REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2012 poz. 1475
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH1)
z dnia 19 grudnia 2012 r.
w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych
Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Dane niezbędne do zameldowania i wymeldowania]
1) sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania;
2) wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych;
3) wzór wniosku o nadanie numeru PESEL;
4) sposób prowadzenia ewidencji ludności;
5) sposób prowadzenia ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Rozdział 2
Sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania
§ 2. [Formularze zgłoszenia na pobyt stały i pobyt czasowy]
2. Wzór formularza „Zgłoszenie pobytu stałego” jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Wzór formularza „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące” jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
2. W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia osoby zameldowanej, numer PESEL, jeżeli został nadany, serię i numer dowodu osobistego lub innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości osoby zameldowanej wraz z oznaczeniem organu, który go wydał, oraz adres zameldowania na pobyt stały.
2. W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia osoby zameldowanej, numer PESEL, jeżeli został nadany, serię i numer dowodu osobistego lub innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości osoby zameldowanej wraz z oznaczeniem organu, który go wydał, adres zameldowania na pobyt stały, o ile taki ma, oraz adres i okres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące.
2. Wzór formularza „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Wzór formularza „Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące” jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
Rozdział 3
Sposób wykonywania obowiązku meldunkowego przez cudzoziemca
§ 12. [Zasady obowiązku meldunkowego przez cudzoziemca]
1) obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, zwanego dalej „obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej”,
2) członka rodziny obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
3) cudzoziemca niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i niebędącego członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej
– przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisy § 2–4 i § 6–10 stosuje się odpowiednio.
2. Dokonując zameldowania na pobyt stały, obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia dokument, o którym mowa w art. 26 ust. 2 ustawy.
2. Dokonując zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące, obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej i członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej przedstawia dokument, o którym mowa w art. 26 ust. 4 ustawy.
2. W potwierdzeniu, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia osoby zameldowanej, numer PESEL, o ile został nadany, serię i numer dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości osoby zameldowanej i oznaczenie organu, który go wydał, oraz adres i okres zameldowania na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy.
Rozdział 4
Sposób prowadzenia ewidencji ludności oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych
§ 19. [Wprowadzenie danych do zbioru danych stałych mieszkańców przy zameldowaniu na pobyt stały]
1) zameldowania lub wymeldowania dokonywanego przez ten organ;
2) zmiany danych objętych rejestracją stanu cywilnego;
3) zmiany imienia lub nazwiska;
4) zmiany obywatelstwa;
5) zmiany dowodu osobistego;
6) zmiany numeru PESEL;
7) zawiadomienia o zameldowaniu przekazanego przez organ gminy właściwy ze względu na nowe miejsce pobytu stałego albo miejsce pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące;
8) informacji przekazanych przez organ gminy dotychczasowego miejsca pobytu stałego albo miejsca pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące;
9) informacji o zmianie dokumentów, o których mowa w art. 44a ust. 2 pkt 19–21 i ust. 4 pkt 2–5 ustawy.
2. Na kopercie dowodowej oznacza się: imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL osoby, imię ojca oraz serię i numer dowodu osobistego.
3. Koperty dowodowe mogą być oznakowane w inny sposób, jeżeli usprawni to pracę archiwum i zapewni szybkie odszukanie żądanej koperty.
2. Organ gminy, który wydał poprzedni dowód osobisty, przesyła kopertę dowodową niezwłocznie po otrzymaniu wezwania, o którym mowa w ust. 1, a wezwanie umieszcza w dotychczasowym miejscu przechowywania koperty.
1) przypadkowym lub bezprawnym zniszczeniem;
2) przypadkową utratą lub zmianą;
3) nieuprawnionym lub bezprawnym przechowywaniem, przetwarzaniem, dostępem lub ujawnieniem.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 27. [Termin stosowania formularzy]
2. W formularzach, o których mowa w ust. 1, nie wypełnia się rubryk dotyczących wykształcenia i obowiązku wojskowego. Dane, których podania nie przewidziano w dotychczasowych formularzach, wpisuje się ręcznie.
Minister Spraw Wewnętrznych: wz. P. Stachańczyk
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198 i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 39, poz. 306, Nr 69, poz. 595 i Nr 223, poz. 1777, z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 204, poz. 1195 oraz z 2012 r. poz. 161, 921 i 1407.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 257, poz. 1743), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 7 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1407).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
z dnia 19 grudnia 2012 r. (poz. 1475)
Załącznik nr 1
WZÓR – ZGŁOSZENIE POBYTU STAŁEGO
Załącznik nr 2
WZÓR – ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO TRWAJĄCEGO PONAD 3 MIESIĄCE
Załącznik nr 3
WZÓR – ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO
Załącznik nr 4
WZÓR – ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO TRWAJĄCEGO PONAD 3 MIESIĄCE
Załącznik nr 5
WZÓR – WNIOSEK O NADANIE NUMERU PESEL
- Data ogłoszenia: 2012-12-28
- Data wejścia w życie: 2012-12-31
- Data obowiązywania: 2012-12-31
- Dokument traci ważność: 2015-03-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA