REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2018 poz. 33
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie wprowadzenia programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018–2020
Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 1855) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Program wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń]
§ 2. [Stosowanie programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń]
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: K. Jurgiel
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2325).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 18 grudnia 2017 r. (poz. 33)
PROGRAM WCZESNEGO WYKRYWANIA WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSEM KLASYCZNEGO POMORU ŚWIŃ NA LATA 2018–2020
1. Identyfikacja programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018–2020
Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska
Choroba: klasyczny pomór świń (Clasical swine fever – CSF, Hog cholera)
Okres realizacji: 1 stycznia 2018 r. – 31 grudnia 2020 r.
2. Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego klasycznego pomoru świń
Klasyczny pomór świń (Clasical swine fever – CSF, Hog cholera), zwany dalej „CSF”, nie występuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od 1994 r.
Przed 1994 r. zanotowano w Polsce na przestrzeni 20 lat następujące przypadki CSF:
1) w latach 1973–1977 – od kilku do maksymalnie dwudziestu ognisk choroby miesięcznie;
2) w 1978 r. – 1 ognisko (marzec);
3) w 1989 r. – 1 ognisko (grudzień);
4) w 1992 r. – 2 ogniska (kwiecień) i 7 ognisk (październik);
5) w 1993 r. – 3 ogniska (grudzień).
W 1994 r. odnotowano 8 ognisk CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na obszarach obecnego województwa lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego i lubelskiego. Ostatni przypadek choroby został wykryty we wrześniu 1994 r.
W maju 2016 r. Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) uznała Rzeczpospolitą Polską za kraj oficjalnie wolny od tej choroby.
W celu potwierdzenia niewystępowania CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są prowadzone badania kontrolne w kierunku tej choroby w populacji świń oraz dzików na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt (Dz. U. poz. 2813, z późn. zm.).
W ramach badań kontrolnych nie stwierdzono występowania CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Opis programu wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018–2020
Program wczesnego wykrywania występowania zakażeń wirusem klasycznego pomoru świń na lata 2018–2020, zwany dalej „programem”, przewiduje badania kontrolne, których podstawowym celem jest wczesne wykrycie CSF w populacji świń lub dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wczesne wykrycie CSF pozwoli natomiast na podjęcie szybkich działań mających na celu zwalczenie tej choroby i niedopuszczenie do jej rozprzestrzenienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na inne państwa Unii Europejskiej.
Powodem wdrożenia programu jest niekorzystny rozwój sytuacji epizootycznej związanej z CSF w państwach graniczących od wschodu z Rzeczpospolitą Polską, a tym samym z Unią Europejską.
Program będzie realizowany w latach 2018–2020.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 1855), CSF należy do chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej program jest wprowadzany w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa, po jego zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.
Szacowane ogólne koszty realizacji programu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyniosą w 2018 r. 755 806,53 zł (177 857,64 euro), w 2019 r. – 755 806,53 zł (177 857,64 euro), a w 2020 r. – 755 806,53 zł (177 857,64 euro). Są to zarazem koszty kwalifikowalne, o które Rzeczypospolita Polska będzie występowała do Komisji Europejskiej z wnioskiem o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w każdym roku realizacji programu. Wszystkie szacunkowe koszty programu zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawach budżetowych na lata 2018–2020, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 – rezerwy celowe oraz w części 85 – budżety wojewodów.
Szacunkowe koszty realizacji programu w latach 2018–2020, wyrażone w złotych zostały przeliczone na euro według prognozowanego kursu euro zawartego w wytycznych Ministra Finansów dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw – aktualizacja październik 2017 r.
Finansowanie programu odbywa się ze środków budżetowych określonych w części 83 – rezerwy celowe, działu 758 – różne rozliczenia, rozdziału 75818 – rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowania programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz na dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 – budżety wojewodów działu 010 – rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 – zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego ustaw budżetowych na lata 2018–2020.
3.1. Cel programu
Podstawowym celem programu jest wczesne wykrycie CSF w populacji świń lub dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program obejmuje działania mające na celu wykrycie wirusa CSF, tj. badania laboratoryjne w kierunku CSF przeprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach tzw. monitoringu biernego.
Monitoring bierny w rozumieniu programu polega na pobieraniu próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od wszystkich padłych dzików zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt, odstrzelonych chorych dzików oraz świń padłych lub żywych – w przypadku podejrzenia ewentualnego wystąpienia CSF u tych zwierząt, na zasadach określonych w programie.
3.2. Realizacja programu
3.2.1. Podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszary według kryterium zagrożenia wystąpieniem wirusa CSF
Z uwagi na niejasną sytuację epizootyczną w odniesieniu do CSF w państwach trzecich graniczących od wschodu z Rzeczpospolitą Polską, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyznacza się 2 strefy w zależności od ryzyka wystąpienia CSF:
1) strefa pierwsza – o zwiększonym ryzyku wystąpienia CSF – obejmuje województwa graniczące od wschodu z państwami trzecimi, na których terytorium sytuacja dotycząca CSF nie jest do końca rozpoznana, tj. województwo lubelskie, mazowieckie, podkarpackie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie;
2) strefa druga – o niskim ryzyku wystąpienia CSF – obejmuje pozostałe województwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.2.2. Kontrola stanu zdrowia świń i pobieranie próbek na obszarach wyznaczonych zgodnie z ust. 3.2.1
W przypadku zgłoszenia podejrzenia wystąpienia CSF do powiatowego lekarza weterynarii, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, niezależnie od strefy, o której mowa w ust. 3.2.1, powiatowy lekarz weterynarii pobiera do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF próbki od świń:
1) padłych, u których nie można wykluczyć CSF,
2) wykazujących nietypowe objawy kliniczne, na podstawie których nie można wykluczyć CSF, lub objawy wskazujące na zakażenie wirusem CSF, w tym w szczególności:
a) gorączkę ze zwiększoną zachorowalnością i śmiertelnością świń w stadzie lub
b) gorączkę i objawy zespołu krwotocznego lub
c) gorączkę i objawy neurologiczne.
Przed pobraniem próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF powiatowy lekarz weterynarii przeprowadza kontrolę stanu zdrowia świń w stadzie, w tym badanie kliniczne świń, i pobiera próbki do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od świń mających objawy chorobowe i gorączkę lub od świń padłych. W trakcie wystąpienia CSF w stadzie świń zachorowalność zwierząt wynosi do 100% (choroba wysoce zaraźliwa), natomiast śmiertelność w zależności od zjadliwości wirusa wynosi 80–100% pogłowia w stadzie przy wysokiej zjadliwości wirusa, oraz do 30–40% pogłowia w stadzie przy małej zjadliwości wirusa. Największa śmiertelność występuje wśród prosiąt oraz warchlaków.
Szczegółowe zasady dotyczące uznania stada za podejrzane o wystąpienie CSF, przeprowadzania badania klinicznego zwierząt oraz pobierania próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF w tym stadzie w celu potwierdzenia lub wykluczenia CSF zostały określone w rozdziale III oraz IV lit. A załącznika do decyzji Komisji 2002/106/WE z dnia 1 lutego 2002 r. zatwierdzającej Podręcznik diagnostyczny ustanawiający procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych w celu potwierdzenia klasycznego pomoru świń (Dz. Urz. WE L 39 z 09.02.2002, str. 71 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 35, str. 139).
Na obszarze strefy pierwszej, o której mowa w ust. 3.2.1, powiatowy lekarz weterynarii pobiera próbki do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od każdego dzika:
1) padłego, w tym zabitego w wypadku komunikacyjnym, oraz którego zwłoki uległy autolizie;
2) chorego odstrzelonego.
Na obszarze strefy drugiej, o której mowa w ust. 3.2.1, powiatowy lekarz weterynarii pobiera próbki do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF od każdego padłego dzika, z wyjątkiem dzika zabitego w wypadku komunikacyjnym, którego zwłoki uległy autolizie.
Próbki do badań pobiera się na obszarach wszystkich powiatów. Tam, gdzie jest to możliwe pobieranie i badanie próbek w kierunku wykrycia CSF powinno być powiązane z pobieraniem i badaniem próbek w kierunku wykrycia ASF.
Ponadto, niezależnie od realizacji programu, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej badaniu w kierunku wykrycia CSF podlegają świnie żywe oraz dziki odstrzelone, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt. Badania te nie są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
3.2.3. Rodzaj próbek pobieranych do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF, przesyłanie próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF oraz wykonywanie badań laboratoryjnych
Rodzaje pobieranych próbek do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF, przesyłanie próbek do laboratorium oraz wykonywanie badań diagnostycznych w kierunku CSF w ramach programu jest określone w rozdziale V, VI i VII załącznika do decyzji Komisji 2002/106/WE z dnia 1 lutego 2002 r. zatwierdzającej Podręcznik diagnostyczny ustanawiający procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych w celu potwierdzenia klasycznego pomoru świń.
Od żywych świń oraz odstrzelonych chorych dzików do badań laboratoryjnych w kierunku wykrycia CSF pobiera się próbki krwi. Od padłych świń i dzików do badań laboratoryjnych w kierunku CSF pobiera się próbki tkanek z migdałków, węzłów chłonnych lub śledziony. W przypadku dzików, których zwłoki uległy autolizie, do badań laboratoryjnych pobiera się kość długą lub mostek.
Próbki pobrane od świń lub dzików bada się metodą PCR, a gdy wynik badania laboratoryjnego w kierunku wykrycia CSF przeprowadzonego metodą PCR jest dodatni – przeprowadza się również badanie metodą ELISA.
Wszystkie badania laboratoryjne w kierunku wykrycia CSF przeprowadzane w ramach programu są wykonywane w laboratoriach wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii, zgodnie z art. 25 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, z poźn. zm.).
4. Środki przewidziane programem
4.1. Podsumowanie środków przewidzianych programem
Działania podejmowane w związku z realizacją programu
Lata 2018–2020
x kontrola, nadzór
x badania
4.2. Władza centralna odpowiedzialna za nadzór nad realizacją programu i koordynację realizacji programu
Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej Inspekcja wykonuje swoje zadania m.in. przez wykonywanie badań kontrolnych zakażeń zwierząt.
Zgodnie z art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii nadzoruje realizację programu. W przypadku programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, informuje Komisję Europejską o postępach w jego realizacji zgodnie z przepisami dotyczącymi zwalczania chorób zakaźnych zwierząt obowiązującymi w Unii Europejskiej.
4.3. Opis i określenie obszarów geograficznych i administracyjnych, na których program będzie realizowany
Program wprowadza się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program jest realizowany na obszarze 16 województw obejmujących 314 powiatów oraz 66 miast na prawach powiatów.
Mapa 1. Podział administracyjny Rzeczypospolitej Polskiej
Program wprowadza podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na strefę pierwszą oraz drugą, w zależności od ryzyka wystąpienia CSF w tej strefie, zgodnie z poniższą mapą.
Mapa 2. Podział terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na strefy w zależności od ryzyka wystąpienia CSF
4.4. Opis środków przewidzianych w programie
4.4.1. Powiadomienie o podejrzeniu wystąpienia CSF
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt, posiadacz zwierząt jest obowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia wystąpienia CSF. Obowiązek ten realizują również osoby mające kontakt ze zwierzętami, w szczególności przy wykonywaniu obowiązków służbowych lub zawodowych, z tym że lekarz weterynarii wezwany do zwierzęcia, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania, informuje posiadacza zwierzęcia o obowiązkach określonych w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i nadzoruje ich wykonanie do czasu przybycia powiatowego lekarza weterynarii lub osoby przez niego upoważnionej. Zgłoszenia należy dokonać do powiatowego lekarza weterynarii bezpośrednio albo za pośrednictwem najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub właściwego miejscowo organu samorządu terytorialnego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta).
Dodatkowo, posiadacz świni informuje urzędowego lekarza weterynarii o każdym przypadku padnięcia świni w gospodarstwie na obszarze zagrożenia, obszarze objętym ograniczeniami lub obszarze ochronnym, zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. poz. 711, z późn. zm.).
4.4.2. Zwierzęta i populacja zwierząt objęte programem
Według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na dzień 31 grudnia 2016 r. w Polsce było zarejestrowanych 233 865 siedzib stad świń, w których utrzymywano 14 728 380 świń.
Szczegółowe informacje dotyczące liczby siedzib stad świń w województwach z uwzględnieniem wielkości gospodarstw przedstawia tabela 1.
Tabela 1. Liczba stad oraz pogłowie świń, z podziałem uwzględniającym wielkość gospodarstw (źródło: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stan na dzień 31 grudnia 2016 r.)
Województwo | Liczba świń | Liczba siedzib stad | ||||||||||
1-10 | 11-25 | 26-100 | 101-500 | 501-1000 | powyżej 1000 | 1-10 | 11-25 | 26-100 | 101-500 | 501-1000 | powyżej 1000 | |
dolnośląskie | 11 240 | 18 120 | 29 755 | 25 741 | 13 823 | 124 412 | 2 623 | 1 104 | 653 | 129 | 20 | 33 |
kujawsko-pomorskie | 37 187 | 90 125 | 311 618 | 415 049 | 164 670 | 482 843 | 8 017 | 5 320 | 6 253 | 2 059 | 237 | 166 |
lubelskie | 84 357 | 92 354 | 117 694 | 165 475 | 104 068 | 279 660 | 20 937 | 5 768 | 2 622 | 735 | 156 | 128 |
lubuskie | 5 649 | 9 572 | 19 225 | 21 822 | 12 708 | 212 790 | 1 256 | 571 | 411 | 112 | 17 | 46 |
łódzkie | 51 792 | 107 311 | 211 958 | 315 297 | 207 841 | 528 464 | 11 111 | 6 432 | 4 570 | 1 395 | 297 | 225 |
małopolskie | 30 085 | 44 591 | 63 702 | 44 052 | 17 603 | 28 856 | 7 021 | 2 737 | 1 453 | 230 | 27 | 10 |
mazowieckie | 74 717 | 118 767 | 198 420 | 302 332 | 191 420 | 1 239 776 | 16 587 | 7 281 | 4 259 | 1 340 | 273 | 346 |
opolskie | 11 851 | 29 185 | 108 745 | 170 120 | 52 003 | 132 949 | 2 545 | 1 719 | 2 119 | 857 | 77 | 51 |
podkarpackie | 34 870 | 41 678 | 55 389 | 42 407 | 10 545 | 63 314 | 8 534 | 2 581 | 1 253 | 206 | 16 | 22 |
podlaskie | 20 292 | 22 375 | 37 479 | 82 573 | 76 871 | 172 950 | 4 846 | 1 401 | 769 | 350 | 107 | 79 |
pomorskie | 17 263 | 40 285 | 107 086 | 127 715 | 52 060 | 337 294 | 3 599 | 2 417 | 2 221 | 648 | 78 | 90 |
śląskie | 12 743 | 27 896 | 61 385 | 69 790 | 13 270 | 122 183 | 2 685 | 1 667 | 1 295 | 343 | 21 | 22 |
świętokrzyskie | 27 019 | 42 627 | 66 585 | 63 476 | 33 592 | 151 008 | 6 314 | 2 644 | 1 468 | 316 | 50 | 50 |
warmińsko-mazurskie | 9 574 | 17 746 | 67 664 | 153 217 | 110 826 | 385 190 | 2 161 | 1 067 | 1 333 | 709 | 159 | 145 |
wielkopolskie | 69 293 | 192 233 | 749 132 | 1 067 161 | 519 683 | 1 553 547 | 14 275 | 11 165 | 14 705 | 5 247 | 746 | 527 |
zachodniopomorskie | 7 240 | 12 982 | 23 224 | 22 909 | 21 453 | 579 492 | 1 664 | 783 | 508 | 102 | 29 | 113 |
SUMA | 505 172 | 907 847 | 2 229 061 | 3 089 136 | 1 602 436 | 6 394 728 | 114 175 | 54 657 | 45 892 | 14 778 | 2 310 | 2 053 |
Zgodnie z danymi Polskiego Związku Łowieckiego, w roku łowieckim 2015/2016 liczba dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynosiła około 229 000 sztuk. Liczbę dzików w poszczególnych województwach przedstawia tabela 2.
Tabela 2. Liczba dzików w poszczególnych województwach (źródło: Polski Związek Łowiecki, stan marzec 2016 r.)
Województwo | Pogłowie dzików |
dolnośląskie | 20 448 |
kujawsko-pomorskie | 11 931 |
lubelskie | 12 694 |
lubuskie | 16 110 |
łódzkie | 7970 |
małopolskie | 4889 |
mazowieckie | 17 808 |
opolskie | 8878 |
podkarpackie | 8670 |
podlaskie | 6677 |
pomorskie | 17 942 |
śląskie | 8734 |
świętokrzyskie | 5391 |
warmińsko-mazurskie | 21 590 |
wielkopolskie | 25 075 |
zachodniopomorskie | 33 962 |
W sumie | 228 769 |
4.4.3. Identyfikacja i rejestracja zwierząt oraz gospodarstw
Podstawa prawna identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz gospodarstw:
1) ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 546);
2) ustawa z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2017 r. poz. 1853);
3) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 listopada 2007 r. w sprawie sposobu oznakowania bydła, owiec i kóz oraz świń, określenia wzorów znaków identyfikacyjnych oraz wymagań i warunków technicznych kolczyków dla zwierząt gospodarskich (Dz. U. poz. 1635, z późn. zm.).
Numerem identyfikacyjnym świni jest numer siedziby stada, w której zwierzę się urodziło, albo innej siedziby stada, w której zwierzę przebywało powyżej 30 dni. W dokumentacji dotyczącej świń (np. w świadectwie zdrowia) stosuje się numer ostatniej siedziby stada, w której świnia przebywała powyżej 30 dni i została w tej siedzibie stada oznakowana.
W przypadku świń urodzonych w danej siedzibie stada, istnieje obowiązek oznakowania tych zwierząt w terminie 30 dni od dnia ich urodzenia, przez założenie na lewą małżowinę uszną kolczyka zawierającego numer siedziby stada urodzenia. Fakt oznakowania świń należy zgłosić w terminie 7 dni od dnia dokonania oznakowania kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W przypadku gdy świnia została przemieszczona do innej siedziby stada niż siedziba stada urodzenia i przebywa w tej siedzibie dłużej niż 30 dni, istnieje obowiązek dodatkowego oznakowania świni tatuażem zawierającym numer tej siedziby stada. Oznakowanie tatuażem musi być wykonane nie później niż przed opuszczeniem przez tę świnię siedziby stada. Fakt dodatkowego oznakowania należy zgłosić kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie 7 dni od dnia dokonania oznakowania.
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, koszty związane z oznakowaniem świń ponosi ich posiadacz.
Dodatkowo, świnie poddawane ocenie wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt, zgodnie z przepisami o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, są oznakowane w sposób umożliwiających ich identyfikację. Sposób oznakowania i identyfikacji do celów hodowlanych, w tym świń, określa związek hodowców lub inny podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej. Świnie do celów hodowlanych znakuje się trwale i indywidualnie, używając kolczyków, identyfikatorów elektronicznych i znaków identyfikacyjnych lub stosując tatuaż.
4.4.4. Kwalifikacja zwierząt i stad
Została opisana w ust. 3.2.
4.4.5. Zasady przemieszczania zwierząt
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej istnieje obowiązek zaopatrywania świń przemieszczanych w obrocie krajowym w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii na podstawie badania klinicznego świń przeprowadzonego nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem tych świń.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, nadzór nad przemieszczaniem zwierząt sprawuje powiatowy lekarz weterynarii.
4.4.6. Zastosowane badania i plany pobierania próbek do badań laboratoryjnych
Została opisana w ust. 3.2.2 i 3.2.3
4.4.7. Zastosowanie szczepionki i plany szczepień
Nie dotyczy.
4.4.8. Informacje i ocena dotycząca środków bezpieczeństwa biologicznego (zarządzanie i infrastruktura)
Wymagania weterynaryjne, w tym wymagania bioasekuracji, dla gospodarstw utrzymujących świnie umieszczane na rynku określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych, jakie muszą spełniać gospodarstwa w przypadku, gdy zwierzęta lub środki spożywcze pochodzenia zwierzęcego pochodzące z tych gospodarstw są wprowadzane na rynek (Dz. U. poz. 1643).
Ponadto, na obszarach objętych ograniczeniami w związku z występowaniem ASF obowiązują środki bioasekuracji określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 kwietnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia „Programu bioasekuracji mającego na celu zapobieganie szerzeniu się afrykańskiego pomoru świń” na lata 2015–2018 (Dz. U. poz. 517, z późn. zm.).
4.4.9. Środki podejmowane w przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku CSF
W przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku CSF powiatowy lekarz weterynarii podejmuje działania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zwalczania klasycznego pomoru świń (Dz. U. z 2007 r. poz. 17).
4.4.10. System odszkodowań dla posiadaczy świń poddanych ubojowi lub zabitych
Odszkodowania wypłaca się na podstawie art. 57c zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
4.4.11. Kontrola realizacji programu i sprawozdawczość
Na podstawie art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii nadzoruje realizację programu.
W przypadku programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, Główny Lekarz Weterynarii informuje Komisję Europejską o postępach w jego realizacji, zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającego przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniającego dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1, z późn. zm.).
5. Korzyści wynikające z realizacji programu
Przeprowadzenie działań objętych programem przyczyni się do wczesnego wykrycia CSF w populacji świń lub dzików na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Odpowiednio wczesne wykrycie zakażenia wirusem CSF pozwoli na podjęcie działań zapobiegających rozprzestrzenianiu się CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i pozostałych państw członkowskich, a tym samym na ograniczenie strat ekonomicznych z tego tytułu.
6. Dane dotyczące rozwoju epidemiologicznego CSF w okresie ostatnich pięciu lat
6.1. Rozwój CSF
Ostatnie ognisko lub przypadek CSF na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stwierdzono w 1994 r.
6.1.1. Dane dotyczące zwierząt
Nie dotyczy.
6.2. Dane rozwarstwione dotyczące badań w ramach nadzoru i badań laboratoryjnych
Rok: 2012
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 10 157 | 0 |
dziki odstrzelone | badanie serologiczne | ELISA | 12 185 | 0 | |
dziki padłe | badanie wirusologiczne | PCR | 106 | 0 | |
Razem |
|
|
| 22 448 | 0 |
Rok: 2013
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 10 155 | 0 |
dziki odstrzelone | badanie serologiczne | ELISA | 13 770 | 0 | |
dziki padłe | badanie wirusologiczne | PCR | 148 | 0 | |
Razem |
|
|
| 24 073 | 0 |
Rok: 2014
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 9 388 | 0 |
dziki odstrzelone | badanie serologiczne | ELISA | 14180 | 0 | |
dziki padłe | badanie wirusologiczne | PCR | 1190 | 0 | |
Razem |
|
|
| 24 758 | 0 |
Rok: 2015
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 8 409 | 0 |
dziki odstrzelone | badanie serologiczne | ELISA | 14 814 | 0 | |
dziki padłe | badanie wirusologiczne | PCR | 2 052 | 0 | |
Razem |
|
|
| 25 275 | 0 |
Rok: 2016
Region | Gatunek zwierząt | Rodzaj badania | Opis badania | Liczba zbadanych próbek | Liczba próbek z dodatnim wynikiem badania laboratoryjnego |
Rzeczpospolita Polska | świnie | badanie serologiczne | ELISA | 9 149 | 0 |
dziki odstrzelone | badanie serologiczne | ELISA | 17 207 | 0 | |
dziki padłe | badanie wirusologiczne | PCR | 2 190 | 0 | |
Razem |
|
|
| 28 546 | 0 |
6.3. Dane dotyczące zakażenia
W latach 2012–2016 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stwierdzono ognisk CSF u świń oraz przypadków CSF u dzików.
6.4. Dane dotyczące statusu pod koniec każdego roku
Nie dotyczy.
6.5. Dane dotyczące programów szczepień lub leczenia
Nie dotyczy.
6.6. Dane dotyczące dzikiej zwierzyny
6.6.1. Oszacowanie liczebności populacji zwierząt wolno żyjących
Dane w ust. 4.4.2.
6.6.2. Nadzór nad chorobami i inne w odniesieniu do zwierząt wolno żyjących
Nie dotyczy.
6.6.3. Dane dotyczące szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
Nie dotyczy.
7. Założenia programu
7.1. Założenia w zakresie badań laboratoryjnych
Rok: 2018–2020 Choroba: CSF
Region | Rodzaj badania | Populacja docelowa | Rodzaj próbki | Planowana liczba zwierząt do badania | Liczba planowanych badań laboratoryjnych |
dolnośląskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 7 | 7 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 49 | 49 | |
kujawsko-pomorskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 206 | 206 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 46 | 46 | |
lubelskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 125 | 125 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 533 | 533 | |
lubuskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 21 | 21 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 49 | 49 | |
łódzkie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 126 | 126 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 43 | 43 | |
małopolskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 76 | 76 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 36 | 36 | |
mazowieckie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 323 | 323 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 723 | 723 | |
opolskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 35 | 35 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 27 | 27 | |
podkarpackie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 40 | 40 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 209 | 209 | |
podlaskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 60 | 60 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 275 | 275 | |
pomorskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 76 | 76 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 105 | 105 | |
śląskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 31 | 31 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 88 | 88 | |
świętokrzyskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 14 | 14 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 8 | 8 | |
warmińsko-mazurskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 112 | 112 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 337 | 337 | |
wielkopolskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 98 | 98 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 71 | 71 | |
zachodniopomorskie | PCR | świnie domowe – podejrzane o CSF | krew lub narządy | 31 | 31 |
PCR | dziki padłe i odstrzelone | narządy | 110 | 110 | |
RAZEM PCR–świnie | 1381 | ||||
RAZEM PCR–dziki | 2709 |
7.1.1. Założenia w zakresie badań diagnostycznych
Zostały opisane w ust. 3.2.
7.1.2. Założenia w zakresie badania stad i zwierząt
Zostały opisane w ust. 3.2.2 i 3.2.3
7.2. Założenia w zakresie kwalifikacji stad i zwierząt
Nie dotyczy.
7.3. Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
7.3.1. Założenia w zakresie szczepień lub leczenia
Nie dotyczy.
7.3.2. Założenia w zakresie szczepień lub leczenia dzikiej zwierzyny
Nie dotyczy.
8. Szczegółowa analiza kosztów realizacji programu
8.1. Koszty realizacji programu w 2018 r.
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Ilość jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie) |
1. Badania |
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie podejrzane o CSF żywe lub padłe | 1381 świń | 17,81 | 24 595,61 | 4,19 | 5 786,39 | tak |
dziki padłe i chore odstrzelone | 2709 dzików | 18,48 | 50 062,32 | 4,35 | 11 784,15 | tak | |
1.2. Koszt badań laboratoryjnych | test PCR | 4090 badań | 166,54 | 681 148,60 | 39,19 | 160 287,10 | tak |
RAZEM | 755 806,53 |
| 177 857,64 |
| |||
w tym koszty kwalifikowane: | 755 806,53 |
| 177 857,64 |
|
Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,25 zł, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw – aktualizacja październik 2017 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowywane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 – rezerwy celowe oraz w części 85 – budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetowych określonych w części 83 – rezerwy celowe, działu 758 – różne rozliczenia, rozdziału 75818 – rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 – budżety wojewodów działu 010 – rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 – zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego w ustawie budżetowej na rok 2018.
8.2. Koszty realizacji programu w 2019 r.
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Ilość jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie) |
1. Badania |
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie podejrzane o CSF żywe lub padłe | 1381 świń | 17,81 | 24 595,61 | 4,19 | 5 786,39 | tak |
dziki padłe i chore odstrzelone | 2709 dzików | 18,48 | 50 062,32 | 4,35 | 11 784,15 | tak | |
1.2. Koszt badań laboratoryjnych | test PCR | 4090 badań | 166,54 | 681 148,60 | 39,19 | 160 287,10 | tak |
RAZEM | 755 806,53 |
| 177 857,64 |
| |||
w tym koszty kwalifikowane: | 755 806,53 |
| 177 857,64 |
|
Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,25 zł, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw – aktualizacja październik 2017 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowywane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 – rezerwy celowe oraz w części 85 – budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetowych określonych w części 83 – rezerwy celowe, działu 758 – różne rozliczenia, rozdziału 75818 – rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 – budżety wojewodów działu 010 – rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 – zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego w ustawie budżetowej na rok 2019.
8.3. Koszty realizacji programu w 2020 r.
Przeznaczenie kosztów | Wyszczególnienie | Ilość jednostek | Koszt jednostkowy w zł | Kwota całkowita w zł | Koszt jednostkowy w euro | Kwota całkowita w euro | Wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych (tak/nie) |
1. Badania |
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Koszt pobierania próbek | świnie podejrzane o CSF żywe lub padłe | 1381 świń | 17,81 | 24 595,61 | 4,19 | 5 786,39 | tak |
dziki padłe i chore odstrzelone | 2709 dzików | 18,48 | 50 062,32 | 4,35 | 11 784,15 | tak | |
1.2. Koszt badań laboratoryjnych | test PCR | 4090 badań | 166,54 | 681 148,60 | 39,19 | 160 287,10 | tak |
RAZEM | 755 806,53 |
| 177 857,64 |
| |||
w tym koszty kwalifikowane: | 755 806,53 |
| 177 857,64 |
|
Analiza obejmuje szacunki kosztów ponoszonych w ramach programu. Wszystkie wartości są podane bez VAT. Koszt programu obliczono według kursu euro 4,25 zł, zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw – aktualizacja październik 2017 r.
Są to szacunkowe koszty realizacji programu, które zostaną dostosowywane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2020, w ramach limitu wydatków budżetowej części 83 – rezerwy celowe oraz w części 85 – budżety wojewodów.
Finansowanie programu odbywać się będzie ze środków budżetowych określonych w części 83 – rezerwy celowe, działu 758 – różne rozliczenia, rozdziału 75818 – rezerwy ogólne i celowe poz. 12, przeznaczonej na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania tych chorób, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a także w części 85 – budżety wojewodów działu 010 – rolnictwo i łowiectwo, rozdziału 01022 – zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego w ustawie budżetowej na rok 2020.
- Data ogłoszenia: 2018-01-05
- Data wejścia w życie: 2018-01-06
- Data obowiązywania: 2018-10-23
- Dokument traci ważność: 2020-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA