REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1689
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 25 września 2015 r.
w sprawie służby informacji lotniczej
Na podstawie art. 132 pkt 1–4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) sposób i warunki zapewniania służby informacji lotniczej, zwanej dalej „AIS”;
2) wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze i inne wydawnictwa AIS;
3) sposób i warunki udostępniania przez organy AIS wydawnictw, o których mowa w pkt 2, oraz rozpowszechniania przez nią innych informacji;
4) zasady współdziałania AIS z zarządzającymi lotniskami.
§ 2. [Sposób i warunki zapewniania AIS]
1) przepływu danych i informacji lotniczych – określają przepisy załącznika II część A i część B pkt 7, załącznika III i załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 26, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 46);
2) publikacji Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych oraz wymagania dla tego wydawnictwa – określają:
a) normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)), zwanej dalej „Konwencją”, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 4.3.7, 4.4.6 i 5.2.13.3,
b) przepisy art. 3–12 oraz art. 14 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 6, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 73/2010”,
c) załącznik nr 1 do rozporządzenia określający sposób publikacji danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych;
3) udostępniania map lotniczych oraz wymagania dla tych map – określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 4 do Konwencji, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy, z wyłączeniem pkt 2.1.7, 2.1.8, 4.2.1, 8.7, 11.4, 16.2.1, 17.4.4, 18.2, 19.2 i 20.1;
4) udostępniania elektronicznych danych o terenie i przeszkodach – określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji, z wyłączeniem pkt 10.1.3.
§ 3. [Wymagania dotyczące map lotniczych]
1) map lotniczych w Załączniku 4 do Konwencji jest mowa o „władzy” lub „państwie”, rozumie się przez to:
a) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”,
b) instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 550/2004” – w przypadku, o którym mowa w pkt 2.17.1, 2.17.3 i 11.10.5,
c) podmiot opracowujący daną mapę lotniczą – w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3.2, 1.3.2.1, 1.3.3, 2.4.4, 2.4.5 i 2.17.2;
2) wydawnictw AIS innych niż mapy lotnicze w Załączniku 15 do Konwencji jest mowa o:
a) „państwie” – rozumie się przez to Prezesa Urzędu,
b) „władzy lotniczej” lub „agencji, której przekazano uprawnienia do zapewniania służb” oraz „cywilnej władzy lotniczej” – rozumie się przez to instytucję zapewniającą AIS certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004,
c) „władzy meteorologicznej” – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służbę meteorologiczną certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004.
§ 4. [Udostępnianie wydawnictw i rozpowszechnianie informacji lotniczych]
1) publikacja danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych w języku polskim i angielskim;
2) międzynarodowe rozpowszechnianie informacji NOTAM (Notice To Airmen), o których mowa w rozdziale 5 Załącznika 15 do Konwencji, zwanych dalej „NOTAM”;
3) udostępnienie załogom statków powietrznych Biuletynów Informacji Przed Lotem (PIB – Pre-flight Information Bulletin), o których mowa w pkt 8.1.3 Załącznika 15 do Konwencji.
2. Warunkiem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:
1) zgodność map lotniczych oraz danych i informacji lotniczych przekazywanych do Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych z:
a) poziomym układem odniesienia według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS–84) oraz układem wysokości Kronsztad–86, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, z późn. zm.4)),
b) normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 5 do Konwencji, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy,
c) niemetrycznymi jednostkami miar określającymi wysokość (stopa [ft] – 1 ft = 0,3048 m), odległość (mila morska [NM] – 1 NM = 1852 m), prędkość lotu (węzeł [kt] – 1 kt = 0,514444 m/s) i gradient zniżania albo wznoszenia (stopa na minutę [ft/min] – 100 ft/min = 0,5080 m/s);
2) udostępnienie Prezesowi Urzędu zmian do Zbioru Informacji Lotniczych (AIP Polska) na co najmniej 56 dni przed dniem ich wejścia w życie;
3) opracowanie i stosowanie procedury weryfikacji danych i informacji lotniczych przekazywanych do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, zapewniającej zgodność odpowiednich danych i informacji:
a) z normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 15 do Konwencji, z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 4.3.7, 4.4.6 i 5.2.13.3,
b) z rejestrem lotniczych urządzeń naziemnych,
c) z instrukcją operacyjną lotniska,
d) z rejestrem lotnisk cywilnych,
e) z taryfą opłat lotniskowych, ogłaszaną w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 77h ust. 1 ustawy,
f) z opłatami nawigacyjnymi, ogłaszanymi w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 130 ust. 10 ustawy,
g) ze zmianami w systemach funkcjonalnych, zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15);
4) stosowanie wymagań dotyczących jakości danych lotniczych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 5. [Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem]
1) wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;
2) przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;
3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;
4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;
5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.
2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:
1) dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, o których mowa w Dodatku 1 do Załącznika 15 do Konwencji;
2) informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;
3) mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 4.1.3 lit. a–c i lit. e Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach:
a) papierowej,
b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,
c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;
4) dane o terenie i przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji – w postaci elektronicznej.
3. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.
4. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.
§ 6. [Przepisy uchylone]
§ 7. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221 i 1586.
3) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 831, 1137 i 1433.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 25 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1689)
Załącznik nr 1
SPOSÓB PUBLIKACJI DANYCH I INFORMACJI LOTNICZYCH W ZINTEGROWANYM PAKIECIE INFORMACJI LOTNICZYCH
§ 1. 1. Zintegrowany Pakiet Informacji Lotniczych składa się z następujących wydawnictw:
1) Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication);
2) Zmiany do Zbioru Informacji Lotniczych (Aeronautical Information Publication Amendment);
3) Suplementy do Zbioru Informacji Lotniczych (Aeronautical Information Publication Supplement);
4) Biuletyny Informacji Lotniczych (AIC – Aeronautical Information Circular);
5) Biuletyny Informacji Przed Lotem (PIB – Pre-flight Information Bulletin);
6) NOTAM (Notice To Airmen);
7) wykazy kontrolne;
8) wykazy ważnych NOTAM (Notice To Airmen).
2. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, publikuje się zgodnie z systemem regulacji (AIRAC – Aeronautical Information Regulation And Control) określonym w rozdziale 6 Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.).
3. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 5–8, publikuje się niezwłocznie.
§ 2. Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication) publikuje się w dwóch tomach:
1) I – pod nazwą „AIP Polska” – zgodny z Załącznikiem 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., w zakresie formatu, struktury i zawartości informacyjnej, uwzględniając, że informacje o lotniskach, na których jest możliwe wykonywanie lotów według wskazań przyrządów (IFR – Instrumental Flight Rules), publikuje się w rozdziale AD 2 tomu I, a informacje o opłatach lotniskowych, o których mowa w art. 75 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.), w rozdziale GEN 4 tomu I;
2) II – pod nazwą „AIP Polska – AIP VFR” – wydawany w formacie A5, zawierający co najmniej następujące dane:
Tom II „AIP Polska – AIP VFR”
VFR GEN – | Część I – Informacje ogólne |
VFR GEN 0.1 | Spis treści Części I |
VFR GEN 1.1 | Wstęp |
VFR GEN 1.2 | Wykaz zmian do AIP VFR |
VFR GEN 1.3 | Wykaz Suplementów do AIP VFR |
VFR GEN 1.4 | Wykaz kontrolny stron AIP VFR |
VFR GEN 1.5 | Lista poprawek ręcznych do AIP VFR |
VFR GEN 1.6 | Wykaz dostępnych map lotniczych |
VFR GEN 2.1 | Skróty występujące w AIP VFR |
VFR GEN 2.2 | Znaki umowne dla map lotniczych w AIP VFR |
VFR GEN 3.1 | Tabele przeliczeniowe stosowanych jednostek |
VFR GEN 3.2 | Tabele wschodu i zachodu słońca |
VFR GEN 3.3 | Sygnały wzrokowe |
| 1. Sygnały manewrowania od koordynatora ruchu naziemnego do statku powietrznego |
| 2. Wzrokowe sygnały na ziemi |
VFR GEN 3.4 | Alfabet literowania w radiotelefonii i alfabet Morse'a |
VFR GEN 4.1 | Sektory FIS – mapa lotnicza |
| Teoretyczne zasięgi radiostacji służb informacji powietrznej (FIS) na wysokości 500 ft AGL – mapa lotnicza |
| Teoretyczne zasięgi radiostacji służb informacji powietrznej (FIS) na wysokości 1000 ft AGL – mapa lotnicza |
| Teoretyczne zasięgi radiostacji służb informacji powietrznej (FIS) na wysokości 2000 ft AGL – mapa lotnicza |
| Sektory AIRMET – mapa lotnicza |
| Regiony nastawiania wysokościomierzy – mapa lotnicza |
| Służba informacji powietrznej (FIS): |
| 1. Rejon odpowiedzialności służby informacji powietrznej (FIS) |
| 2. Służba informacji powietrznej (FIS) w polskiej przestrzeni powietrznej (FIR WARSZAWA) |
| 3. Strefa obowiązkowej łączności radiowej (RMZ) |
VFR GEN 4.1.1 | Tabele |
| Tabela 1 – Wykaz miejsc posadowienia radiostacji i częstotliwości sektorów służby informacji powietrznej (FIS) |
| Tabela 2 – Wykaz punktów granicznych sektorów służby informacji powietrznej (FIS) |
| Tabela 3 – Sektory służby informacji powietrznej (FIS) |
| Tabela 4 – Rejony prognoz obszarowych i regiony nastawiania wysokościomierzy |
VFR ENR | Część II – Trasa |
VFR ENR 0.1 | Spis treści Części II |
VFR ENR 1.1 | Polska przestrzeń powietrzna (FIR WARSZAWA) |
VFR ENR 1.2 | Przepisy wykonywania lotów z widocznością (VFR) |
| 1. Przepisy ogólne |
| 2. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni kontrolowanej |
| 3. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni niekontrolowanej |
| 4. Loty z widocznością (VFR) w strefie identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ) |
| 5. Loty specjalne z widocznością (VFR) |
| 6. Loty nocne z widocznością (VFR) |
| 7. Loty międzynarodowe z widocznością (VFR) |
| 8. Loty z widocznością (VFR) państwowych statków powietrznych |
| 9. Loty z widocznością (VFR) szybowców |
| 10. Wysokości lotów z widocznością (VFR) |
| 11. Przejście z lotu z widocznością (VFR) do lotu według wskazań przyrządów (IFR) |
| 12. Wykaz lotnisk dostępnych dla lotów międzynarodowych z widocznością (VFR) |
VFR ENR 1.3 | Warunki meteorologiczne dla lotów z widocznością (VFR) |
VFR ENR 1.4 | Procedury nastawiania wysokościomierza |
VFR ENR 1.4.1 | Tabela poziomów przelotu |
VFR ENR 1.5 | Planowanie lotów: |
| 1. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni kontrolowanej |
| 2. Loty z widocznością (VFR) w przestrzeni niekontrolowanej |
| 3. Plan lotu zgłaszany z powietrza (AFIL) |
| 4. Adresowanie planów lotu dla lotów z widocznością (VFR) |
| 5. Planowanie lotów z widocznością (VFR) w strefie identyfikacji obrony powietrznej (ADIZ) |
| 6. Biura Odpraw Załóg |
| 7. Wzór formularza planu lotu |
VFR ENR 2.1 | Strefy zakazane, ograniczone i niebezpieczne |
VFR ENR 2.1.1 | Strefy zakazane – mapa lotnicza |
| Strefy zakazane – opis |
VFR ENR 2.1.2 | Strefy ograniczone – mapa lotnicza |
| Strefy ograniczone – opis |
VFR ENR 2.1.3 | Strefy niebezpieczne – mapa lotnicza |
| Strefy niebezpieczne – opis |
VFR ENR 2.2 | Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) – mapa lotnicza |
| Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) – opis |
VFR ENR 2.3 | Wojskowe strefy ruchu lotniskowego (MATZ) – mapa lotnicza |
| Strefy lotnictwa wojskowego – opis |
VFR ENR 2.4 | Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) – mapa lotnicza |
| Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) – opis |
VFR ENR 2.5 | Wojskowe trasy lotów (MRT) na małych wysokościach – mapa lotnicza |
| Wojskowe trasy lotów (MRT) na małych wysokościach – opis |
VFR ENR 2.6 | Strefy czasowo wydzielone (TSA), czasowo zarezerwowana przestrzeń powietrzna (TRA), korytarze dolotowe (TFR) – mapa lotnicza |
| Strefy czasowo wydzielone (TSA), czasowo zarezerwowana przestrzeń powietrzna (TRA), korytarze dolotowe (TFR) oraz strefy ćwiczeń (EA) – opis |
VFR ENR 2.6.1 | Strefy czasowo wydzielone (TSA) |
VFR ENR 2.6.2 | Korytarze dolotowe (TFR) |
VFR ENR 2.6.3 | Czasowo zarezerwowana przestrzeń powietrzna (TRA) |
VFR ENR 2.7 | Elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej |
VFR ENR 2.8 | Strefa identyfikacyjna obrony powietrznej – ADIZ |
VFR ENR 3.1 | Delegacja służb ATS |
VFR AD – | Część III – Lotniska VFR oraz informacje istotne dla ruchu VFR dla lotnisk opublikowanych w tomie I AIP Polska |
VFR AD 0.1 | Spis treści Części III |
VFR AD 1 – | Wykaz lotnisk Wykaz lotnisk – mapa lotnicza |
| Wykaz lotnisk – tabela |
VFR AD 2 – | Lotniska |
| Zawartość informacyjna VFR AD 2 |
| Dane o lotnisku: 1) punkt odniesienia lotniska – współrzędne w układzie WGS–84; 2) dane kontaktowe zarządzającego lotniskiem: adres, telefon, adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej; 3) godziny pracy; |
| 4) dozwolony ruch lotniczy; |
| 5) dostępność służb ruchu lotniczego; |
| 6) dane o strefie ATZ, CTR, TMA – granice poziome i pionowe; |
| 7) radiowy znak wywoławczy oraz stosowana częstotliwość łączności radiowej, języki stosowane w łączności radiowej; |
| 8) dostępność informacji meteorologicznej; |
| 9) dostępność paliw, smarów i możliwość naprawy statków powietrznych; |
| 10) możliwość hangarowania statków powietrznych; |
| 11) dostępność noclegów i hoteli; |
| 12) kategoria lotniska w zakresie ochrony przeciwpożarowej; |
| 13) punkty (trasy) dolotowe lub odlotowe z widocznością (VFR), o ile zostały wyznaczone; |
| 14) opłaty lotniskowe; |
| 15) informacje dodatkowe. |
| Mapy dotyczące lotnisk: |
| 1) mapa lub plan lotniska – w zależności od wielkości lotniska w skali 1:10 000, 1:15 000 lub 1:20 000, zawierające: |
| a) pole wzlotów i drogi startowe, |
| b) infrastrukturę lotniska, |
| c) granice lotniska, |
| d) dane w formie tabelki dotyczące drogi startowej i pasa drogi startowej lub pasa startowego i jego zabezpieczenia (kierunki: geograficzny i magnetyczny, wymiary, rodzaj nawierzchni, nośność nawierzchni, deklarowane długości); |
| 2) mapa operacyjna dla lotów z widocznością (VFR) w skali 1:50 000 zawierająca: |
| a) strefy ATZ, MATZ, CTR, TMA, |
| b) pozostałe elementy przestrzeni powietrznej, |
| c) trasowe przeszkody lotnicze, |
| d) lotniskowe przeszkody lotnicze, |
| e) budowę kręgów nadlotniskowych z podziałem na kręgi dla statków powietrznych z napędem i statków powietrznych bez napędu (jeśli wyznaczono), |
| f) trasy dolotowe lub odlotowe, |
| g) podkład topograficzny; |
| 3) mapa operacyjna dla lotów z widocznością (VFR) w skali 1:250 000 zawierająca: |
| a) strefy ATZ, MATZ, CTR, TMA, |
| b) pozostałe elementy przestrzeni powietrznej, |
| c) trasowe przeszkody lotnicze, |
| d) trasy dolotowe lub odlotowe, |
| e) podkład topograficzny; |
| 4) mapa lotnicza Polski w skali 1:500 000 (wycinek w otoczeniu lotniska) zawierająca: |
| a) elementy przestrzeni powietrznej w zasięgu mapy, |
| b) trasowe przeszkody lotnicze, |
| c) podkład topograficzny. |
Załącznik nr 2
WYMAGANIA DOTYCZĄCE JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH
LP. | DANE LOTNICZE | ROZDZIELCZOŚĆ PUBLIKACJI | DOKŁADNOŚĆ (stopień zgodności pomiędzy wartością oszacowaną lub zmierzoną a wartością rzeczywistą) | TYP DANYCH | KLASYFIKACJA SPÓJNOŚCI (zgodnie z Załącznikiem 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.)) |
I. SZEROKOŚĆ I DŁUGOŚĆ GEOGRAFICZNA | |||||
1 | Punkty graniczne rejonu informacji powietrznej (FIR) | 1 ' | 2 km | Deklarowane | Zwykła |
2 | Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (poza granicami CTA/CTR) | 1 ' | 2 km | Deklarowane | Zwykła |
3 | Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (wewnątrz CTA/CTR) | 1 '' | 100 m | Obliczone | Ważna |
4 | Punkty graniczne CTA/CTR | 1 '' | 100 m | Obliczone | Ważna |
5 | Trasowe pomoce nawigacyjne, punkty skrzyżowania/przecięcia się i punkty drogi, punkty oczekiwania i punkty STAR/SID | 1 '' | 100 m | Zmierzone/obliczone | Ważna |
6 | Punkt odniesienia lotniska | 1 '' | 30 m | Zmierzone/obliczone | Zwykła |
7 | Punkt odniesienia lotniska dla śmigłowców | 1 '' | 30 m | Zmierzone/obliczone | Zwykła |
8 | Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku | 1/10 '' | 3 m | Zmierzone | Ważna |
9 | Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku dla śmigłowców | 1/10 '' | 3 m | Zmierzone | Ważna |
10 | Pozycje (fix)/punkty podejścia końcowego oraz inne ważne pozycje (fix)/punkty związane z procedurą podejścia według wskazań przyrządów | 1/10 '' | 3 m | Zmierzone/obliczone | Ważna |
11 | Próg drogi startowej | 1/100 '' | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
12 | Koniec drogi startowej | 1/100 '' | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
13 | Miejsce oczekiwania przy drodze startowej | 1/100 '' | 0,5 m | Zmierzone | Krytyczna |
14 | Punkty osi drogi startowej | – | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
15 | Punkty linii centralnej drogi kołowania/prowadzenia na stanowisko postojowe | 1/100 '' | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
16 | Punkty linii centralne naziemnej drogi kołowania i punkty powietrznej drogi kołowania śmigłowców | – | 0,5 m | Zmierzone/obliczone | Ważna |
17 | Linia oznaczająca skrzyżowanie naziemnych dróg kołowania śmigłowców | – | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
18 | Linia oznaczająca skrzyżowanie dróg kołowania | 1/100 '' | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
19 | Linia prowadzenia do wyjścia | 1/100 '' | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
20 | Stanowiska postojowe samolotów/punkty sprawdzania INS | 1/100 '' | 0,5 m | Zmierzone | Zwykła |
21 | Stanowiska postojowe śmigłowców/punkty sprawdzania INS | – | 0,5 m | Zmierzone | Zwykła |
22 | Geometryczny środek TLOF lub progi FATO | 1/100 '' | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
23 | Granice płyty postojowej (wielokąt) | 1/10 '' | 1 m | Zmierzone | Zwykła |
24 | Płaszczyzna odladzania (wielokąt) | 1/10 '' | 1 m | Zmierzone | Zwykła |
25 | Przeszkody w strefie 1 | 1 '' | 50 m | Zmierzone | Zwykła |
26 | Przeszkody w strefie 2 | 1/10 '' | 5 m | Zmierzone | Ważna |
27 | Przeszkody w strefie 3 | 1/10 '' | 0,5 m | – | Ważna |
28 | Przeszkody w strefie 4 | – | 2,5 m | – | Ważna |
29 | Teren w strefie 1 | – | 50 m | – | Zwykła |
30 | Teren w strefie 2 | – | 5 m | – | Ważna |
31 | Teren w strefie 3 | – | 0,5 m | – | Ważna |
32 | Teren w strefie 4 | – | 2,5 m | – | Ważna |
II. WZNIESIENIE / WYSOKOŚĆ BEZWZGLĘDNA / WYSOKOŚĆ WZGLĘDNA | |||||
1 | Wzniesienie lotniska | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
2 | Wzniesienie lotniska dla śmigłowców | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
3 | Undulacja geoidy WGS–84 w punkcie wzniesienia lotniska | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
4 | Undulacja geoidy WGS–84 w punkcie wzniesienia lotniska dla śmigłowców | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
5 | Próg drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
6 | Próg FATO lotnisk dla śmigłowców z/bez podejścia PinS (punkt w przestrzeni) | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
7 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
8 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla lotnisk dla śmigłowców z/bez podejścia PinS (punkt w przestrzeni) | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
9 | Próg drogi startowej dla podejść precyzyjnych | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
10 | Próg FATO dla lotnisk dla śmigłowców użytkowanych zgodnie z Dodatkiem 2 do Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
11 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu drogi startowej dla podejść precyzyjnych | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
12 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla lotnisk dla śmigłowców użytkowanych zgodnie z Dodatkiem 2 do Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
13 | Punkty osi drogi startowej | – | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
14 | Punkty linii centralnej drogi kołowania/prowadzenia na stanowisko postojowe | – | 1 m | Zmierzone | Ważna |
15 | Punkty linii centralnej naziemnej drogi kołowania/powietrznej drogi kołowania śmigłowców | – | 1 m | Zmierzone | Ważna |
16 | Wysokość względna nad progiem w podejściu precyzyjnym | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,5 m | Obliczone | Krytyczna |
17 | DME/P | 3 m lub 10 ft | 3 m | Zmierzone | Ważna |
18 | DME | 30 m lub 100 ft | 30 m | Zmierzone | Ważna |
19 | Minimalne wysokości bezwzględne | 50 m lub 100 ft | 50 m | Obliczone | Zwykła |
20 | Przeszkody w strefie 1 | 1 m | 30 m | Zmierzone | Zwykła |
21 | Przeszkody w strefie 2 | 0,1 m | 3 m | Zmierzone | Ważna |
22 | Przeszkody w strefie 3 | 0,01 m | 0,5 m | – | Ważna |
23 | Przeszkody w strefie 4 | 0,1 m | 1 m | – | Ważna |
24 | Teren w strefie 1 | 1 m | 30 m | – | Zwykła |
25 | Teren w strefie 2 | 0,1 m | 3 m | – | Ważna |
26 | Teren w strefie 3 | 0,01 m | 0,5 m | – | Ważna |
27 | Teren w strefie 4 | 0,1 m | 1 m | – | Ważna |
III. DEKLINACJA I DEKLINACJA MAGNETYCZNA | |||||
1 | Deklinacja pomocy nawigacyjnej VHF wykorzystywana do technicznego zestrojenia | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
2 | Deklinacja magnetyczna NDB | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Zwykła |
3 | Deklinacja magnetyczna lotniska | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
4 | Deklinacja magnetyczna lotniska dla śmigłowców | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
5 | Deklinacja magnetyczna anteny nadajnika kierunku ILS | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
6 | Deklinacja magnetyczna anteny azymutu MLS | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
IV. NAMIAR | |||||
1 | Segment drogi lotniczej | 1 ° | 1/10 ° | Obliczone | Zwykła |
2 | Namiar wykorzystywany do tworzenia pozycji (fix) na trasie i w rejonie lotniska | 1/10 ° | 1/10 ° | Obliczone | Zwykła |
3 | Segmenty trasy dolotowej lub odlotowej w rejonie lotniska | 1 ° | 1/10 ° | Obliczone | Zwykła |
4 | Namiar wykorzystywany do tworzenia pozycji (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów | 1/100 ° | 1/100 ° | Obliczone | Ważna |
5 | Zgranie wiązki nadajnika kierunku ILS (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Ważna |
6 | Zgranie zera azymutu wiązki kierunku MLS (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Ważna |
7 | Kierunek drogi startowej (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Zwykła |
8 | Kierunek FATO (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Zwykła |
V. DŁUGOŚĆ / ODLEGŁOŚĆ / WYMIAR | |||||
1 | Długość segmentu drogi lotniczej | 1/10 km lub 1/10 NM | 1/10 km | Obliczone | Zwykła |
2 | Odległość między pozycjami (fix) na trasie | 1/10 km lub 1/10 NM | 1/10 km | Obliczone | Zwykła |
3 | Długość segmentów trasy dolotowej lub odlotowej w rejonie lotniska | 1/100 km lub 1/100 NM | 1/100 km | Obliczone | Ważna |
4 | Odległość między pozycjami (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów w rejonie lotniska | 1/100 km lub 1/100 NM | 1/100 km | Obliczone | Ważna |
5 | Długość drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
6 | Długość FATO, wymiary TLOf | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
7 | Szerokość drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
8 | Odległość przesuniętego progu | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Zwykła |
9 | Długość i szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
10 | Długość i szerokość zabezpieczenia przerwanego startu | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
11 | Rozporządzalna długość lądowania (LDA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
12 | Rozporządzalna długość rozbiegu (TORA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
13 | Rozporządzalna długość startu (TODA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
14 | Rozporządzalna długość przerwanego startu (ASDA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
15 | Szerokość pobocza drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
16 | Szerokość drogi kołowania | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
17 | Szerokość pobocza drogi kołowania | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
18 | Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
19 | Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem FATO | – | 3 m | Obliczone | Zwykła |
20 | Odległość między anteną ścieżki schodzenia ILS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
21 | Odległość między markerami ILS i progiem drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Ważna |
22 | Odległość między anteną ILS DME i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Ważna |
23 | Odległość między anteną azymutu MLS i końcem drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
24 | Odległość między anteną azymutu MLS i FATO | – | 3 m | Obliczone | Zwykła |
25 | Odległość między anteną elewacji MLS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
26 | Odległość między anteną MLS DME/P i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Ważna |
Objaśnienia:
CTA – Obszar kontrolowany
CTR – Strefa kontrolowana lotniska
DME – Radioodległościomierz
DME/P – Radioodległościomierz precyzyjny FATO – Strefa końcowego podejścia i startu
ILS – System lądowania według wskazań przyrządów
INS – Bezwładnościowy (inercyjny) system nawigacyjny
MLS – Mikrofalowy system lądowania
NDB – Radiolatarnia bezkierunkowa
SID – Standardowy odlot według wskazań przyrządów
STAR – Standardowy dolot według wskazań przyrządów
TLOF – Strefa przyziemienia i utraty siły nośnej
VHF – Bardzo wielka częstotliwość (od 30 do 300 Mhz)
- Data ogłoszenia: 2015-10-23
- Data wejścia w życie: 2015-11-23
- Data obowiązywania: 2020-09-29
- Dokument traci ważność: 2021-05-09
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA