REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 354
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 1 marca 2013 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy
Na podstawie art. 9g ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) ramowy program szkolenia kandydatów na ekspertów, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą”;
2) tryb wpisywania nauczycieli na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwaną dalej „listą ekspertów”;
3) sposób prowadzenia listy ekspertów;
4) tryb skreślania ekspertów z listy ekspertów.
2. Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) miejsce pracy i zajmowane stanowisko;
3) adres zamieszkania;
4) adres do korespondencji;
5) numer telefonu;
6) adres poczty elektronicznej.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe;
2) poświadczoną kopię aktu nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 3 i 4 ustawy;
4) zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dla kandydatów na ekspertów;
5) poświadczone kopie dokumentów potwierdzających spełnienie jednego z warunków, o których mowa w art. 9g ust. 11a pkt 5 ustawy;
6) oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1–4 ustawy;
7) oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 9g ust. 11a pkt 7 ustawy;
8) rekomendację, o której mowa w art. 9g ust. 11a pkt 8 ustawy;
9) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, w celu związanym z prowadzeniem listy ekspertów, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.3)).
4. Wniosek składa się do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2. W przypadku nauczyciela będącego konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, przed wpisaniem nauczyciela na listę ekspertów, kieruje jego wniosek do akceptacji ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) posiadane kwalifikacje zawodowe;
3) zajmowane obecnie stanowisko;
4) informację o stanowiskach zajmowanych w okresie ostatnich 5 lat;
5) adres do korespondencji;
6) numer telefonu;
7) adres poczty elektronicznej.
1) na pisemny wniosek eksperta;
2) na pisemny, umotywowany wniosek organu powołującego komisję egzaminacyjną lub kwalifikacyjną albo organu sprawującego nadzór pedagogiczny w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 2 ustawy.
2. Skreślenie eksperta z listy ekspertów następuje z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 11c pkt 3–5 ustawy.
Minister Edukacji Narodowej: K. Szumilas
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 1, Nr 56, poz. 458, Nr 67, poz. 572, Nr 97, poz. 800, Nr 213, poz. 1650 i Nr 219, poz. 1706, z 2011 r. Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206 oraz z 2012 r. poz. 908 i 1544.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230, poz. 1371.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy (Dz. U. Nr 104, poz. 873).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 marca 2013 r. (poz. 354)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EKSPERTÓW
Główne założenia
Szkolenie składa się z dwóch części. Pierwsza część szkolenia jest realizowana w formie samokształcenia w kształceniu na odległość i jest zakończona egzaminem testowym. Druga część szkolenia obejmuje zajęcia realizowane w formach bezpośrednich i jest zakończona egzaminem testowym.
Podstawowe treści programowe | Minimalna liczba godzin | ||
ogółem | wykłady (kształcenie na odległość) | ćwiczenia (w formie bezpośredniej) | |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. Rola eksperta: |
|
|
|
1) kontekst społeczny i cele pracy eksperta; |
|
|
|
2) zakres i granice autonomii eksperta; |
|
|
|
3) prawne usytuowanie eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej; | 1,5 | 1,5 | – |
4) edukacyjny kontekst pracy eksperta w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej. |
|
|
|
2. Prawo w pracy eksperta: |
|
|
|
1) źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej; |
|
|
|
2) kontekst społeczny zmian w prawie dotyczącym systemu oświaty; | 6 | 6 | – |
3) prawo w szkole i placówce oświatowej (statuty, regulaminy, zarządzenia dyrektora, uchwały rady pedagogicznej); |
|
|
|
4) podstawy prawne systemu awansu zawodowego nauczycieli (cele, założenia, system, praktyka). |
|
|
|
3. Zespołowy charakter pracy eksperta: |
|
|
|
1) komisja egzaminacyjna i kwalifikacyjna jako zespół zadaniowy – grupa a zespół: |
|
|
|
a) etapy rozwoju zespołu zadaniowego, |
|
|
|
b) role członków zespołu zadaniowego, |
|
|
|
c) działanie członków komisji wynikające z przepisów prawa i pełnionych ról zespołowych; | 11 | 2 | 9 |
2) decyzje indywidualne i grupowe w komisji egzaminacyjnej i kwalifikacyjnej: |
|
|
|
a) wpływ stylu komunikacji na decyzje podejmowane przez komisję, |
|
|
|
b) czynniki wpływające na jakość podejmowanych decyzji. |
|
|
|
| |||
1 | 2 | 3 | 4 |
4. Egzamin i rozmowa przeprowadzane przez komisję egzaminacyjną i kwalifikacyjną: |
|
|
|
1) psychologiczne aspekty sytuacji egzaminacyjnej; |
|
|
|
2) rozmowa jako rodzaj interakcji; | 11 | 2 | 9 |
3) przebieg egzaminu i rozmowy; |
|
|
|
4) formułowanie i zadawanie pytań; |
|
|
|
5) rola eksperta w przeprowadzeniu egzaminu i rozmowy. |
|
|
|
5. Ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela: |
|
|
|
1) rozwój zawodowy nauczyciela; |
|
|
|
2) dorobek zawodowy nauczyciela; |
|
|
|
3) psychologiczne aspekty oceniania; |
|
|
|
4) ocena spełnienia niezbędnych wymagań do uzyskania stopnia awansu zawodowego, zgodnie z przepisami w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; | 18,5 | 3 | 15,5 |
5) kryteria oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4; |
|
|
|
6) uzasadnienie oceny spełnienia wymagań, o których mowa w pkt 4. |
|
|
|
6. Warsztat pracy eksperta: |
|
|
|
1) pojęcie warsztatu pracy; |
|
|
|
2) elementy warsztatu pracy eksperta; | 6 | 2 | 4 |
3) refleksja nad własnym warsztatem pracy; |
|
|
|
4) projektowanie własnego rozwoju. |
|
|
|
7. Etyczne aspekty pracy eksperta: |
|
|
|
1) funkcje etyki, w tym etyki zawodowej, we współczesnym społeczeństwie; | 6 | 2 | 4 |
2) normy etyczne w pracy eksperta; |
|
|
|
3) konflikty moralne eksperta i sposoby radzenia sobie z nimi. |
|
|
|
Razem minimalna liczba godzin | 60 | 18,5 | 41,5 |
- Data ogłoszenia: 2013-03-15
- Data wejścia w życie: 2013-03-16
- Data obowiązywania: 2019-08-01
- Dokument traci ważność: 2020-08-25
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA