REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2015 poz. 851
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 3 czerwca 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie przygotowawcze” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy oraz wnioski o płatność;
3) szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej „umową”.
§ 2. [Zasady przyznawania pomocy finansowej]
§ 3. [Podmioty otrzymujące pomoc finansową]
1) art. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378), zwanej dalej „ustawą o rozwoju lokalnym”, lub
2) art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 173 oraz z 2015 r. poz. 349).
2. Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, jeżeli poza spełnieniem warunków określonych w art. 16 ustawy o rozwoju lokalnym:
1) wśród jej członków lub podmiotów, które zobowiązały się do współpracy z nią, znajduje się przynajmniej po jednym przedstawicielu władz publicznych, lokalnych partnerów społecznych, lokalnych partnerów gospodarczych oraz mieszkańców, o których mowa w art. 32 ust. 2 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, z każdej gminy, której obszar jest objęty obszarem planowanym do objęcia strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, zwaną dalej „LSR”;
2) zatrudnia pracowników w łącznym wymiarze co najmniej:
a) 1 etatu – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców,
b) 1,5 etatu – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców,
c) 2 etatów – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców;
3) plan włączenia społeczności lokalnej w przygotowanie LSR, zwany dalej „planem włączenia społeczności”, zakłada co najmniej:
a) przygotowanie LSR:
– z udziałem lokalnej społeczności, w tym przeprowadzenie konsultacji społecznych,
– która ma być współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020,
b) utrzymanie zatrudnienia na poziomie określonym w pkt 2 co najmniej do końca okresu realizacji operacji,
c) funkcjonowanie biura zapewniającego obsługę mieszkańców obszaru planowanego do objęcia LSR,
d) prowadzenie strony internetowej na potrzeby przygotowania LSR.
3. Konsultacje społeczne, o których mowa w ust. 2 pkt 3 lit. a tiret pierwsze, obejmują co najmniej jedno spotkanie na obszarze każdej z gmin planowanej do objęcia LSR poświęcone w szczególności analizie mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń, a także celów LSR, o których mowa w art. 33 ust. 1 lit. b i c rozporządzenia nr 1303/2013, i odbywają się według harmonogramu określonego w planie włączenia społeczności.
4. Biuro, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 lit. c, powinno zapewniać obsługę mieszkańców obszaru planowanego do objęcia LSR przez co najmniej 4 godziny, co najmniej:
1) 2 dni w tygodniu – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców;
2) 3 dni w tygodniu – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców;
3) 4 dni w tygodniu – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców.
§ 4. [Ograniczenia dotyczące przyznawanej pomocy]
1) lokalnej grupie działania, której udzielono już wsparcia obejmującego budowanie potencjału, szkolenie i tworzenie sieci kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia LSR w rozumieniu art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1303/2013, lub
2) jeżeli plan włączenia społeczności zakłada przygotowanie LSR, na której przygotowanie udzielono już wsparcia obejmującego budowanie potencjału, szkolenie i tworzenie sieci kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia LSR w rozumieniu art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1303/2013.
§ 5. [Wysokość pomocy finansowej]
1) 110 000 złotych – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 30 000 i mniej niż 60 000 mieszkańców;
2) 132 000 złotych – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 60 000 i mniej niż 100 000 mieszkańców;
3) 154 000 złotych – w przypadku gdy obszar planowany do objęcia LSR jest zamieszkany przez co najmniej 100 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców.
§ 6. [Ustalenie liczby mieszkańców]
2. Liczbę mieszkańców, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 i ust. 4 oraz § 5, a także liczbę mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 000 mieszkańców, o której mowa w ust. 1, ustala się według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
§ 7. [Organ prowadzący postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy]
2. Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej „samorządową jednostką”.
3. W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego i na stronie internetowej samorządowej jednostki.
§ 8. [Ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy]
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie dnia rozpoczęcia oraz dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 14 dni oraz dłuższy niż 30 dni.
3. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w szczególności na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego lub na stronie internetowej samorządowej jednostki, co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.
§ 9. [Miejsce składania wniosków]
1) urzędzie marszałkowskim albo
2) samorządowej jednostce
– samorządu województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy.
§ 10. [Informacje zawarte we wniosku o przyznanie pomocy]
1) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy;
3) wykaz gmin, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1.
2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, w tym:
1) opis obszaru planowanego do objęcia LSR, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, w tym opis spójności tego obszaru;
2) plan włączenia społeczności;
3) kopie dokumentów potwierdzających członkostwo lub zobowiązanie do współpracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1;
4) uchwały organów gmin będące podstawą członkostwa lub współpracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 oraz art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym;
5) kopie umów o pracę potwierdzających zatrudnienie w wymiarze określonym w § 3 ust. 2 pkt 2.
3. Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu marszałkowskiego lub samorządowej jednostki, lub podmiot, który wydał dokument, lub notariusza.
4. Wnioskodawca informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o przyznanie pomocy oraz dołączonych do niego dokumentach, niezwłocznie po ich zaistnieniu.
5. Formularz wniosku o przyznanie pomocy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§ 11. [Wezwanie do usunięcia braków lub omyłek]
2. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
3. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki lub oczywiste omyłki, właściwy organ samorządu województwa wzywa wnioskodawcę, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania do usunięcia braków lub oczywistych omyłek, nie usunął ich w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
6. Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę, chyba że zmiany te wynikają z wezwań właściwego organu samorządu województwa.
§ 12. [Termin wezwania do zawarcia umowy lub informacji o odmowie przyznania pomocy]
1) wzywa wnioskodawcę do zawarcia umowy – w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2) informuje wnioskodawcę o odmowie przyznania pomocy – w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
§ 13. [Przesłanki nieprzyznania pomocy finansowej]
2. W przypadku gdy osoba reprezentująca wnioskodawcę nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca wnioskodawcę zawarła umowę w innym terminie:
1) uzgodnionym z właściwym organem samorządu województwa – przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2) wyznaczonym przez właściwy organ samorządu województwa, nie dłuższym niż 7 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2 właściwy organ samorządu województwa informuje o tym wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
§ 14. [Wstrzymanie biegu terminu rozpatrywania wniosku]
§ 15. [Warunki wypłaty pomocy oraz zobowiązania beneficjenta]
1) realizacji operacji, w tym realizacji planu włączenia społeczności i przygotowania LSR;
2) utrzymania zatrudnienia w wymiarze określonym w § 3 ust. 2 pkt 2 i funkcjonowania biura, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 lit. c, po zakończeniu realizacji operacji, co najmniej do dnia upływu 4 miesięcy od końca terminu składania wniosku o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym;
3) przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
4) informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy;
5) umożliwienia przeprowadzania kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
6) udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
7) ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie.
2. Organizacja spotkań, o których mowa w § 3 ust. 3, w ramach realizacji planu włączenia społeczności następuje nie wcześniej niż w dniu przekazania do właściwego organu samorządu województwa informacji o miejscach i terminach przeprowadzenia tych spotkań.
3. Zabezpieczeniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez samorząd województwa.
4. Weksel wraz z deklaracją wekslową są:
1) podpisywane przez beneficjenta w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki;
2) składane w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce w dniu zawarcia umowy.
5. Formularz umowy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§ 16. [Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy]
2. Pierwsza transza pomocy obejmuje 70% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli:
1) beneficjent:
a) ponosi koszty zatrudnienia, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2,
b) posiada tytuł prawny do pomieszczenia, w którym znajduje się biuro, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 lit. c,
c) przedstawił właściwemu organowi samorządu województwa informację, o której mowa w § 15 ust. 2;
2) jest prowadzona strona internetowa, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 lit. d, i na stronie tej został podany do publicznej wiadomości plan włączenia społeczności oraz informacja, o której mowa w § 15 ust. 2.
3. Druga transza pomocy jest wypłacana, jeżeli:
1) beneficjent zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
2) w terminie składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym, beneficjent:
a) zrealizował operację zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie, w tym zrealizował plan włączenia społeczności,
b) udokumentował zrealizowanie operacji;
3) beneficjent przygotował LSR i zgodnie z art. 6 ustawy o rozwoju lokalnym złożył wniosek o wybór tej LSR;
4) realizacja przygotowanej przez beneficjenta LSR ma być współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020;
5) przygotowana przez beneficjenta LSR spełnia warunki wyboru LSR określone w przepisach ustawy o rozwoju lokalnym.
4. Druga transza pomocy jest wypłacana także, jeżeli poza spełnieniem warunków określonych w ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5 beneficjent przygotował LSR, a wniosek o wybór tej LSR został złożony przez lokalną grupę działania inną niż beneficjent, który tę LSR przygotował, w przypadku gdy:
1) beneficjent, który przygotował LSR, jest lokalną grupą działania, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, oraz
2) lokalna grupa działania, która złożyła wniosek o wybór LSR, spełnia wymagania określone w art. 4 ustawy o rozwoju lokalnym
– przy czym spełnienie warunków wyboru LSR określonych w przepisach ustawy o rozwoju lokalnym przez daną LSR stanowi spełnienie warunków wypłaty drugiej transzy pomocy tylko przez jednego beneficjenta, wskazanego we wniosku o wybór tej LSR jako podmiot, który przygotował tę LSR.
5. Jeżeli LSR przygotowana przez beneficjenta obejmuje obszar zamieszkany przez liczbę mieszkańców mniejszą od minimalnej liczby mieszkańców uprawniającej do uzyskania pomocy w wysokości przyznanej pomocy, przy czym są spełnione warunki określone w ust. 3 lub 4, przyznana pomoc ulega obniżeniu do wysokości ustalonej zgodnie z § 5 w oparciu o liczbę mieszkańców, którzy zamieszkują obszar objęty LSR przygotowaną przez beneficjenta. Do ustalania liczby mieszkańców, którzy zamieszkują obszar objęty LSR przygotowaną przez beneficjenta, przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
§ 17. [Miejsce składania wniosku o płatność]
1) urzędzie marszałkowskim albo
2) samorządowej jednostce
– samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa.
2. Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
3. Wniosek o płatność pierwszej transzy pomocy beneficjent składa w terminie miesiąca od dnia zawarcia umowy, a wniosek o płatność drugiej transzy – po zakończeniu realizacji operacji, nie później jednak niż przed upływem ostatniego dnia terminu składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym.
4. Formularz wniosku o płatność udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§ 18. [Wezwanie do usunięcia braków we wniosku o płatność]
2. Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania do usunięcia braków lub oczywistych omyłek, nie usunął ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Jeżeli beneficjent nie usunął braków i oczywistych omyłek, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność właściwy organ samorządu województwa może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§ 19. [Termin wypłaty środków z tytułu pomocy]
1) miesiąca od dnia złożenia wniosku o płatność – w przypadku wniosku o płatność dotyczącego pierwszej transzy;
2) 2 miesięcy od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym – w przypadku wniosku o płatność dotyczącego drugiej transzy.
2. Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 14 stosuje się odpowiednio.
§ 20. [Zwrot wypłaconej pomocy]
2. W przypadku niezrealizowania zobowiązania, o którym mowa w § 15 ust. 1:
1) pkt 2 – zwrotowi podlega całość wypłaconej pomocy;
2) pkt 3 – zwrotowi podlega 5% kwoty wypłaconej pomocy;
3) pkt 4 lub 5 – zwrotowi podlega 10% kwoty wypłaconej pomocy;
4) pkt 6 – zwrotowi podlega 3% kwoty wypłaconej pomocy.
§ 21. [Stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego]
2. Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529).
§ 22. [Pomoc finansowa dla następcy prawnego wnioskodawcy i beneficjenta]
1) następca prawny wnioskodawcy nie wstępuje do toczącego się postępowania w sprawie o przyznanie pomocy na miejsce wnioskodawcy;
2) następcy prawnemu beneficjenta nie przyznaje się pomocy.
§ 23. [Wejście w życie]
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
- Data ogłoszenia: 2015-06-19
- Data wejścia w życie: 2015-06-20
- Data obowiązywania: 2022-01-29
- Dokument traci ważność: 2022-06-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA