REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 854
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 26 kwietnia 2018 r.
w sprawie trybu przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku2)
Na podstawie art. 94a ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. z 2018 r. poz. 616) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Termin przeprowadzania inspekcji]
§ 2. [Sposób przeprowadzania inspekcji doraźnej]
§ 3. [Zgłoszenie obecności kapitanowi statku przez inspektora]
2. W przypadku zgłoszenia swojej obecności kapitanowi statku, przed przystąpieniem do inspekcji, inspektor okazuje kapitanowi statku dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 181), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie jego danych osobowych.
§ 4. [Warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia inspekcji]
§ 5. [Informacje zachowane w tajemnicy]
§ 6. [Protokół z inspekcji]
1) nazwę i siedzibę armatora oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2) datę rozpoczęcia działalności przez armatora;
3) numer IMO statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku;
4) imię i nazwisko kapitana statku;
5) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;
6) oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;
7) opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje wynikające z zakresu inspekcji mające istotne znaczenie dla wyników tej inspekcji;
8) imiona i nazwiska marynarzy udzielających informacji podczas inspekcji, z zastrzeżeniem § 5;
9) treść zaleceń dla kapitana lub armatora statku oraz informację o ich realizacji;
10) wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;
11) wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem inspekcji;
12) datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana statku.
3. Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan statku.
4. Kapitanowi statku przysługuje prawo zgłoszenia inspektorowi, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.
5. Zastrzeżenia zgłasza się inspektorowi na piśmie w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek.
6. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor obowiązany jest je rozpatrzyć, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń – zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu przez dokonanie stosownej adnotacji na jego końcu, informującej o wprowadzeniu zmiany i wskazaniu, na czym zmiana ta polega.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku inspektor wpisuje w protokole adnotację o odmowie złożenia podpisu przez kapitana statku i jej przyczynie, jeżeli jest ona znana.
8. Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole.
9. W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje inspektor.
10. Protokół sporządza się w języku polskim i angielskim, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi – przedstawiciel załogi, a trzeci – organ inspekcyjny.
§ 7. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
§ 8. [Wejście w życie]
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotyczącą pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania (Dz. Urz. UE L 329 z 10.12.2013, str. 1).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i trybu przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku (Dz. U. poz. 2103), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2181).
- Data ogłoszenia: 2018-05-09
- Data wejścia w życie: 2018-05-24
- Data obowiązywania: 2018-05-24
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA