REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2019 poz. 448
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1), MINISTRA
FINANSÓW2) ORAZ MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 marca 2019 r.
w sprawie badań technicznych pojazdów służb
Na podstawie art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, 2244 i 2322 oraz z 2019 r. poz. 53 i 60) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) jednostki organizacyjne sprawujące nadzór nad komórkami organizacyjnymi i stacjami kontroli pojazdów przeprowadzającymi badania techniczne pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, Państwowej Straży Pożarnej oraz pojazdów należących do obcych sił zbrojnych, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanych dalej „pojazdami”, oraz wydające upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych, wzory dokumentów związanych z uzyskaniem upoważnień do wykonywania badań oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania;
2) wymagania w stosunku do komórek organizacyjnych i stacji kontroli pojazdów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
3) wzory dokumentów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów;
4) warunki i terminy przeprowadzania badań technicznych pojazdów;
5) okoliczności dopuszczające przeprowadzanie badań technicznych pojazdów w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”, nieposiadających upoważnienia do badań technicznych pojazdów służb;
6) zasady i warunki współpracy przy wykonywaniu badań technicznych pojazdów innej służby niż właściwa dla komórki organizacyjnej przeprowadzającej badanie.
§ 2. [Definicje]
§ 3. [Podmioty sprawujące nadzór nad stacjami kontroli pojazdów]
1) Szefostwo Służby Czołgowo-Samochodowej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Komenda Główna Policji – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Policji,
3) jednostka organizacyjna Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego właściwa w sprawach logistyki – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
4) jednostka organizacyjna Agencji Wywiadu właściwa w sprawach logistyki – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Agencji Wywiadu,
5) jednostka organizacyjna Służby Kontrwywiadu Wojskowego właściwa w sprawach logistyki – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
6) jednostka organizacyjna Służby Wywiadu Wojskowego właściwa w sprawach logistyki – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Służby Wywiadu Wojskowego,
7) jednostka organizacyjna Centralnego Biura Antykorupcyjnego właściwa w sprawach logistyki – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
8) jednostka organizacyjna Służby Ochrony Państwa właściwa w sprawach transportu – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Służby Ochrony Państwa,
9) Biuro Techniki i Zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Straży Granicznej,
10) właściwa izba administracji skarbowej – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Krajowej Administracji Skarbowej,
11) Biuro Logistyki Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej – w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach Państwowej Straży Pożarnej
– zwane dalej „jednostkami nadzorującymi”.
§ 4. [Stacja kontroli pojazdów]
1) spełnia wymagania techniczno-organizacyjne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) zatrudnia co najmniej jednego uprawnionego diagnostę;
3) jest zlokalizowana w obiektach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Krajowej Administracji Skarbowej.
§ 5. [Wniosek o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów]
2. Do wniosku o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów załącza się poświadczone przez składającego za zgodność ze stanem faktycznym:
1) szkic sytuacyjny obiektu oraz rysunki technologiczne stanowisk kontrolnych wraz z opisem potwierdzającym spełnienie wymagań techniczno-organizacyjnych określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) kserokopię zezwolenia starosty na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, jeżeli stacja kontroli pojazdów otrzymała takie zezwolenie;
3) kserokopię uprawnienia diagnosty.
3. Wzór wniosku o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. Wzór upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 6. [Wzór rejestru badań technicznych pojazdów, karty okresowej kontroli eksploatacyjnej, zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu]
2. Wzór rejestru cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojazdach oraz wykonanych i umieszczonych w pojazdach tabliczek znamionowych zastępczych jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
3. Wzór karty okresowej kontroli eksploatacyjnej urządzenia lub przyrządu kontrolno-pomiarowego stanowiącego wyposażenie stanowiska kontrolnego jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776 i 1076, z 2016 r. poz. 1075 oraz z 2017 r. poz. 2089). Przepisy § 6 rozporządzenia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stosuje się odpowiednio.
5. Wzór oraz sposób wypełnienia zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu przeznaczonego do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych, z wyjątkiem pojazdów w ruchu krajowym należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub pojazdów, za które Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialne, są określone w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
6. Wzór oraz sposób wypełnienia zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym przeznaczonego do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych w ruchu krajowym pojazdu należącego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub takiego, za który Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialne, są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2012 r. w sprawie warunków krajowego przewozu towarów niebezpiecznych środkami transportu należącymi do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub środkami transportu, za które Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialne (Dz. U. poz. 1364).
7. Wzór zaświadczenia o umieszczeniu w pojeździe cech identyfikacyjnych lub o wykonaniu i umieszczeniu w pojeździe tabliczki znamionowej zastępczej jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
8. Wzory pieczątki identyfikacyjnej diagnosty oraz pieczątki specjalnej uprawnionego diagnosty upoważnionego do nadawania i wybijania numerów są określone w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
§ 7. [Badania techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Policji]
2. Badania techniczne pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wyłączonych z użytkowania na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lecz nie dłuższy niż 61 miesięcy, i poddanych zabiegom konserwacyjnym przeprowadza się bezpośrednio przed rozpoczęciem okresu wyłączenia z użytkowania, zwanego dalej „okresem przechowywania”. Badanie techniczne przeprowadza się także przed kolejnym okresem przechowywania, po upływie wcześniej wyznaczonego okresu przechowywania.
3. Termin następnego badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 2, określa uprawniony diagnosta na podstawie wyciągu z rozkazu dowódcy jednostki organizacyjnej użytkującej pojazd, w którym określono planowany termin okresu przechowywania. Datę kolejnego badania technicznego wyznacza się z uwzględnieniem trzydziestodniowego okresu od dnia zakończenia planowanego okresu przechowywania.
4. W przypadku podjęcia decyzji o skróceniu okresu przechowywania, w terminie 14 dni od dnia kończącego skrócony okres przechowywania, pojazd poddaje się badaniom technicznym i wyznacza się nowy termin ważności badań technicznych.
5. Badania techniczne pojazdów należących do obcych sił zbrojnych, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b ustawy, i rejestrowanych przez właściwy organ Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadza się zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z uwzględnieniem postanowień właściwych umów międzynarodowych.
6. Dopuszcza się wykonywanie badań technicznych pojazdów należących do obcych sił zbrojnych, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b ustawy, i rejestrowanych przez właściwy organ Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w stacjach kontroli pojazdów zlokalizowanych w obiektach jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej po uprzednim zawiadomieniu złożonym do kierownika (dowódcy, szefa, komendanta) jednostki organizacyjnej, któremu stacja kontroli pojazdów podlega, uzgodnieniu terminu tego badania oraz spełnieniu wymagań wynikających z odrębnych przepisów.
7. W badaniach technicznych pojazdów, o których mowa w ust. 6, uprawniony diagnosta uwzględnia odstępstwa od warunków technicznych, które są określone w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
§ 8. [Możliwość przeprowadzania badań technicznych pojazdów w stacjach kontroli nieposiadających upoważnienia]
1) w obiektach jednostki organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa lub Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową nie ma stacji kontroli pojazdów lub stacja kontroli pojazdów nie posiada uprawnienia do wykonywania badań technicznych danego rodzaju pojazdów albo
2) wykonanie badania jest uzasadnione względami służbowymi, organizacyjnymi lub ekonomicznymi.
§ 9. [Badanie techniczne pojazdu przez właściwą dla innej służby stację kontroli pojazdów]
2. Badania przeprowadza się na podstawie pisemnej zgody kierownika jednostki organizacyjnej, której stacja kontroli pojazdów podlega.
3. Rodzaj oraz dopuszczalną liczbę pojazdów objętych możliwością przeprowadzenia badania zgodnie z ust. 1 w określonym przedziale czasu uzależnia się od warunków technicznych niezbędnych do przeprowadzenia badania, istniejących w jednostce organizacyjnej przeprowadzającej badanie.
§ 10. [Ważność upoważnień do przeprowadzania badań technicznych pojazdów]
§ 11. [Wejście w życie]
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: wz. K. Kozłowski
Minister Finansów: T. Czerwińska
Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).
2) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministra Rozwoju i Finansów oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny (Dz. U. poz. 577 oraz z 2018 r. poz. 1764).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministra Finansów oraz Ministra Obrony Narodowej
z dnia 7 marca 2019 r. (poz. 448)
Załącznik nr 1
WYMAGANIA TECHNICZNO-ORGANIZACYJNE W STOSUNKU DO STACJI KONTROLI POJAZDÓW PRZEPROWADZAJĄCYCH BADANIA TECHNICZNE
I. Stanowisko kontrolne
§ 1. 1. Stanowisko kontrolne znajduje się w wydzielonej części pomieszczenia o wymiarach i bramach dostosowanych do wielkości pojazdów (zespołów pojazdów) przewidzianych do badania.
2. Stanowisko kontrolne składa się z:
1) płaskiej i poziomej powierzchni mieszczącej badany pojazd (zespół pojazdów), zwanej dalej „ławą pomiarową”, i powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i przyrządy kontrolno-pomiarowe;
2) kanału przeglądowego i urządzenia do podnoszenia osi pojazdu; kanał przeglądowy może być zastąpiony urządzeniem do podnoszenia całego pojazdu;
3) urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych;
4) wyposażenia technologicznego;
5) stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych, zwanego dalej „stanowiskiem zewnętrznym”.
II. Ława pomiarowa
§ 2. 1. Wymiary ławy pomiarowej odpowiadają następującym warunkom:
1) długość zapewnia możliwość ustawienia na niej wszystkimi kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenia przed jego przednimi światłami przyrządu do pomiaru ustawienia i światłości świateł (oświetleniowych); w przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdu podczas pomiaru zbieżności kół, długość ławy powiększa się o długość drogi przetoczenia pojazdu;
2) rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:
a) 2,4 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b) 2,8 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t – przy czym rozstaw krawędzi wewnętrznych powinien odpowiadać szerokości kanału przeglądowego.
2. Nawierzchnia ławy pomiarowej spełnia następujące wymagania:
1) dopuszczalne odchylenie od poziomu nie przekracza:
a) 3 mm/m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b) 4 mm/m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
2) na szerokości czynnej rolek urządzenia do kontroli działania hamulców są odporne na ścieranie.
3. Część składową ławy pomiarowej może stanowić urządzenie do podnoszenia całego pojazdu, jeżeli odpowiada warunkom, o których mowa w ust. 2.
III. Kanał przeglądowy
§ 3. 1. Wymiary kanału przeglądowego odpowiadają następującym warunkom:
1) długość powinna być większa niż długość pojazdu (zespołu pojazdów) co najmniej o długość schodów prowadzących do kanału, jeżeli znajdują się one na końcu lub na początku kanału, a ponadto zapewniać:
a) wygodne wykonanie wymaganych oględzin i czynności kontrolnych,
b) natychmiastowe opuszczenie kanału przez znajdującego się w nim pracownika – w razie niebezpieczeństwa;
2) szerokość na poziomie ławy pomiarowej mieści się w granicach:
a) 0,6–0,9 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b) 0,7–1,0 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
3) głębokość wynosi od 1,3 m do 1,8 m; wewnątrz kanału przeglądowego znajdują się przesuwne platformy lub stałe boczne stopnie umożliwiające diagnoście zajęcie pozycji podwyższonej.
2. Kanał przeglądowy ma zapewnione odwodnienie oraz wentylację.
3. Kanał przeglądowy jest wyposażony w:
1) oświetlenie:
a) światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
b) światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie potrzeby na elementy pojazdu;
2) półki wewnętrzne na narzędzia i klucze;
3) urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej:
a) 20 kN – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
b) 115 kN – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t;
4) podłogę lub obrzeże umożliwiające przeciążenie urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o 25% nominalnego udźwigu, przy czym powinno być możliwe ustawienie urządzenia do podnoszenia osi pojazdu również między obrotnicami do kontroli geometrii ustawienia kół.
IV. Urządzenia i przyrządy kontrolno-pomiarowe
§ 4. 1. Stanowisko kontrolne wyposaża się co najmniej w następujące urządzenia i przyrządy:
1) urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do pomiaru sił hamujących lub w inne urządzenie służące do sprawdzania skuteczności działania hamulców;
2) opóźnieniomierz – w przypadku gdy nie jest możliwe przeprowadzenie badania sił hamujących lub sprawdzenie skuteczności działania hamulców za pomocą urządzeń, o których mowa w pkt 1;
3) przyrząd do pomiaru zbieżności kół lub urządzenie do kontroli prawidłowości ustawienia kół;
4) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu;
5) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł;
6) miernik poziomu dźwięku;
7) dymomierz;
8) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd – przyczepa;
9) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy; dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje przyczepy;
10) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami pojazdu;
11) analizator spalin samochodowych;
12) zestaw narzędzi monterskich;
13) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
14) czytnik informacji diagnostycznych do układu OBDII/EOBD.
2. Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz stacji, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wyposaża się w urządzenia i przyrządy, o których mowa w ust. 1, a ponadto co najmniej w:
1) przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdu,
2) urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
3) urządzenie lub przyrząd do kontroli instalacji zasilania gazem pojazdu samochodowego,
4) komplet kluczy dynamometrycznych w zakresie od 20 do 400 Nm
– jeżeli zakres badań technicznych przeprowadzanych przez daną stację wymaga stosowania tych przyrządów lub urządzeń.
3. Dopuszcza się wyposażenie stanowiska kontrolnego w okręgowej stacji kontroli pojazdów w legalizowaną wagę samochodową.
4. Urządzenia i przyrządy mogą stanowić część wspólną wyposażenia kilku stanowisk kontrolnych, jeżeli istnieje możliwość wykonania badania technicznego zgodnie z wymaganiami w tym zakresie.
§ 5. Warunki dopuszczenia urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych stanowiących wyposażenie stanowiska kontrolnego do użytkowania w stacjach kontroli pojazdów są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
V. Wyposażenie technologiczne
§ 6. Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego obejmuje co najmniej:
1) ogólne oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii elektrycznej o napięciu zapewniającym prawidłowe działanie urządzeń i przyrządów stanowiska kontrolnego i napięciu bezpiecznym z możliwością poboru mocy wystarczającej do zasilania eksploatowanych urządzeń i przyrządów kontrolno-pomiarowych;
2) instalację sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym co najmniej 0,6 MPa;
3) doprowadzenie wody ciepłej lub nagrzewanej miejscowo do umywalki do mycia rąk;
4) odpływ ogólny ścieków przez łapacz błota, olejów i paliw lub odpływ ścieków z kanałów przez łapacz błota, olejów i paliw do kanalizacji ogólnej, lub system odwadniania kubełkowego;
5) wentylację:
a) naturalną oraz mechaniczną nawiewno-wywiewną zapewniającą dodatkową awaryjną wymianę powietrza, przy czym stanowisko kontrolne wyposaża się w alarmowy czujnik niedopuszczalnego poziomu stężenia tlenku węgla, który automatycznie uruchamia tryb awaryjny wentylacji,
b) indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe o wydajności dostosowanej do rodzajów badanych pojazdów;
6) ogrzewanie pomieszczenia;
7) alarmowy czujnik nadmiernego poziomu stężenia gazu płynnego i ziemnego w stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.
VI. Stanowisko zewnętrzne
§ 7. 1. Stanowisko zewnętrzne powinno znajdować się na zewnątrz pomieszczenia stacji kontroli pojazdów oraz innych pomieszczeń.
2. Wymiary stanowiska zewnętrznego nie są mniejsze niż:
1) 7,0 × 8,0 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne motocykla i motoroweru;
2) 8,5 × 10,5 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;
3) 8,5 × 12,5 m – w odniesieniu do stacji przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
3. Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna być utwardzona (np. beton, asfalt).
Załącznik nr 2
WZÓR – WNIOSEK O WYDANIE UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW
Załącznik nr 3
WZÓR – UPOWAŻNIENIE DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW
Załącznik nr 4
WZÓR – REJESTR BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW
Załącznik nr 5
WZÓR – REJESTR UMIESZCZONYCH W POJAZDACH CECH IDENTYFIKACYJNYCH ORAZ WYKONANYCH I UMIESZCZONYCH W POJAZDACH TABLICZEK ZNAMIONOWYCH ZASTĘPCZYCH
Załącznik nr 6
WZÓR – KARTA OKRESOWEJ KONTROLI EKSPLOATACYJNEJ URZĄDZENIA LUB PRZYRZĄDU KONTROLNO-POMIAROWEGO STANOWIĄCEGO WYPOSAŻENIE STANOWISKA KONTROLNEGO
Załącznik nr 7
WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UMIESZCZENIU W POJEŹDZIE CECH IDENTYFIKACYJNYCH LUB O WYKONANIU I UMIESZCZENIU W POJEŹDZIE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ ZASTĘPCZEJ
Załącznik nr 8
WZORY PIECZĄTKI IDENTYFIKACYJNEJ DIAGNOSTY ORAZ PIECZĄTKI SPECJALNEJ UPRAWNIONEGO DIAGNOSTY UPOWAŻNIONEGO DO NADAWANIA I WYBIJANIA NUMERÓW
Załącznik nr 9
LISTA ODSTĘPSTW OD WARUNKÓW TECHNICZNYCH
1. Światła mijania bez wyraźnej granicy światła i cienia (asymetryczne), nieprawidłowa asymetria (tylko ruch lewostronny).
2. Światła mijania i drogowe niespełniające wymagań dotyczących połączeń elektrycznych (w stosunku do regulaminów EKG ONZ (UN ECE)), własności świetlnych i innych warunków, określonych przepisami polskiego prawa.
3. Czerwone światła kierunkowskazów tylnych.
4. Brak świateł przeciwmgłowych tylnych lub nieprawidłowe usytuowanie tych świateł (tylko ruch lewostronny).
5. Żółte światła pozycyjne przednie.
6. Kierunkowskazy przednie połączone w jednej obudowie (zblokowane) z przednimi światłami pozycyjnymi.
7. Czerwony kolor ostatniego – licząc od przodu pojazdu – samodzielnego światła pozycyjnego bocznego.
8. Różnice w charakterystykach świateł sygnałowych (w stosunku do regulaminów EKG ONZ (UN ECE)).
9. Kierownica umieszczona po prawej stronie (tylko ruch lewostronny).
10. Brak numeru VIN, jeżeli pojazd posiada nadany przez producenta numer nadwozia, podwozia lub ramy.
- Data ogłoszenia: 2019-03-07
- Data wejścia w życie: 2019-03-08
- Data obowiązywania: 2019-03-08
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA