REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 2004
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 listopada 2016 r.
w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych
Na podstawie art. 134 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. poz. 557, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres przedmiotowy]
1) sposób i tryb prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych;
2) warunki i tryb realizacji obowiązku nauczania i zwalniania skazanych z tego obowiązku;
3) warunki i tryb ponoszenia opłat za kształcenie poza obrębem zakładu karnego.
§ 2. [Cele nauczania]
1) uzyskania wykształcenia podstawowego i gimnazjalnego;
2) zdobycia wiedzy ogólnej i kwalifikacji zawodowych.
2. Cele określone w ust. 1 pkt 2 realizuje się w szkołach ponadgimnazjalnych, a także w formie kursów, kursów kompetencji ogólnych, kursów umiejętności zawodowych, zwanych dalej „szkoleniami kursowymi”, lub kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
§ 3. [Szkoły]
§ 4. [Szkolenia kursowe i kwalifikacyjne kursy zawodowe]
2. Szkolenia kursowe są realizowane jako zadania zlecone przez dyrektorów zakładów.
3. Kwalifikacyjne kursy zawodowe są prowadzone przez centra jako zadanie własne.
§ 5. [Organizacja i prowadzenie szkoleń kursowych oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych]
§ 6. [Kryteria brane pod uwagę przy kierowaniu osadzonego do nauczania]
§ 7. [Uczestnictwo tymczasowo aresztowanego w nauczaniu]
2. Jeżeli tymczasowo aresztowany, wobec którego nie stosuje się przepisów o wykonywaniu kary pozbawienia wolności, po ukończeniu 18. roku życia nadal uczestniczy w nauczaniu lub zamierza w nim uczestniczyć, dyrektor zakładu niezwłocznie informuje organ, do którego dyspozycji pozostaje tymczasowo aresztowany.
Rozdział 2
Sposób i tryb prowadzenia nauczania w zakładach
§ 8. [Realizacja zadań edukacyjnych wobec osadzonych]
§ 9. [Współdziałanie kadry pedagogicznej ze służbą penitencjarną]
1) przekazywania informacji mających istotny wpływ na ocenę postępów osadzonych w procesie resocjalizacji;
2) występowania o udzielanie osadzonym nagród oraz wymierzanie kar dyscyplinarnych;
3) określenia warunków socjalno-bytowych osadzonych w miejscach zakwaterowania i na terenie szkoły;
4) motywowania osadzonych do podejmowania i kontynuowania nauki;
5) organizacji nauki własnej osadzonych oraz zajęć kulturalno-oświatowych;
6) organizacji naboru osadzonych do nauczania;
7) określenia porządku wewnętrznego w sposób umożliwiający prawidłową realizację procesu dydaktycznego.
§ 10. [Dostosowanie cyklu kształcenia do okresu odbywania kary]
1) realizować skrócony cykl kształcenia z zachowaniem pełnej liczby godzin nauczania zajęć edukacyjnych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) przyjmować warunkowo kandydatów do nauczania w trakcie trwającego semestru nauki, jednak w terminie nieprzekraczającym 50% czasu przewidzianego na realizację zajęć w semestrze, z jednoczesnym nałożeniem obowiązku opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu programów nauczania wszystkich zajęć edukacyjnych realizowanych od początku semestru i złożenia z nich egzaminów klasyfikacyjnych.
§ 11. [Arkusz organizacji nauczania oraz arkusz organizacji szkoleń kursowych]
2. Organizację szkoleń kursowych określa się w arkuszu organizacji szkoleń kursowych na każdy rok kalendarzowy.
3. Arkusze, o których mowa w ust. 1 i 2, sporządzają odpowiednio dyrektorzy szkół i dyrektorzy zakładów.
4. Arkusz, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Służby Więziennej.
§ 12. [Kwalifikacja do nauczania]
1) obligatoryjnie – osadzonych, którzy nie ukończyli 18. roku życia, zobowiązanych do realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) na wniosek działu penitencjarnego zakładu – osadzonych, którym w indywidualnym programie oddziaływania określono potrzebę nauczania;
3) osadzonych, którzy wystąpili z prośbą o podjęcie nauki lub jej kontynuację w określonym typie szkoły lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym.
§ 13. [Czynniki uwzględniane przez komisję penitencjarną w toku kwalifikowania osadzonego do nauczania]
1) udokumentowaną dotychczasową naukę stanowiącą podbudowę programową konieczną do podjęcia nauki w wybranym typie szkoły lub semestrze nauki;
2) motywacje i predyspozycje do nauki w odpowiednim typie szkoły;
3) zalecenia zawarte w indywidualnym programie oddziaływania;
4) zalecenia wynikające z przeprowadzonych badań psychologicznych, o ile takie badania zostały przeprowadzone;
5) ogólny stan zdrowia oceniony przez lekarza zatrudnionego w więziennej służbie zdrowia;
6) termin warunkowego przedterminowego zwolnienia lub końca kary;
7) dotychczasowy staż pracy osadzonego w wybranym zawodzie;
8) zgodność wybranego przez osadzonego typu szkoły i kierunku kształcenia z wykazem szkół i aktualnym, na dany semestr, wykazem kierunków kształcenia i semestrów nauki w szkołach;
9) przeznaczenie jednostki penitencjarnej, przy której funkcjonuje szkoła wybrana przez osadzonego;
10) konieczność zapewnienia porządku i bezpieczeństwa w zakładzie.
§ 14. [Przesłanka zakwalifikowania osadzonego do nauczania w szkole lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy]
2. Do wszystkich typów szkół i na kwalifikacyjne kursy zawodowe można ponadto kwalifikować osadzonych warunkowo, jeżeli do terminu zwolnienia z zakładu karnego w związku z przedterminowym warunkowym zwolnieniem lub końcem kary pozostało im nie mniej niż 6 miesięcy, a powinni oni ukończyć przerwaną naukę lub mają odpowiednią motywację do nauki i możliwość jej kontynuowania po opuszczeniu zakładu karnego.
§ 15. [Liczba słuchaczy w pierwszym semestrze nauki]
§ 16. [Odmowa uczęszczania do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy]
§ 17. [Postępowanie rekrutacyjne]
2. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna, w której skład wchodzą przedstawiciele szkoły wyznaczeni przez dyrektora szkoły oraz przedstawiciel zakładu wyznaczony przez dyrektora zakładu.
3. Przy rekrutowaniu kandydatów na semestr pierwszy w szkołach lub na kwalifikacyjne kursy zawodowe nie przeprowadza się egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych.
§ 18. [Zadania komisji rekrutacyjnej]
1) przeprowadzanie rekrutacji osadzonych do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy na podstawie wykazów kandydatów nadesłanych przez zakłady i zawartych w nich informacji;
2) ustalenie, na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, listy osadzonych przyjętych do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy;
3) sporządzenie listy osadzonych nieprzyjętych do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy wraz z uzasadnieniem.
2. Listy osadzonych przyjętych i nieprzyjętych do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy zatwierdza dyrektor zakładu, przy którym jest prowadzona szkoła lub jest prowadzony kwalifikacyjny kurs zawodowy.
§ 19. [Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy]
2. Jeżeli po zapewnieniu możliwości nauczania skazanych, o których mowa w art. 130 § 3 kkw, liczba zgłoszeń pozostałych osadzonych nadal przekracza pozostałą liczbę miejsc w szkole lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły lub na kwalifikacyjny kurs zawodowy w dalszej kolejności mają:
1) osadzeni odbywający karę pozbawienia wolności w systemie programowanego oddziaływania, którym w indywidualnym programie oddziaływania określono potrzebę nauczania;
2) osadzeni, którym pozostaje do końca kary okres krótszy niż okres nauki w szkole lub równy temu okresowi.
§ 20. [Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia nauki w wybranym zawodzie]
2. Tryb przeprowadzania badań, o których mowa w ust. 1, określają przepisy wydane na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1184).
3. Badanie lekarskie przeprowadza się w zakładzie, w którym przebywa osadzony, przed przetransportowaniem go do zakładu, przy którym jest prowadzona szkoła, do której został przyjęty, lub jest prowadzony kwalifikacyjny kurs zawodowy, na który został przyjęty.
§ 21. [Świadectwo ukończenia szkoły lub zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego]
2. Świadectwo ukończenia szkoły lub zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego nie mogą zawierać informacji o tym, że zostały uzyskane w czasie wykonywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania.
§ 22. [Przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu przez osadzonego zwolnionego przed ich terminem]
§ 23. [Tryb przekazywania informacji o sposobie wywiązywania się osadzonego z obowiązków słuchacza szkoły znajdującej się poza zakładem]
§ 24. [Praktyczna nauka zawodu]
1) w toku pracy produkcyjnej lub usługowej w zakładach pracy i instytucjach gospodarki budżetowej w obrębie lub poza obrębem zakładu;
2) na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych;
3) w formach łączonych.
2. Przepisy § 2–4, § 5 ust. 1–3, § 7 ust. 2 i 3, § 8 ust. 1 pkt 1–4 i ust. 2 pkt 1–3, § 10 i § 11 oraz § 12 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. poz. 1626 oraz z 2015 r. poz. 1183) stosuje się odpowiednio.
§ 25. [Umowa o praktyczną naukę zawodu]
§ 26. [Zwolnienie z odbywania zajęć praktycznej nauki zawodu]
2. W zakresie innych przypadków zwalniania słuchaczy szkół dla dorosłych lub kwalifikacyjnych kursów zawodowych z obowiązku odbywania praktycznej nauki zawodu stosuje się odpowiednio przepisy, o których mowa w § 2–4, § 5 ust. 1–3, § 7 ust. 2 i 3, § 8 ust. 1 pkt 1–4 i ust. 2 pkt 1–3, § 10 i § 11 oraz § 12 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu.
§ 27. [Obliczanie wynagrodzenia za pracę]
§ 28. [Szkolenie kursowe]
2. Wysokość opłat za udział w szkoleniu kursowym określa dyrektor zakładu.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do osadzonych, o których mowa w § 12 pkt 1.
§ 29. [Kwalifikowanie do szkolenia kursowego]
2. Przy kwalifikowaniu osadzonych do szkoleń kursowych i pozbawieniu możliwości ich nauczania na szkoleniach kursowych stosuje się odpowiednio przepisy § 13 i § 16.
§ 30. [Plany szkoleń kursowych]
§ 31. [Rekrutacja osadzonych do szkolenia kursowego]
§ 32. [Orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy]
2. Orzeczenie lekarskie, o którym mowa w ust. 1, osadzony uzyskuje w zakładzie, w którym przebywa przed przetransportowaniem go do zakładu organizującego szkolenie kursowe.
§ 33. [Zlecanie funkcji kierownika szkolenia kursowego]
2. Obowiązki sekretarza szkolenia kursowego zleca się sekretarzowi centrum kształcenia ustawicznego lub innemu pracownikowi zakładu.
§ 34. [Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia kursowego]
Rozdział 3
Warunki i tryb realizacji obowiązku nauczania i zwalniania osadzonych z tego obowiązku
§ 35. [Obowiązkowe nauczanie]
2. Obowiązkowe nauczanie, o którym mowa w ust. 1, prowadzą szkoły podstawowe i gimnazja.
3. Sposób realizacji obowiązku nauczania przez osadzonego po ukończeniu gimnazjum ustala się na podstawie art. 16 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§ 36. [Postępowanie z osadzonym, który nie ukończył 18. roku życia]
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku tymczasowo aresztowanego poniżej 18. roku życia, gdy organ, do którego dyspozycji on pozostaje, nie wyraził zgody na jego przetransportowanie.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dyrektor zakładu zleca nauczanie tymczasowo aresztowanego poniżej 18. roku życia w szkole prowadzonej przy zakładzie lub odpowiedniej szkole prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, jeżeli przy zakładzie nie funkcjonuje szkoła.
§ 37. [Wymiar czasowy nauczania]
2. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania jest równy wymiarowi godzinowemu określonemu w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
3. Nauczanie osadzonych, o których mowa w § 35 ust. 1, jest prowadzone na podstawie ramowych planów nauczania szkół dla dorosłych.
§ 38. [Czasowe zwolnienie z realizacji obowiązku nauczania]
1) osadzonego, który ze względu na zaburzenia psychiczne, potwierdzone orzeczeniem psychologiczno-penitencjarnym, nie jest w stanie uczestniczyć w nauczaniu;
2) osadzonego wymagającego długotrwałej hospitalizacji lub rehabilitacji uniemożliwiającej uczestniczenie w nauczaniu, potwierdzone zaświadczeniem lekarskim.
2. Osadzonego można czasowo zwolnić z realizacji obowiązku nauczania, jeżeli jego uczestnictwo w nauczaniu stanowi poważne zagrożenie dla niego lub innych osób. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor zakładu, określając czas zwolnienia niezbędny dla wyeliminowania tego zagrożenia, i informuje o tym komisję penitencjarną.
3. Decyzję o czasowym zwolnieniu z realizacji obowiązku nauczania w przypadkach, o których mowa w ust. 1, podejmuje komisja penitencjarna zakładu, w którym przebywa ten osadzony.
Rozdział 4
Warunki i tryb ponoszenia opłat za kształcenie poza obrębem zakładu karnego
§ 39. [Koszty kształcenia w szkołach poza obrębem zakładu karnego]
2. Jeżeli osadzony uzyskał zgodę na naukę poza obrębem zakładu karnego, w szkole określonego typu lub zawodzie, w których nie prowadzi się nauczania w szkołach przy zakładach, koszty, o których mowa w ust. 1, mogą być poniesione całkowicie lub częściowo przez zakład karny.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, za koszty kształcenia przyjmuje się:
1) koszt wyposażenia osadzonego w niezbędne podręczniki, pomoce naukowe i przybory szkolne;
2) koszt dojazdu osadzonego do szkoły.
4. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 3, ponoszonych przez zakład karny, ustala dyrektor zakładu, uwzględniając sytuację materialną osadzonego.
§ 40. [Koszty udziału w konsultacjach i zdawania egzaminów w szkołach wyższych]
§ 41. [Tryb ponoszenia opłat za kształcenie poza obrębem zakładu karnego]
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 42. [Wejście w życie]
Minister Sprawiedliwości: Z. Ziobro
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. poz. 1083, z 1999 r. poz. 931, z 2000 r. poz. 701 i 1268, z 2001 r. poz. 1071 i 1194, z 2002 r. poz. 676 i 1679, z 2003 r. poz. 1061, 1380 i 1750, z 2004 r. poz. 889, 2135, 2405, 2426 i 2703, z 2005 r. poz. 1363 i 1479, z 2006 r. poz. 708 i 1648, z 2007 r. poz. 849, z 2008 r. poz. 620 i 1344, z 2009 r. poz. 39, 119, 504, 817, 911, 963, 1475, 1540 i 1589, z 2010 r. poz. 191, 227, 842 i 1228, z 2011 r. poz. 201, 202, 654, 734, 1092, 1280 i 1431, z 2012 r. poz. 908, z 2013 r. poz. 628 i 1247, z 2014 r. poz. 287, 619 i 1707, z 2015 r. poz. 21, 396, 431, 541, 1269 i 1573 oraz z 2016 r. poz. 428, 437 i 1948.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1601), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 27 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 396).
- Data ogłoszenia: 2016-12-12
- Data wejścia w życie: 2016-12-27
- Data obowiązywania: 2016-12-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA