REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 1130
USTAWA
z dnia 27 maja 2015 r.
o finansowaniu wspólnej polityki rolnej1)
Art. 1. [Zakres przedmiotowy]
1) właściwość organów w zakresie uruchamiania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, zwanego dalej „EFRG”, oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanego dalej „EFRROW”, ustanowionych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”;
2) zasady uruchamiania środków, o których mowa w pkt 1, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu nr 1306/2013;
3) zasady uruchamiania krajowych środków publicznych przeznaczonych na finansowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW oraz współfinansowanie wspólnej polityki rolnej;
4) zasady uruchamiania środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych oraz wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach:
a) niektórych działań i poddziałań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanym dalej „PROW 2014–2020”,
b) zadań określonych w art. 59 rozporządzenia nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, oraz w art. 51 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”, zwanych dalej „pomocą techniczną”, objętą PROW 2014–2020;
5) zasady uruchamiania zaliczek, o których mowa w art. 42 ust. 2 i art. 45 ust. 4 rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach niektórych działań i poddziałań PROW 2014–2020, zwanych dalej „zaliczkami”.
Art. 2. [Zadania ministra właściwego do spraw finansów publicznych]
1) przyznawania jednostce organizacyjnej:
a) akredytacji i tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej w rozumieniu art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013,
b) specjalnej akredytacji jako jednostce koordynującej w rozumieniu art. 7 ust. 4 rozporządzenia nr 1306/2013;
2) cofania akredytacji jednostce organizacyjnej jako agencji płatniczej;
3) sprawowania stałego nadzoru nad agencjami płatniczymi, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia nr 908/2014.
2. Funkcję jednostki certyfikującej, o której mowa w art. 9 rozporządzenia nr 1306/2013, pełni Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonujący swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 553 i 788).
Art. 3. [Kontrola spełniania kryteriów akredytacyjnych]
Art. 4. [Przyznanie akredytacji]
1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
2) zakres udzielonej akredytacji,
3) datę udzielenia akredytacji
– uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej akredytacji jako agencji płatniczej określone w art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i w rozporządzeniu nr 908/2014.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może przyznać, w drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej tymczasową akredytację jako agencji płatniczej, określając:
1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
2) zakres udzielonej akredytacji,
3) datę udzielenia akredytacji,
4) zalecenia do zrealizowania działań mających na celu spełnienie wszystkich kryteriów akredytacyjnych oraz termin ich realizacji
– uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej określone w art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i w rozporządzeniu nr 908/2014.
Art. 5. [Nadzór nad jednostką płatniczą]
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb współpracy, o której mowa w ust. 1, mając na względzie zapewnienie stałego nadzoru nad agencją płatniczą, w tym przedkładania informacji dotyczących spełniania przez agencję płatniczą kryteriów akredytacyjnych określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 907/2014.
Art. 6. [Cofnięcie akredytacji]
1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
2) przyczyny cofnięcia akredytacji,
3) datę cofnięcia akredytacji
– mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i w rozporządzeniu nr 908/2014.
2. Jednostka organizacyjna, której została cofnięta akredytacja jako agencji płatniczej, niezwłocznie przekazuje agencji płatniczej wskazanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych pełną dokumentację i bazy danych w zakresie objętym cofniętą akredytacją.
Art. 7. [Jednostka koordynująca]
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przyznaje, w drodze rozporządzenia, specjalną akredytację jednostce koordynującej, mając na względzie zapewnienie terminowości i poprawności postępowania w gromadzeniu danych finansowych, ich przetwarzaniu i przekazywaniu Komisji Europejskiej.
Art. 8. [Obowiązki informacyjne agencji płatniczej]
1) planowanych wydatków i dochodów z EFRG i EFRROW;
2) dokonanych wydatków i zrealizowanych dochodów z EFRG i EFRROW;
3) danych dotyczących wydatków i dochodów z EFRG i EFRROW.
2. Właściwość agencji płatniczych w zakresie realizacji płatności z EFRG i EFRROW określają przepisy dotyczące:
1) wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem EFRROW w ramach PROW 2014–2020;
2) płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego;
3) Agencji Rynku Rolnego;
4) organizacji niektórych rynków rolnych.
3. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi i minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, zakres, tryb, formę oraz terminy przekazywania przez agencje płatnicze danych finansowych i informacji, o których mowa w ust. 1, mając na względzie zapewnienie ich kompletności oraz terminy, w jakich jednostka koordynująca jest obowiązana do ich przekazania Komisji Europejskiej zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 3, art. 9, art. 10, art. 19–22 i art. 29 rozporządzenia nr 908/2014.
Art. 9. [Wykaz beneficjentów]
2. Wykaz beneficjentów jest zamieszczany na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i ministra właściwego do spraw rynków rolnych.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 58 rozporządzenia nr 908/2014, jeżeli liczba beneficjentów mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terenie danej gminy jest mniejsza niż 10, w wykazie beneficjentów zamieszcza się nazwę powiatu, w którego skład wchodzi dana gmina.
4. Agencje płatnicze, każda w zakresie swojej właściwości określonej w odrębnych przepisach, przekazują jednostce koordynującej:
1) informacje określone w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 57 ust. 1 rozporządzenia nr 908/2014;
2) informacje dotyczące beneficjentów:
a) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub
b) numer PESEL albo numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, lub
c) numer w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON).
5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi i minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, tryb, formę i terminy przekazywania przez agencje płatnicze informacji, o których mowa w ust. 4, mając na względzie wykonanie przepisów rozporządzenia nr 1306/2013 i rozporządzenia nr 908/2014 oraz prawidłową identyfikację podmiotów wskazanych w wykazie beneficjentów, o którym mowa w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013.
Art. 10. [Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej]
2. Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRG są przekazywane agencji płatniczej na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą.
3. Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRROW są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą.
4. Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części dotyczącej współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą.
5. Środki odzyskane od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej są przekazywane przez agencje płatnicze na rachunek do obsługi wspólnej polityki rolnej lub pomniejszają zapotrzebowania, o których mowa w ust. 2 i 3.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i ministrem właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi.
Art. 11. [Wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych]
2. Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje w ramach poddziałania wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa objętego PROW 2014–2020, mogą otrzymywać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji oraz na sfinansowanie kosztów przygotowania dokumentacji technicznej niezbędnej do realizacji operacji w ramach tego poddziałania.
3. Środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane przez właściwego dysponenta w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127:
1) ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – do wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW;
2) ust. 2 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – do wysokości udziału krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW oraz przeznaczonych na finansowanie operacji z zakresu pomocy technicznej.
4. Środki w formie dotacji celowej, o której mowa w ust. 3, są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, na podstawie przekazanych właściwemu dysponentowi harmonogramów płatności wynikających z zawartych umów lub wydanych decyzji o przyznaniu pomocy, lub zatwierdzonych przez właściwy podmiot wniosków o przyznanie pomocy.
5. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, zwraca środki, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz z pomocy technicznej, w wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW, na rachunek dochodów właściwego dysponenta, ze środków otrzymanych z agencji płatniczej tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych ze środków EFRROW, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.
6. Właściwy dysponent przekazuje środki, o których mowa w ust. 5, na rachunek dochodów budżetu państwa w terminie 5 dni od dnia otrzymania tych środków od jednostki samorządu terytorialnego.
7. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 5, z przyczyn leżących po stronie tej jednostki, zwraca środki, o których mowa w ust. 3 pkt 1, w wysokości niezrefundowanej, wraz z odsetkami liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej pomocy. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.
8. Środki w formie dotacji celowej, o których mowa w ust. 3, związane z realizacją operacji z zakresu pomocy technicznej, mogą zostać przekazane przed zawarciem umowy o przyznanie pomocy na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą, na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1.
9. Porozumienie, o którym mowa w ust. 8, zawiera w szczególności:
1) opis operacji, na jakie przyznano środki z budżetu państwa, i termin ich realizacji;
2) harmonogram dokonywania wydatków w ramach operacji;
3) wysokość przyznanych środków i tryb ich przekazywania;
4) zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji operacji;
5) termin i sposób rozliczania przyznanych środków;
6) warunki zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Art. 12. [Obowiązek zwrotu środków wraz z odsetkami]
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– jednostka ta zwraca środki, wraz z odsetkami liczonymi od dnia ich przekazania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Art. 13. [Wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych]
1) transfer wiedzy i działalność informacyjna,
2) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw,
3) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,
4) współpraca,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie poddziałania wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
– objętych PROW 2014–2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.
2. Lokalne grupy działania, realizujące operacje, o których mowa w art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378), w ramach działania wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego PROW 2014–2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.
3. Środki z budżetu państwa, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być przekazane beneficjentowi, na jego wniosek, do wysokości wkładu EFRROW, w formie oprocentowanej pożyczki udzielonej przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Art. 14. [Spłata pożyczki]
2. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 ust. 1, albo lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 1, z przyczyn leżących po jej stronie, jednostka samorządu terytorialnego albo lokalna grupa działania spłaca pożyczkę w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej pomocy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jednostka samorządu terytorialnego albo lokalna grupa działania spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, wraz z odsetkami od tej części pożyczki, której wysokość odpowiada wysokości nieotrzymanych środków z tytułu refundacji, o której mowa w ust. 1, liczonymi od dnia przekazania środków.
Art. 15. [Zwrot pożyczki]
1) wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlega zwrotowi wraz z odsetkami liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jednostce samorządu terytorialnego albo lokalnej grupie działania nie przysługuje prawo do otrzymania wyprzedzającego finansowania na działania realizowane z udziałem środków EFRROW przez okres 3 lat, licząc od dnia stwierdzenia wykorzystania pożyczki, o której mowa w art. 13 ust. 3, niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania pożyczki nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, tryb i terminy udzielania z budżetu państwa pożyczek na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację działań, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2, rozliczania oraz zwrotu tych pożyczek, uwzględniając zakres działań, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2.
Art. 16. [Wysokość odsetek]
Art. 17. [Środki przeznaczone na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach działania tworzenie grup producentów i organizacji producentów objętego PROW 2014–2020]
2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentowi:
1) na podstawie zawartej z nim umowy;
2) we wnioskowanej wysokości, nie wyższej od wysokości udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW, określonego na podstawie planowanej wielkości i wartości przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub organizacja producentów rolnych została utworzona, wytworzonych w gospodarstwach członków tej grupy w pierwszym roku działalności, nie wyższej jednak niż 50 000 zł.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w oddziale regionalnym agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW, na formularzu umieszczonym na stronie internetowej tej agencji, w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja administracyjna, na której podstawie pomoc została przyznana, stała się ostateczna.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) nazwę i siedzibę grupy lub organizacji producentów;
2) dane osób upoważnionych do reprezentowania grupy lub organizacji producentów – zgodnie z jej aktem założycielskim;
3) datę i numer decyzji administracyjnej o przyznaniu pomocy;
4) oświadczenie o planowanej wielkości i wartości przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub organizacja producentów została utworzona, wytworzonych w gospodarstwach członków tej grupy lub organizacji w pierwszym roku działalności;
5) wysokość wnioskowanych środków na wyprzedzające finansowanie.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie został złożony w terminie, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 5, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
7. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie, o którym mowa w ust. 1, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.3)).
8. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, o terminie zawarcia umowy albo o przyczynach odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie, o którym mowa w ust. 1.
9. Umowa, o której mowa w ust. 2 pkt 1, zawiera w szczególności:
1) oznaczenie przedmiotu i stron umowy;
2) określenie:
a) wysokości środków, o których mowa w ust. 1,
b) warunków i terminów wypłaty oraz rozliczenia środków, o których mowa w ust. 1,
c) warunków i trybu zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy środki te zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
d) warunków rozwiązania umowy.
10. W kolejnych latach działalności beneficjenta środki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na poczet przyznawanych beneficjentowi z tytułu pomocy krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW.
Art. 18. [Środki przeznaczone na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji w ramach działania wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego PROW 2014–2020]
2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentom, o których mowa w ust. 1:
1) jeżeli pomoc nie jest wypłacana w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013;
2) jeżeli beneficjent wnioskował o ich wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349), zwanej dalej „ustawą PROW 2014–2020”;
3) na podstawie umowy o przyznanie pomocy, o której mowa w art. 34 ust. 1 ustawy PROW 2014–2020, zwanej dalej „umową o przyznanie pomocy”;
4) we wnioskowanej wysokości, nie wyższej jednak od wysokości udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie kosztów realizowanych z EFRROW.
Art. 19. [Zwrot środków]
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
3. Do środków podlegających zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1438 oraz z 2015 r. poz. 308 i 349) dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego.
Art. 20. [Zaliczka]
1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:
a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,
b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,
2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
3) współpraca,
4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,
5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
– objętych PROW 2014–2020.
2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:
1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznanie pomocy albo
2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznanie pomocy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW w miejscu, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020, w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;
2) datę zawarcia i numer umowy o przyznanie pomocy;
3) wysokość wnioskowanej zaliczki.
5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
7. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznanie pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
Art. 21. [Zwrot zaliczki]
1) wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlega zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania zaliczki, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jej zwrotu.
2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część zaliczki, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
3. Do zaliczki podlegającej zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego.
4. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi po ustanowieniu i wniesieniu przez niego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznanie pomocy.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu zaliczek oraz formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek, mając na uwadze zakres i należyte zabezpieczenie realizowanej operacji.
Art. 22. [Negatywna przesłanka wystąpienia z wnioskiem o udzielenie środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych]
Art. 23. [Źródło finansowania kosztów kwalifikowalnych]
2. Do planowania, wykorzystywania i rozliczania środków, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy o finansach publicznych oraz przepisy rozporządzenia nr 1305/2013.
3. Jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w ust. 1, dokonują zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, do wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW, na rachunek dochodów budżetu państwa, ze środków otrzymanych z agencji płatniczej tytułem refundacji kosztów kwalifikowalnych ze środków EFRROW, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.
Art. 24. [Ustawa o finansach publicznych]
1) w art. 5:
a) w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;”,
b) uchyla się ust. 5;
2) w art. 111 pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16) środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa;”;
3) w art. 117 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.”.
Art. 25. [Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej]
„30) współfinansowanie krajowe z budżetu państwa – środki z budżetu państwa niepochodzące z budżetu środków europejskich, o którym mowa w art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wypłacane na rzecz beneficjenta albo wydatkowane przez państwową jednostkę budżetową w ramach projektu, z wyłączeniem podlegających refundacji przez Komisję Europejską środków budżetu państwa przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej i projektów EWT;”.
Art. 26. [Przepis przejściowy]
1) płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,
2) rynku owoców i warzyw,
3) PROW 2014–2020 dla działań:
a) transfer wiedzy i działalność informacyjna,
b) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw,
c) systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych,
d) inwestycje w środki trwałe,
e) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,
f) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej,
g) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,
h) inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów,
i) tworzenie grup producentów i organizacji producentów,
j) działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne,
k) rolnictwo ekologiczne,
l) płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami,
m) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER,
4) pomocy technicznej,
5) prowadzenia interwencji mającej na celu stabilizację rynków rolnych,
6) administrowania obrotem towarowym z zagranicą, w szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw trzecich,
7) administrowania kwotowaniem produkcji,
8) obsługi działań w zakresie restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego,
9) obsługi działań w zakresie wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu,
10) obsługi działań w ramach wspólnej organizacji rynku wina,
11) obsługi programu „Owoce i warzywa w szkole”
– w zakresie, w jakim została udzielona.
2. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 utrzymuje się specjalną akredytację udzieloną jednostce koordynującej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej w zakresie, o którym mowa w ust. 1, określając:
1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej,
2) przyczyny cofnięcia akredytacji,
3) datę cofnięcia akredytacji
– mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i rozporządzeniu nr 908/2014.
4. Cofnięcie akredytacji agencji płatniczej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej ma zastosowanie również do akredytacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie którego dotyczy cofnięcie.
Art. 27. [Wejście w życie]
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: B. Komorowski
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz ustawę z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 238, 532, 1045 i 1117 i 1130.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101 i 1529, z 2014 r. poz. 183 i 543 oraz z 2015 r. poz. 658.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 238, 532, 1045 i 1117.
- Data ogłoszenia: 2015-08-10
- Data wejścia w życie: 2015-08-25
- Data obowiązywania: 2017-03-01
- Dokument traci ważność: 2017-06-20
- USTAWA z dnia 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
- USTAWA z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej
- USTAWA z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa
- USTAWA z dnia 25 maja 2017 r. o zmianie ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej
REKLAMA