REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 993
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 22 czerwca 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605 i 904) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego]
1) w § 1 w ust. 1:
a) uchyla się pkt 8,
b) po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) rozporządzeniu 2015/1998 – rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 299 z 14.11.2015, str. 1, z późn. zm.);”,
c) po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
„10a) KPS – rozumie się przez to Krajowy Program Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego ustalony rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy;”;
2) w § 2 w ust. 1:
a) w pkt 10:
– lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) opracowania programu ochrony lotniska i jego aktualizacji po uzgodnieniu z:
– Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
– Policją,
– Strażą Graniczną w portach lotniczych, w których znajduje się lotnicze przejście graniczne,”,
– uchyla się lit. f,
– w lit. p średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. q i r w brzmieniu:
„q) współpracy ze służbami podległymi i nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie obserwacji pasażerów przylatujących i odlatujących statkami powietrznymi w celu wykrycia osób mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa transportu lotniczego,
r) udzielenia Straży Granicznej dostępu do monitoringu z kamer telewizji przemysłowej znajdujących się na terenie portu lotniczego i udostępnienie zapisu z tego monitoringu;”,
b) w pkt 11 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) opracowania programu ochrony przewoźnika lotniczego i jego aktualizacji po uzgodnieniu z Policją oraz Strażą Graniczną,”,
c) w pkt 12 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„zarejestrowany agent, zarejestrowany dostawca zaopatrzenia pokładowego, znany dostawca zaopatrzenia pokładowego oraz znany dostawca zaopatrzenia portu lotniczego w zakresie:”,
d) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w zakresie:
a) wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za ochronę tej instytucji przed aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, posiadającej odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa i przesyłania do Prezesa Urzędu informacji, o której mowa w pkt 10 lit. a,
b) opracowania programu ochrony tej instytucji i jego aktualizacji po uzgodnieniu z Policją,
c) przekazywania informacji o porwanym w polskiej przestrzeni powietrznej statku powietrznym, zgodnie z § 10,
d) organizowania wewnętrznych audytów ochrony, zgodnie z postanowieniami KPKJ,
e) zorganizowania systemu ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym obiektów i urządzeń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, opartego na zabezpieczeniach technicznych, a w uzasadnionych przypadkach na ochronie fizycznej, zgodnie z przepisami rozporządzenia 1035/2011,
f) uwzględnienia potrzeb ochrony lotnictwa cywilnego przy projektowaniu i budowie nowych obiektów i urządzeń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz modernizacji istniejących,
g) zastosowania zabezpieczeń wobec systemów teleinformatycznych przetwarzających dane operacyjne, o których mowa w rozporządzeniu 1035/2011,
h) podnoszenie świadomości personelu z zakresu procedur ochrony i zagrożeń dla lotnictwa cywilnego,
i) przekazywania Prezesowi Urzędu informacji, o których mowa w pkt 2 lit. a.”;
3) w § 7 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Zarządzający lotniskiem będącym portem lotniczym, we współpracy z przedstawicielem komitetu przewoźników lotniczych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 67 ust. 6 ustawy, a w przypadku jego braku – z przedstawicielem przewoźnika lotniczego wykonującego największą liczbę operacji z danego portu lotniczego, oraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, opracowuje plan działań na wypadek sytuacji kryzysowych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zwany dalej „planem”, oraz organizuje szkolenia w tym zakresie.
2. Zarządzający lotniskiem będącym portem lotniczym opracowuje plan w uzgodnieniu z Policją, a w przypadku portów lotniczych, w których znajduje się lotnicze przejście graniczne – również ze Strażą Graniczną. Plan stanowi część programu ochrony lotniska.”;
4) w § 8 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) mapy i plany lotniska oraz otaczającego go terenu w postaci papierowej, a także projekty budowlane obiektów budowlanych znajdujących się na lotnisku, dokumentacja przebiegu linii energetycznych i elektrycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, teleinformatycznych, wodno-kanalizacyjnych oraz cieplnych w postaci papierowej lub na elektronicznym nośniku danych, który zostanie zabezpieczony przed możliwością nieuprawnionego odtworzenia danych lub nieuprawnionym wydrukiem;”;
5) w § 9 w ust. 2 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego funkcjonującej na danym lotnisku,”;
6) w § 10 w ust. 2 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej, której organ utrzymuje kontakt ze statkiem powietrznym zagrożonym aktem bezprawnej ingerencji:”;
7) w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządzający lotniskami, przewoźnicy lotniczy, zarejestrowani agenci i zarejestrowani dostawcy zaopatrzenia pokładowego oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktualizują, z uwzględnieniem istniejącego zagrożenia, swoje programy ochrony w zakresie zawartych w nich procedur i informacji, nie rzadziej niż raz na 2 lata.”;
8) w § 18 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Zarządzający lotniskiem prowadzi ewidencję wydanych czasowych kart identyfikacyjnych portu lotniczego w formie elektronicznej zawierającą następujące informacje: imię i nazwisko, numer PESEL – o ile nadano, serię i nr dokumentu tożsamości posiadacza, nazwę instytucji wnioskującej o wydanie karty identyfikacyjnej, przy zatrudnieniu czasowym podanie okresu, na który została zawarta umowa o pracę, a w przypadku obcokrajowców dodatkowo datę urodzenia, numer i datę ważności wizy i pozwolenia na pracę. Dane te są przechowywane w ewidencji wydanych kart identyfikacyjnych portu lotniczego przez okres, na jaki została wydana karta identyfikacyjna.”;
9) § 20 otrzymuje brzmienie:
„§ 20. 1. Czasową kartę identyfikacyjną portu lotniczego wydaje się po odbyciu przez wnioskodawcę jednego ze szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, o których mowa w pkt 11.2.3–11.2.6 i pkt 11.5.2 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, lub szkolenia audytorów krajowych i audytorów wewnętrznych kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, o których mowa w KPS, oraz po zapoznaniu z instrukcją przepustkową i procedurami zgłaszania obowiązującymi w danym porcie lotniczym. Zapoznanie z instrukcją przepustkową i procedurami zgłaszania obowiązującymi w danym porcie lotniczym przeprowadza zarządzający portem lotniczym.
2. Osoby mające samodzielny dostęp do stref zastrzeżonych oraz części krytycznych stref zastrzeżonych przechodzą szkolenia, o których mowa w ust. 1, nie rzadziej niż raz na 3 lata.”;
10) w § 23 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Zarządzający lotniskiem może w programie ochrony lotniska określić obowiązek zwrotu jednorazowej karty identyfikacyjnej portu lotniczego po zakończeniu czynności, które były celem wizyty.”;
11) w § 30 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Zarządzający lotniskiem może w programie ochrony lotniska określić obowiązek zwrotu jednorazowej przepustki dla pojazdu po zakończeniu obowiązków służbowych w chwili opuszczenia strefy zastrzeżonej.”;
12) w § 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Sprawdzenie przeszłości, o którym mowa w ust. 1, realizuje zarządzający lotniskiem w stosunku do osoby ubiegającej się o czasową kartę identyfikacyjną portu lotniczego oraz przewoźnik lotniczy w stosunku do osoby ubiegającej się o kartę identyfikacyjną członka załogi, z zastrzeżeniem osób, o których mowa w § 19 ust. 2 pkt 3, w stosunku do których nie dokonuje się takiego sprawdzenia.”;
13) § 34 otrzymuje brzmienie:
„§ 34. 1. Kontroli bezpieczeństwa oraz sprawdzenia, o których mowa w § 33, nie stosuje się wobec osób i pojazdów, których zadaniem jest reagowanie na nagłe przypadki poważnego zagrożenia życia ludzkiego lub mienia, w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej na terenie lotniska, w szczególności w sytuacji ratowania życia lub zdrowia ludzkiego.
2. Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33, są zwolnieni posiadający kartę identyfikacyjną portu lotniczego:
1) pracownicy i funkcjonariusze Straży Granicznej, funkcjonariusze Policji, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, żołnierze Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej oraz strażacy Państwowej Straży Pożarnej upoważnieni do przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych na lotnisku,
2) pracownicy wewnętrznej służby ochrony zarządzającego lotniskiem,
3) osoby upoważnione na podstawie odrębnych przepisów przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wykonywania kontroli działalności gospodarczej dotyczącej usług ochrony osób i mienia wykonywanej przez przedsiębiorców realizujących na terenie lotniska zadania na rzecz ochrony lotnictwa cywilnego,
4) strażacy pełniący służbę lub zatrudnieni w lotniskowej służbie ratowniczo-gaśniczej,
5) kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej zatrudnieni w służbie ochrony lotniska, którzy zgodnie z planem ochrony, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, realizując zadania w strefie zastrzeżonej lotniska, zostali wyposażeni w broń palną
– podczas wykonywania zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
3. Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33, są zwolnieni członkowie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „Komisją”, oraz osoby działające z upoważnienia Komisji, a także przenoszone przez nich przedmioty, podczas wykonywania czynności, o których mowa w art. 136 ustawy, w przypadku gdy są oni eskortowani przez osobę, o której mowa w pkt 1.2.7.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.
4. Przed wejściem do stref, o których mowa w § 33, członkowie Komisji okazują legitymację członka Komisji, a osoby działające z upoważnienia Komisji okazują upoważnienie. Wzór legitymacji członka Komisji oraz wzór upoważnienia dla osób działających z upoważnienia Komisji, określają przepisy wydane na podstawie art. 136 ust. 4 ustawy.
5. Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33, są zwolnieni posiadacze certyfikatu inspektora lotnictwa cywilnego wydanego przez Prezesa Urzędu, podczas wykonywania zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
6. Ze sprawdzenia, o którym mowa w § 33, są zwolnione pojazdy Urzędu posiadające przepustki, o których mowa w § 27 ust. 3.
7. Ze sprawdzenia, o którym mowa w § 33, są zwolnione pojazdy posiadające przepustki do danego lotniska: Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Państwowej Straży Pożarnej, lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, wewnętrznej służby ochrony zarządzającego lotniskiem, wykorzystywane podczas wykonywania przez żołnierzy, funkcjonariuszy lub pracowników tych służb zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
8. Ze sprawdzenia, o którym mowa w § 33, są zwolnione pojazdy członków Komisji oraz osób działających z upoważnienia Komisji wraz ze specjalistycznym wyposażeniem tych pojazdów, podczas wykonywania czynności, o których mowa w art. 136 ustawy, w przypadku gdy pojazdy te są eskortowane w sposób, o którym mowa w pkt 1.2.7.4 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.
9. Zarządzający lotniskami przekazują do Prezesa Urzędu do końca stycznia każdego roku dane dotyczące liczby i kategorii:
1) osób podlegających zwolnieniu z kontroli bezpieczeństwa oraz
2) pojazdów podlegających zwolnieniu ze sprawdzenia
– w danym porcie lotniczym.
10. Prezes Urzędu zgodnie z pkt 1.3.2.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998 przekazuje do Komisji Europejskiej dane dotyczące liczby i kategorii osób oraz pojazdów podlegających zwolnieniu odpowiednio z kontroli bezpieczeństwa oraz sprawdzenia.
11. Służba ochrony lotniska nie wpuszcza do strefy zastrzeżonej i części krytycznej strefy zastrzeżonej osoby odmawiającej poddania się kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33.
12. Nie dokonuje się kontroli bezpieczeństwa wobec osoby naruszającej warunki bezpieczeństwa lotniska i niebędącej pasażerem, która podlega eskorcie przez funkcjonariuszy i żołnierzy, upoważnionych do eskortowania zgodnie z pkt 1.2.7.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.”;
14) § 35 otrzymuje brzmienie:
„§ 35. Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej, o których mowa w dodatku 1-A załącznika do rozporządzenia 2015/1998, mogą być wnoszone na teren strefy zastrzeżonej przez personel przewoźnika lotniczego, zarządzającego lotniskiem oraz przedstawicieli innych podmiotów wykonujących obowiązki służbowe lub prowadzących działalność w strefie zastrzeżonej, o ile jest to niezbędne do zapewnienia funkcjonowania tych podmiotów. Wnoszenie tych przedmiotów odbywa się zgodnie z postanowieniami instrukcji przepustkowej lotniska.”;
15) w § 43 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Przerwa pomiędzy kolejną oceną obrazów na monitorze urządzenia rentgenowskiego nie powinna być krótsza niż 10 minut.”;
16) w § 65:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przedsiębiorstwo, któremu podmiot zapewnia dostawy zaopatrzenia pokładowego, jednak nie bezpośrednio na pokład statku powietrznego, wyznacza ten podmiot jako znanego dostawcę zaopatrzenia pokładowego, zgodnie z pkt 8.1.4 załącznika do rozporządzenia 2015/1998. Znani dostawcy zaopatrzenia pokładowego zostają wyznaczeni po zatwierdzeniu:
1) adekwatności i kompletności programu ochrony w odniesieniu do pkt 8.1.5 załącznika do rozporządzenia 2015/1998 oraz
2) wdrożenia programu ochrony bez nieprawidłowości.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Jeżeli Prezes Urzędu lub przedsiębiorstwo, któremu znany dostawca zaopatrzenia pokładowego zapewnia dostawy, stwierdzi, zgodnie z pkt 8.1.4.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, że znany dostawca zaopatrzenia pokładowego nie spełnia nałożonych na niego wymogów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, przedsiębiorstwo, któremu znany dostawca zaopatrzenia pokładowego zapewnia dostawy, niezwłocznie cofa temu dostawcy status znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego. Przedsiębiorstwo, któremu znany dostawca zaopatrzenia pokładowego zapewnia dostawy, niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o cofnięciu statusu znanego nadawcy.”;
17) § 67 otrzymuje brzmienie:
„§ 67. W momencie oględzin zaopatrzenia portu lotniczego, o których mowa w pkt 9.1.1.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, w przypadku stwierdzenia oznak naruszenia zaopatrzenia personel punktu sprzedaży informuje niezwłocznie o tym fakcie służbę ochrony lotniska.”;
18) w § 68:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządzający lotniskiem wyznacza znanych dostawców zaopatrzenia portu lotniczego zgodnie z pkt 9.1.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998. Wszyscy znani dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego zostają wyznaczeni po:
1) zatwierdzeniu przez zarządzającego lotniskiem adekwatności i kompletności programu ochrony w odniesieniu do pkt 9.1.4 załącznika do rozporządzenia 2015/1998 oraz
2) sprawdzeniu wdrożenia programu ochrony bez nieprawidłowości.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Jeżeli Prezes Urzędu lub zarządzający lotniskiem stwierdzi, zgodnie z pkt 9.1.3.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, że znany dostawca zaopatrzenia portu lotniczego nie spełnia nałożonych na niego wymogów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, zarządzający lotniskiem niezwłocznie cofa dostawcy status znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego. Zarządzający lotniskiem niezwłocznie informuje Prezesa Urzędu o cofnięciu statusu znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego.”;
19) po § 71 dodaje się § 71a w brzmieniu:
„§ 71a. Sprzęt stosowany do ochrony lotnictwa cywilnego podlega testowaniu według metodologii określonej przez producenta. Osoba przeprowadzająca czynność testowania urządzenia odnotowuje ten fakt oraz wynik testu w dokumentacji wewnętrznej. Częstotliwość testowania zostanie każdorazowo ustalona przez podmiot odpowiedzialny za kontrolę bezpieczeństwa lub stosowanie innych środków kontroli w zakresie ochrony w programie ochrony tego podmiotu.”;
20) tytuł rozdziału 20 otrzymuje brzmienie:
„Psy do wykrywania materiałów wybuchowych (PWMW)”;
21) w § 73:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Zakres szkolenia nierealizowanego w Straży Granicznej dla zespołu z PWMW zatwierdza Prezes Urzędu.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Szkolenie dla zespołu z PWMW, o którym mowa w ust. 2 i 3a, jest przeprowadzane zgodnie z pkt 12.9.3.7 i pkt 12.9.3.8 załącznika do rozporządzenia 2015/1998 oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy.”;
22) użyty w § 1 ust. 1 pkt 12 i ust. 2 pkt 10, 14 i 16–20, § 17 ust. 1, § 19 ust. 2 pkt 3, § 21 ust. 1, § 22 ust. 1, 3 i 4, § 23 ust. 5, § 24 ust. 3, § 25 ust. 1–3, § 27 ust. 1 i 5, § 29, § 30 ust. 3 i 4, § 32 ust. 1 i 3, § 33, § 36 ust. 1, § 38 ust. 1, § 39 ust. 1, § 40 ust. 1, § 41, § 47, § 48 ust. 3, § 54 ust. 1, § 55, § 56, § 58 ust. 1 i 3, § 59, § 60–64, § 66, § 70–72, § 73 ust. 1 i 5, § 74 ust. 1 oraz § 75 wyraz „185/2010” zastępuje się wyrazem „2015/1998”.
§ 2. [Sprawy wszczęte i niezakończone]
2. Programy ochrony lotniska, uzgodnione i zatwierdzone przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie przepisów dotychczasowych, nie wymagają uzgodnienia z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
3. Zarządzający lotniskiem będącym portem lotniczym opracowuje plan działań na wypadek sytuacji kryzysowych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, w trybie określonym w § 7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Do czasu opracowania planu stosuje się plany działań na wypadek sytuacji kryzysowych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego opracowane przez zarządzającego lotniskiem będącym portem lotniczym, przewoźnika lotniczego oraz instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
- Data ogłoszenia: 2016-07-08
- Data wejścia w życie: 2016-07-23
- Data obowiązywania: 2016-07-23
- Dokument traci ważność: 2020-10-02
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA