REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 2052
ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO
z dnia 24 października 2018 r.
w sprawie Rady Działalności Pożytku Publicznego
Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) tryb powoływania członków Rady Działalności Pożytku Publicznego, zwanej dalej „Radą”;
2) organizację i tryb działania Rady;
3) zasady uczestnictwa w pracach Rady przedstawicieli organów administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanej dalej „ustawą”, niereprezentowanych w Radzie.
§ 2. [Zgłoszenie kandydatów na członków Rady]
§ 3. [Kwalifikacje kandydata]
§ 4. [Zgłoszenie kandydatów za pośrednictwem organów administracji rządowej]
2. Zgłoszenie kandydata przez kierowników jednostek, o których mowa w ust. 1, zawiera określenie kwalifikacji kandydata przydatnych do wykonywania zadań członka Rady.
§ 5. [Zgłaszanie kandydatów na członków Rady będących przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego]
§ 6. [Ogłoszenie informacji o przystąpieniu do procedury wyłaniania kandydatów na członków Rady]
2. Ogłoszenie zawiera:
1) zaproszenie do zgłaszania kandydatów;
2) informację o treści zgłoszenia;
3) termin i miejsce złożenia zgłoszenia.
3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera:
1) opis rodzaju i zakresu działalności uzasadniający udział przedstawiciela danej organizacji pozarządowej, związku i porozumienia organizacji pozarządowych oraz podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3 ustawy w składzie Rady;
2) wniosek prezentujący kandydata, określający jego kwalifikacje przydatne do wykonywania zadań członka Rady;
3) oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie;
4) oświadczenie kandydata o niekaralności za przestępstwa umyślne;
5) oświadczenia co najmniej 20 organizacji pozarządowych lub podmiotów określonych w art. 3 ust. 3 ustawy lub co najmniej 3 związków stowarzyszeń zrzeszających organizacje pozarządowe lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy, popierające kandydata na członka Rady.
4. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, dołącza się dokumenty potwierdzające rodzaj i zakres działalności prowadzonej przez organizację pozarządową, której przedstawicielem jest kandydat na członka Rady, a także związek i porozumienie organizacji pozarządowych oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 ustawy, którego przedstawicielem jest kandydat na członka Rady.
§ 7. [Uzupełnienie składu w przypadku odwołania, rezygnacji lub śmierci członka Rady]
2. Uzupełnienia składu Rady o przedstawicieli organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się w sposób określony w § 3–5.
3. W celu uzupełnienia składu Rady o przedstawicieli organizacji pozarządowych, związków i porozumień organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego ogłasza w dzienniku o zasięgu krajowym, a także umieszcza na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informację o rozpoczęciu procedury uzupełnienia składu Rady.
4. Zgłoszenie kandydatów następuje w terminie nie krótszym niż 21 dni od dnia ogłoszenia informacji o przystąpieniu do procedury uzupełnienia składu Rady.
§ 8. [Uzupełnienie składu Rady w czasie trwania jej kadencji]
2. Uzupełnienia składu Rady o przedstawicieli organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się w sposób określony w § 3–5 oraz w § 7 ust. 4.
3. Uzupełnienia składu Rady o przedstawicieli organizacji pozarządowych, związków i porozumień organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy dokonuje się w sposób określony w § 7 ust. 3 i 4.
§ 9. [Składanie zgłoszeń kandydatów do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów]
2. Zgłoszenia złożone po terminie pozostawia się bez rozpoznania.
§ 10. [Organizacja Rady]
2. Uchwały Rady na posiedzeniach są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady.
3. W przypadku niepodjęcia uchwały, o której mowa w ust. 2, przedstawiciele organów administracji rządowej i jednostek im podległych lub przez nie nadzorowanych, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy prezentują stanowisko podmiotów reprezentowanych przez nich w Radzie.
4. Posiedzenia Rady odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
5. Uchwały Rady między posiedzeniami są podejmowane w sposób obiegowy.
6. Tryb podejmowania uchwał w sposób obiegowy określa regulamin Rady.
§ 11. [Współprzewodniczący Rady]
1) przedstawiciel organów administracji rządowej i jednostek im podległych lub przez nie nadzorowanych oraz jednostek samorządu terytorialnego;
2) przedstawiciel organizacji pozarządowych, związków i porozumień organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, wybrany przez członków Rady będących przedstawicielami tych organizacji, związków, porozumień oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy.
2. Do zadań współprzewodniczących Rady należy w szczególności:
1) przewodniczenie posiedzeniom Rady;
2) organizowanie prac Rady;
3) ustalanie harmonogramu prac Rady, w szczególności przez ustalenie terminów i programów kolejnych posiedzeń Rady;
4) reprezentowanie Rady między jej posiedzeniami;
5) występowanie na zewnątrz w sprawach dotyczących działalności Rady.
§ 12. [Stałe oraz doraźne zespoły problemowe]
2. Uchwała o powołaniu zespołu problemowego określa jego zadania oraz skład osobowy.
§ 13. [Skład zespołów problemowych]
1) organów administracji rządowej i jednostek im podległych lub przez nie nadzorowanych oraz jednostek samorządu terytorialnego;
2) organizacji pozarządowych, związków i porozumień organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy.
2. Posiedzeniu zespołu problemowego przewodniczy jego przewodniczący, którym jest członek Rady wybrany przez członków zespołu problemowego.
§ 14. [Posiedzenie zespołu problemowego]
2. Posiedzenie zespołu problemowego może zostać zwołane na wspólny wniosek współprzewodniczących Rady w przypadku konieczności pilnego zajęcia stanowiska.
3. Przewodniczący zespołu problemowego, po uzgodnieniu z członkami zespołu, może wystąpić z wnioskiem do Rady o powołanie eksperta lub zlecenie przeprowadzenia ekspertyzy.
§ 15. [Stanowisko zespołu problemowego]
§ 16. [Udział w posiedzeniach osób z głosem doradczym]
§ 17. [Protokół posiedzenia Rady]
2. Protokół posiedzenia Rady podpisują obecni na posiedzeniu współprzewodniczący oraz protokolant.
§ 18. [Regulamin Rady]
§ 19. [Wejście w życie]
Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego: P. Gliński
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 października 2015 r. w sprawie Rady Działalności Pożytku Publicznego (Dz. U. poz. 1706), które zgodnie z art. 47 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o Narodowym Instytucie Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1813) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
- Data ogłoszenia: 2018-10-26
- Data wejścia w życie: 2018-10-29
- Data obowiązywania: 2018-10-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA