REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 1032
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 7 sierpnia 2013 r.
w sprawie klasyfikacji statków powietrznych
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) klasyfikację statków powietrznych;
2) szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.
2. Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.
3. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.
4. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.
5. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134, 628, 829 i 912.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 7 sierpnia 2013 r. (poz. 1032)
Tabela nr 1. Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych1)
Klasa | Kategoria | Podkategoria | Dodatkowa charakterystyka | |
A. Samolot | K1. Podstawowa | A1. Transportowy duży | MTOM > 8618 kg | |
A2. Transportu lokalnego | MTOM ≤ 8618 kg | |||
|
| A3. Lekki | A3.1. Normalna | MTOM ≤ 5700 kg |
A3.2. Użytkowa | ||||
A3.3. Akrobacyjna | ||||
A4. Bardzo lekki | MTOM ≤ 750 kg | |||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||
K3. Specjalna | ||||
G. Szybowiec | K1. Podstawowa | G1. Użytkowa | E0. Bez napędu E1. Z napędem E2. Z napędem pomocniczym | |
G2. Akrobacyjna | ||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||
K3. Specjalna | ||||
MG. Motoszybowiec | K1. Podstawowa | MG1. Użytkowa | T. Turystyczny | |
MG2. Akrobacyjna | ||||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||
K3. Specjalna | ||||
H. Śmigłowiec | K1. Podstawowa | H1. Duży | MTOM > 3175 kg | |
H2. Mały | MTOM ≤ 3175 kg | |||
H3. Bardzo lekki | MTOM ≤ 600 kg | |||
K2. Konwencyjna | Nie dotyczy | |||
K3. Specjalna | ||||
AG. Wiatrakowiec | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | ||
K2. Konwencyjna | ||||
K3. Specjalna |
B. Balon | K1. Podstawowa | B1. Gazowy B2. Na ogrzane powietrze B3. Gazowy i na ogrzane powietrze | F. Wolny C. Na uwięzi | ||
K2. Konwencyjna | |||||
K3. Specjalna | |||||
AS. Sterowiec | K1. Podstawowa | AS1. Gazowy AS2. Na ogrzane powietrze AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze | Nie dotyczy | ||
K2. Konwencyjna | |||||
K3. Specjalna | |||||
M. Hybryda | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | |||
K2. Konwencyjna | |||||
K3. Specjalna | |||||
PR. Spadochron ratowniczy | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | Osobowy | ||
UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki | K1. Podstawowa | Nie dotyczy | MTOM > 150 kg | ||
K2. Konwencyjna | |||||
K3. Specjalna | |||||
UL. Urządzenie latające2) | K6. | H. Historyczna | UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu | UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny | UL-P1.: – R. Ratowniczy – J1. Główny – J2. Zapasowy UL-P3. – MTOM > 25 kg3) K6. – MTOM ≤ 600 kg K4. – dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 |
A. Amatorska | |||||
R. Replika | |||||
E. Eksperymentalna | |||||
K4. Kwalifikowana | |||||
K5. Niekwalifikowana | UM-25. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM ≤ 25kg3) | |||
UL-P25. Spadochron towarowy | |||||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu | Masa własna ≤ 70 kg | ||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem | Masa własna ≤ 115 kg |
|
1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.
2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.
3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.
Tabela nr 2. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii
Oznaczenie kategorii | Kategoria | Masa | Warunki włączenia do kategorii | |
K6H | Historyczna | MTOM ≤ 600 kg | Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z: 1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub 2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub 3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej | |
K6A | Amatorska | MTOM ≤ 600 kg | Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych | |
K6R | Replika | MTOM ≤ 600 kg | Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego | |
K6E | Eksperymentalna | MTOM ≤ 600 kg | Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu | |
K4 | Kwalifikowana | Określa tabela nr 3 | ||
K5 | Niekwalifikowana | Masa własna ≤ 70 kg | UL-70. Jednoosobowe bez napędu | – używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, – dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70 lub UL-115 |
Masa własna ≤ 115 kg | UL-115. Jednoosobowe z napędem – pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, – nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej – CAS), – prędkość przeciągnięcia na zdławionej mocy silnika nie przekracza 44 km/h (prędkości cechowanej – CAS) | |||
MTOM ≤ 25 kg | UM-25. Bezzałogowe statki powietrzne używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, do których stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze | |||
UL-P25. Spadochrony towarowe, do których stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze |
Tabela nr 3. Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii
OGRANICZENIA1) | STATKI POWIETRZNE2) | ||||||||||
| UL-A. Samoloty UL-H. Śmigłowce UL-PHG. Motolotnie UL-G.E1. Szybowce z napędem UL-MG. Motoszybowce UL-HG2. Lotnie z napędem UL-M2. Hybrydy z napędem UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery) | UL-AS. Sterowce UL-B. Balony | UL-GG. Wiroszybowce UL-HG1. Lotnie bez napędu UL-PG. Paralotnie bez napędu UL-G.E0. Szybowce bez napędu UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym | UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny | UL-AG. Wiatrakowce | UL-PPG. Motoparalotnie UL-PPG. Paralotnie z napędem UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2) | UL-P3. Spadochrony towarowe UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze | ||||
Liczba osób/miejsc | lądowe | amfibie lub wodne | nie dotyczy | 1 | 2 | nie dotyczy | 1 lub 2 | 1 lub 2 | nie dotyczy | ||
1 | 2 | 1 | 2 | ||||||||
MTOM (kg)3) ≤ | 300 | 450 | 330 | 495 | 704) | 804) | 1004) | 150 | 560 | nie dotyczy | |
MTOM (kg)5) ≤ | 315 | 472,5 | nie dotyczy | nie dotyczy | |||||||
Prędkość6) ≤ | 65 km/h (35 węzłów) |
|
1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.
2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).
3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.
4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.
5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym – dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.
6) Prędkość (CAS – Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.
- Data ogłoszenia: 2013-09-06
- Data wejścia w życie: 2013-12-07
- Data obowiązywania: 2018-06-15
- Dokument traci ważność: 2018-08-13
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA