REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2014 poz. 1229
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 5 września 2014 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych
Na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) Warunki stosowania systemu opłat trasowych oraz warunki uiszczania należności;
2) Zasady ustalania podstawy kosztowej dla opłat trasowych i obliczania stawek jednostkowych.
§ 2. [Definicje]
1) rozporządzeniu nr 1794/2006 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiające wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 341 z 07.12.2006, str. 3, z późn. zm.);
2) rozporządzeniu nr 691/2010 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 z dnia 29 lipca 2010 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 201 z 03.08.2010, str. 1, z późn. zm.);
3) rozporządzeniu nr 390/2013 – rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 1);
4) rozporządzeniu nr 391/2013 – rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 31);
5) FIR Warszawa – rozumie się przez to rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną, określony zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. z 2014 r. poz. 351), w którym zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
6) funkcjonalnym bloku przestrzeni powietrznej – rozumie się przez to funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej, o którym mowa w art. 2 pkt 25 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23), ustanowiony z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej;
7) instytucji – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej;
8) opłacie trasowej – rozumie się przez to opłatę, o której mowa w:
a) art. 3 ust. 2 rozporządzenia nr 1794/2006 – do dnia 31 grudnia 2014 r. lub
b) art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 391/2013 – od dnia 1 stycznia 2015 r.;
9) planie skuteczności działania – rozumie się przez to plan skuteczności działania opracowany na poziomie krajowym albo na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 691/2010 – dla planu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2014 r. albo w art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 390/2013 – dla planu obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r.;
10) Prezesie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
11) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 3. [Publikacja wymagań w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego]
§ 4. [Przeliczanie stawki jednostkowej opłaty trasowej dla FIR Warszawa na euro]
2. Przeliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do regionalnej administracyjnej stawki jednostkowej, która wyrażana jest w euro.
§ 5. [Zwolnienie z opłat trasowych dla FIR Warszawa]
1) art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 1794/2006 – do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 391/2013 – od dnia 1 stycznia 2015 r.
§ 6. [Przepisy określające strefy pobierania opłat trasowych]
§ 7. [System skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej]
§ 8. [Podstawa kosztowa dla opłat trasowych]
2. Jeżeli na podstawie wiążącej Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej dotyczącej utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej ustalono wspólną strefę pobierania opłat trasowych, koszty krajowe uwzględniane w podstawie kosztowej obliczanej dla takiej strefy są przeliczane na euro lub inną walutę, w której jest obliczana stawka jednostkowa dla takiej strefy, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 391/2013.
3. Notyfikacja waluty do EUROCONTROL, polegająca na przekazaniu informacji zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 391/2013, odbywa się zgodnie z postanowieniami umowy, o której mowa w ust. 2.
§ 9. [Informacje dotyczące podstaw kosztowych opłat trasowych]
§ 10. [Ustalanie stawki jednostkowej opłat trasowych]
§ 11. [Konsultacje z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej]
§ 12. [Publikacja sprawozdań rocznych]
§ 13. [Obowiązki instytucji zapewniającej służby meteorologiczne]
2. Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne udostępnia przedstawicielom użytkowników przestrzeni powietrznej na ich żądanie dokumentację dotyczącą przejrzystego systemu rachunkowości kosztów.
§ 14. [System zachęt w stosunku do instytucji]
1) art. 11a–12 rozporządzenia nr 1794/2006 oraz art. 11 rozporządzenia nr 691/2010 – do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) art. 13–15 rozporządzenia nr 391/2013 oraz art. 12 rozporządzenia nr 390/2013 – od dnia 1 stycznia 2015 r.
§ 15. [Plan skuteczności działania]
§ 16. [Obowiązki instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego]
2. Instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego konsultuje propozycję systemu zachęt, o którym mowa w ust. 1, z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej, a następnie przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu, nie później niż na 91 dni przed ich planowanym wejściem w życie.
3. Wraz z propozycją systemu zachęt, o której mowa w ust. 2, instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu uzasadnienie spełnienia przez proponowany system zachęt wymagań określonych w art. 16 rozporządzenia nr 391/2013 oraz wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
4. Zatwierdzony przez Prezesa Urzędu system zachęt jest publikowany w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) oraz w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
5. System zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej ustanawiany na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, wprowadza się zgodnie z wiążącą Rzeczpospolitą Polską umową międzynarodową dotyczącą utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej.
§ 17. [Zwrot kosztów z tytułu zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej dla lotów zwolnionych z opłat trasowych]
§ 18. [Wyłączenie stosowania niektórych przepisów]
§ 19. [Prezes Urzędu]
2. Kompetencję „Umawiającego się Państwa”, o której mowa w pkt 2.5.3 akapit drugi wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu w drodze akceptacji propozycji alokacji przedłożonej przez instytucję w ramach propozycji kosztów ustalonych na etapie sporządzania projektu planu skuteczności działania.
§ 20. [Przepisy uchylone]
§ 21. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 613 oraz z 2014 r. poz. 768 i 1100.
- Data ogłoszenia: 2014-09-17
- Data wejścia w życie: 2014-09-18
- Data obowiązywania: 2014-09-18
- Dokument traci ważność: 2021-06-18
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA