REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 380
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 8 marca 2013 r.
w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej
Na podstawie art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
2. W przypadku ucznia przebywającego w podmiocie krócej niż 9 dni, odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły, zorganizowanych w podmiocie, może odstąpić od organizowania zajęć edukacyjnych, z tym że dla ucznia przewlekle chorego, którego leczenie wymaga częstej hospitalizacji, organizuje się zajęcia edukacyjne niezależnie od okresu pobytu w podmiocie.
3. Dyrektor odpowiednio przedszkola lub szkoły, zorganizowanych w podmiocie, na wniosek nauczyciela, kierownika podmiotu lub upoważnionego przez niego lekarza, ze względu na stan zdrowia ucznia, może zezwolić na:
1) odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zmniejszenie liczby godzin zajęć edukacyjnych;
3) odstąpienie od udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych na czas wskazany przez lekarza.
2. W przypadkach uzasadnionych małą liczbą uczniów lub warunkami ich leczenia oraz terapii dopuszcza się organizację kształcenia w klasach łączonych.
2. Szkoły zorganizowane w podmiotach realizują programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego ustaloną dla danego etapu edukacyjnego oraz ramowe plany nauczania szkół, do których uczniowie uczęszczali przed przyjęciem do podmiotów.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w szczególności w formie:
1) odrabiania lekcji;
2) zajęć wychowawczych oddziałujących terapeutycznie na psychikę dziecka, w tym zajęć czytelniczych, plastycznych, teatralnych, wokalno-muzycznych, gier i zabaw;
3) spacerów, gier i zabaw na wolnym powietrzu, w tym usprawniających fizycznie.
2. Jeżeli liczba uczniów objętych specjalnymi działaniami opiekuńczo-wychowawczymi odpowiednio w przedszkolach lub szkołach, zorganizowanych w podmiocie, wynosi mniej niż 60, tworzy się grupy wychowawcze.
3. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej.
4. Dla celów organizacyjnych przyjmuje się, z zastrzeżeniem ust. 5, następujący podział i liczbę uczniów w grupach wychowawczych:
1) chorych leżących – do 12;
2) chorych chodzących – do 16;
3) z zaburzeniami psychicznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami – do 8.
5. Uczniowie, którzy ze względu na stan zdrowia i stosowane metody leczenia wymagają stałego lub częstego leżenia w ciągu dnia, są zaliczani do chorych leżących. Jeżeli co najmniej połowa grupy wychowawczej to chorzy leżący, wówczas całą grupę zalicza się do chorych leżących.
6. Zespół pozalekcyjny tworzy się, jeżeli liczba uczniów objętych specjalnymi działaniami opiekuńczo-wychowawczymi odpowiednio w przedszkolach lub w szkołach, zorganizowanych w podmiocie, wynosi co najmniej 60.
7. Zespół pozalekcyjny dzieli się na grupy wychowawcze.
8. W przypadku utworzenia w przedszkolu lub szkole, zorganizowanych w podmiocie, zespołu pozalekcyjnego, odpowiednio dyrektor tego przedszkola lub tej szkoły może utworzyć stanowisko kierownika zespołu pozalekcyjnego. Zakres obowiązków kierownika zespołu pozalekcyjnego ustala odpowiednio dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły.
2. Pracę zespołu pozalekcyjnego i grupy wychowawczej organizuje się w ciągu całego roku, również w okresie ferii szkolnych i w dniach wolnych od nauki.
1) w przypadku uczniów uczestniczących w zajęciach edukacyjnych:
a) 28 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym – dla grupy wychowawczej w przedszkolu lub szkole, zorganizowanych w szpitalu,
b) 35 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym – dla grupy wychowawczej w przedszkolu lub szkole, zorganizowanych w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego oraz w zakładzie rehabilitacji leczniczej;
2) w przypadku uczniów nieuczestniczących w zajęciach edukacyjnych:
a) 35 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym – dla grupy wychowawczej w przedszkolu lub szkole, zorganizowanych w szpitalu,
b) 48 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym – dla grupy wychowawczej w przedszkolu lub szkole, zorganizowanych w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego oraz w zakładzie rehabilitacji leczniczej.
2. W zależności od potrzeb uczniów organ prowadzący przedszkole lub szkołę, zorganizowane w podmiocie, może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze.
1) przedszkola specjalne;
2) szkoły podstawowe specjalne;
3) gimnazja specjalne;
4) szkoły ponadgimnazjalne specjalne.
2. Przedszkola oraz szkoły, zorganizowane w jednostkach, zapewniają uczniom kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, organizowane w czasie uzgodnionym z kierownikiem jednostki, a w przypadku przedszkoli i szkół, zorganizowanych w domach pomocy społecznej – także z uwzględnieniem wskazań zespołów terapeutyczno-opiekuńczych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182).
2. W przypadkach uzasadnionych małą liczbą uczniów dopuszcza się organizację kształcenia w klasach łączonych, złożonych z uczniów tego samego etapu edukacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie może przekraczać maksymalnej liczby określonej w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
2. Szkoły zorganizowane w jednostkach realizują programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego ustaloną dla danego etapu edukacyjnego oraz ramowe plany nauczania szkół, do których uczniowie uczęszczali przed przyjęciem do jednostki.
3. Uczniom, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnia się kształcenie, wychowanie i opiekę zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w szczególności w formie:
1) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w tym zajęć czytelniczych, plastycznych, teatralnych i wokalno-muzycznych;
2) gier i zabaw oraz zajęć sportowych, turystycznych i krajoznawczych.
Minister Edukacji Narodowej: K. Szumilas
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979 oraz z 2013 r. poz. 87.
- Data ogłoszenia: 2013-03-20
- Data wejścia w życie: 2013-04-04
- Data obowiązywania: 2020-03-05
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA