REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2014 poz. 1553
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 6 listopada 2014 r.
w sprawie wymagań dotyczących zawartości siarki w paliwie żeglugowym2)
Na podstawie art. 13f ust. 3 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2012 r. poz. 1244) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym poza granicami obszarów kontroli emisji tlenków siarki]
1) 3,50% m/m;
2) 0,50% m/m od dnia 1 stycznia 2020 r.
2. Zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym w granicach obszarów kontroli emisji tlenków siarki (SOx) określonych w załączniku VI do Konwencji MARPOL, na statku o polskiej przynależności nie może przekraczać:
1) 1,00% m/m do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) 0,10% m/m od dnia 1 stycznia 2015 r.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do paliw żeglugowych używanych na statkach stosujących zatwierdzone metody redukcji emisji dwutlenku siarki.
4. Do dnia 1 stycznia 2020 r. zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym w strefach kontroli zanieczyszczeń znajdujących się poza granicami obszarów kontroli emisji tlenków siarki (SOx) określonych w załączniku VI do Konwencji MARPOL na statku pasażerskim o polskiej przynależności wykonującym regularne rejsy do lub z portów państw członkowskich Unii Europejskiej, nie może przekraczać 1,50% m/m.
5. W przypadku stosowania zatwierdzonych metod redukcji emisji dwutlenku siarki nie jest dozwolone używanie paliw żeglugowych o zawartości siarki przekraczającej 3,5% m/m, chyba że stosowane zatwierdzone metody redukcji emisji dwutlenku siarki działają w systemach zamkniętych.
§ 2. [Zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym w granicach obszarów kontroli emisji tlenków siarki]
1) 1,00% m/m do dnia 31 grudnia 2014 r;
2) 0,10% m/m od dnia 1 stycznia 2015 r.
2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do paliw żeglugowych używanych na statkach stosujących zatwierdzone metody redukcji emisji dwutlenku siarki.
3. W przypadku stosowania zatwierdzonych metod redukcji emisji dwutlenku siarki nie jest dozwolone używanie paliw żeglugowych o zawartości siarki przekraczającej 3,5% m/m, chyba że stosowane zatwierdzone metody redukcji emisji dwutlenku siarki działają w systemach zamkniętych.
§ 3. [Zawartość siarki w oleju żeglugowym]
2. Zawartość siarki w oleju napędowym żeglugowym (Marine Gas Oil – MGO) oznaczającym paliwo żeglugowe, którego lepkość i gęstość mieszczą się w zakresach lepkości oraz gęstości zdefiniowanych dla klas DMX, DMA i DMZ w tabeli I ISO 8217„Produkty naftowe – Paliwa (klasa F) – Specyfikacje paliw okrętowych”, używanym lub wprowadzanym do obrotu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nie może przekraczać 0,10% m/m.
§ 4. [Zawartość siarki w paliwie żeglugowym używanym na statku o polskiej przynależności]
2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do paliw żeglugowych używanych na statkach, które:
1) zgodnie z opublikowanym rozkładem rejsów cumują w porcie krócej niż dwie godziny;
2) podczas cumowania w porcie wyłączają wszystkie silniki i pobierają energię elektryczną z nabrzeża;
3) podczas cumowania w porcie stosują dla wszystkich pracujących silników zatwierdzone metody redukcji emisji dwutlenku siarki.
§ 5. [Zawartość siarki w paliwie żeglugowym dostarczanym na statek przebywający w polskich obszarach morskich]
§ 6. [Przepisy uchylone]
§ 7. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Rozwoju: M. Wasiak
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. zmieniającej dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych (Dz. Urz. UE L 327 z 27.11.2012, str. 1).
- Data ogłoszenia: 2014-11-10
- Data wejścia w życie: 2014-11-25
- Data obowiązywania: 2014-11-25
- Dokument traci ważność: 2015-11-06
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA