REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2014 poz. 1159
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI1)
z dnia 21 sierpnia 2014 r.
w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2) wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej „interfejsem komunikacyjnym”;
3) zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
4) warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, zwanymi dalej „podmiotami ratowniczymi”.
§ 2. [Wymagania funkcjonalne systemu teleinformatycznego]
1) zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym innych niż zgłoszenia głosowe;
2) zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;
3) umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych;
4) umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych w celu zadysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;
5) zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego;
6) zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych;
7) funkcjonuje w architekturze centralnej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
8) zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;
9) jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych całodobowo 7 dni w tygodniu;
10) posiada mechanizmy umożliwiające uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
11) zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych;
12) posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów numerów alarmowych;
13) posiada stary dostęp z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego, za pośrednictwem właściwego interfejsu;
14) na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.2) );
15) posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:
a) miejsca zdarzenia lub zagrożenia,
b) statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,
c) statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
d) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
e) właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;
16) wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 i 827), informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
17) zapewnia wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;
18) zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata;
19) zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
§ 3. [Wymagania funkcjonalne interfejsu komunikacyjnego]
1) zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości jego funkcjonowania;
2) zapewnia bezpieczeństwo przesyłanych danych;
3) zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
4) zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;
5) zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o operatorze numerów alarmowych i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej „dyspozytorem”;
6) zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora numerów alarmowych;
7) zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez dyspozytora;
8) zapewnia automatyczne rejestrowanie w systemie teleinformatycznym zgłoszeń alarmowych utworzonych w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;
9) zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora numerów alarmowych dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;
10) udostępnia Systemowi Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemowi Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemowi Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania danych dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, i połączenia telefonicznego do tego samego stanowiska dyspozytorskiego.
§ 4. [Interfejs komunikacyjny]
1) w zakresie informacji lub danych dotyczących zgłoszenia alarmowego:
a) unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,
b) daty i godziny przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
c) identyfikatora operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,
d) informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e) informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
– adresu zdarzenia lub zagrożenia,
– współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
– nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
– informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacji o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,
f) informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
g) informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h) opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
– liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
– innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,
i) danych osoby zgłaszającej, w tym:
– imienia i nazwiska,
– numeru telefonu,
– lokalizacji osoby zgłaszającej,
j) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,
k) danych kontaktowych operatora numerów alarmowych i dyspozytora,
l) informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m) informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;
2) w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:
a) identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego,
b) treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
§ 5. [Warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z podmiotami ratowniczymi]
1) dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do współpracy z interfejsem komunikacyjnym zgodnie z uzgodnionym przez administratora systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną;
2) dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do mechanizmów systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego, o których mowa w § 2 pkt 15, zgodnie z uzgodnionym przez administratora tego systemu z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną.
§ 6. [Ocena współpracy systemu powiadamiania ratunkowego]
2. Wojewoda przekazuje ocenę, o której mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz Komendantowi Głównemu Policji i Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
§ 7. [Wejście w życie]
Minister Administracji i Cyfryzacji: R. Trzaskowski
|
1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 805, 829 i 1635 oraz z 2014 r. poz. 897.
- Data ogłoszenia: 2014-09-01
- Data wejścia w życie: 2014-09-16
- Data obowiązywania: 2014-09-16
- Dokument traci ważność: 2021-11-13
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA