REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2012 poz. 733
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 22 czerwca 2012 r.
w sprawie szczegółowej organizacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
Na podstawie art. 124 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
§ 2. [Skład Służby SAR]
1) pion ogólny – zapewniający obsługę administracyjną, finansowo-księgową i prawną, złożony z funkcjonalnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy; pion ogólny podlega bezpośrednio dyrektorowi Służby SAR;
2) pion eksploatacyjny – zapewniający odpowiednie przygotowanie, sprawność techniczną i gotowość do działań ratowniczych morskich statków ratowniczych, brzegowych stacji ratowniczych, specjalnych statków morskich do zwalczania zanieczyszczeń i lądowych baz sprzętowo-magazynowych; pion eksploatacyjny podlega zastępcy dyrektora Służby SAR do spraw eksploatacyjnych;
3) pion operacyjny – zapewniający planowanie, prowadzenie i koordynowanie akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz zwalczanie zanieczyszczeń środowiska morskiego, w tym związane z pełnieniem funkcji punktu odbioru alertu o zagrożeniu ochrony statku, a także zapewniający obsługę techniczną serwerów systemu kontrolno-informacyjnego dla portów polskich; pion operacyjny podlega zastępcy dyrektora Służby SAR do spraw operacyjnych.
2. Pion ogólny obejmuje:
1) Biuro Służb Pracowniczych;
2) Biuro Rachunkowości Finansowej, którym kieruje główny księgowy;
3) Biuro Administracyjne;
4) Dział Zamówień Publicznych;
5) samodzielne stanowiska pracy bezpośrednio podległe dyrektorowi Służby SAR, w szczególności do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, audytu wewnętrznego, kontroli zarządczej, ochrony informacji niejawnych i obrony cywilnej oraz stanowisko radcy prawnego.
3. Pion eksploatacyjny obejmuje:
1) Wydział Poszukiwania i Ratownictwa Morskiego;
2) Wydział Techniki i Zaopatrzenia.
4. Pion operacyjny obejmuje:
1) Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni, w skład którego wchodzi Morskie Pomocnicze Centrum Koordynacyjne w Świnoujściu oraz Punkt Odbioru Alertu o Zagrożeniu Ochrony Statku;
2) Dział Planowania i Analiz;
3) Dział Informatyki i Łączności Operacyjnej.
5. Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2–4, tryb pracy Służby SAR oraz tabela stanowisk pracy i wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk zostały określone w regulaminie organizacyjnym Służby SAR zatwierdzanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
§ 3. [Dyrektor Służby SAR]
2. Do zakresu odpowiedzialności dyrektora Służby SAR należy, w szczególności:
1) utrzymywanie sił i środków Służby SAR w pełnej i ciągłej gotowości do akcji poszukiwawczych i ratowniczych oraz do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu;
2) racjonalna gospodarka środkami finansowymi Służby SAR;
3) przygotowanie projektów planów: akcji poszukiwawczych i ratowniczych, zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego i ich aktualizacja;
4) przygotowanie regulaminów: organizacyjnego Służby SAR oraz pogotowia Służby SAR, a także nadzór nad ich późniejszymi zmianami;
5) zapewnienie współdziałania Służby SAR z krajowymi systemami ratowniczymi, a także z odpowiednimi służbami ratowniczymi innych państw;
6) zapewnienie rozwoju i modernizacji Służby SAR oraz realizacji inwestycji z tym związanych;
7) inicjowanie prac naukowo-badawczych z zakresu ratownictwa morskiego;
8) zapewnienie współpracy Służby SAR z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego i izbami morskimi;
9) wykonywanie, w stosunku do pracowników Służby SAR, obowiązków pracodawcy wynikających z przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2));
10) określanie wymagań kwalifikacyjnych i liczby członków ochotniczych drużyn ratowniczych oraz trybu ich przyjmowania do Służby SAR.
3. Dyrektor Służby SAR może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Służby SAR do podejmowania w jego imieniu działań w określonych sprawach.
§ 4. [Pogotowie Służby SAR]
2. Regulamin pogotowia Służby SAR oraz zmiany w tym regulaminie podlegają zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
3. W czasie pełnienia całodobowej służby pogotowia statki podnoszą flagę określoną odrębnymi przepisami dla statków morskich pełniących specjalną służbę państwową.
§ 5. [Oznakowanie morskich statków ratowniczych oraz specjalnych statków morskich do zwalczania zanieczyszczeń Służby SAR]
2. Morskie statki ratownicze Służby SAR przeznaczone do prowadzenia działań poszukiwania i ratowania życia na morzu powinny być oznakowane czerwonymi literami „SAR” i znakiem krzyża maltańskiego koloru czerwonego na białym polu otoczonym czerwoną obwódką.
3. Litery „SAR” i znak krzyża maltańskiego powinny być umieszczone na obu burtach morskiego statku ratowniczego, a jeżeli konstrukcja statku na to nie pozwala, to umieszcza się je po obu stronach nadbudówki oraz dodatkowo umieszcza się znak krzyża maltańskiego na szczycie nadbudówki lub na pokładzie w taki sposób, aby był widoczny z powietrza.
4. W czasie prowadzenia akcji poszukiwawczych i ratowniczych morskie statki ratownicze Służby SAR mogą używać niebieskich świateł błyskowych.
§ 6. [Oznakowanie pojazdów i specjalistycznych środków transportu lądowego Służby SAR]
2. Jednostki pływające, statki powietrzne oraz inne środki transportu należące do jednostek organizacyjnych współdziałających ze Służbą SAR zachowują, podczas wykonywania działań poszukiwania i ratowania oraz zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń, oznakowanie właściwe ze względu na ich przynależność i przeznaczenie.
§ 7. [Oznaka służbowa Służby SAR]
2. Wzory oznaki służbowej i identyfikatora Służby SAR określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 8. [Wejście w życie]
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowej organizacji Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Dz. U. Nr 157, poz. 1845 oraz z 2005 r. Nr 165, poz. 1376), które na podstawie art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 22 czerwca 2012 r. (poz. 733)
Załącznik nr 1
WZÓR OZNAKI ARMATORSKIEJ SŁUŻBY SAR
Oznaką armatorską Służby SAR jest czerwony krzyż maltański na tle symbolu kotwicy koloru niebieskiego umieszczony w białym kole z pomarańczową obwódką. Całość nałożona na opaskę kominową koloru białego z czerwonymi poziomymi pasami, szerszymi zewnętrznymi i wąskimi wewnętrznymi.
Załącznik nr 2
WZÓR OZNAKI SŁUŻBOWEJ I IDENTYFIKATORA SŁUŻBY SAR
Oznaką służbową Służby SAR jest znak czerwonego krzyża maltańskiego na białym polu otoczony czerwoną obwódką, na której umieszczony jest biały napis „MORSKA SŁUŻBA POSZUKIWANIA I RATOWNICTWA”. W dolnej części obwódki znajduje się biało-czerwona wstęga z wcięciami z obu stron. Środkowa część wstęgi stanowi białą tarczę z czerwonym napisem „SAR”. Krawędzie wstęgi, tarczy i liter tworzących napis „SAR” są koloru złotego.
Identyfikator o wymiarach 6 x 10 cm, koloru białego. W lewym górnym rogu umieszczony jest rysunek oznaki służbowej Służby SAR, a w prawym górnym rogu zdjęcie posiadacza identyfikatora, o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Pomiędzy rysunkiem oznaki a zdjęciem umieszczony jest napis „MORSKA SŁUŻBA POSZUKIWANIA I RATOWNICTWA”, a poniżej imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe pracownika Służby SAR. Napisy koloru czarnego.
- Data ogłoszenia: 2012-06-28
- Data wejścia w życie: 2012-07-13
- Data obowiązywania: 2012-07-13
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA