REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1839
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 19 października 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy i wnioski o płatność;
3) kryteria wyboru operacji;
4) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej „umową”.
§ 2. [Zakres przyznawanej pomocy]
1) wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych;
2) rozwoju rynków zbytu produktów i usług lokalnych, z wyłączeniem operacji polegających na budowie lub modernizacji targowisk objętych zakresem wsparcia w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanej dalej „ustawą”;
3) zachowania dziedzictwa lokalnego;
4) budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej;
5) promowania obszaru objętego strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w rozumieniu art. 2 pkt 19 rozporządzenia nr 1303/2013, zwaną dalej „LSR”, w tym produktów lub usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości;
6) stworzenia warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze objętym LSR.
§ 3. [Pomoc na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy]
1) koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych;
2) realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
3) przygotowywany projekt współpracy:
a) jest zgodny ze wszystkimi LSR realizowanymi przez lokalne grupy działania, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378), które są stroną umowy ramowej zawartej na podstawie art. 14 ust. 1 tej ustawy, zwane dalej „LGD”, uczestniczące w realizacji operacji,
b) przyczyni się do osiągnięcia co najmniej jednego celu szczegółowego określonego w LSR każdej LGD uczestniczącej w realizacji operacji oraz przypisanych do tego celu wskaźników.
2. Pomoc na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy jest przyznawana, jeżeli operacja będzie realizowana bez podziału na etapy, a wykonanie zakresu rzeczowego, zgodnie z zakresem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez LGD kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2021 r.
3. LGD, która zawarła umowę ramową na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności pod warunkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 tej ustawy, nie może uczestniczyć w realizacji operacji polegającej na przygotowaniu projektu współpracy do czasu spełnienia tego warunku.
§ 4. [Pomoc na operację polegającą na realizacji projektu współpracy]
1) projekt współpracy:
a) nie będzie współfinansowany z innych środków publicznych w zakresie, w jakim będzie realizowany przez LGD,
b) spełnia warunki określone w § 3 ust. 1 pkt 3;
2) realizacja projektu współpracy nie jest możliwa bez udziału środków publicznych;
3) inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością LGD ubiegającej się o przyznanie pomocy lub do której LGD posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz co najmniej przez okres podlegania zobowiązaniom do zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013.
2. Pomoc na operację polegającą na realizacji projektu współpracy jest przyznawana, jeżeli operacja będzie realizowana w nie więcej niż czterech etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego, zgodnie z zakresem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez LGD kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.
3. LGD, która zawarła umowę ramową na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności pod warunkiem, o którym mowa w art. 14 ust. 3 tej ustawy, nie może uczestniczyć w realizacji operacji polegającej na realizacji projektu współpracy do czasu spełnienia tego warunku.
4. W przypadku projektu współpracy międzyterytorialnej, o której mowa w art. 44 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”, pomoc jest przyznawana, jeżeli dodatkowo całkowite planowane koszty kwalifikowalne wynoszą co najmniej 50 tys. złotych.
§ 5. [Pomoc na operację polegającą na przygotowaniu połączonym z realizacją projektu współpracy]
§ 6. [Ocena dokonana według określonych kryteriów wyboru]
1) cele projektu współpracy są zgodne z więcej niż jednym celem szczegółowym LSR wszystkich LGD uczestniczących w realizacji tego projektu współpracy – przyznaje się 4 punkty;
2) projekt współpracy ma innowacyjny charakter rozumiany jako wdrożenie nowych na danym obszarze lub znacząco udoskonalonych produktów, usług, procesów lub organizacji lub nowego sposobu wykorzystania lokalnych zasobów przyrodniczych, historycznych, kulturowych lub społecznych – przyznaje się 6 punktów;
3) projekt współpracy zakłada, że w wyniku jego realizacji zostanie utworzone przynajmniej jedno miejsce pracy – przyznaje się 6 punktów;
4) udokumentowane doświadczenie LGD uczestniczących w realizacji projektu współpracy w realizacji co najmniej:
a) trzech projektów o zakresie podobnym do zakresu tego projektu współpracy – przyznaje się 4 punkty,
b) jednego, lecz nie więcej niż dwóch projektów o zakresie podobnym do zakresu tego projektu współpracy – przyznaje się 2 punkty;
5) budżet projektu współpracy zakłada proporcjonalny i racjonalny podział wydatków między LGD uczestniczącymi w realizacji projektu współpracy oraz pozostałymi partnerami, o których mowa w art. 44 ust. 2 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanymi dalej „partnerami” – przyznaje się 3 punkty;
6) w realizację projektu współpracy zaangażowany jest co najmniej jeden partner zagraniczny – przyznaje się 8 punktów;
7) projekt współpracy jest projektem:
a) zintegrowanym, w którym co najmniej jedno zadanie realizowane przez każdego z partnerów jest odmienne w swym zakresie od zadań realizowanych przez pozostałych partnerów – przyznaje się 4 punkty,
b) symetrycznym, w którym takie same lub podobne w swym zakresie zadania są realizowane przez partnerów – przyznaje się 2 punkty.
§ 7. [Wysokość środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu]
2. Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
§ 8. [Koszty kwalifikowalne]
1) w przypadku operacji polegającej na przygotowaniu projektu współpracy:
a) najmu sprzętu lub pomieszczeń,
b) zakupu usług,
2) w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy:
a) ogólne, o których mowa w art. 45 ust. 2 lit. c rozporządzenia nr 1305/2013, zwane dalej „kosztami ogólnymi”,
b) zakupu robót budowlanych lub usług,
c) zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,
d) najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia, sprzętu lub nieruchomości,
e) zakupu nowych maszyn, wyposażenia lub sprzętu, a w przypadku operacji w zakresie określonym w § 2 pkt 3 – również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty,
f) zakupu rzeczy innych niż wymienione w lit. e, w tym materiałów,
g) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.2)), związanych z pracą osób koordynujących realizację projektu współpracy, a także inne koszty ponoszone przez LGD uczestniczące w realizacji operacji na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych osób
– które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.
2. Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów:
1) zakupu środków transportu, chyba że stanowią eksponaty;
2) wskazanych w ust. 1 pkt 2 lit. g, które:
a) przekraczają w danym miesiącu w odniesieniu do pełnego etatu dwukrotnie kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, lub
b) są wyższe niż 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, lub
c) dotyczą osoby pobierającej wynagrodzenie finansowane ze środków poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. d ustawy, zatrudnionej w LGD uczestniczącej w realizacji operacji.
3. Przepisów ust. 2 pkt 2 lit. a i b nie stosuje się do kosztów podróży służbowych.
§ 9. [Wysokość pomocy]
2. W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów.
3. Przy ustalaniu wysokości pomocy koszty ogólne są uwzględniane w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.
§ 10. [Podmiot prowadzący postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy]
2. Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez upoważnionych przez zarząd województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką”.
3. W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, zarząd województwa zamieszcza informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.
§ 11. [Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy]
2. Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy wszczyna się na wniosek o przyznanie pomocy złożony przez LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji.
§ 12. [Wniosek o przyznanie pomocy]
1) przygotowaniu projektu współpracy można składać w terminie do dnia 31 marca 2021 r.;
2) realizacji albo przygotowaniu połączonym z realizacją projektu współpracy można składać w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r.
2. Wniosek o przyznanie pomocy składa się w formie pisemnej w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji.
§ 13. [Dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy]
1) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany każdej LGD uczestniczącej w realizacji operacji;
2) nazwę, siedzibę i adres wszystkich LGD uczestniczących w realizacji operacji;
3) opis planowanej operacji, w tym wskazanie:
a) tytułu projektu współpracy,
b) celu operacji,
c) celów szczegółowych LSR, których osiągnięciu będzie służyć realizacja projektu współpracy,
d) wartości wskaźników, których osiągnięcie jest zakładane w wyniku realizacji operacji,
e) zakresu, w jakim będzie realizowana operacja,
f) terminu i miejsca realizacji operacji;
4) wskazanie partnerów innych niż LGD uczestniczące w realizacji operacji;
5) plan finansowy operacji wraz z wnioskowaną kwotą pomocy w złotych zaokrągloną w dół do pełnych złotych;
6) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
7) oświadczenia lub zobowiązania LGD uczestniczących w realizacji operacji dotyczące pomocy;
8) informację, czy LGD uczestniczące w realizacji operacji ubiegają się o wypłatę zaliczki lub wyprzedzające finansowanie, o których mowa w przepisach o finansowaniu wspólnej polityki rolnej;
9) informacje o dołączonych do wniosku dokumentach potwierdzających spełnienie warunków przyznania pomocy.
2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy albo ich kopie, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, w tym umowę o wspólnej realizacji projektu współpracy zawartą ze wszystkimi partnerami, zwaną dalej „umową partnerską” – w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy.
3. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 2, dołącza się do wniosku o przyznanie pomocy w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika samorządu województwa lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza.
§ 14. [Umowa partnerska]
1) dane identyfikujące partnerów;
2) opis celów projektu współpracy ze wskazaniem odpowiadających im celów szczegółowych i przedsięwzięć określonych w LSR wszystkich partnerów;
3) opis przewidywanych rezultatów projektu współpracy oraz głównych zadań objętych tym projektem;
4) określenie grupy podmiotów, do których projekt współpracy jest skierowany lub których udział założono w jego realizacji;
5) określenie roli każdego z partnerów w realizacji zadań objętych projektem współpracy, w tym partnera odpowiedzialnego za koordynację realizacji projektu współpracy;
6) okres realizacji projektu współpracy;
7) harmonogram realizacji projektu współpracy;
8) wskazanie obszaru realizacji projektu współpracy oraz miejsc realizacji poszczególnych zadań objętych tym projektem;
9) tytuł projektu współpracy;
10) akronim tytułu projektu współpracy;
11) budżet projektu współpracy uwzględniający wkład finansowy poszczególnych partnerów, a w przypadku projektu współpracy międzynarodowej, o której mowa w art. 44 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1305/2013 – dodatkowo budżet indykatywny tego projektu w euro;
12) postanowienia dotyczące trybu jej zmiany lub rozwiązania, w tym określające, w jakich przypadkach i w jakim zakresie można dokonać jej zmiany lub rozwiązania;
13) zobowiązania partnerów dotyczące w szczególności:
a) wspólnego opracowania wskaźników monitorowania, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu współpracy,
b) terminowego wywiązywania się z realizacji zadań, za które partnerzy są odpowiedzialni,
c) informowania pozostałych partnerów o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o ryzyku przekroczenia ustalonego terminu na realizację zadania,
d) stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między partnerami,
e) gromadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu współpracy.
2. Umowa partnerska złożona wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy nie może być zmieniana do dnia zawarcia umowy, z wyjątkiem zmian wynikających z wezwań zarządu województwa.
§ 15. [Ograniczenia dotyczące przyznawania pomocy]
2. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie albo nie została do niego dołączona umowa partnerska, pomocy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
3. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki, zarząd województwa wzywa LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. Jeżeli LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunęła ich w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje tę LGD, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. Przepisu ust. 3 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
§ 16. [Wezwanie do zawarcia umowy]
1) wzywa wszystkie LGD uczestniczące w realizacji operacji do zawarcia umowy – w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2) informuje wszystkie LGD uczestniczące w realizacji operacji o odmowie przyznania pomocy – w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
§ 17. [Termin zawarcia umowy]
2. W przypadku gdy osoba reprezentująca daną LGD uczestniczącą w realizacji operacji nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że LGD zawarła umowę w innym terminie:
1) uzgodnionym z zarządem województwa przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2) wyznaczonym przez zarząd województwa, nie dłuższym niż 14 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2, zarząd województwa informuje o tym, w formie pisemnej, wszystkie LGD uczestniczące w realizacji operacji, podając przyczyny odmowy przyznania pomocy.
§ 18. [Wstrzymanie biegu terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy]
§ 19. [Przywrócenie terminu wykonywania czynności]
1) wniosła prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;
2) jednocześnie z wniesieniem prośby dopełniła czynności, dla której określony był termin;
3) uprawdopodobniła, że uchybienie nastąpiło bez jej winy.
2. Przywrócenie terminu do złożenia prośby, o której mowa w ust. 1, jest niedopuszczalne.
§ 20. [Inne postanowienia dotyczące realizacji operacji]
1) zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013;
2) osiągnięcia wskaźników realizacji celu operacji do dnia złożenia wniosku o płatność końcową;
3) niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych zgodnie z warunkami przyznania pomocy;
4) zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji – w przypadku gdy do ich wyboru nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych, a wartość danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza 20 tys. złotych netto;
5) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia dokonania wypłaty płatności końcowej;
6) spełnienia warunków, o których mowa w art. 59 ust. 8 rozporządzenia nr 1305/2013;
7) przedłożenia sprawozdań z realizacji operacji oraz realizacji projektu współpracy;
8) warunków i sposobów pozyskiwania od LGD uczestniczących w realizacji operacji danych, które są one obowiązane udostępnić na podstawie przepisów prawa;
9) uwzględniania wszystkich transakcji związanych z operacją w oddzielnym systemie rachunkowości albo wykorzystywania do ich identyfikacji odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
2. Zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 7, LGD uczestniczące w realizacji operacji podejmują solidarnie.
3. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu udostępnionym przez samorząd województwa, gdy na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
§ 21. [Deklaracja wekslowa]
2. Weksel wraz z deklaracją wekslową są podpisywane przez osobę reprezentującą daną LGD uczestniczącą w realizacji operacji w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
3. Weksel wraz z deklaracją wekslową są składane w urzędzie marszałkowskim albo w samorządowej jednostce w dniu zawarcia umowy.
§ 22. [Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy]
1) zrealizowały operację lub jej etap, w tym poniosły związane z tym koszty przed dniem złożenia wniosku o płatność obejmującego te koszty, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy – także z warunkami określonymi w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją;
2) zrealizowały lub realizują zobowiązania określone w umowie;
3) udokumentowały zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
2. Koszty kwalifikowalne podlegają refundacji w pełnej wysokości określonej w § 9 ust. 1, jeżeli zostały:
1) poniesione:
a) od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014 r.,
b) w wyniku wyboru przez LGD uczestniczącą w realizacji operacji wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie,
c) w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego;
2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
§ 23. [Wniosek o płatność]
2. Postępowanie w sprawie o wypłatę pomocy wszczyna się na wniosek o płatność złożony przez LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji.
3. Wniosek o płatność składa się w formie pisemnej w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa, przez upoważnioną osobę albo przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529 oraz z 2015 r. poz. 1830).
4. Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
§ 24. [Wezwanie do usunięcia braków we wniosku o płatność]
2. Jeżeli LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji, pomimo wezwania do usunięcia braków, nie usunęła ich w terminie, zarząd województwa wzywa ponownie LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Jeżeli LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji, nie usunęła braków, zarząd województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność zarząd województwa może wzywać LGD, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD uczestniczących w realizacji operacji, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 25. [Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy]
2. Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 18 stosuje się odpowiednio.
§ 26. [Stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego]
2. Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe albo złożone w polskim urzędzie konsularnym.
§ 27. [Ograniczenia dotyczące wstąpienia do toczącego się postępowania na miejsce LGD]
1) wstąpienie do toczącego się postępowania w sprawie o przyznanie pomocy na miejsce LGD następcy prawnego LGD;
2) przyznanie pomocy następcy prawnemu LGD będącej beneficjentem.
§ 28. [Refundacja kosztów ogólnych]
1) poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r.;
2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.
2. Do przyznawania i wypłaty środków finansowych z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w ust. 1, przepisu § 22 ust. 2 nie stosuje się.
§ 29. [Wejście w życie]
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1066, 1220, 1224, 1240, 1268 i 1735.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 827 oraz z 2015 r. poz. 4, 397, 539, 1137, 1311, 1357, 1433 i 1830.
- Data ogłoszenia: 2015-11-09
- Data wejścia w życie: 2015-11-24
- Data obowiązywania: 2024-06-15
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 15 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 23 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA