REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 1378
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 19 listopada 2013 r.
w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych2)
Na podstawie art. 182 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) szczegółowy wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, o których mowa w art. 176 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) szczegółowe warunki i tryb udzielania zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej oraz dokumenty i informacje, jakie powinni przedstawić ubiegający się o zezwolenia, oraz warunki, jakie musi spełniać podmiot ubiegający się o zezwolenie;
3) szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
4) szczegółowe warunki i sposób organizowania oraz przeprowadzania konkursu, o którym mowa w art. 179 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, w przypadku wprowadzenia ograniczeń;
5) szczegółowe warunki udostępniania i korzystania z infrastruktury lotniska oraz ustalania i pobierania opłat za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury.
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) sieci portów lotniczych – rozumie się przez to dwa lub więcej portów lotniczych wpisanych do rejestru lotnisk cywilnych, obsługujących to samo miasto lub konurbację i zarządzanych przez tego samego zarządzającego;
3) zarządzającym portem lotniczym – rozumie się przez to podmiot, którego zadaniem jest administrowanie i zarządzanie infrastrukturą portu lotniczego, a także koordynacja i kontrola działalności różnych podmiotów działających w danym porcie lotniczym lub w danym systemie portowym, wykonywane w zależności od sytuacji oddzielnie lub w powiązaniu z inną działalnością;
4) agencie obsługi naziemnej – rozumie się przez to przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 177 ust. 2 ustawy, wykonującego dla przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych jedną lub więcej kategorii usług, o których mowa w art. 176 ustawy;
5) własnej obsłudze naziemnej – rozumie się przez to wykonywanie we własnym zakresie przez przewoźnika lotniczego jednej lub więcej kategorii usług obsługi naziemnej, polegających na obsłudze wyłącznie własnych statków powietrznych, załóg, pasażerów i ładunków bez zawierania z osobą trzecią umowy na wykonywanie takich usług, z tym że przewoźnicy lotniczy nie są wobec siebie osobami trzecimi, jeżeli jeden posiada większość udziałów w innym lub pojedynczy podmiot posiada większość udziałów w każdym z nich;
6) Prezesie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
7) urządzeniach i powierzchni lotniska – rozumie się przez to wszystkie urządzenia oraz powierzchnie portu lotniczego udostępniane na potrzeby wykonywania obsługi naziemnej, z wyłączeniem scentralizowanej infrastruktury;
8) kontroli – rozumie się przez to skuteczną kontrolę, o której mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3);
9) komitecie przewoźników lotniczych – rozumie się przez to komitet przewoźników lotniczych użytkujących port lotniczy, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 67 ust. 6 ustawy.
Rozdział 2
Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej
§ 3. [Elementy wniosku o udzielenie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej]
1) oznaczenie przedsiębiorcy, siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko, obywatelstwo oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej;
2) numer wpisu we właściwym rejestrze przedsiębiorców, o ile przedsiębiorca podlega obowiązkowi wpisu do tego rejestru;
3) numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, o ile taki posiada;
4) określenie kategorii usług obsługi naziemnej lub rodzajów usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, na które ma być udzielone zezwolenie;
5) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
6) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), o ile taki posiada;
7) miejsce wykonywania działalności (port lotniczy lub porty lotnicze);
8) określenie okresu, na który ma być udzielone zezwolenie;
9) określenie terminu rozpoczęcia działalności.
1) umowę założycielską lub statut osoby prawnej ze wszystkimi zmianami;
2) dokument potwierdzający tożsamość osoby fizycznej będącej wnioskodawcą, ze wskazaniem stałego miejsca zamieszkania oraz poświadczający jej obywatelstwo;
3) oświadczenie o przestrzeganiu przez przedsiębiorcę standardów w zakresie ochrony środowiska naturalnego;
4) oświadczenie o przestrzeganiu przez przedsiębiorcę standardów w zakresie bezpieczeństwa urządzeń i osób, chyba że sprawdzenia spełnienia tych wymagań dokonuje się w procesie certyfikacji, o której mowa w art. 160 ustawy;
5) oświadczenie o przestrzeganiu przez przedsiębiorcę wymagań dotyczących ochrony lotnictwa.
2. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w okresie poprzedzającym złożenie wniosku, w celu potwierdzenia sytuacji ekonomicznej pozwalającej na prowadzenie działalności w zakresie obsługi naziemnej do wniosku dołącza się dodatkowo:
1) zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy, jeżeli przedsiębiorca jest obowiązany do jego sporządzenia na podstawie przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych, a także opinię biegłego rewidenta, jeżeli obowiązek badania sprawozdania finansowego wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych;
2) roczną deklarację podatkową o podatku dochodowym za rok obrotowy poprzedzający złożenie wniosku – dla przedsiębiorców innych niż wymienieni w pkt 1 i prowadzących działalność w roku obrotowym poprzedzającym złożenie wniosku;
3) aktualny wypełniony formularz dotyczący informacji finansowych, jaki przedsiębiorca składał do Głównego Urzędu Statystycznego – dla przedsiębiorców obowiązanych do składania formularzy na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
3. W przypadku przedsiębiorców rozpoczynających działalność, a także przedsiębiorców, o których mowa w ust. 2, do wniosku dołącza się dodatkowo:
1) oświadczenia, że wobec przedsiębiorcy nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, nie znajduje się on w stanie likwidacji oraz że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie jego upadłości;
2) plan gospodarczy wskazujący, że wnioskodawca posiada zdolność finansową i gospodarczą pozwalającą na prowadzenie działalności w zakresie obsługi naziemnej w wybranych kategoriach usług przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności.
2. Przedsiębiorca może przedłożyć kopie dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz w ust. 3 pkt 2.
3. Dokumenty, o których mowa w § 4, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku, przy czym dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3–5 oraz w ust. 3 pkt 1, powinny być ponadto wystawione nie wcześniej niż na 3 miesiące przed ich złożeniem.
4. Dokumenty, o których mowa w § 4, sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z tłumaczeniem na język polski.
Rozdział 3
Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz ograniczeniu liczby przewoźników lotniczych wykonujących własną obsługę naziemną
§ 6. [Wyłączenie spod kontroli agenta obsługi naziemnej posiadającego zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej]
1) zarządzającego portem lotniczym;
2) przewoźnika lotniczego, który przewiózł więcej niż 25% pasażerów lub ładunków odnotowanych w tym porcie lotniczym w roku poprzedzającym rok, w którym dokonano wyboru agentów;
3) podmiotu kontrolującego lub kontrolowanego bezpośrednio lub pośrednio przez zarządzającego portem lotniczym lub przewoźnika lotniczego, o którym mowa w pkt 2.
1) propozycję ograniczeń w odniesieniu do każdego wymagającego ograniczeń rodzaju usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej wraz z uzasadnieniem;
2) dokumenty potwierdzające istnienie szczególnych przeszkód w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego, w szczególności:
a) plan zastosowania środków przewidzianych dla przezwyciężenia przyczyn wprowadzanych ograniczeń,
b) zgodną ze stanem faktycznym analizę przepustowości portu lotniczego, z wyszczególnioną analizą elementu infrastruktury, którego dotyczy wniosek, albo
c) analizę przepustowości elementu infrastruktury lotniska, którego dotyczy wniosek, jeżeli zarządzający portem lotniczym nie dysponuje analizą, o której mowa w lit. b.
1) kategorię lub kategorie usług obsługi naziemnej lub rodzaje usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, dla których wprowadza się ograniczenie;
2) maksymalną liczbę zezwoleń w kategoriach usług obsługi naziemnej lub rodzajach usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej podlegających ograniczeniu;
3) okres obowiązywania ograniczenia.
Rozdział 4
Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania konkursu w przypadku wprowadzenia ograniczeń
§ 13. [Uzyskanie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej w przypadku wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń]
1) zarządzający portem lotniczym ma bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad takim podmiotem albo
2) podmiot ten kontroluje zarządzającego portem lotniczym.
2. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, wyboru podmiotu wykonującego obsługę naziemną odpowiednio w porcie lotniczym, o którym mowa w art. 179 ust. 1, dokonuje się po konsultacji z:
1) komitetem przewoźników lotniczych;
2) zarządzającym portem lotniczym, jeżeli:
a) nie wykonuje takich usług obsługi naziemnej,
b) nie ma bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad podmiotem wykonującym takie usługi,
c) nie posiada udziałów w podmiocie wykonującym takie usługi.
1) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego informację o wprowadzeniu przez zarządzającego lotniskiem ograniczeń w portach lotniczych, o których mowa w art. 176b ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy;
2) kieruje do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zaproszenie do udziału w konkursie w przypadku portów lotniczych, o których mowa w art. 176b ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 179 ust. 8 pkt 2 ustawy, zarządzający portem lotniczym w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wezwania przez Prezesa Urzędu dostarcza Prezesowi Urzędu informacje na temat:
1) dostępnej w porcie lotniczym infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem konkursu, w szczególności wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury portu lotniczego;
2) planów zarządzającego portem lotniczym w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury portu lotniczego niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem konkursu, obejmujące okres co najmniej 3 lat;
3) powierzchni portu lotniczego, którą zarządzający portem lotniczym zamierza udostępnić na potrzeby wykonywania działalności w zakresie obsługi naziemnej objętej konkursem.
3. W przypadku niedostarczenia informacji, o których mowa w ust. 2, w przewidzianym w tym przepisie terminie, Prezes Urzędu uchyla decyzje o wprowadzeniu ograniczeń, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy.
1) nazwę (firmę), siedzibę i adres organizatora konkursu;
2) rodzaje usług obsługi naziemnej oraz miejsce ich wykonywania (nazwa portu lotniczego) objęte konkursem;
3) miejsce i termin składania zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu oraz dokumentacji konkursowej;
4) miejsce i termin zgłoszenia przez zarządzającego portem lotniczym oświadczenia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy;
5) informacje o warunkach konkursu;
6) liczbę podmiotów podlegających wyłonieniu w konkursie, którym udzielone zostanie zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej;
7) szczegółowe informacje na temat dostępnej w porcie lotniczym infrastruktury niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem konkursu, w szczególności wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury portu lotniczego;
8) informacje na temat planów zarządzającego portem lotniczym w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury portu lotniczego niezbędnej do prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej będącej przedmiotem konkursu, obejmujące okres co najmniej 3 lat;
9) informacje na temat powierzchni portu lotniczego, którą zarządzający portem lotniczym zamierza udostępnić na potrzeby wykonywania działalności w zakresie obsługi naziemnej objętej konkursem.
1) dokumentację konkursową, którą przedsiębiorcy przystępujący do konkursu obowiązani są złożyć, obejmującą w szczególności:
a) kopię umowy założycielskiej lub statutu osoby prawnej ze wszystkimi zmianami,
b) numer wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej, o ile przedsiębiorca podlega takiemu wpisowi,
c) zaświadczenie z banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący przedsiębiorcy, określające wielkość posiadanych środków oraz zdolność płatniczą przedsiębiorcy,
d) oświadczenie, że przedsiębiorca nie zalega z płatnościami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne ani płatnościami podatków oraz opłat publicznoprawnych, albo oświadczenie, że zawarto ugodę dotyczącą zaległych płatności,
e) informacje o zakresie i formach działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę,
f) propozycje finansowania działalności i wielkość środków przeznaczonych na tę działalność,
g) ogólny opis i schemat organizacyjno-funkcjonalny przedsiębiorcy w zakresie obsługi naziemnej objętej konkursem oraz informacje dotyczące zapewnienia ochrony środowiska naturalnego,
h) proponowane stawki opłat za wykonywane usługi,
i) informacje o kwalifikacjach personelu przedsiębiorcy i specjalistycznym sprzęcie niezbędnym do wykonywania usług oraz o stosowanych technologiach wraz z parametrami technicznymi;
2) kryteria wyboru odnoszące się do parametrów technicznych, stosowanej technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, kosztów eksploatacji, specyfikacji technicznej, używanych urządzeń, sytuacji finansowej przedsiębiorcy oraz terminu rozpoczęcia działalności przez przedsiębiorcę wykonującego obsługę naziemną wybranego w drodze konkursu;
3) skalę oceny punktowej dla każdego kryterium, o którym mowa w pkt 2;
4) maksymalny okres, na który wybierani są agenci obsługi naziemnej, przy czym nie może on przekraczać 7 lat;
5) termin otwarcia zgłoszeń.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu i być wystawione nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem jego złożenia. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z tłumaczeniem na język polski.
2. Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu powinno zawierać:
1) oznaczenie podmiotu, siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności;
2) numer wpisu we właściwym rejestrze przedsiębiorców – o ile przedsiębiorca podlega takiemu wpisowi;
3) oświadczenie przystępującego do konkursu potwierdzające, że posiada status podmiotu, o którym mowa w art. 177 ust. 2 ustawy;
4) oświadczenie przystępującego do konkursu potwierdzające, że spełnia on wymogi określone w art. 177 ust. 3 ustawy;
5) określenie rodzaju i zakresu wykonywania zamierzonych usług;
6) dokumentację, o której mowa w § 18 ust. 1 pkt 1;
7) określenie terminu, w ciągu którego przedsiębiorca wybrany w drodze konkursu złoży do Prezesa Urzędu wniosek o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej spełniający wymagania ustawy i niniejszego rozporządzenia, oraz określenie planowanego terminu rozpoczęcia działalności;
8) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
9) numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), o ile taki posiada.
2. Konkurs ulega zawieszeniu do czasu wydania przez Prezesa Urzędu decyzji w przedmiocie wydania zezwolenia dla zarządzającego portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, albo dla podmiotu przez niego upoważnionego.
3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, Prezes Urzędu wydaje na wniosek zarządzającego portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, albo podmiotu przez niego upoważnionego, złożony w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia oświadczenia o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy.
4. W przypadku niezłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, konkurs ulega podjęciu, a złożone przez zarządzającego portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, oświadczenie o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, jest bezskuteczne.
5. W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu zezwolenia zarządzającemu portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, albo podmiotowi przez niego upoważnionemu, Prezes Urzędu informuje uczestników konkursu, że zaproszenie do konkursu jest bezskuteczne. W takim przypadku dalszego konkursu nie prowadzi się.
6. W przypadku wydania przez Prezesa Urzędu ostatecznej decyzji w sprawie odmowy wydania zarządzającemu portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, albo podmiotowi przez niego upoważnionemu, zezwolenia albo pozostawienia wniosku bez rozpoznania procedura konkursowa ulega podjęciu, a złożone przez zarządzającego portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, oświadczenie o zamiarze skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, jest bezskuteczne.
2. Do wydania zezwolenia zarządzającemu portem lotniczym, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, albo podmiotowi przez niego upoważnionemu oraz do konkursu dotyczącego tego podmiotu stosuje się odpowiednio § 20 ust. 2–4 i 6.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, liczba podmiotów podlegających wyłonieniu w konkursie ulega zmniejszeniu o jedno miejsce, chyba że podmiot, o którym mowa w art. 180 ust. 1 ustawy, albo podmiot przez niego upoważniony nie uzyska zezwolenia.
2. W skład zespołu nie mogą być powołani przedstawiciele podmiotów wykonujących obsługę naziemną w danym porcie lotniczym lub ubiegający się o zezwolenie oraz ich przedstawiciele, a także osoby pozostające z ubiegającym się o zezwolenie w takim stosunku, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób.
3. Członkami zespołu mogą być wyłącznie osoby, których autorytet daje rękojmię prawidłowego i bezstronnego przebiegu konkursu.
4. W skład zespołu wchodzi radca prawny.
2. Organizator konkursu przechowuje zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu do chwili ich otwarcia przez zespół.
3. Zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu po ich otwarciu przechowywane są przez zespół.
4. W terminie 3 dni od dnia otwarcia zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu każdy z członków zespołu składa oświadczenie o braku okoliczności, o których mowa w § 23 ust. 2.
2. Protokół zawiera:
1) oznaczenie i miejsce konkursu;
2) imiona i nazwiska członków zespołu;
3) liczbę zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu;
4) ocenę punktową zgłoszeń o przystąpieniu do konkursu i wskazanie podmiotu lub podmiotów, które są rekomendowane do udzielenia zezwolenia;
5) podpisy wszystkich członków zespołu.
3. Protokół podlega zatwierdzeniu przez organizatora konkursu.
4. W przypadku niezatwierdzenia protokołu konkurs przeprowadza się ponownie.
2. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu oraz komitet przewoźników lotniczych o zakończeniu konkursu i jego wyniku.
3. Organizator konkursu zawiadamia uczestników konkursu o jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, informuje on również zarządzającego portem lotniczym oraz komitet przewoźników lotniczych o wyniku konkursu.
4. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany na żądanie Prezesa Urzędu przedstawić dokumentację konkursową.
5. Na czynności zespołu w toku konkursu uczestnik konkursu może wnieść pisemny protest do organizatora konkursu nie później niż w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wyniku konkursu.
6. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, informuje on niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni, Prezesa Urzędu o złożeniu przez uczestnika konkursu protestu na czynności zespołu.
7. Organizator konkursu rozpatruje protest nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania oraz pisemnie informuje wnoszącego protest o sposobie jego rozpatrzenia.
8. W przypadkach gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, powiadamia on Prezesa Urzędu o sposobie rozpatrzenia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
9. W razie stwierdzenia przez Prezesa Urzędu, że wybór podmiotu został dokonany z naruszeniem regulaminu konkursowego, przepisów ustawy lub niniejszego rozporządzenia, Prezes Urzędu przekazuje zarządzającemu portem lotniczym protest do ponownego rozpatrzenia, wskazując na stwierdzone naruszenia. Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, zarządzający portem lotniczym powiadamia Prezesa Urzędu o sposobie załatwienia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
11. W przypadku gdy zarządzający portem lotniczym dokona ponownego rozpatrzenia protestu z naruszeniem regulaminu konkursowego, przepisów ustawy lub niniejszego rozporządzenia albo w przypadku gdy nie dokona on ponownego rozpatrzenia protestu, Prezes Urzędu może uchylić decyzję o wprowadzeniu ograniczeń, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy.
Rozdział 5
Szczegółowe warunki udostępniania i korzystania z infrastruktury lotniska oraz ustalania i pobierania opłat za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury
§ 32. [Obowiązek zarządzającego portem lotniczym dotyczący konsultacji]
1) warunków użytkowania scentralizowanej infrastruktury i dostępu do urządzeń i powierzchni lotniska;
2) wysokości opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska oraz ewentualnych planowanych zmian wysokości tych opłat w trakcie roku;
3) planów dotyczących inwestycji o dużej skali mogącej wpłynąć na wysokość opłat za użytkowanie scentralizowanej infrastruktury lub za dostęp do urządzeń i powierzchni lotniska, a także wpływu tej inwestycji na wysokość opłat, o których mowa w pkt 2, w trakcie roku.
1) jednolity system odpraw pasażerów i bagażu wraz z wyposażeniem tego systemu;
2) taśmociągi służące do transportu bagażu wewnątrz terminalu portu lotniczego;
3) instalacje dostawy wody pitnej i odprowadzania ścieków;
4) płyty przeznaczone do odladzania samolotów wraz z systemem utylizacji odpadów powstających w wyniku odladzania;
5) pomieszczenia sortowania bagażu wraz z taśmociągami dla bagaży pasażerów odlatujących i przylatujących;
6) centralny system dystrybucji paliwa;
7) systemy łączności naziemnej;
8) system informacji lotniskowej.
2. Zarządzający portem lotniczym opracowuje wykaz elementów oraz urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury dla danego portu lotniczego.
3. Zarządzający portem lotniczym w porozumieniu z innym podmiotem dysponującym scentralizowaną infrastrukturą ogłasza wykaz elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury w miejscu dostępnym dla wszystkich przewoźników lotniczych i innych użytkowników statków powietrznych i agentów obsługi naziemnej, w szczególności poprzez publikację na stronie internetowej lotniska, o ile taką posiada, oraz niezwłocznie po ogłoszeniu przekazuje go Prezesowi Urzędu.
4. Przepis ust. 3 stosuje się także w przypadku zmian w wykazie elementów i urządzeń wchodzących w skład scentralizowanej infrastruktury.
1) zapewniający im wykonywanie działalności,
2) umożliwiający im efektywną i uczciwą konkurencję,
3) zapewniający bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie portu lotniczego
– przy uwzględnieniu uwarunkowań technicznych występujących w porcie lotniczym.
2. Pobieranie opłat, o których mowa w ust. 1, jest uzasadnione w szczególności, gdy:
1) jest konieczne ze względu na zapewnienie skutecznej realizacji kryteriów i zasad, o których mowa w § 34;
2) koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i powierzchni lotniska nie są pokrywane z innych źródeł.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala się w sposób:
1) obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący;
2) zapewniający łatwość naliczania należności z tytułu tych opłat;
3) umożliwiający sprawdzenie przez agentów obsługi naziemnej lub przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych poprawności naliczonej należności z tytułu tych opłat;
4) uwzględniający – w miarę możliwości – ponoszone przez zarządzającego portem lotniczym koszty związane z utrzymaniem, udostępnieniem oraz odtworzeniem scentralizowanej infrastruktury lub urządzeń i powierzchni lotniska.
4. Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i przewoźnikom lotniczym oraz innym użytkownikom statków powietrznych oraz ogłasza w miejscu dostępnym dla wszystkich agentów obsługi naziemnej i przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych, w szczególności poprzez publikację na stronie internetowej lotniska, o ile taką posiada, zestawienie wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, wraz z zasadami ich naliczania i pobierania. Zarządzający portem lotniczym przekazuje Prezesowi Urzędu, agentom obsługi naziemnej i przewoźnikom lotniczym oraz innym użytkownikom statków powietrznych uzasadnienie pobierania opłat, o którym mowa w ust. 1.
5. Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wnoszone przez agentów obsługi naziemnej i przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników statków powietrznych w terminach i trybie ustalonych przez zarządzającego portem lotniczym w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 4.
6. Przepis ust. 4 stosuje się także w przypadku zmian w wysokości, zasadach naliczania lub pobierania opłat, o których mowa w ust. 1.
2. Obowiązek, o którym mowa w § 33 ust. 3, podmiot, o którym mowa w ust. 1, realizuje w porozumieniu z zarządzającym portem lotniczym.
3. Opłaty, o których mowa w § 36 ust. 1, podmiot, o którym mowa w ust. 1, ustala w sposób umożliwiający sprawdzenie ich poprawności także przez zarządzającego portem lotniczym.
4. Zestawienie wysokości opłat, o których mowa w § 36 ust. 1, wraz z zasadami ich naliczania i pobierania, podmiot o którym mowa w ust. 1, ogłasza w miejscu dostępnym także dla zarządzającego portem lotniczym.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, opłaty, o których mowa w § 36 ust. 1, są pobierane również od zarządzającego portem lotniczym w przypadku wykonywania przez niego obsługi naziemnej.
6. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, ustala zasady użytkowania scentralizowanej infrastruktury oraz udostępniania urządzeń i powierzchni lotniska po konsultacjach z agentami obsługi naziemnej, komitetem przewoźników lotniczych oraz zarządzającym portem lotniczym i przekazuje je zarządzającemu portem lotniczym. Zarządzający portem lotniczym wprowadza te zasady do regulaminu użytkowania portu lotniczego nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 39. [Ważność zezwoleń]
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: wz. Z. Rynasiewicz
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy Rady nr 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996, str. 36; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 496, z późn. zm.).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134, 628, 829 i 912.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych (Dz. U. Nr 83, poz. 695), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 19 listopada 2013 r. (poz. 1378)
WYKAZ USŁUG OBSŁUGI NAZIEMNEJ
1. Kategoria 1 – Obsługa w zakresie administracji naziemnej i nadzoru obejmująca:
1.1. reprezentację i kontakty z władzami lokalnymi lub innymi instytucjami, regulowanie płatności w imieniu przewoźnika lotniczego lub innego użytkownika statku powietrznego oraz zapewnienie pomieszczeń biurowych dla jego przedstawicieli;
1.2. kontrolę załadowania, przyjmowanie wiadomości i telekomunikację;
1.3. obsługę, przechowywanie i administrację urządzeń ładunkowych;
1.4. inne czynności nadzoru przed, w czasie i po zakończeniu lotu oraz inne czynności administracyjne na żądanie przewoźnika lotniczego lub innego użytkownika statku powietrznego.
2. Kategoria 2 – Obsługa pasażerów obejmująca:
wszelką pomoc świadczoną pasażerom przylatującym, odlatującym, przesiadającym się, w tym sprawdzanie biletów i dokumentów podróży, rejestrowanie bagażu i przemieszczanie go do sortowni.
3. Kategoria 3 – Obsługa bagażu obejmująca:
obsługę naziemną bagażu na terenie sortowni, jego sortowanie, przygotowywanie go do odlotu, załadowywanie i wyładowywanie z urządzeń służących do przemieszczania go ze statku powietrznego do sortowni i w drugą stronę, jak również transport bagażu z sortowni na teren odbioru bagażu.
4. Kategoria 4 – Obsługa towarów lub poczty obejmująca:
4.1. w zakresie ładunków: fizyczną obsługę wywozu, transferu i przywozu, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów, procedur celnych i stosowania procedury bezpieczeństwa uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności;
4.2. w zakresie poczty: fizyczną obsługę poczty przylatującej lub odlatującej, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów i stosowanie procedury w zakresie bezpieczeństwa uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności.
5. Kategoria 5 – Obsługa płytowa obejmująca:
5.1. prowadzenie statku powietrznego na ziemi po lądowaniu i przed startem*;
5.2. pomoc w blokowaniu statku powietrznego i dostarczanie odpowiednich urządzeń*;
5.3. łączność między statkiem powietrznym i podmiotem wykonującym usługi w części lotniczej portu lotniczego*;
5.4. załadunek i rozładunek statku powietrznego, w tym zapewnienie i obsługę odpowiednich urządzeń, jak również transport załogi i pasażerów między statkiem powietrznym i terminalem, transport bagażu między statkiem powietrznym i terminalem;
5.5. dostarczenie i obsługę właściwych urządzeń do uruchamiania silników;
5.6. holowanie statku powietrznego przed startem i po lądowaniu, jak również zapewnienie urządzeń odpowiednich do tego celu;
5.7. transport do statku powietrznego, załadowanie na statek powietrzny i wyładowanie ze statku powietrznego żywności i napojów.
6. Kategoria 6 – Obsługa statków powietrznych obejmująca:
6.1. czyszczenie statku powietrznego na zewnątrz i wewnątrz, czyszczenie toalet i zaopatrywanie w wodę;
6.2. chłodzenie i ogrzewanie kabiny, usuwanie śniegu i lodu, odladzanie statku powietrznego;
6.3. ponowne zaopatrzenie kabiny w odpowiednie wyposażenie, przechowywanie tego wyposażenia.
7. Kategoria 7 – Obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w materiały napędowe obejmująca:
7.1. organizację i wykonywanie czynności tankowania i roztankowywania, w tym przechowywanie paliwa oraz kontrolę jakości i ilości dostaw paliwa;
7.2. neutralizację resztek materiałów napędowych.
8. Kategoria 8 – Obsługa w zakresie utrzymania statków powietrznych obejmująca:
8.1. rutynowe czynności dokonywane przed lotem;
8.2. nierutynowe czynności wykonywane na żądanie przewoźnika lotniczego lub innego użytkownika statku powietrznego;
8.3. obsługę administracyjną oraz dostarczanie części zapasowych i odpowiedniego sprzętu;
8.4. występowanie o rezerwację lub rezerwowanie odpowiedniego miejsca do parkowania lub hangaru.
9. Kategoria 9 – Obsługa w zakresie operacji lotniczych i czynności administracyjnych związanych z załogą obejmująca:
9.1. przygotowanie lotu w porcie odlotu lub każdym innym miejscu;
9.2. pomoc podczas lotu, w tym przekazywanie nowych poleceń, jeżeli jest to potrzebne;
9.3. czynności po wykonaniu lotu;
9.4. czynności administracyjne związane z załogą.
10. Kategoria 10 – Transport naziemny obejmujący:
10.1. organizację i realizację przewozu załogi, pasażerów, bagażu, ładunków między różnymi terminalami w tym samym porcie lotniczym, z wyłączeniem jednak przewozu między statkiem powietrznym i innym punktem znajdującym się w granicach tego samego portu lotniczego;
10.2. każdy specjalny transport wykonywany na żądanie przewoźnika lotniczego lub innego użytkownika statku powietrznego.
11. Kategoria 11 – Obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych w żywność i napoje (catering) obejmująca:
11.1. utrzymywanie kontaktów z dostawcami i zarządzanie administracyjne;
11.2. przechowywanie żywności i napojów oraz sprzętu niezbędnego do ich przygotowania;
11.3. czyszczenie tego sprzętu;
11.4. przygotowanie i dostawa sprzętu oraz zapasów pokładowych (żywność i napoje).
|
* O ile usługi te nie są wykonywane przez służbę ruchu lotniczego lub zarządzającego portem lotniczym.
- Data ogłoszenia: 2013-11-25
- Data wejścia w życie: 2013-11-25
- Data obowiązywania: 2018-04-30
- Dokument traci ważność: 2018-07-02
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 28 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 19 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA