REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 1319
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 9 sierpnia 2016 r.
w sprawie zwolnienia statku z wymagań w zakresie wyposażenia i konstrukcji lub zastosowania środków równoważnych
Na podstawie art. 86 ust. 3c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2016 r. poz. 281) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres przedmiotowy]
§ 2. [Wyłączenie stosowania przepisów rozporządzenia]
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jachtów morskich;
2) statków żeglugi śródlądowej uprawiających żeglugę na wodach morskich;
3) statków niepodlegających wpisowi do rejestru okrętowego lub rejestru prowadzonego przez dyrektora urzędu morskiego.
§ 3. [Zgoda na zastosowanie na statku środków równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji]
1) na wniosek armatora statku będącego w trakcie budowy lub przebudowy,
2) w przypadku kiedy cechy konstrukcyjne istniejącego statku nie pozwalają na zastosowanie tych wymagań
– pod warunkiem że dostarczona dokumentacja potwierdza, że zastosowane środki równoważne będą skuteczne przynajmniej w takim samym stopniu jak określone w przepisach, oraz, w przypadku środków równoważnych dotyczących konstrukcji statku lub wyposażenia stałego instalowanego na statku, jeżeli opinia uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem jest pozytywna.
2. Właściwy dyrektor urzędu morskiego może zwolnić statek z wymagań określonych przepisami wydanymi na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli:
1) jest to uzasadnione szczególnymi warunkami eksploatacyjnymi statku, takimi jak rodzaj odbywanych podróży, ograniczony rejon żeglugi, warunki meteorologiczne, w tym ograniczona wysokość fali lub siła wiatru, ograniczony sezon eksploatacji, rejsy odbywające się wyłącznie w porze dziennej, ograniczony czas podróży lub bliskość służb ratowniczych, o ile:
a) statek spełnia wymagania bezpieczeństwa wystarczające do uprawiania żeglugi, do której jest przeznaczony,
b) w przypadku zwolnień dotyczących konstrukcji statku lub wyposażenia stałego instalowanego na statku, opinia uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem jest pozytywna, lub
2) statek, który nie odbywa podróży w danym rejonie, planuje odbyć w nim jednorazową podróż, o ile:
a) spełnione zostaną wymagania bezpieczeństwa wystarczające na podróż, którą statek planuje odbyć,
b) zwolnienie będzie dotyczyło jednej podróży, lub
3) statek zostanie trwale wycofany z eksploatacji w ciągu dwóch lat od wejścia w życie odpowiednich wymagań, o ile:
a) statek spełnia wymagania bezpieczeństwa wystarczające do uprawiania żeglugi, do której jest przeznaczony,
b) w przypadku zwolnień dotyczących konstrukcji statku lub wyposażenia stałego instalowanego na statku, opinia uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem jest pozytywna.
§ 4. [Wydanie zgody na zastosowanie środków równoważnych w przypadku statków podlegających Konwencji SOLAS]
2. W przypadku statków objętych zakresem stosowania załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, Dz. Urz. UE L 162 z 29.06.2010, str. 1, Dz. Urz. UE L 141 z 28.05.2016, str. 51 i Dz. Urz. UE L 193 z 19.07.2016, str. 117 ) oraz załączników I, II i IV do dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3, Dz. Urz. WE L 83 z 27.03.1999, str. 48, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 269, Dz. Urz. WE L 112 z 27.04.2002, str. 21, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 6, str. 233, Dz. Urz. WE L 324 z 29.11.2002, str. 53, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 173, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109) zwolnienia i zgodę na zastosowanie środków równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji statku wydaje się zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa statków pasażerskich w żegludze krajowej oraz statków rybackich o długości 24 m i większej.
§ 5. [Wniosek o zgodę na zastosowanie na statku środków równoważnych]
2. Do wniosku dołącza się:
1) dokumentację techniczną, o ile jest wymagana;
2) opinię uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem, o ile jest wymagana;
3) oświadczenie armatora o zamiarze wycofania statku z eksploatacji – w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 3.
§ 6. [Inspekcja]
§ 7. [Certyfikat zwolnienia]
§ 8. [Kopia certyfikatu zwolnienia statku]
§ 9. [Wejście w życie]
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
- Data ogłoszenia: 2016-08-23
- Data wejścia w życie: 2016-09-07
- Data obowiązywania: 2020-05-05
- Dokument traci ważność: 2020-10-12
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA