REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2012 poz. 296
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 28 lutego 2012 r.
w sprawie stacji atestacji urządzeń i wyposażenia statku
Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres przedmiotowy]
1) szczegółowe warunki i tryb uznawania stacji atestacji urządzeń i wyposażenia statku;
2) szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad stacjami, o których mowa w pkt 1;
3) wzór świadectwa uznania dla stacji, o których mowa w pkt 1.
§ 2. [Wniosek o przeprowadzenie kontroli]
1) lubelskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego – składa wniosek o przeprowadzenie kontroli do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni;
2) kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, małopolskiego, śląskiego oraz świętokrzyskiego – składa wniosek o przeprowadzenie kontroli do dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku;
3) dolnośląskiego, opolskiego, lubuskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego – składa wniosek o przeprowadzenie kontroli do dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
2. Wniosek o przeprowadzenie kontroli powinien zawierać:
1) nazwę i adres stacji;
2) datę rozpoczęcia działalności;
3) uzasadnienie wniosku;
4) proponowany termin kontroli.
3. Do wniosku należy załączyć:
1) zakres usług dotyczących atestacji;
2) aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
3) imiona i nazwiska pracowników stacji wraz ze wskazaniem stanowisk tych pracowników oraz uprawnieniami do wykonywania atestacji;
4) kopie posiadanych autoryzacji producenta na poszczególne urządzenia i wyposażenie statku.
4. Wzór świadectwa uznania określa załącznik do rozporządzenia.
§ 3. [Wymogi dotyczące stacji]
1) warunki lokalowe powinny uwzględniać wymagania producenta danego rodzaju urządzenia lub wyposażenia statku, który powierza stacji uprawnienia do atestacji swoich wyrobów;
2) stacja powinna spełniać dodatkowo wymogi zawarte w przepisach Międzynarodowej Organizacji Morskiej2) w odniesieniu do atestowanych i serwisowanych urządzeń i wyposażenia;
3) stacja powinna posiadać wdrożony wewnętrzny system zarządzania jakością oraz utrzymywać ten system w ciągłym funkcjonowaniu;
4) pracownicy stacji powinni posiadać udokumentowane kwalifikacje, które będą gwarantowały prawidłową i rzetelną obsługę, naprawę i atestację, oraz aktualne uznanie producenta atestowanych urządzeń i wyposażenia statku w zakresie jego obsługi serwisowej i atestacji;
5) stacja powinna być wyposażona w niezbędny sprzęt do prowadzenia badań i napraw danego rodzaju urządzeń i wyposażenia statku oraz w dostateczną ilość materiałów i części zapasowych;
6) właściciel stacji, osoby reprezentujące stację lub ich pełnomocnicy powinni posiadać stały, udokumentowany kontakt z producentem poszczególnych urządzeń i wyposażenia statku w celu aktualizacji instrukcji obsługi oraz zapoznania się ze zmianami konstrukcyjnymi, zmianami wyposażenia i materiałów używanych do produkcji właściwego sprzętu;
7) osoby, o których mowa w pkt 6, powinny organizować szkolenia personelu w zakresie obsługi technicznej serwisu. Każde szkolenie powinno być odnotowane w dokumentacji szkoleń.
§ 4. [Wniosek o ponowne przeprowadzenie kontroli]
§ 5. [Potwierdzenie świadectwa]
2. Termin przeprowadzenia kontroli jest wyznaczany przez właściwego dyrektora urzędu morskiego w uzgodnieniu ze stacją.
§ 6. [Skutki negatywnych wyników kontroli]
§ 7. [Cofnięcie uznania]
§ 8. [Wejście w życie]
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Rezolucja IMO MSC.98(73) z dnia 5 grudnia 2000 r. Kodeks FSS – Międzynarodowy kodeks systemów bezpieczeństwa pożarowego, Rezolucja IMO MSC.48(66) z dnia 4 czerwca 1996 r. Kodeks LSA – Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych, Rezolucja IMO A.752(18) z dnia 4 listopada 1993 r. – Wytyczne dla oceny, prób i zastosowania dolnego oświetlenia na statkach pasażerskich, Rezolucja IMO A.761(18) z dnia 4 listopada 1993 r. – Zalecenie w sprawie warunków dla uznawania stacji atestacji pneumatycznych tratw ratunkowych, Rezolucja IMO A.789(19) z dnia 23 listopada 1995 r. – Zalecenia w zakresie sprawowania nadzoru i wydawania certyfikatów przez uznane organizacje działające z upoważnienia administracji, Rezolucja IMO A.861(20) z dnia 27 listopada 1997 r. – Warunki techniczne dla statkowych rejestratorów danych z podróży, Rezolucja IMO MSC.215(82) z dnia 8 grudnia 2006 r. – Warunki techniczne wykonywania powłok ochronnych zbiorników wód balastowych przeznaczonych na wodę morską na wszystkich typach statków oraz w przestrzeniach podwójnego poszycia burtowego masowców (Dz. Urz. MTBiGM z 2012 r. poz. 1).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 28 lutego 2012 r. (poz. 296)
WZÓR – ŚWIADECTWO UZNANIA STACJI ATESTACJI
- Data ogłoszenia: 2012-03-20
- Data wejścia w życie: 2012-04-04
- Data obowiązywania: 2012-04-04
- Dokument traci ważność: 2026-03-12
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA