REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 1568
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 26 lipca 2018 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1032), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163).
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163), który stanowi:
"§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.".
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury
z dnia 26 lipca 2018 r. (poz. 1568)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) klasyfikację statków powietrznych;
2) szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.
§ 2. 1. Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.
2. Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.
3. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.
4. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.
5. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.
§ 3. Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993 oraz z 2018 r. poz. 1041), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1333 oraz z 2007 r. poz. 592).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia2).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
Tabela nr 1.3) Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych1)
Klasa | Kategoria | Podkategoria | Dodatkowa charakterystyka | |||
A. | K1. Podstawowa | A1. Transportowy duży | MTOM >8618 kg | |||
A2. Transportu lokalnego | MTOM ≤8618 kg | |||||
A3. Lekki | A3.1. Normalna | MTOM ≤5700 kg | ||||
A3.2. Użytkowa | ||||||
A3.3. Akrobacyjna | ||||||
A4. Bardzo lekki | MTOM ≤750 kg | |||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||||
K3. Specjalna | ||||||
G. | K1. Podstawowa | G1. Użytkowa | E0. Bez napędu E1. Z napędem E2. Z napędem pomocniczym | |||
G2. Akrobacyjna | ||||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||||
K3. Specjalna | ||||||
MG. | K1. Podstawowa | MG1. Użytkowa | T. Turystyczny | |||
MG2. Akrobacyjna | ||||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||||
K3. Specjalna | ||||||
H. | K1. Podstawowa | H1. Duży | MTOM >3175 kg | |||
H2. Mały | MTOM ≤3175 kg | |||||
H3. Bardzo lekki | MTOM ≤600 kg | |||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||||
K3. Specjalna | ||||||
AG. | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | ||||
K2. Konwencyjna | ||||||
K3. Specjalna | ||||||
B. | K1. Podstawowa | B1. Gazowy B2. Na ogrzane powietrze B3. Gazowy i na ogrzane powietrze | F. Wolny C. Na uwięzi | |||
K2. Konwencyjna | ||||||
K3. Specjalna | ||||||
AS. | K1. Podstawowa | AS1. Gazowy AS2. Na ogrzane powietrze AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze | Nie dotyczy | |||
K2. Konwencyjna | ||||||
K3. Specjalna | ||||||
M. | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | ||||
K2. Konwencyjna | ||||||
K3. Specjalna | ||||||
PR. | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | Osobowy | |||
UMW. | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | MTOM >150 kg | |||
K2. Konwencyjna | ||||||
K3. Specjalna | ||||||
UML. | K3. Specjalna | UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM >25 kg i ≤150 kg | |||
K5. Niekwalifikowana | UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM ≤25 kg | ||||
UL. | K6. | H. Historyczna | UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu | UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybrydaz napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy | UL-P1.: - R. Ratowniczy - J1. Główny - J2. Zapasowy K6. - MTOM ≤600 kg K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 | |
| ||||||
| ||||||
| ||||||
A. Amatorska | ||||||
R. Replika | ||||||
E. Eksperymentalna | ||||||
K4. Kwalifikowana | ||||||
K5. Niekwalifikowana | UL-P25. Spadochron towarowy | MTOM ≤25 kg3) | ||||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu | Masa własna ≤70 kg | |||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem | Masa własna ≤115 kg |
1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.
2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.
3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.
Tabela nr 2.4) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii
Oznaczenie kategorii | Kategoria | Masa | Warunki włączenia do kategorii | |
K6H | Historyczna | MTOM ≤600 kg | Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z: 1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub 2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub 3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej | |
K6A | Amatorska | MTOM ≤600 kg | Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych | |
K6R | Replika | MTOM ≤600 kg | Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego | |
K6E | Eksperymentalna | MTOM ≤600 kg | Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu | |
K4 | Kwalifikowana | Określa tabela nr 3 | ||
K5 | Niekwalifikowana | Masa własna ≤70 kg | UL-70. Jednoosobowe bez napędu | - używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115, - niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym |
Masa własna ≤115 kg | UL-115. Jednoosobowe z napędem - pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, - nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS), - obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2 - masa startowa nie przekracza 200 kg | |||
MTOM ≤25 kg | UL-P25. Spadochrony towarowe | - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25 |
Tabela nr 35). Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczb miejsc dla poszczególnych podkategorii
OGRANICZENIA1) | STATKI POWIETRZNE2) | ||||||||||
| UL-A. Samoloty UL-H. Śmigłowce UL-PHG. Motolotnie UL-G.E1. Szybowce z napędem UL-MG. Motoszybowce UL-HG2. Lotnie z napędem UL-M2. Hybrydy z napędem UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery) | UL-AS. Sterowce UL-B. Balony | UL-GG Wiroszybowce UL-HG1. Lotnie bez napędu UL-PG Paralotnie bez napędu UL-GEO. Szybowce bez napędu UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym | UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny (skreślona) | UL-AG Wiatrakowce | UL-PPG. Motoparalotnie UL-PPG Paralotnie z napędem UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2) | UL-P3. Spadochrony towarowe UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze | ||||
Liczba osób/miejsc | lądowe | amfibie lub wodne | nie dotyczy | 1 | 2 |
| 1 lub 2 | 1 lub 2 | nie dotyczy | ||
1 | 2 | 1 | 2 | ||||||||
MTOM (kg)3) ≤ | 300 | 450 | 330 | 495 | 704) | 804) | 1004) |
| 560 | nie dotyczy | |
MTOM (kg)5) ≤ | 315 | 472,5 | nie dotyczy | nie dotyczy | |||||||
Prędkość6) ≤ | 65 km/h (35 węzłów) |
1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.
2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).
3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.
4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.
5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.
6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 6 września 2013 r.
3) Ze zmianami wprowadzonymi przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163), które weszło w życie z dniem 14 czerwca 2018 r.
4) Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
5) Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
- Data ogłoszenia: 2018-08-14
- Data wejścia w życie: 2018-08-14
- Data obowiązywania: 2018-08-14
- Dokument traci ważność: 2022-09-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA