REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 2417
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 12 grudnia 2018 r.
w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające
Na podstawie art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres przedmiotowy]
1) sposób składania wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, zwanych dalej „wnioskami o wpis”;
2) sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, zwanych dalej „wnioskami o zmianę wpisu”;
3) wykaz dokumentów dołączanych do wniosków, o których mowa w pkt 1 i 2.
§ 2. [Składanie wniosków o wpis oraz wniosków o zmianę wpisu]
2. Adres strony internetowej, pod którym jest udostępniany formularz elektroniczny do składania wniosków o wpis lub wniosków o zmianę wpisu, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 3. [Informacje przekazywane przez zakład ubezpieczeń do organu nadzoru]
1) osoby uprawnionej do składania wniosku o wpis lub wniosku o zmianę wpisu, podając:
a) jej imię i nazwisko oraz numer PESEL – w przypadku gdy osoba uprawniona będzie składać wniosek w sposób, o którym mowa w ust. 2,
b) jej imię i nazwisko oraz numer paszportu, numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość – w przypadku gdy osoba uprawniona będzie składać wniosek w sposób, o którym mowa w ust. 3;
2) cofnięcia osobie wskazanej zgodnie z pkt 1 uprawnienia do składania wniosku o wpis lub wniosku o zmianę wpisu.
2. Złożenie wniosku o wpis lub wniosku o zmianę wpisu następuje po uwierzytelnieniu osoby uprawnionej za pomocą profilu zaufanego, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 oraz z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669).
3. Osoba uprawniona, która nie posiada danych wymaganych do uzyskania profilu zaufanego, może złożyć wniosek o wpis lub wniosek o zmianę wpisu do organu nadzoru w formie pisemnej z wykorzystaniem formularza elektronicznego, o którym mowa w § 2 ust. 1, w postaci wydruku.
§ 4. [Podstawy składania wniosku o wpis]
1) będącego osobą fizyczną – na podstawie aktualnej na dzień składania wniosku informacji o wykonywaniu działalności gospodarczej, uzyskanej z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
2) niebędącego osobą fizyczną i podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców – na podstawie aktualnej na dzień składania wniosku informacji o wykonywaniu działalności gospodarczej uzyskanej z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 5. [Dokumenty, na podstawie których składany jest wniosek o wpis]
1) w przypadku agenta ubezpieczeniowego i agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające:
a) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia lub informacji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadku agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające niebędącego osobą fizyczną i niepodlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”,
c) pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w przypadku osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 19 ust. 3 ustawy:
a) oświadczenia tych osób w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 lit. a–c ustawy,
b) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii informacji o tej osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) oświadczenia tych osób o pełnej zdolności do czynności prawnych,
d) kopii dokumentu potwierdzającego posiadanie wymaganego wykształcenia,
e) oryginału albo poświadczonej przez zakład ubezpieczeń kopii zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
§ 6. [Wniosek o zmianę wpisu]
§ 7. [Wniosek o wpis lub wniosek o zmianę wpisu, w zakresie dotyczącym danych osób lub podmiotów, o których mowa w art. 55 ust. 4 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń]
1) oświadczenia agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 55 ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz o wysokości posiadanych przez te osoby akcji lub udziałów w kapitale zakładowym agenta – w przypadku osób fizycznych;
2) oświadczenia agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające w zakresie danych dotyczących podmiotu, o których mowa w art. 55 ust. 2 pkt 2 lit. a–c ustawy, oraz o wysokości posiadanych przez te podmioty akcji lub udziałów w kapitale zakładowym agenta – w przypadku przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi.
§ 8. [Dokumenty dołączane do wniosku]
1) oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że:
a) dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym oraz że wniosek został sporządzony na podstawie informacji i dokumentów, o których mowa w § 4 i § 5,
b) osoby fizyczne mające wykonywać czynności agencyjne oraz osoby wymienione w art. 19 ust. 3 ustawy wskazane we wniosku spełniają warunki określone w art. 19 ust. 1 ustawy;
2) potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej sporządzone w pliku PDF.
§ 9. [Dokumenty dołączane do wniosku o zmianę wpisu]
1) oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że:
a) dane, których zmiany dotyczy wniosek, są zgodne ze stanem faktycznym oraz że wniosek został sporządzony na podstawie informacji i dokumentów, o których mowa w § 4 i § 5, z których wynikają wnioskowane zmiany,
b) osoby fizyczne mające wykonywać czynności agencyjne oraz osoby wymienione w art. 19 ust. 3 ustawy, których danych dotyczy wniosek, spełniają warunki określone w art. 19 ust. 1 ustawy;
2) potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej sporządzone w pliku PDF.
§ 10. [Przepis przejściowy]
§ 11. [Wejście w życie]
Minister Finansów: T. Czerwińska
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 września 2014 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych (Dz. U. poz. 1376), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243).
- Data ogłoszenia: 2018-12-27
- Data wejścia w życie: 2019-01-15
- Data obowiązywania: 2020-05-27
- Dokument traci ważność: 2021-07-13
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA