REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 327
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 stycznia 2018 r.
w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych
Na podstawie art. 25ga ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2117 i 2361) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) sposób prowadzenia krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR), zwanego dalej „rejestrem NVR”, w tym sposób rezerwacji i nadawania europejskiego numeru pojazdu (EVN), wprowadzania zmian danych rejestrowych oraz sposób wykreślania pojazdu kolejowego z tego rejestru;
2) zakres danych gromadzonych w rejestrze NVR oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania;
3) wzór wniosku związanego z rejestracją pojazdu kolejowego w rejestrze NVR;
4) wzór raportu z:
a) rezerwacji europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”,
b) nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1a lit. b ustawy,
c) wprowadzenia zmian danych rejestrowych w przypadku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy,
d) wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego w przypadku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy,
e) rejestracji pojazdu kolejowego w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy.
§ 2. [Definicje]
1) identyfikator pojazdu kolejowego – oznakowanie umieszczone na pojeździe kolejowym zawierające: identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego, identyfikator literowy dysponenta (VKM), europejski numer pojazdu (EVN), oznaczenie literowe charakterystyki technicznej oraz literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności, z wyjątkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy;
2) oznaczenie literowe charakterystyki technicznej – zestaw dużych i małych liter, określających rodzaj i przeznaczenie pojazdu kolejowego oraz jego cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne;
3) literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności – symbol literowy, potwierdzający spełnienie przez pojazd kolejowy określonych wymagań, koniecznych do poruszania się w komunikacji międzynarodowej;
4) numer seryjny – grupę trzech lub czterech cyfr w europejskim numerze pojazdu (EVN), określającą kolejny numer pojazdu kolejowego w danym zakresie parametrów techniczno-eksploatacyjnych;
5) cyfra kontrolna – dwunastą cyfrę europejskiego numeru pojazdu (EVN), służącą do szybkiej kontroli prawidłowości jego zapisu;
6) europejski scentralizowany wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (EC VVR) – system teleinformatyczny zarządzany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej, zwaną dalej „ERA”, umożliwiający dostęp do danych znajdujących się w rejestrach NVR, prowadzonych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
§ 3. [Pojazdy, których nie wpisuje się w rejestrze NVR prowadzonym przez Prezesa UTK]
1) metra;
2) kolejowych poruszających się wyłącznie po bocznicy kolejowej;
3) kolei wąskotorowej;
4) zabytkowych używanych jako nieruchomy eksponat;
5) specjalnych poruszających się wyłącznie po torze zamkniętym lub transportowanych na innych pojazdach;
6) kolejowych poruszających się wyłącznie po sieciach kolejowych, które są funkcjonalnie wyodrębnione z systemu kolei i przeznaczone tylko na potrzeby pasażerskich przewozów lokalnych, oraz miejskich lub podmiejskich;
7) kolejowych poruszających się wyłącznie po infrastrukturze kolejowej należącej do zarządców prywatnej infrastruktury kolejowej, na ich użytek w ramach własnej działalności w zakresie transportu towarów;
8) kolejowych przeznaczonych wyłącznie do użytku lokalnego lub turystycznego oraz pojazdów historycznych nieporuszających się po sieci kolejowej.
2. Rejestr NVR jest prowadzony w określonym przez Prezesa UTK systemie teleinformatycznym.
3. Rejestr NVR umożliwia wymianę informacji z europejskim scentralizowanym wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych (EC VVR) za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
4. Zakres danych gromadzonych w rejestrze NVR oraz jego opis funkcjonalny i techniczny, w tym opis formatu danych oraz wymagania dotyczące jego funkcjonowania, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 4. [Stosowanie sposobu oznakowania pojazdów kolejowych określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym]
§ 5. [Wzór wniosku]
1) nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego dopuszczonego po raz pierwszy do eksploatacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) wprowadzenie zmiany danych rejestrowych w rejestrze NVR dla pojazdu kolejowego w nim zarejestrowanego,
3) wycofanie z eksploatacji pojazdu kolejowego zarejestrowanego w rejestrze NVR
– stanowi standardowy formularz wniosku o rejestrację pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 6. [Rezerwacja europejskiego numeru pojazdu (EVN)]
2. Do wniosku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy, załącza się dokumenty:
1) potwierdzające prawo do dysponowania pojazdem kolejowym;
2) określające dane charakterystyki technicznej pojazdu kolejowego niezbędne do prawidłowego nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN), o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy.
3. Wraz z wnioskiem przedkłada się następujące dane identyfikujące pojazd kolejowy:
1) numer fabryczny pojazdu kolejowego;
2) typ pojazdu kolejowego;
3) oznaczenie literowe charakterystyki technicznej pojazdu kolejowego, z wyłączeniem kolejowych pojazdów trakcyjnych i specjalnych;
4) dla wagonów pasażerskich – 8 pierwszych cyfr projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
5) dla wagonów towarowych – 4 pierwsze cyfry projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
6) dla kolejowych pojazdów trakcyjnych – 7 pierwszych cyfr projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
7) dla kolejowych pojazdów specjalnych – 8 pierwszych cyfr projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN).
4. Prezes UTK:
1) uzgadnia dane, o których mowa w ust. 3 pkt 3–7, określa pozostałe cyfry europejskiego numeru pojazdu (EVN), w tym numer seryjny i cyfrę kontrolną, i wydaje raport z rezerwacji europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2) rezerwuje europejski numeru pojazdu (EVN) na czas określony, nieprzekraczający 12 miesięcy od daty doręczenia raportu, o którym mowa w pkt 1;
3) rezerwuje europejski numeru pojazdu (EVN) na czas określony przekraczający 12 miesięcy, jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb wnioskodawcy związanych ze sposobem lub harmonogramem realizacji dostaw pojazdów kolejowych.
§ 7. [Rejestracja pojazdu kolejowego przed złożeniem wniosku o nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN)]
2. Identyfikator literowy dysponenta (VKM) powinien spełniać warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy.
3. Prezes UTK sprawdza spełnienie warunków określonych w ust. 2 i uzgadnia z ERA wnioskowany identyfikator literowy dysponenta (VKM).
4. Dysponent może posługiwać się identyfikatorem literowym dysponenta (VKM) po jego umieszczeniu w wykazie opublikowanym na stronie internetowej ERA.
§ 8. [Postępowanie w przypadku pojazdu kolejowego, dla którego nie został zarezerwowany europejski numer pojazdu (EVN)]
1) potwierdzające prawo do dysponowania pojazdem kolejowym;
2) określające dane charakterystyki technicznej pojazdu kolejowego niezbędne do prawidłowego nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN), o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy;
3) potwierdzające dopuszczenie pojazdu kolejowego do eksploatacji, które nie znajdują się w posiadaniu Prezesa UTK;
4) potwierdzające wyrażenie zgody na pełnienie funkcji dysponenta lub podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) przez podmioty wskazane we wniosku inne niż wnioskodawca.
2. Wraz z wnioskiem przedkłada się następujące dane identyfikujące pojazd kolejowy:
1) numer fabryczny pojazdu kolejowego;
2) typ pojazdu kolejowego;
3) oznaczenie literowe charakterystyki technicznej pojazdu kolejowego, z wyłączeniem kolejowych pojazdów trakcyjnych i specjalnych;
4) dla wagonów pasażerskich – 8 pierwszych cyfr projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
5) dla wagonów towarowych – 4 pierwsze cyfry projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
6) dla kolejowych pojazdów trakcyjnych – 7 pierwszych cyfr projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
7) dla kolejowych pojazdów specjalnych – 8 pierwszych cyfr projektowanego europejskiego numeru pojazdu (EVN);
8) literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności;
9) identyfikator literowy dysponenta (VKM).
3. Prezes UTK uzgadnia dane, o których mowa w ust. 2 pkt 3–8, nadaje pozostałe cyfry europejskiego numeru pojazdu (EVN), w tym numer seryjny i cyfrę kontrolną, wprowadza dane do rejestru NVR i wydaje raport z nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 9. [Postępowanie w przypadku pojazdu kolejowego, dla którego został zarezerwowany europejski numer pojazdu (EVN)]
1) potwierdzające prawo do dysponowania pojazdem kolejowym – jeżeli wniosek składa podmiot inny niż podmiot, na rzecz którego wydano raport, o którym mowa w § 6 ust. 4 pkt 1;
2) potwierdzające dopuszczenie pojazdu kolejowego do eksploatacji, które nie znajdują się w posiadaniu Prezesa UTK;
3) potwierdzające wyrażenie zgody na pełnienie funkcji dysponenta lub podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) przez podmioty wskazane we wniosku inne niż wnioskodawca.
2. Wraz z wnioskiem przedkłada się następujące dane identyfikujące pojazd kolejowy:
1) numer fabryczny pojazdu kolejowego;
2) typ pojazdu kolejowego;
3) literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności;
4) identyfikator literowy dysponenta (VKM);
5) zarezerwowany europejski numer pojazdu (EVN).
3. Prezes UTK uzgadnia literowe oznaczenie zdolności pojazdu do interoperacyjności, nadaje zarezerwowany europejski numer pojazdu (EVN), wprowadza dane do rejestru NVR i wydaje raport z nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§ 10. [Dokumenty załączane do poszczególnych rodzajów wniosku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o transporcie kolejowym]
1) właściciela – do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania pojazdem kolejowym oraz, w przypadku gdy wnioskodawca nie jest jego właścicielem, dokumenty potwierdzające prawo własności przysługujące właścicielowi;
2) dysponenta – do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania pojazdem kolejowym;
3) danych o dopuszczeniu do eksploatacji – do wniosku załącza się dokumenty związane z dopuszczeniem pojazdu kolejowego do eksploatacji, które nie znajdują się w posiadaniu Prezesa UTK;
4) europejskiego numeru pojazdu (EVN), w tym zmiany kodu interoperacyjności – do wniosku załącza się dokumenty określające dane charakterystyki technicznej pojazdu kolejowego niezbędne do prawidłowego nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN), o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy, w zakresie wprowadzanej zmiany;
5) podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) – do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające wyrażenie zgody nowego podmiotu, innego niż wnioskodawca, na pełnienie tej funkcji.
2. Po rozpatrzeniu wniosku obejmującego zmianę inną niż zmiana europejskiego numeru pojazdu (EVN), Prezes UTK wydaje raport z wprowadzenia zmian w rejestrze NVR, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. Po rozpatrzeniu wniosku obejmującego zmianę europejskiego numeru pojazdu (EVN), w tym zmianę kodu interoperacyjności, Prezes UTK wydaje raport z nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§ 11. [Wniosek o zmianę danych poprzez dokonanie w rejestrze NVR wpisu dodatkowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji]
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) europejski numer pojazdu kolejowego (EVN);
2) identyfikator cyfrowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego;
3) nazwę krajowego organu do spraw bezpieczeństwa, który wydał dodatkowe zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego;
4) kodowane ograniczenia w użytkowaniu pojazdu kolejowego;
5) niekodowane ograniczenia w użytkowaniu pojazdu kolejowego;
6) numer dokumentu potwierdzającego dodatkowe dopuszczenie do eksploatacji;
7) datę dokumentu potwierdzającego dodatkowe dopuszczenie do eksploatacji;
8) okres ważności dokumentu, o którym mowa w pkt 7;
9) informacje o zawieszeniu dopuszczenia do eksploatacji.
3. Dysponent załącza do wniosku kopię zezwolenia na dopuszczenie pojazdu kolejowego do eksploatacji w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
4. Dysponent może załączyć do wniosku formularz według wzoru opracowanego przez ERA2), wydany przez krajowy organ do spraw bezpieczeństwa innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zawierający informacje, o których mowa w ust. 2. W takim przypadku przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się.
5. Po rozpatrzeniu wniosku Prezes UTK wydaje raport z wprowadzenia zmian w rejestrze NVR zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§ 12. [Raport z wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego]
§ 13. [Dokumenty potwierdzające ustanie przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym]
2. Po rozpatrzeniu wniosku Prezes UTK wydaje raport z rejestracji pojazdu kolejowego, w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy, którego wzór określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 14. [Przedkładanie dokumentów w formie elektronicznej]
§ 15. [Wnioski podlegające rozpatrzeniu na podstawie przepisów rozporządzenia]
1) rezerwacji europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1a lit. a ustawy,
2) nadania europejskiego numeru pojazdu (EVN) dla pojazdu kolejowego, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1a lit. b ustawy,
3) wprowadzenia zmian danych rejestrowych w przypadku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy,
4) wycofania z eksploatacji pojazdu kolejowego w przypadku, o którym mowa w art. 23a ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy,
5) rejestracji pojazdu kolejowego w przypadku ustania przyczyn, o których mowa w art. 23a ust. 1 pkt 3 ustawy
– są rozpatrywane na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
§ 16. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2) Wzór formularza został zamieszczony na stronie internetowej ERA pod adresem www.era.europa.eu/Document-Register/Pages/Multilingual-form.aspx.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 czerwca 2016 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz. U. poz. 988), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1923) utraciło moc z dniem 30 grudnia 2017 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 31 stycznia 2018 r. (poz. 327)
Załącznik nr 1
ZAKRES DANYCH GROMADZONYCH W KRAJOWYM REJESTRZE POJAZDÓW KOLEJOWYCH (NVR) ORAZ JEGO OPIS FUNKCJONALNY I TECHNICZNY, W TYM OPIS FORMATU DANYCH ORAZ WYMAGANIA W ZAKRESIE JEGO FUNKCJONOWANIA
1. Zakres danych gromadzonych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) oraz jego opis techniczny, w tym opis zawartości poszczególnych pól i formatu danych
1 | 2 | 3 |
1. | Europejski numer pojazdu (EVN) | Obowiązkowe |
Treść | Numeryczny kod identyfikacyjny określony w dodatku 6 w załączniku do decyzji Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz. Urz. UE L 305 z 23.11.2007, str. 30; Dz. Urz. UE L 43 z 17.02.2011, str. 33; Dz. Urz. UE L 345 z 15.12.2012, str. 1 i Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 74), zwanej dalej „decyzją 2007/756/WE” |
|
Format | 1.1. Numer | 12 cyfr |
1.2. Poprzedni numer (stosuje się w przypadku, gdy pojazd otrzymuje kolejny numer) |
| |
2. | Państwo członkowskie i krajowy organ do spraw bezpieczeństwa (NSA) | Obowiązkowe |
Treść | Określenie państwa członkowskiego, w którym pojazd został zarejestrowany, oraz NSA, który dopuścił pojazd do eksploatacji |
|
Format | 2.1. Kod numeryczny państwa członkowskiego, określony w dodatku 6 w załączniku do decyzji 2007/756/WE | Kod 2-cyfrowy |
2.2. Nazwa NSA | Tekst | |
3. | Rok produkcji | Obowiązkowe |
Treść | Rok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny |
|
Format | 3. Rok produkcji | RRRR |
4. | Identyfikacja WE | Obowiązkowe (jeżeli dostępna) |
Treść | Informacje dotyczące deklaracji weryfikacji WE i organu wydającego deklarację (wnioskodawcy) |
|
Format | 4.1. Data wydania deklaracji | Data (RRRRMMDD) |
4.2. Identyfikacja WE | Tekst | |
4.3. Nazwa organu wydającego deklarację (wnioskodawcy) | Tekst | |
4.4. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
4.5. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
4.6. Miejscowość | Tekst | |
4.7. Kod kraju | ISO1) | |
4.8. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
5. | Odniesienie do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV) | Obowiązkowe2) |
Treść | Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV3). Odniesienie jest obowiązkowe, jeżeli typ jest określony w ERATV |
|
Format | 5. Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV | Kod(-y) alfanumeryczny(-e) |
5a. | Seria | Nieobowiązkowe |
Treść | Określenie serii, jeżeli pojazd jest częścią serii |
|
Format | 5a. Seria | Tekst |
6. | Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu | Obowiązkowe |
Treść | Ewentualne ograniczenia w użytkowaniu pojazdu |
|
Format | 6.1. Ograniczenia kodowane | Kod4) |
6.2. Ograniczenia niekodowane | Tekst | |
7. | Właściciel | Obowiązkowe |
Treść | Dane identyfikacyjne właściciela pojazdu |
|
Format | 7.1. Nazwa organizacji | Tekst |
7.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
7.3. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
7.4. Miejscowość | Tekst | |
7.5. Kod kraju | ISO | |
7.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
8. | Dysponent | Obowiązkowe |
Treść | Dane identyfikacyjne dysponenta pojazdu |
|
Format | 8.1. Nazwa organizacji | Tekst |
8.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
8.3. Adres organizacji, ulica i numer | Tekst | |
8.4. Miejscowość | Tekst | |
8.5. Kod kraju | ISO | |
8.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
8.7. Identyfikator literowy dysponenta (VKM) – jeżeli jest dostępny | Kod alfanumeryczny | |
9. | Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) | Obowiązkowe |
Treść | Odniesienie do podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) |
|
Format | 9.1. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) | Tekst |
9.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrze | Tekst | |
9.3. Adres podmiotu, ulica i numer | Tekst | |
9.4. Miejscowość | Tekst | |
9.5. Kod kraju | ISO | |
9.6. Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | |
9.7. Adres e-mail | | |
10. | Wycofanie z eksploatacji | Obowiązkowe w stosownych przypadkach |
Treść | Data oficjalnego złomowania lub innego sposobu likwidacji pojazdu oraz kod trybu wycofania z eksploatacji |
|
Format | 10.1. Tryb likwidacji pojazdu | Kod 2-cyfrowy5) |
10.2. Data wycofania z eksploatacji | Data (RRRRMMDD) | |
11. | Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Wykaz państw członkowskich, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji |
|
Format | 11. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w dodatku 6 w załączniku do decyzji 2007/756/WE | Wykaz |
12. | Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Ujednolicony numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wygenerowany przez NSA |
|
Format | 12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | W przypadku istniejących pojazdów: tekst W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN6) |
13. | Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji | Obowiązkowe |
Treść | Data wydania zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji7) i okres ważności zezwolenia |
|
Format | 13.1. Data wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | Data (RRRRMMDD) |
13.2. Okres ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do dnia (jeżeli jest określony) | Data (RRRRMMDD) | |
13.3. Zawieszenie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji | Tak/Nie | |
1) Patrz dodatek 2 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 2) Dotyczy typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji zgodnie z art. 23d ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2117 i 2361), zwanej dalej „ustawą”. 3) Rejestr, o którym mowa w art. 23d ust. 5 ustawy. 4) Patrz dodatek 1 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 5) Patrz dodatek 3 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 6) Europejski numer identyfikacyjny, patrz dodatek 2 w załączniku do decyzji 2007/756/WE. 7) Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji wydane zgodnie z ustawą lub inny dokument poświadczający dopuszczenie do eksploatacji wystawiony przed transpozycją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 191 z 18.07.2008, str. 1; Dz. Urz. UE L 273 z 17.10.2009, str. 12; Dz. Urz. UE L 57 z 02.03.2011, str. 57; Dz. Urz. UE L 68 z 12.03.2013, str. 55; Dz. Urz. UE L 70 z 11.03.2014, str. 20 i Dz. Urz. UE L 355 z 12.12.2014, str. 42). |
2. Opis funkcjonalny krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania
2.1. Korzystanie z krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR)
Krajowy rejestr pojazdów kolejowych (NVR) ma być wykorzystywany do następujących celów:
– rejestrowanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji,
– rejestrowanie przydzielanych europejskich numerów pojazdów (EVN),
– wyszukiwanie skróconych, ogólnoeuropejskich informacji o danym pojeździe,
– wyszukiwanie informacji do celów kontrolnych, związanych głównie z bezpieczeństwem i utrzymaniem,
– umożliwianie kontaktu z właścicielem i dysponentem,
– weryfikowanie niektórych wymogów bezpieczeństwa przed wydaniem certyfikatów bezpieczeństwa,
– monitorowanie konkretnego pojazdu.
2.2. Formularze wniosków
2.2.1. Wniosek o rejestrację
Formularz wniosku o rejestrację pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 stycznia 2018 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych (Dz. U. poz. 327). Podmiot ubiegający się o rejestrację pojazdu zaznacza pole „Nowa rejestracja”, następnie wypełnia pierwszą część formularza, podając wszystkie niezbędne informacje od pkt 2 do pkt 9 i w pkt 11, po czym kieruje formularz do:
– jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany,
– jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany, w przypadku pojazdu z kraju trzeciego.
2.2.2. Rejestracja pojazdu i nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN)
W przypadku pierwszej rejestracji przedmiotowa jednostka rejestrująca nadaje pojazdowi europejski numer pojazdu (EVN). Pojedynczy formularz rejestracyjny może dotyczyć jednego pojazdu lub grupy pojazdów należących do tej samej serii lub tego samego zamówienia, z załącznikiem stanowiącym wykaz numerów pojazdów. Jednostka rejestrująca musi podjąć stosowne środki, aby zapewnić poprawność danych wprowadzanych przez nią do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR). W tym celu jednostka rejestrująca może wystąpić z wnioskiem o informacje do innych jednostek rejestrujących, w szczególności w przypadku gdy jednostka ubiegająca się o rejestrację w danym państwie członkowskim nie ma siedziby w tym państwie.
2.2.3. Zmiana danych rejestracyjnych
Podmiot składający wniosek o zmianę danych rejestracyjnych pojazdu:
– zaznacza pole „Zmiana danych”,
– wpisuje aktualny europejski numer pojazdu (EVN) (pkt nr 1.2),
– zaznacza pola przy tych danych, których dotyczy zmiana,
– wprowadza nową treść zmienianych danych, a następnie kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których pojazd jest zarejestrowany.
W niektórych przypadkach posłużenie się formularzem wniosku o rejestrację może okazać się niewystarczające. W związku z tym jednostka rejestrująca może w razie konieczności przedłożyć dodatkowe dokumenty w postaci papierowej lub elektronicznej.
O ile nie określono inaczej w dokumentach rejestracyjnych, dysponenta pojazdu uznaje się za „posiadacza dowodu rejestracyjnego”, w rozumieniu art. 33 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.
W przypadku zmiany dysponenta aktualnie zarejestrowany dysponent ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą, a jednostka rejestrująca ma obowiązek powiadomić nowego dysponenta o zmianie rejestracji. Poprzedni dysponent zostanie usunięty z krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy dysponent potwierdzi akceptację statusu dysponenta. Jeżeli na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego dysponenta żaden nowy dysponent nie zaakceptował statusu dysponenta, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona. W przypadkach gdy, zgodnie z TSI OPE1), z powodu zmian technicznych pojazdowi należy nadać nowy europejski numer pojazdu (EVN), dysponent informuje jednostkę rejestrującą państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji. Wspomniana jednostka rejestrująca przydziela pojazdowi nowy europejski numer pojazdu (EVN).
2.2.4. Wycofanie z rejestru
Podmiot składający wniosek o wycofanie z rejestru zaznacza pole „Wycofanie z eksploatacji”, następnie wypełnia pkt 10, po czym kieruje formularz wniosku o rejestrację do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których dany pojazd jest zarejestrowany.
Jednostka rejestrująca dokonuje wycofania z rejestru poprzez wpisanie daty wycofania oraz przekazanie podmiotowi składającemu wniosek potwierdzenia wycofania z eksploatacji.
2.2.5. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w kilku państwach członkowskich
1. W przypadku gdy pojazd wyposażony w kabinę maszynisty, dopuszczony do eksploatacji i zarejestrowany w jednym państwie członkowskim, zostaje dopuszczony do eksploatacji w innym państwie członkowskim, podlega on rejestracji w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) tego drugiego państwa członkowskiego. W takim przypadku jednak wymagane jest tylko odnotowanie danych dotyczących pkt 1, 2, 6, 11, 12 i 13 oraz, w stosownych przypadkach, danych dotyczących pól dodanych do krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR) przez to drugie państwo członkowskie, ponieważ jedynie te dane dotyczą tego drugiego państwa członkowskiego.
Przepis ten ma zastosowanie do czasu pełnego uruchomienia europejskiego scentralizowanego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (EC VVR) oraz powiązań ze wszystkimi odpowiednimi krajowymi rejestrami pojazdów kolejowych (NVR). W tym okresie zainteresowane jednostki rejestrujące wymieniać będą informacje w celu zapewnienia spójności danych dotyczących tego samego pojazdu.
2. Pojazdy niewyposażone w kabinę maszynisty, np. wagony towarowe, wagony osobowe i niektóre pojazdy specjalne, należy zarejestrować tylko w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) państwa członkowskiego, na którego terenie zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji.
3. W przypadku każdego pojazdu kolejowego krajowy rejestr pojazdów kolejowych (NVR), w którym jest on po raz pierwszy zarejestrowany, zawiera dane dotyczące pkt 2, 6, 12 i 13 w odniesieniu do każdego z państw członkowskich, w których zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało temu pojazdowi udzielone.
2.3. Prawa dostępu
W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) danego państwa członkowskiego „XX”. Kody dostępu są następujące:
Kod dostępu | Typ dostępu |
0 | Brak dostępu |
1 | Ograniczony wgląd (warunki w kolumnie „Prawa do odczytu”) |
2 | Nieograniczony wgląd |
3 | Ograniczony wgląd i aktualizacja |
4 | Nieograniczony wgląd i aktualizacja |
Podmiot | Definicja | Prawa do odczytu | Prawa do aktualizacji | Dane dotyczące właściciela | Wszystkie pozostałe dane |
Jednostka rejestrująca (RE)/NSA „XX” | Jednostka rejestrująca (RE)/NSA w państwie członkowskim »XX« | Wszystkie dane | Wszystkie dane | 4 | 4 |
Inne NSA/jednostki rejestrujące (RE) | Inne NSA lub inne jednostki rejestrujące (RE) | Wszystkie dane | Brak | 2 | 2 |
ERA | Europejska Agencja Kolejowa | Wszystkie dane | Brak | 2 | 2 |
Dysponenci | Dysponent pojazdu | Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest dysponentem | Brak | 1 | 1 |
Zarządcy taboru | Zarządca pojazdów wyznaczony przez dysponenta | Pojazdy, którymi zarządza po wyznaczeniu przez dysponenta | Brak | 1 | 1 |
Właściciele | Właściciel pojazdu | Wszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielem | Brak | 1 | 1 |
Przedsiębiorstwa kolejowe (RU) | Operator pociągu | Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu | Brak | 0 | 1 |
Zarządcy infrastruktury (IM) | Zarządca infrastruktury | Wszystkie dane na podstawie numeru pojazdu | Brak | 0 | 1 |
Organy dochodzeniowe (IB) i regulacyjne (RB) | Organy kontrolne i audytowe notyfikowane przez państwa członkowskie | Wszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowi | Brak | 2 | 2 |
Inni uprawnieni użytkownicy | Wszyscy doraźni użytkownicy uznawani przez NSA lub ERA | Należy określić stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępu | Brak | 0 | 1 |
2.4. Zapisy archiwalne
Wszystkie dane należy przechowywać w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) wieczyście. Dane muszą być dostępne w trybie on-line przez co najmniej pierwsze trzy lata.
Po wycofaniu pojazdu z eksploatacji żaden z numerów rejestracyjnych przydzielonych temu pojazdowi nie może zostać przydzielony innemu pojazdowi przez okres 100 lat od daty wycofania pojazdu.
Wszelkie zmiany w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) należy odnotowywać.
1) Decyzja Komisji 2012/757/UE z dnia 14 listopada 2012 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu „Ruch kolejowy” systemu kolei w Unii Europejskiej i zmieniająca decyzję 2007/756/WE (Dz. Urz. UE L 345 z 15.12.2012, str. 1; Dz. Urz. UE L 323 z 04.12.2013, str. 35; Dz. Urz. UE L 101 z 04.04.2014, str. 15; Dz. Urz. UE L 165 z 30.06.2015, str. 1 i Dz. Urz. UE L 98 z 11.04.2017, str. 44).
Załącznik nr 2
WZÓR STANDARDOWEGO FORMULARZA WNIOSKU O REJESTRACJĘ POJAZDÓW KOLEJOWYCH DOPUSZCZONYCH DO EKSPLOATACJI
Załącznik nr 3
WZÓR RAPORTU Z REZERWACJI EUROPEJSKIEGO NUMERU POJAZDU (EVN) DLA POJAZDU KOLEJOWEGO
Załącznik nr 4
WZÓR RAPORTU Z NADANIA EUROPEJSKIEGO POJAZDU (EVN) DLA POJAZDU KOLEJOWEGO
Załącznik nr 5
WZÓR RAPORTU Z WPROWADZENIA ZMIAN W KRAJOWYM REJESTRZE POJAZDÓW KOLEJOWYCH (NVR)
Załącznik nr 6
WZÓR RAPORTU Z WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI POJAZDU KOLEJOWEGO
Załącznik nr 7
WZÓR RAPORTU Z REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO, W PRZYPADKU USTANIA PRZYCZYN, O KTÓRYCH MOWA W ART. 23A UST. 1 PKT 3 USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM
- Data ogłoszenia: 2018-02-08
- Data wejścia w życie: 2018-02-09
- Data obowiązywania: 2018-02-09
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA