REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 207 poz. 1237
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę
Na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092) zarządza się, co następuje:
1) osoba spełniająca warunki określone w art. 286 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2));
2) osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zatrudniająca przy przeprowadzaniu audytu osoby, o których mowa w pkt 1.
2. Audytorem nie może być:
1) podmiot zależny od audytowanego podmiotu;
2) podmiot dokonujący badania sprawozdania finansowego audytowanego podmiotu w okresie 3 lat poprzedzających audyt.
3. Audytowany podmiot dokonuje wyboru audytora, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, i ponosi koszty przeprowadzenia audytu.
1) wiarygodności danych liczbowych i opisowych zawartych w dokumentach związanych z realizowanym projektem;
2) realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów związanych z audytowanym projektem, zgodnie z wymaganiami zawartymi we wniosku, decyzji lub umowie;
3) poprawności dokumentowania i ujęcia operacji gospodarczych w wyodrębnionej dla danego projektu ewidencji księgowej.
1) wiarygodności danych liczbowych i opisowych zawartych w dokumentach związanych z prowadzoną działalnością;
2) poprawności dokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia operacji gospodarczych oraz opracowania sprawozdań;
3) adekwatności i skuteczności systemu zarządzania i kontroli audytowanego podmiotu w obszarze działalności objętym audytem;
4) prawidłowości rozliczania otrzymywanych dotacji.
1) osiągnięcia celu projektu oraz zgodności realizacji projektu z umową;
2) poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, ich zasadności, sposobu udokumentowania i wyodrębnienia w ewidencji księgowej;
3) płatności wydatków związanych z projektem;
4) wiarygodności i terminowości sprawozdań z realizacji projektu;
5) terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych na realizację projektu;
6) sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
7) sposobu przechowywania i zabezpieczania dokumentacji dotyczącej projektu;
8) przestrzegania przepisów o rachunkowości, zamówieniach publicznych i finansach publicznych, w tym w zakresie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
9) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do realizacji projektu;
10) realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
2. Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie:
1) podstaw prawnych jej działalności;
2) poprawności polityki rachunkowości;
3) realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu;
4) rzetelności danych zawartych we wnioskach o przyznanie środków finansowych na działalność statutową;
5) sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych;
6) przestrzegania przepisów o rachunkowości, zamówieniach publicznych i finansach publicznych, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
7) poprawności ewidencji księgowej;
8) wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych ze środków finansowych na działalność statutową;
9) celowości i zasadności wydatków sfinansowanych ze środków finansowych na działalność statutową;
10) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
11) realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
2. Audyt centrum obejmuje sprawdzenie:
1) podstaw prawnych jego działalności;
2) poprawności polityki rachunkowości;
3) realizacji rocznego planu finansowego;
4) wniosków o dotacje składanych do ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej „ministrem”;
5) sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników działalności;
6) przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
7) poprawności ewidencji księgowej;
8) wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji otrzymywanych od ministra;
9) celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji otrzymywanych od ministra;
10) funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
11) realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
2. Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic audytowanych podmiotów w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
1) datę sporządzenia;
2) nazwę i adres audytowanego podmiotu;
3) nazwę i numer projektu – w przypadku audytu projektu;
4) oświadczenie audytora o niezależności od audytowanego podmiotu;
5) imiona, nazwiska i określenie uprawnień audytorów;
6) cele audytu;
7) podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
8) termin, w którym przeprowadzono audyt;
9) zwięzły opis działań audytowanego podmiotu w obszarze objętym audytem;
10) zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej audytowanego podmiotu – nie dotyczy audytu projektu;
11) informację o wynikach badania sprawozdania finansowego audytowanego podmiotu, w przypadku gdy obowiązek jego badania wynikał z innych przepisów – nie dotyczy audytu projektu;
12) ocenę adekwatności i skuteczności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności audytowanego podmiotu objętym audytem;
13) informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14) zaprezentowanie wyników badania, w których stwierdzono nieprawidłowości;
15) określenie kwoty uzyskanych, rozliczonych i przechodzących na kolejny rok środków dotacji statutowej;
16) określenie kwoty nierozliczonych środków dotacji statutowej podlegających zwrotowi;
17) określenie nieprawidłowości w działalności audytowanego podmiotu oraz analizę ich przyczyn i skutków;
18) zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w działalności audytowanego podmiotu;
19) podpisy audytorów, a w przypadku gdy audytorem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej – nazwę jednostki.
2. Do sprawozdania audytor dołącza opinię, o której mowa w § 6 lub 7.
2. Audytor przechowuje dokumentację audytu przez okres 5 lat od końca roku, w którym audyt został przeprowadzony.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 63, poz. 324).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 185, poz. 1092 i Nr 201, poz. 1183.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 170, poz. 1197), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).
- Data ogłoszenia: 2011-09-30
- Data wejścia w życie: 2011-10-02
- Data obowiązywania: 2011-10-02
- Dokument traci ważność: 2018-10-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA