 13 miesięcy | |
20 | Wagi nieautomatyczne | c lub s | - | 25 miesięcy |
21 | Wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu | c lub s | 25 miesięcy | 25 miesięcy |
22 | Wodomierze | c2) | - | 5 lat |
23 | Zbiorniki pomiarowe do cieczy: |
|
|
|
1) zainstalowane na stałe na pojeździe drogowym | s | 2 lata | 25 miesięcy | |
2) posadowione na stałe | s | 11 lat | 11 lat | |
3) schładzalniki do mleka | s | 5 lat | 5 lat |
2. Terminy, w których przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności powinny być zgłaszane do legalizacji ponownej, określa tabela nr 2:
Tabela nr 2
Lp. | Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji | Termin zgłoszenia przyrządu pomiarowego po raz pierwszy do legalizacji ponownej po dokonaniu oceny zgodności |
1 | 2 | 3 |
1 | Analizatory spalin samochodowych | 1 rok |
2 | Ciepłomierze i następujące podzespoły ciepłomierzy: pary czujników temperatury, przeliczniki i przetworniki przepływu | 5 lat |
3 | Gazomierze: | |
1) miechowe | 10 lat | |
2) pozostałe | 5 lat | |
4 | Instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda: | |
1) do cieczy kriogenicznych | 1 rok | |
2) do cieczy, których temperatura jest wyższa niż 50°C | 1 rok | |
3) do gazu ciekłego propan-butan, w tym gazu skroplonego (LPG), w tym odmierzacze tych cieczy | 1 rok | |
4) do mleka | 1 rok | |
5) do pozostałych cieczy innych niż woda, w tym odmierzacze paliw ciekłych i biopaliw ciekłych | 2 lata | |
5 | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego: | |
1) indukcyjne bezpośrednie o mocy nominalnej nie większej niż 30 kW | 15 lat | |
2) pozostałe | 8 lat | |
6 | Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór | 3 lata |
7 | Przeliczniki do gazomierzy | 10 lat |
8 | Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych | 3 lata |
9 | Taksometry | po zainstalowaniu w taksówce |
10 | Wagi automatyczne: | |
1) dla pojedynczych ładunków | 2 lata | |
2) odważające | 2 lata | |
3) porcjujące | 2 lata | |
4) przenośnikowe | 2 lata | |
5) wagonowe | 1 rok | |
11 | Wagi nieautomatyczne | 2 lata |
12 | Wodomierze | 5 lat |
3. Okresy ważności legalizacji ponownej dokonanej z zastosowaniem metody statystycznej określa tabela nr 3:
Tabela nr 3
Lp. | Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji | Okresy ważności legalizacji ponownej |
1 | 2 | 3 |
1 | Ciepłomierze i następujące podzespoły ciepłomierzy: pary czujników temperatury, przeliczniki i przetworniki przepływu | 3 lata |
2 | Gazomierze: | |
1) miechowe | 5 lat | |
2) pozostałe | 3 lata | |
3 | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego: | |
1) indukcyjne bezpośrednie o mocy nominalnej nie większej niż 30 kW | 8 lat | |
2) pozostałe | 4 lata | |
4 | Wodomierze | 3 lata |
1) c – oznacza cechę legalizacji, s – oznacza świadectwo legalizacji.
2) W przypadku legalizacji ponownej ciepłomierzy i podzespołów ciepłomierzy, gazomierzy, liczników energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego oraz wodomierzy, dokonanej metodą statystyczną, dowodem legalizacji jest świadectwo legalizacji.
Załącznik nr 6
WZORY CECH LEGALIZACJI PIERWOTNEJ O OKREŚLONYM WZORZE
1. Cecha legalizacji pierwotnej o określonym wzorze, zwana dalej „cechą legalizacji”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, składa się z dwóch elementów:
1) pierwszy element stanowi mała litera „e”, zawierająca:
a) w górnej części duże litery PL, ustalone jako oznaczenie Rzeczypospolitej Polskiej,
b) w dolnej części wyróżnik cyfrowy identyfikujący właściwy urząd miar albo podmioty upoważnione, o którym mowa w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
2) drugi element składa się z dwóch ostatnich cyfr roku, w którym dokonano legalizacji, umieszczonych w sześciokącie foremnym.
2. Rysunki 1 i 2 przedstawiają kształt i wymiary wzorów elementów cechy legalizacji, o których mowa w ust. 1, oraz krój liter i cyfr w nich stosowanych, przy czym:
1) wymiary podane na rysunkach są wartościami względnymi, są one funkcją średnicy okręgu opisanego na małej literze „e” i na polu powierzchni sześcioboku;
2) średnice okręgów opisanych na elementach stanowiących cechę legalizacji wynoszą: 1,6 mm, 3,2 mm, 6,3 mm, 12,5 mm.
3. Element cechy legalizacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest stosowany dodatkowo w przypadkach, o których mowa w § 24 rozporządzenia.
4. Cecha legalizacji zamieszczana na alkoholomierzach i densymetrach do alkoholu, klasy dokładności I, II i III, składa się kolejno z:
1) małej litery „e”;
2) dwóch ostatnich cyfr roku, w którym dokonano legalizacji;
3) liter PL;
4) wyróżnika cyfrowego identyfikującego właściwy urząd miar, o którym mowa w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
Rysunek 1. Kształt i wymiary wzoru elementu będącego częścią cechy legalizacji oraz krój liter i cyfr w nim stosowanych
Rysunek 2. Kształt i wymiary wzoru drugiego elementu będącego częścią cechy legalizacji oraz krój liter i cyfr w nim stosowanych
Załącznik nr 7
LICZEBNOŚĆ PRÓBKI KONTROLNEJ PRZY LEGALIZACJI PIERWOTNEJ MANOMETRÓW DO OPON POJAZDÓW MECHANICZNYCH DOKONYWANEJ ZA POMOCĄ METODY STATYSTYCZNEJ I KRYTERIA AKCEPTACJI ALBO ODRZUCENIA PARTII TYCH MANOMETRÓW
Tabela 1. Pojedyncza kontrola wyrywkowa manometrów do opon pojazdów mechanicznych
Nr | Liczebność partii | Liczebność próbki | Liczba przyrządów pomiarowych niezgodnych z wymaganiami | ||
Kryterium akceptacji partii | Kryterium odrzucenia partii | ||||
1 | 0 do | 90 | 24 | 0 | 1 |
2 | 91 do | 150 | 26 | 0 | 1 |
3 | 151 do | 280 | 28 | 0 | 1 |
4 | 281 do | 500 | 32 | 0 | 1 |
5 | 501 do | 1 200 | 50 | 0 | 1 |
6 | 1 201 do | 3 200 | 80 | 1 | 2 |
7 | 3 201 do | 10 000 | 125 | 2 | 3 |
Załącznik nr 8
LICZEBNOŚĆ PRÓBKI KONTROLNEJ PRZY LEGALIZACJI PONOWNEJ DOKONYWANEJ ZA POMOCĄ METODY STATYSTYCZNEJ I KRYTERIA AKCEPTACJI ALBO ODRZUCENIA PARTII PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH ORAZ LICZBA PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH ZAPASOWYCH W ZALEŻNOŚCI OD LICZEBNOŚCI PARTII
Tabela 1. Pojedyncza kontrola wyrywkowa liczników energii elektrycznej, gazomierzy i wodomierzy
Nr | Liczebność partii | Liczebność próbki | Liczba przyrządów pomiarowych niezgodnych z wymaganiami | Przyrządy pomiarowe zapasowe | ||
Kryterium akceptacji partii | Kryterium odrzucenia partii | |||||
1.1 | 0 do | 1 200 | 50 | 1 | 2 | 10 |
1.2 | 1 201 do | 3 200 | 80 | 3 | 4 | 16 |
1.3 | 3 201 do | 10 000 | 125 | 5 | 6 | 25 |
1.4 | 10 001 do | 35 000 | 200 | 10 | 11 | 40 |
1.5 | 35 001 do | 100 000 | 500 | 20 | 21 | 100 |
Tabela 2. Pojedyncza kontrola wyrywkowa ciepłomierzy
Nr | Liczebność partii | Liczebność próbki | Liczba przyrządów pomiarowych niezgodnych z wymaganiami | Przyrządy pomiarowe zapasowe | ||
Kryterium akceptacji partii | Kryterium odrzucenia partii | |||||
2.1 | 0 do | 90 | 24 | 0 | 1 | 5 |
2.2 | 91 do | 150 | 26 | 0 | 1 | 8 |
2.3 | 151 do | 280 | 28 | 0 | 1 | 10 |
2.4 | 281 do | 500 | 32 | 0 | 1 | 10 |
2.5 | 501 do | 1 200 | 50 | 1 | 2 | 10 |
2.6 | 1 201 do | 3 200 | 80 | 3 | 4 | 16 |
2.7 | 3 201 do | 10 000 | 125 | 5 | 6 | 25 |
2.8 | 10 001 do | 35 000 | 200 | 10 | 11 | 40 |
Tabela 3. Pojedyncza kontrola wyrywkowa podzespołów ciepłomierzy
Nr | Liczebność partii | Liczebność próbki | Liczba przyrządów pomiarowych niezgodnych z wymaganiami | Przyrządy pomiarowe zapasowe | ||
Kryterium akceptacji partii | Kryterium odrzucenia partii | |||||
3.1 | 0 do | 90 | 24 | 0 | 1 | 5 |
3.2 | 91 do | 150 | 26 | 0 | 1 | 8 |
3.3 | 151 do | 280 | 28 | 0 | 1 | 10 |
3.4 | 281 do | 500 | 32 | 0 | 1 | 10 |
3.5 | 501 do | 1 200 | 50 | 0 | 1 | 10 |
3.6 | 1 201 do | 3 200 | 80 | 1 | 2 | 16 |
3.7 | 3 201 do | 10 000 | 125 | 2 | 3 | 25 |
Załącznik nr 9
WZÓR ŚWIADECTWA LEGALIZACJI PONOWNEJ DOKONANEJ ZA POMOCĄ METODY STATYSTYCZNEJ
- Data ogłoszenia: 2019-04-26
- Data wejścia w życie: 2019-04-27
- Data obowiązywania: 2024-01-01
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII z dnia 5 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII z dnia 31 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA