REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 1594
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 26 września 2016 r.
w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji]
§ 2. [Wejście w życie]
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wz. A. Bobko
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1520), które traci moc w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1311).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 26 września 2016 r. (poz. 1594)
CHARAKTERYSTYKI DRUGIEGO STOPNIA POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI TYPOWE DLA KWALIFIKACJI UZYSKIWANYCH W RAMACH SZKOLNICTWA WYŻSZEGO PO UZYSKANIU KWALIFIKACJI PEŁNEJ NA POZIOMIE 4 – POZIOMY 6–8
I. Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji – poziomy 6–8
Kategorie charakterystyki kwalifikacji | Kategorie opisowe / aspekty o podstawowym znaczeniu | Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | Kod składnika opisu | Poziom 8 |
Wiedza: absolwent zna i rozumie | Zakres i głębia / kompletność perspektywy poznawczej i zależności | P6S_WG | w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia | P7S_WG | w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu kształcenia | P8S_WG | w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscypliny naukowej lub artystycznej |
główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia | główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych istotnych dla programu kształcenia | ||||||
metodologię badań naukowych | |||||||
Kontekst / uwarunkowania, skutki | P6S_WK | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji | P7S_WK | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji | P8S_WK | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji | |
podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego | ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego | ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej | |||||
Umiejętności: absolwent potrafi | Wykorzystanie wiedzy / rozwiązywane problemy i wykonywane zadania | P6S_UW | wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: – właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, – dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) | P7S_UW | wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: – właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, – dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) | P8S_UW | wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: – definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, – rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, – wnioskować na podstawie wyników badań |
transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej | |||||||
Komunikowanie się / odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym | P6S_UK | komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii | P7S_UK | komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców | P8S_UK | upowszechniać wyniki badań, także w formach popularnych | |
brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich | prowadzić debatę | inicjować debatę | |||||
uczestniczyć w dyskursie naukowym | |||||||
posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii | posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym | |||||
Organizacja pracy / planowanie i praca zespołowa | P6S_UO | planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole | P7S_UO | kierować pracą zespołu | P8S_UO | planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym | |
Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób | P6S_UU | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie | P7S_UU | samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie | P8S_UU | samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób | |
opracować programy kształcenia lub szkolenia i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi | |||||||
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | Oceny / krytyczne podejście | P6S_KK | krytycznej oceny posiadanej wiedzy | P7S_KK | krytycznej oceny odbieranych treści | P8S_KK | krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej lub artystycznej |
|
| krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny | |||||
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | |||||
Odpowiedzialność / wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego | P6S_KO | wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego | P7S_KO | wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego | P8S_KO | wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców | |
inicjowania działania na rzecz interesu publicznego | inicjowania działania na rzecz interesu publicznego | inicjowania działania na rzecz interesu publicznego | |||||
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | |||||
Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu | P6S_KR | odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, – dbałości o dorobek i tradycje zawodu | P7S_KR | odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: – rozwijania dorobku zawodu, – podtrzymywania etosu zawodu, – przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad | P8S_KR | podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: – prowadzenia badań w sposób niezależny, – respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej |
II. Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla poszczególnych obszarów kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego – poziomy 6 i 7 (rozwinięcie opisów zawartych w części I)
Obszar kształcenia w zakresie nauk humanistycznych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju | zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej | P7S_WG | w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju | w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej i medialnej |
P6S_WG | teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WG | metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WK | zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | P7S_WK | zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | ||
P6S_WG/K | zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów | budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców | P7S_WG/K | w pogłębionym stopniu zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów | w pogłębionym stopniu budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców |
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_UW | rozpoznać wytwory kultury właściwe dla kierunku studiów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym | prowadzić podstawowe badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów | P7S_UW | przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym | prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców kultury i mediów |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | |||||
P6S_KR | uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form | P7S_KR | uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
Obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań | ||
P6S_WG | charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk | P7S_WG | w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk | ||
P6S_WG | cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania | P7S_WG | w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania | ||
P6S_WK | zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | P7S_WK | zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_UW | analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów |
P6S_UW | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm | prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów |
Obszar kształcenia w zakresie nauk ścisłych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów – potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa oraz ich dowody, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych i ich zastosowań właściwych dla kierunku studiów, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości | |
P6S_WG | praktyczne przykłady implementacji metod stosowanych do rozwiązywania typowych problemów właściwych dla danego kierunku studiów | P7S_WG | aktualne kierunki rozwoju i najnowsze odkrycia w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | najnowsze techniki doświadczalne, obserwacyjne i numeryczne oraz metody budowy modeli matematycznych przydatnych w zastosowaniach w zakresie kierunku studiów | |
P6S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | P7S_WK | uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | uwarunkowania etyczne i prawne, związane z praktycznymi zastosowaniami zdobytej wiedzy oraz wdrożeniami | |
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania z wykorzystaniem poznanych twierdzeń i metod, w tym symulacji komputerowych i metod numerycznych | analizować problemy specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne | P7S_UW | planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia lub obserwacje dotyczące zagadnień poznawczych właściwych dla danego kierunku studiów | analizować problemy, w tym specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej, oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe i metody numeryczne |
P6S_UW | planować i przeprowadzać podstawowe eksperymenty, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski | P7S_UW | w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów, obserwacji i obliczeń teoretycznych, a także przedyskutować błędy pomiarowe i możliwości optymalizacji stosowanych procedur | ||
|
| P7S_UW | zastosować zdobytą wiedzę w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych | odnieść zdobytą wiedzę do zastosowań praktycznych |
Obszar kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, a także pojęcia mające bezpośrednie odniesienie do praktycznych zastosowań wiedzy przyrodniczej | P7S_WG | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów – stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych | w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku studiów – stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych, w tym stosowanych w działalności społeczno-gospodarczej |
P6S_WG | związki między osiągnięciami wybranej dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej | P7S_WG | aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów | aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej dla kierunku studiów i potencjalne kierunki praktycznego wykorzystania osiągnięć badawczych | |
P6S_WG | podstawowe technologie wykorzystujące osiągnięcia naukowe w dyscyplinach właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | zasady planowania badań oraz procesów technologicznych opartych na osiągnięciach dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | P7S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | zastosować podstawowe techniki, narzędzia badawcze i technologie oraz wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych | P7S_UW | zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | zastosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i procesy technologiczne oraz biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów i opartej na tych dziedzinach działalności społeczno-gospodarczej |
P6S_UW | przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych | P7S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych |
P6S_UW | analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne | analizować zjawiska i dane typowe dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych | P7S_UW | analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody, w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne | analizować zjawiska i dane typowe dla działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych i proponować rozwiązania o charakterze praktycznym |
Obszar kształcenia w zakresie nauk technicznych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | |
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | ||||
P6S_WG | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | P7S_WG | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | |
P6S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | P7S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | |
Umiejętności: absolwent potrafi | ||||
P6S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | P7S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | |
formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi | ||||
P6S_UW | przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich | P7S_UW | przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, – ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii), – zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich | |
P6S_UW | dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania | P7S_UW | dokonać krytycznej analizy istniejących rozwiązań technicznych oraz zaproponować ich ulepszenia (usprawnienia) | |
P6S_UW | zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów | P7S_UW | zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne – złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem studiów, oraz zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia | |
P6S_UW |
| rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską |
|
|
P6S_UW |
| wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów |
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 |
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||
P6S_WG | fizykochemiczne i biologiczne podstawy nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_WG | aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_WG | budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_WG | szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_WK | w stopniu zaawansowanym wybrane pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochroną, w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_WK | zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_WK | teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych, a także zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia | P7S_WK | zasady praktyki opartej na argumentach naukowych |
P6S_WK | mechanizm działania i skutki uboczne zabiegów fizycznych i aktywności ruchowej związanych z zawodem właściwym dla kierunku studiów | P7S_WK | uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności zawodowej |
P6S_WK | prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej związanej z programem kształcenia | P7S_WK | zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia |
P6S_WK | miejsce zawodu związanego z kierunkiem studiów w systemie organizacji ochrony zdrowia na poziomie krajowym |
|
|
P6S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w obszarze właściwym dla programu kształcenia |
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi | |||
P6S_UW | posługiwać się sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_UW | posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P6S_UK | komunikować się z jednostką oraz grupą społeczną w zakresie związanym z programem kształcenia | P7S_UK | stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych |
P6S_UW | identyfikować problemy pacjenta, klienta oraz grupy społecznej i podjąć odpowiednie działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne oraz edukacyjne w zakresie właściwym dla programu kształcenia | P7S_UW | w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami |
P6S_UW | korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskania i przechowywania danych, a także pozyskiwać i interpretować dane liczbowe związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia | P7S_UW | posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych, a także analizować i krytycznie oceniać te dane |
P6S_UW | identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce | P7S_UW | identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce |
P6S_UO | planować, realizować oraz dokumentować działania związane z zawodem właściwym dla programu kształcenia, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków | P7S_UO | wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia społecznego i patologii społecznych |
P6S_UW | wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) właściwych dla programu kształcenia | P7S_UW | wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
|
| P7S_UK | pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe, jak również współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | |||
P6S_KK | zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu | P7S_KK | zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu |
P6S_KR | okazywania szacunku wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troski o ich dobro | P7S_KR | okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową |
P6S_UO | współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu | P7S_UO | troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników |
P6S_KK | rozwiązywania problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań | P7S_KK | rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania priorytetów służących realizacji określonych zadań |
P6S_UK | formułowania opinii dotyczących pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu | P7S_UK | formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej |
P6S_KR | dbania o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów | P7S_KR | demonstrowania postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną |
Obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 | ||
profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | profil ogólnoakademicki | profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||||
P6S_WG | metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | ||
P6S_WG | rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia | P7S_WG | w pogłębionym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia | ||
P6S_WG | stan i czynniki determinujące funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich | P7S_WG | w pogłębionym stopniu stan i kompleksowe działanie czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich | ||
P6S_WG | zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów | P7S_WG | w pogłębionym stopniu zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego, w zakresie danego kierunku studiów | ||
P6S_WK | podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | P7S_WK | uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową | ||
Umiejętności: absolwent potrafi | |||||
P6S_UW | stosować standardowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | P7S_UW | stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | stosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i technologie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów | |
P6S_UW | pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste zadanie inżynierskie lub projektowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | P7S_UW | samodzielnie planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | |
P6S_UW | dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk oraz podejmować standardowe działania (w tym stosować techniki i technologie) zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykonywać techniczne zadania inżynierskie | dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk, wykonywać techniczne zadania inżynierskie oraz stosować typowe techniki i je optymalizować, a także podejmować standardowe działania zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych | P7S_UW | dokonywać samodzielnej, wszechstronnej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz dokonywać wyboru i modyfikacji działań (w tym technik i technologii) zgodnych z kierunkiem studiów, dostosowanych do zasobów przyrody, w celu poprawy jakości życia człowieka | samodzielnie i wszechstronnie analizować problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych, a także stosować specjalistyczne techniki zgodne z kierunkiem studiów i je optymalizować, dostosowując je do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Obszar kształcenia w zakresie sztuki
Kod składnika opisu | Poziom 6 | Kod składnika opisu | Poziom 7 |
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | profil ogólnoakademicki i profil praktyczny | ||
Wiedza: absolwent zna i rozumie | |||
1) wiedza o realizacji prac artystycznych | |||
P6S_WG | podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych | P7S_WG | szczegółowe zasady dotyczące obszaru sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów |
2) rozumienie kontekstu dziedzin sztuki | |||
P6S_WG | podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentacyjne dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami | P7S_WG | kontekst historyczny i kulturowy odnośnych dziedzin sztuki i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający kierunkowi studiów i specjalności |
P6S_WG | style w sztuce oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane | P7S_WG | wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej |
|
| P7S_WG | zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach twórczych i odtwórczych |
P6S_WG | trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwe dla kierunku studiów | P7S_WK | trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów |
P6S_WG | problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością | P7S_WG | problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością |
P6S_WG | powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu kształcenia | P7S_WG | wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju |
P6S_WG | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada podstawową wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności | P7S_WG | fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego, a także posiada szeroką wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności |
Umiejętności: absolwent potrafi | |||
1) umiejętności ekspresji artystycznej | |||
P6S_UW | tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia | P7S_UW | wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych |
2) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne) | |||
P6S_UW | biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim | P7S_UW | budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów i specjalnością, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu |
wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów i specjalnością oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne, a także przekazać dzieło muzyczne w pełni – jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte w nim idee | |||
3) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne) | |||
P6S_UW | świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach działalności plastycznej | P7S_UW | podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych |
świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych | wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym | ||
podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji i projektowania własnych prac artystycznych | |||
4) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki teatralne i filmowe) | |||
P6S_UW | zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu | P7S_UW | zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu
|
zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny | zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na język filmowy i teatralny | ||
5) umiejętności kreacji artystycznej |
|
| |
P6S_UW | realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności | ||
|
| 6) umiejętności improwizacyjne (sztuki muzyczne, sztuki teatralne i filmowe) | |
P7S_UW | kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu dramatu / scenariusza / tekstu muzycznego | ||
7) umiejętności pracy w zespole | |||
P6S_UO | współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) | P7S_UO | współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podjąć wiodącą rolę w takich zespołach |
8) umiejętności warsztatowe | |||
P6S_UW P6S_UU | korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę | P7S_UW P7S_UU | korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę |
9) umiejętności werbalne | |||
P6S_UK | przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł | P7S_UK | przygotować rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | ||
10) umiejętności w zakresie publicznych prezentacji | |||
P6S_UK | stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań | P7S_UK | w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do | |||
1) niezależność | |||
P6S_UU P6S_KR | uczenia się przez całe życie
| P7S_UU P7S_KR | uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
|
samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy | samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji | ||
2) uwarunkowania psychologiczne | |||
P6S_KK | efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami | P7S_KK | wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane działania |
3) krytycyzm | |||
P6S_KK | samooceny i konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób | P7S_KK | krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób |
4) komunikacja społeczna | |||
P6S_KO P6S_KR | wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej | P7S_KO P7S_KR | wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej |
podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem | podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i jej etosem | ||
efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania zadań w przystępnej formie – z zastosowaniem technologii informacyjnych | efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania skomplikowanych zadań w przystępnej formie – z zastosowaniem technologii informacyjnych |
III. Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji obejmujących kompetencje inżynierskie – poziomy 6 i 7
Kod składnika opisu | Profil ogólnoakademicki | Profil praktyczny |
Wiedza: absolwent zna i rozumie | ||
P6S_WG P7S_WG | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
P6S_WK P7S_WK | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości | ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości |
Umiejętności: absolwent potrafi | ||
P6S_UW P7S_UW | planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
P6S_UW P7S_UW | przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich | przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: – wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, – dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich |
P6S_UW P7S_UW | dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania | dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić te rozwiązania |
P6S_UW P7S_UW | zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów | zaprojektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów |
P6S_UW P7S_UW |
| rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską |
P6S_UW P7S_UW |
| wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla kierunku studiów |
- Data ogłoszenia: 2016-09-30
- Data wejścia w życie: 2016-10-01
- Data obowiązywania: 2016-10-01
- Dokument traci ważność: 2018-10-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA