REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 2218
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 14 listopada 2018 r.
w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji]
§ 2. [Wejście w życie]
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. P. Müller
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317 oraz z 2018 r. poz. 1998).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziomy 6-8 (Dz. U. poz. 1594), które utraciło moc z dniem 1 października 2018 r. zgodnie z art. 350 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 14 listopada 2018 r. (poz. 2218)
CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ DLA KWALIFIKACJI NA POZIOMACH 6–8 POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4
I. Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji
Kategoria charakterystyki efektów uczenia się | Kategoria opisowa – aspekty o podstawowym znaczeniu | Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | Kod składnika opisu | Poziom 8 |
|
Wiedza: zna i rozumie | Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności | P6S_WG | w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem | P7S_WG | w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem | P8S_WG | w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej |
|
główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim | główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie |
| ||||||
|
| metodologię badań naukowych |
| |||||
zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu |
| |||||||
Kontekst – uwarunkowania, skutki | P6S_WK | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji | P7S_WK | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji | P8S_WK | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji |
| |
podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego | ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego | ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej |
| |||||
podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości | podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości | podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami |
| |||||
Umiejętności: potrafi | Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania | P6S_UW | wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: – właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, – dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych | P7S_UW | wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, – dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, – przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi | P8S_UW | wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: – definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, – rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, – wnioskować na podstawie wyników badań naukowych |
|
| ||||||||
wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym | wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym |
| ||||||
| formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim | dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy |
| |||||
| formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi – w przypadku studiów o profilu praktycznym | transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej |
| |||||
Komunikowanie się – odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym | P6S_UK | komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii | P7S_UK | komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców | P8S_UK | komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym |
| |
|
| upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych |
| |||||
brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich | prowadzić debatę | inicjować debatę uczestniczyć w dyskursie naukowym |
| |||||
posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią | posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym |
| |||||
Organizacja pracy – planowanie i praca zespołowa | P6S_UO | planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole | P7S_UO | kierować pracą zespołu | P8S_UO | planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym |
| |
współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) | współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach |
|
| |||||
Uczenie się – planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób | P6S_UU | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie | P7S_UU | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie | P8S_UU | samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób |
| |
planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi |
| |||||||
Kompetencje społeczne: jest gotów do | Oceny – krytyczne podejście | P6S_KK | krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści | P7S_KK | krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści | P8S_KK | krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej |
|
|
| krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej |
| |||||
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu | uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu | uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
| |||||
Odpowiedzialność – wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego | P6S_KO | wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego | P7S_KO | wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego | P8S_KO | wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców |
| |
inicjowania działań na rzecz interesu publicznego | inicjowania działań na rzecz interesu publicznego | inicjowania działań na rzecz interesu publicznego |
| |||||
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
| |||||
Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu | P6S_KR | odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, – dbałości o dorobek i tradycje zawodu | P7S_KR | odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: – rozwijania dorobku zawodu, – podtrzymywania etosu zawodu, – przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad | P8S_KR | podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: – prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, – respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
|
II. Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji dla dziedziny sztuki (rozwinięcie opisów zawartych w części I)
Kategoria charakterystyki efektów uczenia się | Kategoria opisowa – aspekty o podstawowym znaczeniu | Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 |
Wiedza: zna i rozumie | Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności | W zakresie wiedzy o realizacji prac artystycznych | |||
P6S_WG | podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych | W7S_WG | szczegółowe zasady dotyczące dziedziny sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów | ||
W zakresie rozumienia kontekstu dyscyplin artystycznych | |||||
P6S_WG | podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentatywne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami | P7S_WG | kontekst historyczny i kulturowy poszczególnych dyscyplin artystycznych i ich związków z innymi obszarami współczesnego życia | ||
style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze i odtwórcze | wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej | ||||
| zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych | ||||
tendencje rozwojowe z zakresu poszczególnych dyscyplin artystycznych, do których jest przyporządkowany kierunek studiów |
| ||||
problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności | problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym z zawodem artysty danej specjalności | ||||
powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu studiów | wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów | ||||
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, podstawową problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności | podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, poszerzoną problematykę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności | ||||
Umiejętności: potrafi | Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania | W zakresie umiejętności ekspresji artystycznej | |||
P6S_UW | tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia | P7S_UW | wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych | ||
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne) | |||||
P6S_UW | biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim | P7S_UW | budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu | ||
wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazywać dzieło muzyczne w pełni – jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee | |||||
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki) | |||||
P6S_UW | świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej | P7S_UW | podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych | ||
świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych | wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym | ||||
podejmować samodzielne decyzje dotyczące projektowania i realizacji własnych prac artystycznych | |||||
W zakresie umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki filmowe i teatralne) | |||||
P6S_UW | rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru | P7S_UW | rozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla filmu i teatru | ||
rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny | rozumieć technologie realizacji widowisk filmowych, telewizyjnych i teatralnych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny | ||||
W zakresie umiejętności kreacji artystycznej | |||||
P6S_UW | realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności |
|
| ||
W zakresie umiejętności improwizacyjnych (sztuki muzyczne, sztuki filmowe i teatralne) | |||||
P6S_UW | kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu | P7S_UW | kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu muzycznego, scenariusza lub tekstu dramatu | ||
Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania/ Uczenie się – planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób | W zakresie umiejętności warsztatowych | ||||
P6S_UW P6S_UU | korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę | P7S_UW P7S_UU | korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę | ||
Komunikowanie się – odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym | W zakresie umiejętności werbalnych | ||||
P6S_UK | przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł | P7S_UK | przygotowywać rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł | ||
W zakresie umiejętności w zakresie publicznych prezentacji | |||||
P6S_UK | stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań artystycznych | P7S_UK | w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością | ||
Kompetencje społeczne: jest gotów do | Oceny – krytyczne podejście | W zakresie niezależności | |||
| P7S_KK | inspirowania i organizowania procesu doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób | |||
Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu | P6S_KR | samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy | P7S_KR | samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji | |
Oceny – krytyczne podejście | W zakresie uwarunkowań psychologicznych | ||||
P6S_KK | efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami | P7S_KK | wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania | ||
Odpowiedzialność – wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego/ Rola zawodowa – niezależność i rozwój etosu | W zakresie komunikacji społecznej | ||||
P6S_KO P6S_KR | wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej | P7S_KO P7S_KR | wypełniania roli społecznej absolwenta studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny artystycznej | ||
podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu | podejmowania refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu | ||||
efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych | efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych |
III. Charakterystyki drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich (rozwinięcie opisów zawartych w części I)
Kategoria charakterystyki efektów uczenia się | Kategoria opisowa – aspekty o podstawowym znaczeniu | Kod składnika opisu | Poziomy 6 i 7 |
Wiedza: zna i rozumie | Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności | P6S_WG P7S_WG | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
Kontekst – uwarunkowania, skutki | P6S_WK P7S_WK | podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości | |
Umiejętności: potrafi | Wykorzystanie wiedzy – rozwiązywane problemy i wykonywane zadania | P6S_UW P7S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystywać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne, – dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich | |||
dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania | |||
projektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonywać typowe dla kierunku studiów proste urządzenia, obiekty, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów | |||
rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską – w przypadku studiów o profilu praktycznym | |||
wykorzystywać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów typowych dla kierunku studiów – w przypadku studiów o profilu praktycznym |
- Data ogłoszenia: 2018-11-28
- Data wejścia w życie: 2018-11-29
- Data obowiązywania: 2018-11-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA