REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2012 poz. 999
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 31 sierpnia 2012 r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne
Na podstawie art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
2. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia:
1) do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie określonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;
2) w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły określonych w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół;
3) w zakresie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, dotyczących kształcenia ogólnego, określonych w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
3. Rekrutacja do szkół, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.
2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu może nastąpić po zapewnieniu przez szkołę warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
3. Innowacja lub eksperyment wymagające przyznania szkole dodatkowych środków mogą być prowadzone po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
1) pisemnego projektu innowacji, obejmującego proponowane zmiany w metodach i środkach działalności dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej szkoły oraz w pracy nauczycieli, a także proponowany czas trwania innowacji;
2) pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
3) pisemnej opinii rady szkoły, jeżeli rada szkoły została powołana;
4) pisemnej zgody autora lub autorów innowacji na jej prowadzenie w szkole;
5) zgody organu prowadzącego – w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3.
2. Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z przyjętym projektem innowacji, zwanym dalej „dokumentem innowacji”, dyrektor szkoły przekazuje niezwłocznie specjalistycznej jednostce nadzoru – Centrum Edukacji Artystycznej, zwanemu dalej „Centrum”, oraz informuje organ prowadzący szkołę o wprowadzeniu innowacji.
2. W przypadku stwierdzenia, że innowacja jest prowadzona niezgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, z dokumentem innowacji lub powoduje obniżenie jakości pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej szkoły, Centrum postanawia o zaprzestaniu prowadzenia innowacji oraz niezwłocznie informuje o tym dyrektora szkoły oraz organ prowadzący szkołę.
2. Ocenę innowacji Centrum przekazuje dyrektorowi szkoły oraz organowi prowadzącemu szkołę.
1) cyklu kształcenia;
2) ramowego planu nauczania określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych;
3) podstawy programowej kształcenia w zawodzie określonej w przepisach, o których mowa w § 3;
4) wprowadzenia specjalności lub specjalizacji nieujętej w podstawie programowej kształcenia w zawodzie określonej w przepisach, o których mowa w § 3;
5) wprowadzenia kształcenia w zawodzie nieumieszczonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego określonej w przepisach w sprawie klasyfikacji szkolnictwa zawodowego;
6) sposobu oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w zakresie podstawy programowej kształcenia w zawodzie określonej w przepisach, o których mowa w § 3, pod warunkiem że w istotny sposób nie zmienia sytuacji ucznia objętego eksperymentem.
1) pisemnego projektu eksperymentu, obejmującego cele, założenia i sposób realizacji eksperymentu oraz proponowany czas jego trwania;
2) pisemnej zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w realizacji eksperymentu;
3) pisemnej opinii rady szkoły, jeżeli rada szkoły została powołana;
4) pisemnej zgody autora lub autorów eksperymentu na jego prowadzenie w szkole;
5) pisemnej opinii jednostki naukowej, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092), dotyczącej projektu eksperymentu oraz pisemnej zgody tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i dokonanie oceny eksperymentu po jego zakończeniu;
6) pisemnej opinii wojewódzkiej rady zatrudnienia dotyczącej potrzeb rynku pracy i strategii rozwoju województwa – w przypadku eksperymentu dotyczącego wprowadzenia kształcenia w zawodzie nieumieszczonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego określonej w przepisach w sprawie klasyfikacji szkolnictwa zawodowego;
7) zgody organu prowadzącego – w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 3.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia eksperymentu wraz z przyjętym projektem eksperymentu;
2) zgody i opinie, o których mowa w § 8;
3) informację o kwalifikacjach nauczycieli uczestniczących w realizacji eksperymentu;
4) informację o wyposażeniu szkoły w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji eksperymentu.
3. Wniosek składa się za pośrednictwem Centrum, które dołącza swoją opinię.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, minister zawiera ze szkołą porozumienie w sprawie prowadzenia eksperymentu.
2. W przypadku stwierdzenia przez Centrum, że eksperyment jest prowadzony niezgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu lub powoduje obniżenie jakości pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej szkoły, minister może postanowić o zaprzestaniu prowadzenia eksperymentu.
2. Ocenę eksperymentu składa się za pośrednictwem Centrum, które dołącza swoją opinię.
2. Innowacje i eksperymenty rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dla których nie określono terminu ich zakończenia, są prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów, nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2014 r.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: B. Zdrojewski
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206 oraz z 2012 r. poz. 941 i 979.
- Data ogłoszenia: 2012-09-07
- Data wejścia w życie: 2012-09-07
- Data obowiązywania: 2012-09-07
- Z mocą od: 2012-09-01
- Dokument traci ważność: 2017-01-15
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA