REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2014 poz. 921
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 1 lipca 2014 r.
w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonywania przez przewoźnika lotniczego obowiązku użyteczności publicznej nałożonego w stosunku do regularnego przewozu lotniczego
Na podstawie art. 197 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) zarządza się, co następuje:
1) koszty bezpośrednie działalności operacyjnej związane z działalnością przewozową, w tym koszty osobowe załogi statku powietrznego, koszty zużycia materiałów i energii, koszty usług obcych oraz koszty podatków i opłat;
2) koszty pośrednie działalności przewozowej, w tym koszty związane z systemami dystrybucji biletów, koszty promocji i reklamy, koszty ubezpieczeń oraz koszty osobowe personelu realizującego funkcje związane z obsługą tej trasy;
3) koszty infrastruktury związane z wykorzystaniem i utrzymaniem infrastruktury technicznej niezbędnej do wykonywania przewozu lotniczego, w tym koszty utrzymania statków powietrznych wykorzystywanych do przewozu lotniczego, koszty amortyzacji i obsługi technicznej tej infrastruktury oraz koszty urządzeń i instalacji niezbędnych do świadczenia usług przewozu lotniczego;
4) koszty finansowe bezpośrednio związane z wykonywaniem obowiązku użyteczności publicznej, w tym koszty związane z inwestycjami w infrastrukturę oraz koszty wynikające z umowy leasingu statków powietrznych niezbędne do wykonywania obowiązku użyteczności publicznej.
2. Jeżeli działalność przewoźnika lotniczego polega wyłącznie na wykonywaniu przewozu lotniczego na trasie, w odniesieniu do której nałożono obowiązek użyteczności publicznej, do kosztów, o których mowa w ust. 1, zalicza się wszystkie koszty ponoszone przez przewoźnika lotniczego.
3. Jeżeli działalność przewoźnika lotniczego wykracza poza wykonywanie przewozu lotniczego na trasie, w odniesieniu do której nałożono obowiązek użyteczności publicznej, koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, związane z obsługą tej trasy, ustala się na podstawie przedstawionych przez przewoźnika lotniczego w ofercie, o której mowa w art. 197 ust. 7 ustawy, metod wyodrębnienia tych kosztów z kosztów działalności przewoźnika lotniczego.
4. Koszty, o których mowa w ust. 1, nie obejmują:
1) kosztów finansowanych ze środków publicznych, w tym ze środków Unii Europejskiej;
2) podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług podlegającego rozliczeniu.
1) przychody z tytułu przewozu lotniczego wynikające z taryfy przewozu lotniczego i inne pochodzące ze sprzedaży przewozów lotniczych;
2) przychody z opłat dodatkowych doliczanych do ostatecznej ceny przewozu lotniczego;
3) przychody z programów lojalnościowych;
4) zysk przewyższający uzasadniony poziom zysku, wynikający ze specjalnych lub wyłącznych praw danego przewoźnika lotniczego związanych z działalnością inną niż usługi świadczone w związku z nałożonym obowiązkiem użyteczności publicznej, na które jest przyznawana pomoc, oraz inne korzyści przyznane przez państwo, niezależnie czy stanowią one pomoc państwa w rozumieniu art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2. Jeżeli działalność przewoźnika lotniczego wykracza poza wykonywanie przewozu lotniczego na trasie, w odniesieniu do której nałożono obowiązek użyteczności publicznej, przychody, o których mowa w ust. 1, związane z obsługą tej trasy, ustala się na podstawie przedstawionych przez przewoźnika lotniczego w ofercie, o której mowa w art. 197 ust. 7 ustawy, metod wyodrębniania tych przychodów z przychodów z działalności przewoźnika lotniczego.
2. Koszty, o których mowa w § 1, obejmują również koszty przygotowania do wykonywania obowiązku użyteczności publicznej zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 197 ust. 1 pkt 2 ustawy, poniesione przez przewoźnika lotniczego nie wcześniej niż od dnia ogłoszenia wyniku przetargu, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3).
Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska
|
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
- Data ogłoszenia: 2014-07-11
- Data wejścia w życie: 2014-07-26
- Data obowiązywania: 2014-07-26
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA