REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 1517
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 26 listopada 2013 r.
w sprawie warunków naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe
Na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068 oraz z 2013 r. poz. 852) zarządza się, co następuje:
1) wymagania wobec kandydatów;
2) sposób i miejsce składania wniosków o przyjęcie na szkolenie;
3) termin składania wniosków o przyjęcie na szkolenie, nie krótszy niż 2 miesiące;
4) wymagane dokumenty;
5) liczbę miejsc.
2. Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia pilotów i praktyki pilotowe w pilotażu na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego, zwanym „pilotażem pełnomorskim”, jest ogłoszenie przez dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze, o której mowa w ust. 1.
3. Ogłoszenia o naborze, o którym mowa w ust. 1 i 2, dyrektor urzędu morskiego dokonuje w porozumieniu z szefem stacji pilotowej działającej w określonym rejonie pilotowym i organizacją społeczno-zawodową pilotów morskich.
2. W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 1, wchodzi:
1) dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym kapitan portu właściwy terytorialnie dla obszaru działania stacji pilotowej albo jego przedstawiciel posiadający dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;
2) szef pilotów albo pilot wyznaczony przez szefa pilotów stacji pilotowej w rejonie pilotowym;
3) przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.
3. W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 2, wchodzi:
1) dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym osoba posiadająca dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;
2) pilot wyznaczony wspólnie przez szefów stacji pilotów w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku;
3) przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.
4. Zadaniem zespołów, o których mowa w ust. 2 i 3, jest w szczególności:
1) weryfikacja wniosków kandydatów;
2) sporządzenie listy kandydatów spełniających warunki, o których mowa w § 3 ust. 1;
3) przyznanie kandydatom punktów zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;
4) przekazanie właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego listy kandydatów z liczbą uzyskanych przez nich punktów.
1) posiadać dyplom na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i odpowiednią praktykę pływania, określoną w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych pilotów morskich;
2) posiadać znajomość języka angielskiego, udokumentowaną certyfikatem TELC lub równoważnym na poziomie co najmniej B1;
3) posiadać aktualne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach morskich wydane na podstawie przepisów w sprawie warunków zdrowotnych wymaganych od osób wykonujących pracę na morskich statkach handlowych.
2. Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe spełniający wymagania, o których mowa w ust. 1:
1) poddawany jest ocenie, dokonywanej według systemu punktacji określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, obejmującego następujące kryteria:
a) znajomość języka angielskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej B1,
b) znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowaną certyfikatem, na poziomie co najmniej B1,
c) praktykę pływania na stanowisku kapitana ponad wymagane minimum niezbędne do uzyskania dyplomu pilota morskiego,
d) uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
e) uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich, innych niż wymienione w lit. d, oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
f) uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,
g) typy statków, którymi dowodził kandydat,
h) uzyskane świadectwa przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych;
2) uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej, przeprowadzonej przez zespół do spraw naboru, obejmującej przygotowane każdorazowo przez ten zespół zagadnienia ujęte w 7 zestawach pytań, zatwierdzonych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego;
3) zaliczył testy sprawnościowe przeprowadzone zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia; testy przeprowadzane są na koszt kandydata.
2. Na liście, o której mowa w ust. 1, wskazuje się nazwiska osób, które zostały przyjęte na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe, zgodnie z określonym w ogłoszeniu o naborze limitem miejsc.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: wz. M. Jankowski
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 26 listopada 2013 r. (poz. 1517)
Załącznik nr 1
TABELA PUNKTÓW PRZYZNAWANYCH KANDYDATOM NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE
Lp. | kryterium | wynik | punkty | uwagi |
1 | poziom znajomości języka angielskiego | B1 | 1 pkt |
|
B2 | 2 pkt | |||
C1 lub powyżej | 3 pkt | |||
2 | znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej B1 | język niemiecki | 2 pkt | przyznaje się |
język rosyjski | 2 pkt | |||
język inny niż wymienione powyżej | 1 pkt | |||
3 | każde zakończone 12 miesięcy pływania na stanowisku kapitana | 1 x 12 miesięcy | 1 pkt |
|
2 x 12 miesięcy | 2 pkt | |||
3 x 12 miesięcy | 3 pkt | |||
4 x 12 miesięcy | 4 pkt | |||
5 lub więcej x 12 miesięcy | 5 pkt | |||
4 | posiadane uprawnienia pilotowe w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście | 1 uprawnienie | 5 pkt | przyznaje się |
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście | 1 zwolnienie | 1 pkt | ||
2 zwolnienia | 2 pkt | |||
3 zwolnienia | 3 pkt | |||
odnowienie zwolnienia lub uprawnienia | 1 odnowienie | 2 pkt | ||
5 | posiadane uprawnienia pilotowe w portach polskich innych niż wymienione w lp. 4 | 1 uprawnienie | 3 pkt | przyznaje się nie więcej niż 6 punktów |
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich innych niż wymienione w lp. 4 | 1 zwolnienie | 1 pkt | ||
2 zwolnienia | 2 pkt | |||
3 zwolnienia | 3 pkt | |||
odnowienie zwolnienia lub uprawnienia | 1 odnowienie | 1 pkt | ||
6 | uprawnienia pilotowe wydane przez administracje innych państw | 1 uprawnienie | 5 pkt | przyznaje się |
zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw | 1 zwolnienie | 1 pkt | ||
odnowienie zwolnienia lub uprawienia | 1 odnowienie | 1 pkt | ||
7 | typy statków, którymi dowodził kandydat | 1 typ statku | 1 pkt | przyznaje się |
8 | świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych |
| 2 pkt |
|
9 | rozmowa kwalifikacyjna, uwzględniająca omówienie doświadczenia kandydata w zakresie pływania w różnych rejonach oraz pływania w warunkach lodowych |
| 0–14 pkt | każdy członek |
Załącznik nr 2
OBOWIĄZKOWE TESTY SPRAWNOŚCIOWE DLA KANDYDATÓW NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE
PŁYWALNIA
1. Przepłynięcie dystansu 200 metrów dowolnym stylem w czasie krótszym niż 6 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.
2. Przepłynięcie dystansu 50 metrów w ubraniu i w pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich w czasie krótszym niż 10 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.
3. Utrzymanie ciała w wodzie w pozycji pionowej z głową i rękami na powierzchni wody w czasie dłuższym niż 2 minuty.
SALA GIMNASTYCZNA
Trzykrotne wejście i zejście po sztormtrapie na wysokość 9 metrów w ubraniu i pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich; próbę należy wykonywać z zabezpieczeniem w czasie krótszym niż 30 minut.
- Data ogłoszenia: 2013-12-11
- Data wejścia w życie: 2013-12-26
- Data obowiązywania: 2013-12-26
- Dokument traci ważność: 2018-01-23
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA