REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2012 poz. 215
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 17 lutego 2012 r.
w sprawie warunków oraz sposobu przeprowadzenia akcji przeciwlodowych na wodach morskich2)
Na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
1) łamanie lodów i torowanie drogi statkom w portach morskich, na redach i kotwicowiskach tych portów oraz na torach wodnych prowadzących do portów;
2) organizowanie konwojów statków w celu grupowego ich przeprowadzania przez obszary zalodzenia na akwenach objętych akcją przeciwlodową;
3) udzielanie pomocy interwencyjnej statkom, które z powodu zalodzenia nie mogą kontynuować podróży lub znajdują się w stanie zagrożenia – na akwenach innych niż wymienione w pkt 1.
2. Dyrektor urzędu morskiego kieruje jednostki świadczące usługę lodołamania do wykonywania czynności, o których mowa w § 1, zwanych dalej „usługą lodołamania”, na zasadach i w trybie określonym w umowie, o której mowa w § 5 ust. 2.
3. W trakcie wykonywania usługi lodołamania jednostki świadczące usługę lodołamania działają jako statki służby państwowej specjalnego przeznaczenia.
1) portów, w których może być prowadzona w danym roku akcja przeciwlodowa;
2) portów przebazowania kutrów i łodzi rybackich.
2. W spotkaniu, o którym mowa w ust. 1, uczestniczą armatorzy jednostek mających świadczyć usługę lodołamania, o których mowa w § 2, lub ich przedstawiciele oraz przedstawiciele właściwych:
1) kapitanatów portów;
2) podmiotów zarządzających portami.
3. Ze spotkania, o którym mowa w ust. 1, dyrektor urzędu morskiego sporządza protokół, który zawiera uzgodnione warunki współpracy w zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej w danym sezonie zimowym.
2. Dyrektor urzędu morskiego zawiera z armatorami jednostek, o których mowa w ust. 1, umowy o wykonywanie usługi lodołamania określające w szczególności zasady i tryb dysponowania tymi jednostkami.
2. W związku z prowadzeniem akcji przeciwlodowej dyrektor urzędu morskiego pozyskuje informacje:
1) na temat aktualnej sytuacji lodowej w obszarze zalodzenia, stanu zalodzenia i prognoz w tym zakresie, oraz o możliwości ruchu pól lodowych – od Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej;
2) o warunkach lodowych, uzyskane przy zastosowaniu rozpoznania lotniczego – od Marynarki Wojennej;
3) na temat stanu zalodzenia w basenach portowych, kanałach i na nabrzeżach, stanowiących infrastrukturę portową w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179) – od podmiotów zarządzających portami.
1) rozpoczyna, zawiesza, wznawia lub kończy akcję przeciwlodową;
2) wprowadza ograniczenia żeglugi, w tym w zakresie wymagań dotyczących klasy lodowej statku i mocy jego maszyn.
2. Dyrektor urzędu morskiego zamieszcza na stronie internetowej właściwego urzędu morskiego informacje o czynnościach i ograniczeniach, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor urzędu morskiego w czasie trwania akcji przeciwlodowej przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej codzienne komunikaty zawierające informacje dotyczące bieżącej sytuacji lodowej w akwenach portowych oraz przebiegu prowadzonej akcji przeciwlodowej.
1) organizuje konwoje statków, o których mowa w § 1 pkt 2;
2) wyznacza jednostki do udzielenia statkom pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3.
2. Kierownik konwoju jest upoważniony do wydawania kapitanom statków wchodzących w skład konwoju poleceń związanych z prawidłowym przeprowadzeniem konwoju, a w szczególności dotyczących:
1) kolejności statków w konwoju;
2) odległości między statkami;
3) prędkości statków.
3. Statek wchodzący w skład konwoju jest obowiązany stosować się do poleceń kierownika konwoju.
4. Statek niestosujący się do poleceń kierownika konwoju traci prawo do korzystania z konwoju.
2. Statek korzystający z pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3, jest obowiązany stosować się do poleceń wydawanych przez kierownika jednostki świadczącej pomoc interwencyjną.
3. Statek niestosujący się do poleceń kierownika jednostki świadczącej pomoc interwencyjną traci prawo do korzystania z tej pomocy.
4. Warunkiem udzielenia pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3, jest zobowiązanie armatora statku lub jego przedstawiciela do pokrycia kosztów tej pomocy.
1) prognozy hydrologiczne i meteorologiczne;
2) ostrzeżenia o możliwości wystąpienia bądź wystąpieniu niebezpiecznych zjawisk takich jak intensywne zalodzenie lub zator lodowy;
3) ostrzeżenia nawigacyjne, w tym również informacje o warunkach lodowych oraz o czynnościach i ograniczeniach, o których mowa w § 7 ust. 1;
4) wytyczne w sprawie możliwości korzystania z zalecanych tras podejściowych do portów;
5) o warunkach oraz sposobach korzystania z asysty jednostek świadczących usługę lodołamania.
2. Statek korzystający z usługi lodołamania jest obowiązany do utrzymywania stałego nasłuchu radiotelefonicznego na wyznaczonym kanale VHF.
1) na torach wodnych, redach i kotwicowiskach, prowadzoną na polecenie dyrektora urzędu morskiego, prowadzi się na koszt budżetu państwa;
2) w basenach portowych, kanałach i przy nabrzeżach, stanowiących infrastrukturę portową, o której mowa w § 6 ust. 2 pkt 3, prowadzi się na koszt podmiotu zarządzającego tą infrastrukturą.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:
1) dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylającej dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 12, z późn. zm.);
2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101).
- Data ogłoszenia: 2012-02-27
- Data wejścia w życie: 2012-05-28
- Data obowiązywania: 2012-05-28
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA