REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 1305
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 8 sierpnia 2016 r.
w sprawie wzorów tytułów wykonawczych stosowanych w egzekucji administracyjnej
Na podstawie art. 26 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, 868 i 1228) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Wzór tytułu wykonawczego]
1) należności pieniężnych, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) obowiązków o charakterze niepieniężnym, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 2. [Przepisy dotychczasowe]
§ 3. [Przepisy uchylone]
§ 4. [Wejście w życie]
Minister Finansów: P. Szałamacha
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 8 sierpnia 2016 r. (poz. 1305)
Załącznik nr 1
TW-1
OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA TYTUŁU WYKONAWCZEGO (TW-1)
Wierzyciel wypełnia pozycje niezaciemnione. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, obowiązkowe jest wypełnienie pozycji dotyczącej:
– oznaczenia wierzyciela;
– oznaczenia organu albo organów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. U. poz. 868), zwanej dalej „ustawą o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług”;
– wskazania imienia i nazwiska lub firmy zobowiązanego i jego adresu, a także numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli zobowiązany taki numer posiada;
– treści podlegającego egzekucji obowiązku, podstawy prawnej tego obowiązku, określenia wysokości należności pieniężnej, terminu, od którego nalicza się odsetki z tytułu niezapłacenia należności w terminie, oraz rodzaju i stawki tych odsetek;
– wskazania zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową albo przez ustanowienie zastawu skarbowego lub rejestrowego lub zastawu nieujawnionego w żadnym rejestrze, ze wskazaniem terminów powstania tych zabezpieczeń;
– wskazania podstawy prawnej pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej, jeżeli należność korzysta z tego prawa i prawo to nie wynika z zabezpieczenia należności pieniężnej;
– wskazania podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
– daty wystawienia tytułu, podpisu, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela;
– daty doręczenia upomnienia, a jeżeli doręczenie upomnienia nie było wymagane, podstawy prawnej braku tego obowiązku;
– daty doręczenia zobowiązanemu powiadomienia o wniosku o egzekucję administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej nałożonej na pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP w związku z naruszeniem przepisów dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług;
– daty, do której można prowadzić egzekucję kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej nałożonej na pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP w związku z naruszeniem przepisów dotyczących delegowania pracowników w ramach świadczenia usług;
– imion i nazwisk oraz adresów wspólników, jeżeli tytuł wykonawczy dotyczy należności spółki nieposiadającej osobowości prawnej.
W pozostałym zakresie wierzyciel podaje dane będące w jego posiadaniu.
Kwoty należności pieniężnych, w tym odsetek, podaje się w złotych i pełnych dziesiątkach groszy zaokrąglonych zgodnie z art. 27a § 3 ustawy.
Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione.
Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.
1) Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak „x”.
2) W przypadku niewypełniania pozycja (część) może zostać pominięta (niewydrukowana).
3) Pozycji nie wypełnia się w przypadku zobowiązanego niebędącego osobą fizyczną.
4) Pole dodaje się w przypadku tytułu wykonawczego przesłanego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej.
Część ogólna
W przypadku wystawiania zmienionego tytułu wykonawczego w:
– poz. 1 – wpisuje się numer zmienianego (dotychczasowego) tytułu wykonawczego;
– poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia zmienionego tytułu wykonawczego;
– poz. 3 – zaznacza się kwadrat 2.
W przypadku wystawiania dalszego tytułu wykonawczego/dalszego zmienionego tytułu wykonawczego w:
– poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego tytułu wykonawczego;
– poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia dotychczasowego tytułu wykonawczego;
– wypełnia się poz. 4 i 5.
W przypadku ponownego wydania tytułu wykonawczego/zmienionego tytułu wykonawczego w:
– poz. 1 – wpisuje się numer utraconego tytułu wykonawczego/zmienionego tytułu wykonawczego;
– poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia ponownie wydanego tytułu wykonawczego/zmienionego tytułu wykonawczego;
– poz. 6 – umieszcza się adnotację: „Tytuł wykonawczy/zmieniony tytuł wykonawczy został ponownie wydany w związku z postanowieniem ...(należy wskazać wierzyciela) nr ... z dnia ... o utracie tytułu wykonawczego/zmienionego tytułu wykonawczego nr ... z dnia ...”.
Część A
Jeżeli tytuł wykonawczy obejmuje należność pieniężną, za którą odpowiedzialni są małżonkowie solidarnie, po bloku A.1. wierzyciel dodaje i wypełnia blok A.2.
W bloku A.2. pozycji 5–14 nie wypełnia się, jeżeli dane te są takie same jak w poz. 5–14 bloku A.1.
W przypadku gdy małżonkowie odpowiedzialni solidarnie podlegają różnej właściwości miejscowej organów egzekucyjnych, wierzyciel wystawia 2 tytuły wykonawcze wraz z odpisem tytułu wykonawczego przeznaczonym do doręczenia zobowiązanemu w następujący sposób:
– w pierwszym tytule wykonawczym w bloku A.1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, do którego ten tytuł zostanie przekazany. W bloku A.2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie;
– w drugim tytule wykonawczym w bloku A.1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, do którego ten tytuł zostanie przekazany (wpisanego w pierwszym tytule wykonawczym w bloku A.2.).
W bloku A.2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie (wpisanego w pierwszym tytule wykonawczym w bloku A.1.).
W przypadku zobowiązanych odpowiedzialnych solidarnie, innych niż małżonkowie, wierzyciel może wystawić odrębne tytuły wykonawcze wraz z odpisem tytułu wykonawczego przeznaczonym do doręczania zobowiązanemu, wypełniając wyłącznie blok A.1. w odniesieniu do jednego zobowiązanego odpowiedzialnego solidarnie.
Część B
Wypełnia się wyłącznie w przypadku, gdy małżonek zobowiązanego wskazanego w bloku A.1. ponosi odpowiedzialność (obejmującą majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka) za należność pieniężną.
Pozycji 3–12 nie wypełnia się, jeżeli dane te są takie same jak w poz. 5-14 bloku A.1.
Poz. 17 – podaje się art. 27c ustawy lub inny przepis prawa, z którego wynika możliwość dochodzenia należności pieniężnej w trybie egzekucji administracyjnej z majątku wspólnego osób wskazanych w blokach B i A.1.
Część C
Wypełnia się wyłącznie w przypadku, gdy zobowiązany wskazany w bloku A.1. jest spółką nieposiadającą osobowości prawnej.
Po bloku C.1. dodaje się bloki C.2., C.3. itd. w liczbie odpowiadającej liczbie wspólników spółki nieposiadającej osobowości prawnej.
Część D
Wypełnia się w przypadku, gdy w bloku A.1. (A.2., jeżeli go dodano, itd.) w poz. 2 zaznaczono kwadrat 2 albo 3.
Część E
Informacje zawarte w poz. 1–11 poprzedzające blok E.1. dotyczą wszystkich należności pieniężnych wskazanych w części E.
W przypadku wystawienia tytułu wykonawczego w odniesieniu do więcej niż jednej należności pieniężnej po bloku E.1. dodaje się bloki E.2., E.3. itd. W każdym bloku wpisuje się odrębną należność pieniężną.
Poz. 1 – wpisuje się oznaczenie przepisu prawa wraz z jednostką redakcyjną, z którego wynika należność pieniężna wskazana w bloku E.1. i następnych blokach, jeżeli je dodano.
Poz. 2 – wpisuje się rodzaj należności pieniężnej wskazanej w bloku E.1. i następnych blokach, jeżeli je dodano.
Poz. 4 – wpisuje się identyfikację podstawy prawnej obowiązku wskazanej w poz. 3. W przypadku zakreślenia kwadratu:
1 – wpisuje się oznaczenie przepisu prawa, z którego wynika dochodzony obowiązek;
2 – wpisuje się rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a ustawy;
3 – wpisuje się rodzaj i numer orzeczenia.
Poz. 5 – wypełnia się w przypadku zaznaczenia w poz. 3 kwadratu 3.
Poz. 8 – wpisuje się rodzaj zabezpieczenia należności pieniężnej i datę jego powstania ze wskazaniem bloku (np. E.1.), którego dotyczy zabezpieczenie. Informacje mogą dotyczyć wielu należności pieniężnych.
Poz. 9 – jeżeli nie jest wymagane doręczenie upomnienia, wpisuje się podstawę prawną braku obowiązku doręczenia upomnienia wraz z jednostką redakcyjną. Jeżeli wymagane jest doręczenie upomnienia, pozycja może zawierać wskazanie więcej niż jednej daty w przypadku doręczenia więcej niż jednego upomnienia. W przypadku dochodzenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej w związku z naruszeniem przepisów ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług należy wpisać datę doręczenia powiadomienia o wniosku o egzekucję tej kary lub grzywny.
Poz. 10 – można wpisać sumę kosztów upomnienia.
Poz. 11 – wpisuje się podstawę prawną (inną niż art. 2 § 1 ustawy), z której wynika możliwość dochodzenia należności pieniężnej w trybie egzekucji administracyjnej.
E.1. i następne bloki
Poz. 3 – wypełnia się w szczególności, gdy przed wystawieniem tytułu wykonawczego wystąpiły przerwy w naliczaniu odsetek. Dalsze odsetki będą pobierane zgodnie ze wskazaniem wynikającym z zakreślenia kwadratu w poz. 6 części E od dnia następnego po dniu wystawienia tytułu wykonawczego.
Poz. 4 – wpisuje się datę przedawnienia należności pieniężnej, jeżeli przepisy prawa nie przewidują przerwania lub zawieszenia biegu terminu przedawnienia.
Poz. 5 – wpisuje się datę powstania należności pieniężnej lub datę początkową okresu, w którym powstała należność pieniężna.
Poz. 6 – wpisuje się datę końcową okresu, w którym powstała należność pieniężna.
W przypadku należności pieniężnej płatnej w ratach w poz. 5 i 6 należy podać okres, za który jest rata.
Poz. 7 – wpisuje się przepis prawa, jeżeli przyznaje on prawo pierwszeństwa zaspokojenia należności pieniężnej.
Część F
Poz. 2 – wpisuje się adres siedziby wierzyciela lub jego jednostki organizacyjnej. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się adres tego urzędu.
Poz. 3 – wpisuje się NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.
Poz. 4 – wpisuje się REGON wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.
Poz. 5 – wpisuje się nazwę i adres siedziby podmiotu, któremu należy przekazać wyegzekwowaną należność pieniężną.
Poz. 6 – wpisuje się numer rachunku bankowego podmiotu wymienionego w poz. 5.
Poz. 7 – nie umieszcza się podpisu w przypadku przesyłania tytułu wykonawczego do organu egzekucyjnego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej. Tytuł wykonawczy przekazywany tą drogą zawiera podpis elektroniczny w rozumieniu art. 27 § 4 ustawy.
Część G
Wypełnia się wyłącznie w przypadku dochodzenia administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej, o której mowa w ustawie o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.
G.2.
Wypełnia się, jeżeli organ, który może udzielić dodatkowych informacji dotyczących administracyjnej kary pieniężnej lub grzywny administracyjnej lub możliwości odwołania się od obowiązku zapłaty lub zaskarżenia decyzji w sprawie ich nałożenia, jest inny niż organ wymieniony w bloku G.1.
Część H
Wypełnia się w przypadku wydania dalszego tytułu wykonawczego. Wpisuje się kwotę kosztów egzekucyjnych wskazanych przez organ egzekucyjny na żądanie wierzyciela złożone przed dniem wystawienia dalszego tytułu wykonawczego.
Załącznik nr 2
TW-2
OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA TYTUŁU WYKONAWCZEGO (TW-2)
Wierzyciel wypełnia pozycje niezaciemnione. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, obowiązkowe wypełnienie pozycji dotyczy:
– oznaczenia wierzyciela;
– wskazania imienia i nazwiska lub firmy zobowiązanego i jego adresu, a także numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli zobowiązany taki numer posiada;
– treści podlegającego egzekucji obowiązku oraz podstawy prawnej tego obowiązku;
– wskazania podstawy prawnej prowadzenia egzekucji administracyjnej;
– daty wystawienia tytułu, podpisu, imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela;
– daty doręczenia upomnienia;
– imion i nazwisk oraz adresów wspólników, jeżeli tytuł wykonawczy dotyczy należności spółki nieposiadającej osobowości prawnej.
W pozostałym zakresie wierzyciel podaje dane będące w jego posiadaniu.
Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione.
Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.
1) W przypadku niewypełniania pozycja może zostać pominięta (niewydrukowana).
2) Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak „x”.
3) Pozycji nie wypełnia się w przypadku zobowiązanego niebędącego osobą fizyczną.
4) Pole dodaje się w przypadku tytułu wykonawczego przesłanego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej.
Część ogólna
W przypadku wystawiania dalszego tytułu wykonawczego w:
– poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego tytułu wykonawczego;
– poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia dotychczasowego tytułu wykonawczego;
– wypełnia się poz. 3 i 4.
W przypadku ponownego wydania tytułu wykonawczego w:
– poz. 1 – wpisuje się numer utraconego tytułu wykonawczego;
– poz. 2 – wpisuje się datę wystawienia ponownie wydanego tytułu wykonawczego;
– poz. 5 – umieszcza się adnotację: „Tytuł wykonawczy został ponownie wydany w związku z postanowieniem ...(należy wskazać wierzyciela) nr ... z dnia ... o utracie tytułu wykonawczego nr ... z dnia ...”.
Część B
Poz. 1 – podaje się przepis prawa wraz z jednostką redakcyjną stanowiący podstawę do wydania aktu administracyjnego ustalającego obowiązek.
W przypadku gdy w poz. 5 ilość miejsca jest niewystarczająca do wpisania treści obowiązku, pole to może być powiększane w dół do niezbędnych rozmiarów.
Część C
Poz. 2 – wpisuje się adres siedziby wierzyciela lub jego jednostki organizacyjnej. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się adres tego urzędu.
Poz. 3 – wpisuje się identyfikator podatkowy NIP wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.
Poz. 4 – wpisuje się numer REGON wierzyciela, a jeżeli wierzyciel go nie posiada – urzędu obsługującego wierzyciela lub jednostki samorządu terytorialnego, której organ jest wierzycielem.
Poz. 11 – nie umieszcza się podpisu w przypadku przesyłania tytułu wykonawczego do organu egzekucyjnego przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej. Tytuł wykonawczy przekazywany tą drogą zawiera podpis elektroniczny w rozumieniu art. 27 § 4 ustawy.
- Data ogłoszenia: 2016-08-22
- Data wejścia w życie: 2016-09-06
- Data obowiązywania: 2017-03-04
- Dokument traci ważność: 2018-05-07
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA