REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2017 poz. 1125

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)

z dnia 26 maja 2017 r.

w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, które realizują kształcenie ogólne i artystyczne]

Określa się następujące typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, realizujących kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne:

1) szkoły muzyczne:

a) ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia – szkoły o ośmioletnim cyklu kształcenia, w których jest realizowane kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, a w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin ósmoklasisty oraz egzamin końcowy, dające podstawy wykształcenia muzycznego,

b) ogólnokształcące szkoły muzyczne II stopnia – szkoły o sześcioletnim cyklu kształcenia, w których jest realizowane kształcenie ogólne w zakresie klas VII i VIII szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego oraz w klasie II przeprowadza się egzamin ósmoklasisty, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego muzyk po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;

2) licea sztuk plastycznych – szkoły o pięcioletnim cyklu kształcenia, realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego plastyk po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;

3) ogólnokształcące szkoły baletowe – szkoły o dziewięcioletnim cyklu kształcenia, w których jest realizowane kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego oraz w klasie V przeprowadza się egzamin ósmoklasisty, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego tancerz po zdaniu egzaminu dyplomowego, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.

§ 2. [Typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, które realizują wyłącznie kształcenie artystyczne]

Określa się następujące typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne:

1) szkoły muzyczne:

a) szkoły muzyczne I stopnia – szkoły o sześcioletnim lub czteroletnim cyklu kształcenia w zależności od wieku ucznia, w których w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin końcowy, dające podstawy zawodowego wykształcenia muzycznego,

b) szkoły muzyczne II stopnia – szkoły o sześcioletnim lub czteroletnim cyklu kształcenia w zależności od specjalności kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego muzyk po zdaniu egzaminu dyplomowego;

2) szkoły sztuki tańca – szkoły o dziewięcioletnim cyklu kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego tancerz po zdaniu egzaminu dyplomowego;

3) szkoły sztuki cyrkowej – szkoły o trzyletnim cyklu kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego aktor cyrkowy po zdaniu egzaminu dyplomowego;

4) szkoły policealne:

a) szkoły policealne muzyczne – szkoły o trzyletnim cyklu kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego muzyk albo aktor scen muzycznych po zdaniu egzaminu dyplomowego,

b) szkoły policealne plastyczne – szkoły o dwuletnim cyklu kształcenia, umożliwiające uzyskanie dyplomu ukończenia szkoły potwierdzającego uzyskanie tytułu zawodowego plastyk po zdaniu egzaminu dyplomowego.

§ 3. [Podstawa programowa]

1. Szkoły, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”.

2. Szkoły, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie klas VII i VIII, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy.

3. Szkoły, o których mowa w § 1 pkt 2, w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy.

4. Szkoły, o których mowa w § 1 pkt 3, w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie klas IV–VIII, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy.

§ 4. [Ocena klasyfikacyjna]

1. Uzyskanie przez ucznia szkoły, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w wyniku klasyfikacji końcowej w klasie VIII, ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących pozytywnych ocen klasyfikacyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60 i 949), zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”, oraz przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty, umożliwia dalsze kształcenie w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a–d ustawy.

2. Uzyskanie przez ucznia szkoły, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. b, w wyniku klasyfikacji rocznej w klasie II, ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących pozytywnych ocen klasyfikacyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty, oraz przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty, umożliwia dalsze kształcenie w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a–d ustawy.

3. Uzyskanie przez ucznia szkoły, o której mowa w § 1 pkt 3, w wyniku klasyfikacji rocznej w klasie V, ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących pozytywnych ocen klasyfikacyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty, oraz przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty, umożliwia dalsze kształcenie w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a–d ustawy.

4. Uzyskanie przez ucznia szkoły, o której mowa w § 1, w wyniku klasyfikacji rocznej, ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących pozytywnych ocen klasyfikacyjnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty, umożliwia dalsze kształcenie w kolejnej klasie odpowiednio szkoły podstawowej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy, albo szkoły ponadpodstawowej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a–d ustawy.

§ 5. [Termin realizacji kształcenia artystycznego przez szkoły]

Do dnia 31 sierpnia 2018 r. szkołami artystycznymi realizującymi kształcenie artystyczne są również szkoły pomaturalne bibliotekarskie i animatorów kultury.

§ 6. [Przekształcenia dotyczące szkół po 1 września 2017 r.]

1. Z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowe:

1) ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia stają się szkołami wymienionymi w § 1 pkt 1 lit. a;

2) ogólnokształcące szkoły muzyczne II stopnia stają się szkołami wymienionymi w § 1 pkt 1 lit. b;

3) ogólnokształcące szkoły baletowe stają się szkołami wymienionymi w § 1 pkt 3;

4) szkoły muzyczne I stopnia stają się szkołami wymienionymi w § 2 pkt 1 lit. a;

5) szkoły muzyczne II stopnia stają się szkołami wymienionymi w § 2 pkt 1 lit. b;

6) szkoły sztuki tańca stają się szkołami wymienionymi w § 2 pkt 2;

7) szkoły sztuki cyrkowej stają się szkołami wymienionymi w § 2 pkt 3;

8) szkoły policealne muzyczne stają się szkołami wymienionymi w § 2 pkt 4 lit. a;

9) szkoły policealne plastyczne stają się szkołami wymienionymi w § 2 pkt 4 lit. b.

2. Uczniowie dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, którzy w roku szkolnym 2016/2017 uzyskają ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty, uzyskują promocję do klasy VII szkoły, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. a.

§ 7. [Przekształcenia dotyczące szkół plastycznych]

1. Dotychczasowe licea plastyczne są prowadzone i mogą być tworzone zgodnie z dotychczasowymi przepisami do dnia 31 sierpnia 2019 r.

2. Z dniem 1 września 2019 r. dotychczasowe licea plastyczne stają się liceami sztuk plastycznych.

3. W latach szkolnych 2019/2020–2022/2023 w liceum sztuk plastycznych prowadzi się klasy dotychczasowego liceum plastycznego dla uczniów, którzy:

1) rozpoczęli kształcenie w dotychczasowym liceum plastycznym przed dniem 1 września 2019 r.;

2) ukończyli gimnazjum i rozpoczęli kształcenie w szkole, o której mowa w § 1 pkt 2, z dniem 1 września 2019 r.

4. Na lata szkolne 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do dotychczasowego liceum plastycznego dla absolwentów gimnazjum.

5. W roku szkolnym 2019/2020 przeprowadza się:

1) pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I liceum sztuk plastycznych dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej;

2) postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego liceum plastycznego dla absolwentów gimnazjum.

6. Z dniem 1 września 2020 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego liceum plastycznego.

7. Uczeń liceum sztuk plastycznych, który:

1) w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzymał promocji do klasy II dotychczasowego liceum plastycznego albo

2) w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzymał promocji do klasy III dotychczasowego liceum plastycznego, albo

3) w roku szkolnym 2021/2022 nie otrzymał promocji do klasy IV dotychczasowego liceum plastycznego, albo

4) w roku szkolnym 2022/2023 w klasie IV dotychczasowego liceum plastycznego nie ukończył szkoły

– staje się uczniem odpowiedniej klasy liceum sztuk plastycznych po przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 142 ust. 7 ustawy.

§ 8. [Stosowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego]

1. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2017/2018, w szkołach, o których mowa w § 1, w klasach odpowiadających klasom I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach.

2. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o systemie oświaty, stosuje się w szkołach, o których mowa w § 1:

1) w roku szkolnym 2017/2018 w klasach odpowiadających klasom II, III, V i VI szkoły podstawowej;

2) w roku szkolnym 2018/2019 w klasach odpowiadających klasom III i VI szkoły podstawowej.

3. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, stosuje się w szkołach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, pkt 2 i 3, począwszy od roku szkolnego 2019/2020.

4. W szkołach, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i pkt 3, w klasach odpowiadających w roku szkolnym 2016/2017 klasom I i II dotychczasowego gimnazjum, do czasu wygaśnięcia kształcenia w tych klasach stosuje się odpowiednio podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o systemie oświaty.

5. W dotychczasowym liceum plastycznym oraz w klasach dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych, do czasu wygaśnięcia kształcenia odpowiednio w tej szkole albo w tych klasach stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o systemie oświaty.

6. W szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne, w klasie odpowiadającej klasie III dotychczasowego gimnazjum, przeprowadza się do roku szkolnego 2018/2019 egzamin gimnazjalny, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy o systemie oświaty, zgodnie z przepisami obowiązującymi do dnia 31 sierpnia 2017 r.

§ 9. [Likwidacja klasy]

1. Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych.

2. Na rok szkolny 2017/2018 nie prowadzi się postępowania rekrutacyjnego do klasy I szkoły, o której mowa w ust. 1.

3. Z dniem 1 września 2022 r. znosi się dotychczasową ogólnokształcącą szkołę sztuk pięknych.

4. Z dniem 1 września 2022 r. wygasają:

1) wpisy do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych dotyczące niepublicznych ogólnokształcących szkół sztuk pięknych;

2) decyzje w sprawie zezwolenia osobom prawnym niebędącym jednostkami samorządu terytorialnego lub osobom fizycznym na prowadzenie publicznych ogólnokształcących szkół sztuk pięknych.

5. W szkole, o której mowa w ust. 1, do czasu wygaśnięcia kształcenia stosuje się odpowiednio podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o systemie oświaty.

6. Uczeń dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, który:

1) w roku szkolnym 2016/2017 nie otrzymał promocji do klasy II albo

2) w roku szkolnym 2017/2018 nie otrzymał promocji do klasy III, albo

3) w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzymał promocji do klasy IV

– kontynuuje kształcenie ogólne w odpowiedniej klasie szkoły realizującej kształcenie ogólne.

7. Uczeń dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, który w roku szkolnym 2018/2019 nie otrzymał promocji do klasy IV, ale w wyniku klasyfikacji rocznej, ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty, może ubiegać się o przyjęcie do klasy I dotychczasowego liceum plastycznego dla absolwentów gimnazjum, zgodnie z § 7 ust. 5 pkt 2.

8. Uczeń dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, który:

1) w roku szkolnym 2019/2020 nie otrzymał promocji do klasy V albo

2) w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzymał promocji do klasy VI, albo

3) w roku szkolnym 2021/2022 nie spełnił warunków, o których mowa w art. 44zm ust. 1 ustawy o systemie oświaty, i nie ukończył szkoły

– może ubiegać się o przyjęcie do odpowiedniej klasy liceum sztuk plastycznych po przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 142 ust. 7 ustawy.

§ 10. [Obowiązek dostosowania dokumentów organizacyjnych szkoły]

Organ prowadzący szkołę artystyczną jest obowiązany dostosować dokumenty organizacyjne szkoły do zmian wprowadzonych rozporządzeniem w terminie 6 miesięcy od dnia:

1) 1 września 2017 r. – w przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 1;

2) 1 września 2019 r. – w przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 2.

§ 11. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r., z tym że przepisy § 6 ust. 2 oraz § 9 ust. 2 i 6 pkt 1 wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński


1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz. U. poz. 2306), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 365 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA