REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2014 poz. 79
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 stycznia 2014 r.
w sprawie opiniowania służbowego funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego
Na podstawie art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
1) wzór formularza opinii służbowej;
2) szczegółowe warunki i tryb opiniowania służbowego funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej „funkcjonariuszem”;
3) kryteria brane pod uwagę przy opiniowaniu służbowym i skalę ocen;
4) właściwość przełożonych w zakresie wydawania opinii służbowej;
5) tryb zapoznawania funkcjonariusza z opinią służbową;
6) tryb wnoszenia i rozpatrywania odwołania od opinii służbowej.
1) wniosku o mianowanie funkcjonariusza na stanowisko służbowe, jeżeli od ostatniej opinii minął co najmniej rok – na dzień jego sporządzenia;
2) polecenia przełożonego funkcjonariusza – na dzień jego wydania;
3) pierwszego opiniowania funkcjonariusza zwolnionego całkowicie lub częściowo z odbywania służby przygotowawczej – po upływie minimum 6 miesięcy, jednak nie później niż po upływie 12 miesięcy służby stałej;
4) służby przygotowawczej – bezpośrednio przed mianowaniem na funkcjonariusza w służbie stałej;
5) mianowania funkcjonariusza na stanowisko służbowe w innej jednostce lub komórce organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej „CBA” – bezpośrednio przed mianowaniem;
6) planowanego wcześniejszego zatarcia kary dyscyplinarnej, jeżeli od wydania ostatniej opinii minął co najmniej miesiąc.
1) efektywność służby, w tym jakość i terminowość wykonywania zadań;
2) podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
3) umiejętność oceny i reagowania w sytuacjach nietypowych;
4) znajomość i umiejętność stosowania przepisów w zakresie pragmatyki służbowej;
5) umiejętność samodzielnego wykonywania zadań;
6) umiejętność pracy w zespole;
7) planowanie i organizację własnej pracy;
8) podejmowanie nowych inicjatyw;
9) kreatywność i wszechstronność;
10) jakość i terminowość sporządzania dokumentów;
11) dyscyplinę;
12) dyspozycyjność;
13) zaangażowanie.
2. Przy opiniowaniu służbowym funkcjonariusza pełniącego funkcje kierownicze oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1 ocenie podlegają:
1) umiejętność zarządzania zespołem;
2) trafność i szybkość podejmowania decyzji;
3) racjonalne planowanie i ustalanie priorytetów;
4) umiejętność delegowania zadań i wydawania zrozumiałych poleceń służbowych;
5) merytoryczne wsparcie podległych funkcjonariuszy i pracowników;
6) racjonalne zarządzanie czasem własnym podległych funkcjonariuszy i pracowników;
7) dbałość o dobrą atmosferę pracy i służby w podległym zespole;
8) odporność na stres i trudne warunki służby;
9) rzetelność oceniania podległych funkcjonariuszy i pracowników.
1) 1 – poziom niedostateczny;
2) 2 – poziom poniżej przeciętnej;
3) 3 – poziom przeciętny;
4) 4 – poziom powyżej przeciętnej;
5) 5 – poziom wysoki.
2. Dla każdej oceny poziomu spełniania kryteriów sporządza się uzasadnienie.
2. Ocena ogólna przebiegu służby funkcjonariusza oznacza:
1) przydatność do służby i przydatność na zajmowanym stanowisku służbowym albo
2) nieprzydatność do służby na zajmowanym stanowisku służbowym albo niewywiązywanie się z obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku służbowym, jeżeli co najmniej trzy spośród kryteriów, o których mowa w § 4, zostały ocenione na poziomie 1 lub jeżeli średnia wszystkich ocen nie jest wyższa niż 3, albo
3) nieprzydatność do służby albo niewywiązywanie się z obowiązków służbowych, jeżeli co najmniej pięć spośród kryteriów, o których mowa w § 4, zostało ocenionych na poziomie 1 lub jeżeli średnia wszystkich ocen nie jest wyższa niż 2.
3. Do oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza sporządza się uzasadnienie, w którym wskazuje się w szczególności osiągnięcia lub niedociągnięcia w służbie oraz mocne lub słabe strony funkcjonariusza.
2. Kolejna opinia służbowa zawiera informacje o sposobie zrealizowania wytycznych przez opiniowanego funkcjonariusza.
3. Termin wydania kolejnej opinii służbowej powinien uwzględniać w miarę możliwości czas niezbędny na realizację wytycznych.
1) rodzaj i zakres szkolenia, które powinien odbyć funkcjonariusz;
2) możliwą zmianę zakresu jego obowiązków służbowych lub rodzaju wykonywanych czynności służbowych;
3) możliwość mianowania na inne stanowisko służbowe albo zwolnienia ze służby.
2. Opinię służbową sporządza się w dwóch egzemplarzach.
1) Szef CBA wobec:
a) kierowników jednostek organizacyjnych CBA i ich zastępców,
b) funkcjonariuszy na stanowiskach bezpośrednio mu podległych lub pozostających w jego dyspozycji,
c) funkcjonariuszy oddelegowanych do wykonywania zadań poza CBA;
2) kierownik jednostki organizacyjnej CBA wobec:
a) kierowników komórek organizacyjnych CBA i ich zastępców,
b) funkcjonariuszy na stanowiskach bezpośrednio mu podległych;
3) kierownik komórki organizacyjnej CBA w stosunku do funkcjonariuszy bezpośrednio mu podległych.
2. W przypadku gdy opinia służbowa ma obejmować okres, w którym wydający opinię nie byłby właściwy zgodnie z ust. 1, opinię służbową wydaje się po zasięgnięciu opinii wydającego opinię właściwego w tym okresie, a w uzasadnionych przypadkach również opiekuna szkolenia.
2. Egzemplarz opinii służbowej wręcza się opiniowanemu funkcjonariuszowi podczas rozmowy. Opiniowany funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem otrzymanie opinii służbowej oraz zapoznanie się z tą opinią.
3. W razie odmowy złożenia podpisu przez opiniowanego funkcjonariusza wydający opinię dokonuje na niej stosownej adnotacji.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, uznaje się, że funkcjonariusz został zapoznany z opinią służbową w dniu dokonania przez wydającego opinię adnotacji o odmowie podpisania opinii służbowej przez tego funkcjonariusza.
2. Od opinii służbowej wydanej przez Szefa CBA odwołanie nie przysługuje. Funkcjonariusz, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, może zwrócić się do Szefa CBA z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z opinią.
3. Wydający opinię przesyła odwołanie, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, przełożonemu właściwemu do rozpatrzenia odwołania wraz z opinią służbową i własnym stanowiskiem w sprawie, a także z całością materiałów będących podstawą wydania opinii.
4. Przełożonym właściwym do rozpatrzenia odwołania jest:
1) Szef CBA w stosunku do opinii służbowej wydanej przez kierownika jednostki organizacyjnej CBA;
2) kierownik jednostki organizacyjnej CBA w stosunku do opinii służbowej wydanej przez kierownika komórki organizacyjnej CBA.
5. Odwołanie wniesione po terminie, o którym mowa w art. 57 ust. 3 ustawy, nie podlega rozpatrzeniu.
6. Odwołanie rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia.
2. Na wniosek funkcjonariusza, który wniósł odwołanie, przełożony właściwy do rozpatrzenia odwołania powołuje dodatkowo w skład komisji funkcjonariusza wskazanego we wniosku.
3. W skład komisji nie powołuje się wydającego opinię, opiniowanego lub podległych im funkcjonariuszy.
4. Komisja po dokonaniu ustaleń sporządza protokół, w którym przedstawia przełożonemu właściwemu do rozpatrzenia odwołania propozycję co do sposobu rozpatrzenia odwołania.
1) uchylić i polecić wydanie nowej opinii służbowej, z uwzględnieniem okoliczności, które należy wziąć pod uwagę, dokonując ponownej oceny funkcjonariusza;
2) utrzymać w mocy.
2. Opinię służbową można zmienić tylko na korzyść funkcjonariusza.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, o którym mowa w § 12 ust. 2 zdanie drugie.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 627 i 664 oraz z 2013 r. poz. 628, 675, 1247 i 1351.
Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 10 stycznia 2014 r. (poz. 79)
WZÓR FORMULARZA OPINII SŁUŻBOWEJ
- Data ogłoszenia: 2014-01-16
- Data wejścia w życie: 2014-01-31
- Data obowiązywania: 2014-01-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA