REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 365
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 8 marca 2013 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej, 2007–2013
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) regionalna pomoc inwestycyjna, zgodnie z warunkami określonymi w rozdziale 1, w art. 13 oraz w rozdziale 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 800/2008”;
2) pomoc de minimis, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 1998/2006”.
1) przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć partnera wiodącego lub partnera będącego przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 800/2008;
2) mikroprzedsiębiorcy, małym i średnim przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć partnera wiodącego lub partnera będącego odpowiednio mikroprzedsiębiorstwem, małym lub średnim przedsiębiorstwem spełniającym warunki określone w załączniku I do rozporządzenia nr 800/2008;
3) umowie o dofinansowanie projektu – należy przez to rozumieć umowę zawieraną między partnerem wiodącym a instytucją zarządzającą;
4) partnerze wiodącym – należy przez to rozumieć podmiot wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu, podpisujący umowę o dofinansowanie projektu i odpowiadający za finansową i rzeczową realizację projektu;
5) partnerze – należy przez to rozumieć podmiot wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu, który uczestniczy w projekcie i jest związany z partnerem wiodącym umową partnerską;
6) umowie partnerskiej – należy przez to rozumieć umowę zawieraną między partnerem wiodącym a partnerem lub partnerami określającą wspólne prawa i obowiązki w zakresie wdrażania projektu.
Rozdział 2
Regionalna pomoc inwestycyjna
§ 6. [Regionalna pomoc inwestycyjna]
1) udzielanej w sektorach: rybołówstwa i akwakultury objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000”, hutnictwa żelaza i stali, budownictwa okrętowego, włókien syntetycznych oraz górnictwa węgla;
2) udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, jeżeli regionalna pomoc inwestycyjna jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
3) uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów przywożonych z zagranicy;
4) wspierającej:
a) produkcję podstawową produktów rolnych, o której mowa w art. 1 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 800/2008,
b) przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów rolnych w przypadkach określonych w art. 1 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 800/2008.
2. Regionalna pomoc inwestycyjna nie może być udzielana przedsiębiorcom:
1) będącym mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, spełniającym warunki określone dla zagrożonego przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 1 ust. 7 rozporządzenia nr 800/2008;
2) innym niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, spełniającym warunki określone dla przedsiębiorstwa zagrożonego w rozumieniu pkt 9–11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2, z późn. zm.).
2. Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana podmiotom działającym w województwie lub regionie objętym danym programem Europejskiej Współpracy Terytorialnej, 2007–2013.
1) inwestycję w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:
a) utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b) rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c) dywersyfikacją działalności przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych, dodatkowych produktów lub
d) zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2) nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki są nabywane przez inwestora niezależnego od zbywcy.
2. Warunku nabycia środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przez inwestora niezależnego od zbywcy nie stosuje się w przypadku przekazania mikroprzedsiębiorstwa albo małego przedsiębiorstwa rodzinie pierwotnego właściciela albo pierwotnych właścicieli lub byłym pracownikom.
3. Nową inwestycją nie jest:
1) inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2) samo nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
1) nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości;
2) nabycie, wytworzenie oraz instalację i uruchomienie środków trwałych, w tym:
a) budowli i budynków pod warunkiem, że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu objętego regionalną pomocą inwestycyjną,
b) maszyn i urządzeń,
c) narzędzi, przyrządów i aparatury,
d) wyposażenia technicznego do prac biurowych,
e) infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
3) prace przygotowawcze na terenie budowy:
a) wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
b) wykonanie niwelacji terenu,
c) zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d) wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
4) prace polegające na demontażu, rozbiórce lub remoncie pod warunkiem, że pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu objętego regionalną pomocą inwestycyjną;
5) prace konserwatorskie lub restauratorskie;
6) nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a) będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa objętego regionalną pomocą inwestycyjną,
b) będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c) będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym kontroli, o której mowa w art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d) będą stanowić aktywa przedsiębiorcy co najmniej przez okres 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy – co najmniej przez okres 3 lat.
2. Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3. W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na przedsiębiorcę po zakończeniu trwania umowy.
4. W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać co najmniej przez okres 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy – co najmniej przez okres 3 lat – od przewidywanego terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji.
5. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nabyte przez przedsiębiorcę innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, powinny być nowe, chyba że są to środki trwałe, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2.
6. W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca wydatki określone w ust. 1 pkt 6 uwzględnia się w wysokości nieprzekraczającej 50% wydatków kwalifikowalnych.
7. W sektorze transportu do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków na zakup środków transportu i urządzeń transportowych.
8. Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz nabycia wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
2. W przypadku przedsiębiorców realizujących inwestycje zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, określona jest w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej”.
2. W przypadku przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca oprócz warunku, o którym mowa w ust. 1, podmiot udzielający pomocy przed jej udzieleniem sprawdza dodatkowo, czy złożona dokumentacja zakłada spełnienie co najmniej jednego z kryteriów określonych w art. 8 ust. 3 rozporządzenia nr 800/2008.
3. Rozpoczęcie prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji następuje z chwilą podjęcia prac budowlanych lub złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego nabycia ruchomych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w tym w szczególności zawarcia umowy sprzedaży, leasingu, najmu, dzierżawy.
4. W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie projektu dotyczy nowej inwestycji stanowiącej jeden z etapów przedsięwzięcia inwestycyjnego o charakterze wieloetapowym, rozpoczęcie prac inwestycyjnych związanych z realizacją nowej inwestycji następuje z chwilą podjęcia prac budowlanych lub złożenia pierwszego oświadczenia woli dotyczącego nabycia ruchomych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w zakresie dotyczącym tej inwestycji.
5. Przez podjęcie prac budowlanych należy rozumieć rozpoczęcie robót budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.3)).
2. Łączna wartość pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej.
Rozdział 3
Pomoc de minimis
§ 16. [Pomoc de minimis]
2. Pomoc de minimis jest udzielana na prace:
1) związane z przygotowaniem i realizacją projektu, w szczególności nadzór inwestorski oraz nadzór autorski;
2) przygotowawcze lub usługi doradcze związane z przygotowaniem nowej inwestycji, o której mowa w rozdziale 2.
3. Pomoc de minimis, o której mowa w ust. 2 pkt 2, może być udzielana wyłącznie z regionalną pomocą inwestycyjną.
1) w sektorze węglowym;
2) w sektorach rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000;
3) w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, z wyjątkiem produktów rybołówstwa;
4) w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu, w rozumieniu art. 1 ust. 2 lit. b i c rozporządzenia nr 1998/2006, produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, z wyjątkiem produktów rybołówstwa, jeżeli:
a) wysokość pomocy de minimis jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców,
b) udzielenie pomocy de minimis zależy od jej przekazania w całości lub w części producentom surowców.
1) udzielana na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, jeżeli pomoc de minimis jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2) udzielana na działalność gospodarczą w zakresie towarowego transportu drogowego na nabycie pojazdów przeznaczonych do takiego transportu;
3) uwarunkowana pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów przywożonych z zagranicy;
4) udzielana ani wypłacana przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej, czyli spełniającym kryteria określone w pkt 9–11 komunikatu Komisji Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.
2. Do wydatków kwalifikowalnych na prace przygotowawcze lub usługi doradcze, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 2, zalicza się wydatki niezbędne do przygotowania projektu ponoszone w szczególności na przygotowanie:
1) dokumentacji technicznej;
2) ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, w tym biznesplanu, studium wykonalności projektu i raportu oddziaływania na środowisko.
3. Naliczony podatek od towarów i usług zalicza się do wydatków kwalifikowalnych, jeżeli przedsiębiorcy nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku.
2. Maksymalna wartość pomocy de minimis brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego w okresie bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzednich lat podatkowych nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 100 tys. euro.
Rozdział 4
Tryb udzielania wsparcia
§ 22. [Przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie]
2. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc de minimis do wniosku o dofinansowanie projektu załącza dodatkowo:
1) kopie zaświadczeń o pomocy de minimis albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.4)), dotyczące bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzednich lat podatkowych;
2) informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
3. Przedsiębiorca ubiegający się o regionalną pomoc inwestycyjną do wniosku o dofinansowanie projektu załącza dodatkowo informacje albo oświadczenie, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
4. Przedsiębiorca będący partnerem przekazuje dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, za pośrednictwem partnera wiodącego.
1) kryteria kwalifikowalności, o których mowa w art. 56 rozporządzenia nr 1083/2006;
2) warunki, o których mowa w:
a) rozdziale 2 – w przypadku ubiegania się o regionalną pomoc inwestycyjną,
b) rozdziale 3 – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis.
2. Instytucja zarządzająca może delegować część zadań związanych z oceną, o której mowa w ust. 1, do wspólnego sekretariatu technicznego.
1) zostaną spełnione kryteria kwalifikowalności, o których mowa w art. 56 rozporządzenia nr 1083/2006;
2) zobowiąże się do spełnienia warunków odnoszących się do trwałości realizacji projektu określonych w art. 57 ust. 1 rozporządzenia nr 1083/2006;
3) w przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej zobowiąże się do spełnienia warunków utrzymania nowej inwestycji, zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia nr 800/2008.
2. Na podstawie umowy o dofinansowanie projektu partner wiodący przekazuje wsparcie przeznaczone dla partnera w wysokości i na warunkach określonych w umowie partnerskiej.
2. Przedsiębiorca przekazuje dokumenty, o których mowa w § 22 ust. 2 lub 3, za pośrednictwem wspólnego sekretariatu technicznego.
3. W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w § 22 ust. 2 lub 3, dotyczą partnera, są one przekazywane do wspólnego sekretariatu technicznego za pośrednictwem partnera wiodącego.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 27. [Wnioski o dofinansowanie projektu, złożone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia]
2. Wnioski o dofinansowanie projektu nieuzupełnione lub niepoprawione w terminie, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają dalszej ocenie.
Minister Rozwoju Regionalnego: wz. A. Zdziebło
|
1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 248, poz. 1487).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2011 r. Nr 279, poz. 1644 oraz z 2012 r. poz. 1237.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 45, poz. 235, Nr 94, poz. 551, Nr 135, poz. 789, Nr 142, poz. 829, Nr 185, poz. 1092 i Nr 232, poz. 1377 oraz z 2012 r. poz. 472, 951 i 1256.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 93, poz. 585, z 2010 r. Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381.
- Data ogłoszenia: 2013-03-18
- Data wejścia w życie: 2013-03-19
- Data obowiązywania: 2013-12-05
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA