REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2014 poz. 1699
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 20 listopada 2014 r.
w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007–2013
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) regionalnej pomocy inwestycyjnej,
2) pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej,
3) pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej
– zwanych dalej „pomocą”, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014”.
§ 2. [Wyłączenie stosowania przepisów rozporządzenia]
1) pożyczki udzielanej przedsiębiorcy, oprocentowanej według stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską2) lub stopy wyższej;
2) poręczenia spłaty kredytu lub innego zobowiązania finansowego udzielanego mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który nie ma problemów finansowych zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską3), jeżeli:
a) koszt poręczenia został ustalony w oparciu o stawkę bezpieczną określoną przez Komisję Europejską4) lub stawkę wyższą,
b) poręczenie jest terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
c) poręczenie nie obejmuje więcej niż 80% niespłaconego kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
§ 3. [Pozostałe wyłączenie stosowania przepisów rozporządzenia]
§ 4. [Definicje]
1) dużym projekcie inwestycyjnym – należy przez to rozumieć duży projekt inwestycyjny w rozumieniu art. 2 pkt 52 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2) dużym przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć duże przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
3) funduszu rozwoju obszarów miejskich – należy przez to rozumieć fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich, o którym mowa w art. 46 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1, z późn. zm.), którego celem jest tworzenie korzystnych warunków do rozwoju obszarów miejskich przez udzielanie pożyczek przedsiębiorcom lub poręczeń mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom;
4) intensywności pomocy – należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
5) inwestycji początkowej – należy przez to rozumieć inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
6) mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
7) przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§ 5. [Ograniczenia dotyczące udzielania oraz wypłacania pomocy]
§ 6. [Cele pomocy]
§ 7. [Kwota pomocy]
1) pożyczki dla przedsiębiorców – stanowi różnicę pomiędzy zdyskontowaną rynkową wartością odsetek, która byłaby naliczona dla pożyczki, a zdyskontowaną wartością odsetek wynikającą z oprocentowania zastosowanego przez fundusz rozwoju obszarów miejskich;
2) poręczenia dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców – stanowi różnicę między zdyskontowaną wartością rynkowej opłaty prowizyjnej, jaka byłaby pobrana od udzielanego poręczenia, a zdyskontowaną wartością opłaty prowizyjnej pobieranej przez fundusz rozwoju obszarów miejskich.
2. Rynkowa wartość odsetek, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest wyliczana na podstawie stóp referencyjnych ustalonych zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską5).
3. Przez rynkową opłatę prowizyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się stawkę bezpieczną, ustaloną zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską6).
§ 8. [Zakres regionalnej pomocy inwestycyjnej]
2. Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana na inwestycję początkową, z tym że dużemu przedsiębiorcy w województwie mazowieckim może być udzielana wyłącznie regionalna pomoc inwestycyjna na inwestycję początkową stanowiącą inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 pkt 51 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
3. Regionalna pomoc inwestycyjna nie może być udzielana na inwestycję prowadzącą wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.
§ 9. [Ograniczenia dotyczące poręczenia dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców]
§ 10. [Koszty kwalifikowalne związane z realizacją inwestycji początkowej]
1) inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej,
2) kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją inwestycji początkowej
– zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2. Do inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej zalicza się niezbędne do jej realizacji koszty ponoszone na:
1) nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości;
2) nabycie, wytworzenie oraz instalację i uruchomienie środków trwałych, w tym:
a) budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą,
b) maszyn i urządzeń,
c) narzędzi, przyrządów i aparatury,
d) wyposażenia technicznego do prac biurowych,
e) infrastruktury technicznej związanej z inwestycją początkową, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
3) nadzór inwestorski, w tym inwestora zastępczego, oraz nadzór autorski, pod warunkiem że stanowią integralną część kosztów ponoszonych na nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości, lub środków trwałych, w ramach projektu objętego pomocą;
4) prace przygotowawcze na terenie budowy:
a) wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
b) wykonanie niwelacji terenu,
c) zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d) wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
5) prace polegające na demontażu, rozbiórce lub remoncie, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą;
6) prace konserwatorskie lub restauratorskie;
7) nabycie wartości niematerialnych i prawnych, takich jak patenty, licencje, know-how lub inna własność intelektualna.
3. Koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 7, zalicza się do inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 14 ust. 6–8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
4. Do kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją inwestycji początkowej zalicza się dwuletnie koszty płacy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się:
1) wynagrodzenia brutto,
2) obowiązkowe składki, w tym składki na ubezpieczenia społeczne,
3) koszty opieki nad dziećmi i nad rodzicami
– jeżeli są spełnione warunki określone w art. 14 ust. 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§ 11. [Koszty kwalifikowalne w przypadku pomocy na usługi doradcze]
2. Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej zalicza się koszty niezbędne do jej przygotowania, ponoszone na:
1) przygotowanie dokumentacji technicznej;
2) przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, w tym biznesplanu, studium wykonalności projektu i raportu oddziaływania na środowisko;
3) inne prace przygotowawcze.
3. Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej zalicza się niezbędne koszty zakupu tych usług.
§ 12. [Maksymalna wielkość regionalnej pomocy inwestycyjnej]
2. Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, zwiększa się o:
1) 10 punktów procentowych – w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2) 20 punktów procentowych – w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
3. Maksymalną wielkość regionalnej pomocy inwestycyjnej oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12–14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
§ 13. [Czynności wykonywane w celu spełnienia efektu zachęty]
1) regionalną pomoc inwestycyjną – składa wniosek o udzielenie pomocy w ramach regionalnego programu operacyjnego przyjętego na lata 2007–2013, zwany dalej „wnioskiem”, przed rozpoczęciem prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2) pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej – składa wniosek przed powstaniem pierwszego zobowiązania do zakupu tych usług.
§ 14. [Kumulacja pomocy]
§ 15. [Zatwierdzenie pomocy przez Komisję Europejską]
1) 11,25 mln euro – dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy;
2) 15 mln euro – dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 214, poz. 1573, z późn. zm.7));
3) 18,75 mln euro – dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, śląskiego, wielkopolskiego;
4) 26,25 mln euro – dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS);
5) 37,5 mln euro – dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego.
2. Pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej, w przypadku określonym w art. 4 ust. 1 lit. d rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską.
§ 16. [Wniosek składany przez przedsiębiorcę]
2. Wniosek zawiera:
1) nazwę przedsiębiorcy;
2) miejsce realizacji inwestycji;
3) cel realizacji inwestycji;
4) opis inwestycji;
5) planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
6) wartość inwestycji;
7) koszty kwalifikowalne;
8) wnioskowaną kwotę pomocy;
9) źródła finansowania inwestycji;
10) inne informacje, wskazane przez fundusz rozwoju obszarów miejskich, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
3. Do wniosku przedsiębiorca załącza informacje przygotowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312 oraz z 2010 r. Nr 254, poz. 1704).
4. Fundusz rozwoju obszarów miejskich dokonuje oceny wniosku w oparciu o kryteria odnoszące się do:
1) celu pomocy;
2) kosztów kwalifikowalnych;
3) maksymalnej intensywności pomocy.
5. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 4, pomoc przeznaczona na pokrycie części kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4 oraz § 11 ust. 2 i 3, może być udzielona na podstawie umowy o udzielenie pomocy.
6. W przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej przedsiębiorca, zawierając umowę o udzielenie pomocy, zobowiązuje się do utrzymania inwestycji na zasadach określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
7. Fundusz rozwoju obszarów miejskich przekazuje przedsiębiorcy informacje, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.8)).
§ 17. [Termin udzielania pomocy]
§ 18. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
2. Do oceny wniosków o udzielenie pomocy na nowe inwestycje złożonych na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w zakresie których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie zawarto umów, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 2, wymagające uzupełnienia w zakresie wynikającym z niniejszego rozporządzenia, uzupełnia się na wezwanie funduszu rozwoju obszarów miejskich w terminie wyznaczonym przez ten fundusz, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę.
§ 19. [Przepisy uchylone]
§ 20. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
3) Kryteria te są określone w pkt 3.2 lit. a obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
4) Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
5) Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
6) Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
7) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1359, z 2009 r. Nr 202, poz. 1558, z 2010 r. Nr 249, poz. 1658, z 2012 r. poz. 1390 oraz z 2013 r. poz. 1587.
8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 585, z 2010 r. Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381.
- Data ogłoszenia: 2014-12-02
- Data wejścia w życie: 2014-12-03
- Data obowiązywania: 2015-11-28
- Dokument traci ważność: 2016-08-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA