REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 194 poz. 1147
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 21 lipca 2011 r.
w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik rybołówstwa morskiego
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
2. Podstawa programowa, o której mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
Minister Edukacji Narodowej: K. Hall
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857, Nr 148, poz. 991 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814 i Nr 149, poz. 887.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 lipca 2011 r. (poz. 1147)
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK RYBOŁÓWSTWA MORSKIEGO
SYMBOL CYFROWY 314[04]
I. OPIS ZAWODU
1. W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent powinien umieć:
1) prowadzić bezpieczną nawigację, określać i przewidywać ruch statku w zmiennych warunkach hydrometeorologicznych;
2) obsługiwać urządzenia nawigacyjne i środki łączności na statku rybackim;
3) stosować procedury współdziałania i koordynacji obowiązujące w ratownictwie morskim;
4) obsługiwać sprzęt i jednostki ratunkowe statku rybackiego;
5) pełnić wachtę zgodnie z obowiązującymi procedurami;
6) stosować przepisy Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej (MPDM) – Konwencji w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, sporządzonej w Londynie dnia 20 października 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 15, poz. 61);
7) oceniać stan załadowania statku pod względem wytrzymałości i stateczności;
8) prowadzić nawigację podczas połowów w zróżnicowanych warunkach na łowisku;
9) rozpoznawać podstawowe gatunki ryb morskich i określać stadia ich rozwoju;
10) określać warunki hydrobiologiczne łowisk oraz ich zasoby;
11) dobierać techniki i narzędzia połowowe do cech biologicznych obiektów połowu oraz warunków łowiska;
12) korzystać z dokumentacji technicznej narzędzi połowowych;
13) prowadzić dokumentację połowów;
14) obsługiwać narzędzia połowowe oraz dokonywać ich naprawy i konserwacji;
15) składować i zabezpieczać na statku surowiec rybny;
16) sprawdzać poprawność działania urządzenia monitorującego pozycję statku rybackiego oraz stosować procedury awaryjne;
17) rozpoznawać elementy konstrukcji i wyposażenia pokładowego statku rybackiego;
18) obsługiwać urządzenia pokładowe statku rybackiego oraz dokonywać ich konserwacji;
19) korzystać z dokumentacji technicznej statku oraz prowadzić dokumentację eksploatacyjną statku rybackiego;
20) wyjaśniać budowę i zasady działania urządzeń głównych i pomocniczych siłowni statku rybackiego;
21) zapobiegać zagrożeniom wynikającym z niewłaściwej eksploatacji napędu głównego i urządzeń pomocniczych siłowni statku rybackiego;
22) zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska morskiego;
23) zapobiegać powstawaniu pożaru na statku i prowadzić walkę z pożarami;
24) stosować indywidualne techniki ratownicze;
25) współpracować z członkami załogi w sytuacjach zagrożenia;
26) korzystać z systemu ubezpieczeń morskich;
27) stosować techniki komputerowe podczas realizacji zadań zawodowych;
28) posługiwać się językiem obcym w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań zawodowych;
29) stosować przepisy prawa dotyczące wykonywanych zadań zawodowych;
30) przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
31) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
32) kierować zespołem pracowników;
33) stosować przepisy Kodeksu pracy dotyczące praw i obowiązków pracownika i pracodawcy oraz Konwencji o pracy na morzu, przyjętej przez Międzynarodową Organizację Pracy w Genewie dnia 23 lutego 2006 r. (Maritime Labour Convention – MLC);
34) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
35) korzystać z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego;
36) prowadzić działalność gospodarczą.
Kształtowanie postaw przedsiębiorczych oraz przygotowanie do wejścia na rynek pracy powinno przebiegać zarówno w trakcie kształcenia zawodowego, jak i podczas realizacji zajęć edukacyjnych „Podstawy przedsiębiorczości”.
Kształcenie w zawodzie technik rybołówstwa morskiego powinno odbywać się zgodnie z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286) (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers – STCW) oraz Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1995 r. (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Fishing Vessel Personnel – STCW-F).
2. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik rybołówstwa morskiego powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) prowadzenie nawigacji statkiem rybackim na wodach ograniczonych i nieograniczonych;
2) prowadzenie połowów ryb i innych organizmów morskich, z zastosowaniem różnych technik połowowych;
3) obsługa urządzeń techniczno-połowowych oraz dokonywanie zbrojenia, naprawy i konserwacji narzędzi połowowych;
4) zabezpieczanie surowca rybnego oraz przygotowanie go do transportu i dystrybucji;
5) eksploatacja żywych zasobów morza, z uwzględnieniem warunków biologicznych, technologicznych oraz przepisów dotyczących ochrony i regulacji rybołówstwa morskiego;
6) eksploatacja techniczna statku rybackiego;
7) stosowanie procedur związanych z bezpieczeństwem statku i załogi oraz podejmowanie działań w sytuacjach awaryjnych.
II. BLOKI PROGRAMOWE
Zakres umiejętności i treści kształcenia, wynikający z opisu zawodu, zawierają następujące bloki programowe:
1) nawigacja i bezpieczeństwo żeglugi;
2) techniczna eksploatacja statku rybackiego;
3) połowy morskie;
4) podstawy działalności zawodowej.
BLOK: NAWIGACJA I BEZPIECZEŃSTWO ŻEGLUGI
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu optyki oraz magnetyzmu ziemskiego;
2) identyfikować rodzaje świateł nawigacyjnych;
3) wyznaczać pozycję statku metodami terestrycznymi i elektronicznymi oraz określać ich dokładność;
4) korzystać z map nawigacyjnych oraz publikacji nautycznych w wersji papierowej i elektronicznej, w języku polskim i angielskim;
5) dokonywać korekty polskich i brytyjskich map oraz publikacji nautycznych;
6) rozpoznawać elementy międzynarodowego morskiego systemu oznakowania nawigacyjnego IALA (International Association of Marine Aids Navigation and Lighthouse Authorities);
7) korzystać z kompasu magnetycznego, określać dewiację i całkowitą poprawkę kompasu;
8) ustalać prędkość statku po wodzie i nad dnem;
9) planować podróż statku;
10) prowadzić obliczenia nawigacyjne dotyczące żeglugi po loksodromie i ortodromie;
11) stosować procedury wachtowe i awaryjne;
12) wyjaśniać zjawiska pływów i prądów pływowych;
13) charakteryzować prądy morskie i określać ich wpływ na warunki żeglugi;
14) wyjaśniać mechanizm powstawania, rozwoju i zaniku falowania wiatrowego oraz określać jego wpływ na ruch statku;
15) prowadzić pomiary i obserwacje meteorologiczne;
16) korzystać z informacji hydrometeorologicznych odbieranych na statku;
17) wyjaśniać zasady działania żyrokompasów i autopilotów oraz metody ich regulacji;
18) wyjaśniać zasady działania logów: ciśnieniowych, elektromagnetycznych i dopplerowskich oraz określać metody ich kalibracji;
19) wyjaśniać zasady pomiaru głębokości z wykorzystaniem echosondy;
20) wyjaśniać budowę oraz zasady działania echosond nawigacyjnych i sieciowych oraz sonarów;
21) korzystać z echosond nawigacyjnych i sieciowych oraz sonarów, podczas nawigacji i w trakcie połowów;
22) szacować błędy wskazań echosond i sonarów oraz ustalać potencjalne źródła tych błędów;
23) dokonywać rejestracji danych z logów, żyrokompasów i echosond metodami cyfrowymi i analogowymi;
24) wyjaśniać teorię propagacji fal elektromagnetycznych;
25) określać rodzaje systemów radionawigacyjnych;
26) korzystać z systemów radionawigacyjnych do określania pozycji i parametrów ruchu statku;
27) wyjaśniać zasady działania satelitarnych systemów pozycjonowania;
28) wyjaśniać zasadę działania satelitarnego systemu monitorowania pozycji statku rybackiego;
29) sprawdzać poprawność działania urządzenia monitorującego pozycję statku rybackiego oraz stosować procedury obowiązujące podczas awarii;
30) szacować dokładność określania pozycji w systemach radionawigacyjnych;
31) stosować różne techniki zapisu, przetwarzania i wyświetlania informacji nawigacyjnej w odbiornikach systemów radionawigacyjnych;
32) wyjaśniać zjawiska rozchodzenia się i odbijania fal elektromagnetycznych zakresu radarowego;
33) wyjaśniać zasadę działania radaru;
34) określać wpływ elementów regulacyjnych na obraz radarowy;
35) wykonywać pomiary radarowe i oceniać ich błędy;
36) interpretować informację radarową, sporządzać nakresy radarowe i oceniać ich dokładność;
37) stosować zasadę ograniczonego zaufania do uzyskiwanej informacji radarowej;
38) wyjaśniać zasadę działania oraz zastosowanie urządzeń ARPA (Automatic Radar Plotting Aid);
39) wyjaśniać zasadę działania Systemu Automatycznej Identyfikacji – AIS (Automatic Identification System) i obsługiwać statkowe urządzenia tego systemu;
40) określać zasady organizacji łączności morskiej;
41) obsługiwać urządzenia GMDSS – Światowego Morskiego Systemu Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System);
42) prowadzić łączność w niebezpieczeństwie;
43) prowadzić łączność pilną i dla zapewnienia bezpieczeństwa;
44) korzystać z wydawnictw i publikacji niezbędnych do prowadzenia łączności;
45) posługiwać się Międzynarodowym Kodem Sygnałowym (MKS);
46) stosować zasady sygnalizacji świetlnej z wykorzystaniem kodu Morse'a;
47) stosować przepisy Międzynarodowego Prawa Drogi Morskiej (MPDM) w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w różnych warunkach widzialności;
48) rozpoznawać statek na podstawie świateł lub znaków dziennych i oceniać jego możliwości manewrowe;
49) określać rozmieszczenie oraz szczegóły techniczne świateł i znaków;
50) oceniać sytuację nawigacyjną na podstawie słyszanych sygnałów manewrowych, ostrzegawczych i zwrócenia uwagi;
51) rozpoznawać statek i ocenić sytuację nawigacyjną na podstawie słyszanych sygnałów mgłowych;
52) stosować sygnały wzywania pomocy;
53) oceniać bezpieczeństwo nawigacji podczas pełnienia wachty, z wykorzystaniem dostępnych urządzeń technicznych.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) refrakcja atmosferyczna, magnetyzm ziemski;
2) rodzaje świateł nawigacyjnych;
3) rodzaje pozycji statku oraz metody jej określania;
4) informacje topograficzne, batymetryczne i nawigacyjne odczytywane z map morskich;
5) korekta map oraz publikacji nautycznych w języku polskim i angielskim;
6) morski system oznakowania niebezpieczeństw nawigacyjnych IALA;
7) budowa i zastosowanie kompasu magnetycznego;
8) metody wyznaczania prędkości statku na podstawie wskazań różnego rodzaju logów oraz kolejnych pozycji obserwowanych;
9) planowanie podróży statku;
10) obliczenia nawigacyjne, loksodroma i ortodroma;
11) procedury wachtowe i awaryjne;
12) pływy i prądy pływowe;
13) wpływ prądów morskich na warunki żeglugi;
14) falowanie wiatrowe;
15) przyrządy pomiarowe, pomiary i obserwacje meteorologiczne na statku;
16) metody pozyskiwania informacji hydrometeorologicznych;
17) żyrokompasy i autopiloty, metody ich regulacji;
18) logi i metody ich kalibracji;
19) echosondy nawigacyjne;
20) cyfrowe i analogowe metody rejestracji danych z logów, żyrokompasów i echosond;
21) teoria propagacji fal elektromagnetycznych;
22) systemy radionawigacyjne oraz możliwości ich wykorzystania;
23) zasady działania systemów satelitarnego monitorowania statków rybackich;
24) urządzenie monitorujące pozycję statku rybackiego, procedury wymagane w sytuacji jego awarii;
25) zjawisko rozchodzenia się i odbicia fal elektromagnetycznych zakresu radarowego;
26) zasada działania radaru w paśmie 3 i 10 cm;
27) wpływ elementów regulacyjnych radaru na obraz radarowy;
28) pomiary radarowe i ich dokładność;
29) interpretacja informacji radarowej, zasady sporządzania nakresów radarowych i ich dokładność;
30) podstawowe typy urządzeń ARPA, możliwości, ograniczenia i błędy;
31) zasady korzystania z radaru i urządzeń ARPA oraz ocena stopnia wiarygodności informacji radarowej;
32) System Automatycznej Identyfikacji AIS – obsługa i wykorzystanie, raporty statkowe, raporty AtoN AIS, transponder ratowniczy AIS;
33) zasady organizacji łączności morskiej;
34) zasady pracy systemu i podsystemów składowych GMDSS;
35) łączność w niebezpieczeństwie;
36) łączność pilna oraz systemy transmisji morskich informacji bezpieczeństwa;
37) Międzynarodowy Kod Sygnałowy (MKS), zasady sygnalizacji, kod Morse'a;
38) Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej (MPDM) – postanowienia ogólne, prawidła wymijania statków;
39) światła i znaki dzienne statków;
40) sygnały manewrowe, ostrzegawcze i zwrócenia uwagi;
41) sygnały dźwiękowe stosowane podczas ograniczonej widzialności;
42) sygnały wzywania pomocy;
43) urządzenia techniczne stosowane do oceny bezpieczeństwa nawigacji.
BLOK: TECHNICZNA EKSPLOATACJA STATKU RYBACKIEGO
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) wyjaśniać podstawowe pojęcia dotyczące teorii manewrowania oraz kinematyki i dynamiki ruchu statku;
2) charakteryzować siły działające na kadłub i wytwarzane przez śrubę napędową;
3) oceniać efekty płytkowodzia, efekt brzegowy i efekt kanałowy;
4) charakteryzować wzajemne oddziaływanie statków podczas mijania i wyprzedzania;
5) opisywać ruchy statku podczas falowania morza;
6) charakteryzować oddziaływanie wiatru i fal na statek i narzędzie połowu;
7) wyjaśniać wpływ oddziaływania prądu morskiego na przebieg manewrów;
8) wyjaśniać podstawowe zasady manewrowania statkiem rybackim na otwartym morzu oraz akwenach ograniczonych;
9) wyjaśniać podstawowe zasady samodzielnego cumowania i odcumowywania statku jednośrubowego;
10) określać zasady wykonywania manewrów „człowiek za burtą”;
11) wyjaśniać podstawowe zasady manewrowania w warunkach sztormowych i na wodach zalodzonych;
12) wyjaśniać zasady manewrów kotwicznych wykonywanych z użyciem jednej lub dwóch kotwic;
13) klasyfikować statki rybackie w zależności od ich przeznaczenia i stosowanych metod połowów;
14) charakteryzować podstawowe elementy konstrukcyjne statku rybackiego;
15) posługiwać się dokumentacją konstrukcyjną różnych typów statków rybackich;
16) określać budowę typowych urządzeń pokładowych statku rybackiego;
17) obsługiwać urządzenia pokładowe statku rybackiego podczas cumowania i kotwiczenia zgodnie z zasadami bezpieczeństwa;
18) obsługiwać statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa;
19) określać specyfikę przeładunków prowadzonych na pełnym morzu;
20) przygotowywać ładownię do przyjęcia ładunku;
21) określać zasady mocowania ładunku oraz stosowania materiałów sztauerskich i separacyjnych;
22) mocować i przechowywać sprzęt połowowy;
23) wykonywać prace bosmańskie i konserwacyjno-malarskie na statku rybackim;
24) oceniać stateczność statku na podstawie pomiarów zanurzenia i wolnej burty;
25) przewidywać zmiany stateczności związane z przyjęciem połowu na pokład statku rybackiego;
26) określać warunki równowagi statku rybackiego i jej zmiany spowodowane swobodną powierzchnią cieczy, przesunięciem ładunku, ciężarami podwieszonymi lub oblodzeniem;
27) korzystać z dokumentacji dotyczącej stateczności statku rybackiego;
28) wyznaczać stateczność początkową;
29) oceniać stan załadowania i spełnianie kryteriów stateczności statku rybackiego;
30) odczytywać zanurzenie, wyznaczać przegłębienie i wyporność statku;
31) kontrolować stateczność na podstawie pomiaru okresu kołysań statku;
32) określać zasady utrzymania niezatapialności statku rybackiego;
33) określać rodzaje systemów napędowych statków rybackich;
34) charakteryzować budowę i zasadę działania silnika spalinowego;
35) wyjaśniać budowę i zasady działania maszyn sterowych;
36) określać zasady eksploatacji głównych i pomocniczych instalacji okrętowych: zęzowej, balastowej, paliwowej, chłodniczej, wody słodkiej i sanitarnej;
37) określać zasady wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej na statku rybackim;
38) identyfikować zagrożenia wynikające ze zmiany aktualnego stanu eksploatacyjnego siłowni;
39) prowadzić operacje bunkrowania w porcie i na pełnym morzu;
40) określać zasady planowania eksploatacji statku rybackiego;
41) określać zadania dotyczące ratowania ludzi na morzu wynikające z polskich i międzynarodowych przepisów prawa;
42) charakteryzować zadania Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;
43) posługiwać się osobistymi środkami ratunkowymi;
44) przygotowywać i obsługiwać jednostki ratunkowe statku rybackiego;
45) określać przyczyny pożarów na statkach, rodzaje pożarów i towarzyszących im zjawisk;
46) stosować metody walki z pożarem na statku, posługiwać się sprzętem przeciwpożarowym;
47) przestrzegać przepisów przeciwpożarowych, zapobiegać powstawaniu pożarów na statku;
48) wykonywać czynności wyznaczone w rozkładzie alarmowym podczas opuszczania statku, pożaru i w razie ogłoszenia „alarmu innych zagrożeń”;
49) przestrzegać zasad zachowania się rozbitków na jednostkach ratunkowych statku;
50) określać metody umożliwiające przetrwanie człowieka w wodzie;
51) stosować procedury awaryjne w przypadku zderzenia, wejścia statku na mieliznę lub utraty szczelności kadłuba;
52) stosować procedury awaryjne w przypadku prowadzenia akcji „człowiek za burtą”;
53) stosować procedury awaryjne w przypadku zaczepienia narzędzia połowu o dno lub inną przeszkodę podwodną;
54) stosować awaryjne metody sterowania w przypadku awarii steru lub napędu;
55) stosować procedury postępowania w sytuacji rozlewu olejowego grożącego skażeniem środowiska;
56) stosować procedury postępowania z odpadami stwarzającymi zagrożenie dla środowiska morskiego;
57) stosować zalecenia zawarte w Międzynarodowym lotniczym i morskim poradniku poszukiwania i ratowania (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual – IAMSAR) podczas prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczej na morzu.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) podstawy teorii manewrowania, podstawy kinematyki i dynamiki ruchu statku;
2) rodzaje śrub napędowych, napór, moment, boczne działanie śruby;
3) oddziaływanie płytkowodzia, efekt brzegowy, efekt kanałowy;
4) wzajemne oddziaływanie statków podczas mijania i wyprzedzania;
5) oddziaływanie wiatru, fal i prądów morskich na statek i narzędzia połowowe;
6) manewrowanie na akwenach otwartych i ograniczonych, z uwzględnieniem dryfu wiatrowego i znosu prądowego;
7) podstawowe manewry statkiem rybackim z wykorzystaniem napędu i steru;
8) zasady samodzielnego cumowania i odcumowywania statku jednośrubowego;
9) rodzaje manewrów „człowiek za burtą”, sposoby ich wykonania w różnych okolicznościach i warunkach hydrometeorologicznych;
10) zasady manewrowania w warunkach sztormowych i na wodach zalodzonych;
11) manewry kotwiczne wykonywane z użyciem jednej lub dwóch kotwic;
12) klasyfikacja statków rybackich w zależności od ich przeznaczenia i stosowanych metod połowów;
13) podstawowe elementy konstrukcyjne statku rybackiego;
14) dokumentacja konstrukcyjna różnych typów statków rybackich – plan ogólny, plany zbiorników;
15) budowa i obsługa zamknięć ładowni, urządzeń cumowniczych i kotwicznych;
16) urządzenia i osprzęt przeładunkowy statku rybackiego oraz zasady ich obsługi;
17) technika przeładunków prowadzonych w porcie i na pełnym morzu;
18) przygotowanie ładowni, separacja ładunkowa, zasady wentylacji ładowni;
19) materiały sztauerskie i separacyjne, sprzęt do mocowania ładunków oraz sprzętu połowowego, zasady mocowania;
20) prace bosmańskie i konserwacyjno-malarskie na statku rybackim;
21) znaki zanurzenia, określanie przegłębienia statku;
22) pojęcie wolnej burty, znak wolnej burty;
23) zmiana stateczności związana z przyjęciem połowu na pokład statku;
24) warunki równowagi statku: ciężar i współrzędne środka ciężkości statku, środek wyporu, linia działania siły wyporu, ramię stateczności kształtu, ramię stateczności ciężaru, ramię prostujące;
25) zmiany warunków równowagi statku powodowane swobodną powierzchnią cieczy, przesunięciem ładunku, ciężarami podwieszonymi lub oblodzeniem;
26) dokumentacja dotycząca stateczności statku rybackiego;
27) stateczność początkowa;
28) kryteria oceny stateczności statku rybackiego, krzywa dopuszczalnych wzniesień środka ciężkości statku;
29) obliczanie wyporności statku na podstawie pomiaru zanurzeń;
30) metody kontroli stateczności podczas eksploatacji statku, określanie wysokości metacentrycznej na podstawie okresu kołysań;
31) niezatapialność statku i klasa niezatapialności;
32) rodzaje systemów napędowych statków rybackich;
33) silnik spalinowy, budowa i zasada działania;
34) budowa i zasady działania maszyn sterowych;
35) instalacja wodna i paliwowa, system balastowy i zęzowy, urządzenia i mechanizmy pomocnicze: pompy, sprężarki, urządzenia chłodnicze – budowa i zasady eksploatacji;
36) agregaty prądotwórcze, prądnice, urządzenia zasilania awaryjnego – zasady eksploatacji;
37) zagrożenia wynikające ze zmiany aktualnego stanu eksploatacyjnego siłowni;
38) techniki i procedury prowadzenia operacji bunkrowania w porcie i na pełnym morzu;
39) zasady planowania eksploatacji statku rybackiego;
40) podstawowe przepisy prawa dotyczące ratowania ludzi na morzu;
41) Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa oraz instytucje, organizacje i służby z nią współpracujące;
42) osobiste środki ratunkowe;
43) jednostki ratunkowe, urządzenia i systemy wodowania łodzi ratunkowych, ratowniczych i tratw;
44) przyczyny i rodzaje pożarów na statku, zjawiska towarzyszące pożarom, zapobieganie pożarom;
45) walka z pożarami na statku, metody gaszenia pożarów, sprzęt przeciwpożarowy;
46) alarm pożarowy;
47) alarm opuszczenia statku, metody ewakuacji załogi;
48) zasady zachowania się rozbitków na jednostkach ratunkowych statku, metody przetrwania człowieka w wodzie;
49) procedury awaryjne obowiązujące w przypadku zderzenia, wejścia statku na mieliznę lub utraty szczelności kadłuba;
50) procedury awaryjne stosowane w przypadku prowadzenia akcji „człowiek za burtą”;
51) procedury awaryjne stosowane w przypadku zaczepienia narzędzia połowu o dno lub inną przeszkodę podwodną;
52) sterowanie awaryjne stosowane w przypadku awarii steru lub napędu;
53) działania podejmowane przez załogę statku w sytuacji powstania rozlewu olejowego grożącego skażeniem środowiska;
54) procedury postępowania z odpadami stwarzającymi zagrożenie dla środowiska morskiego;
55) zalecenia zawarte w Międzynarodowym lotniczym i morskim poradniku poszukiwania i ratowania – IAMSAR, dotyczące prowadzenia i koordynacji akcji poszukiwawczo-ratowniczej.
BLOK: POŁOWY MORSKIE
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) określać położenie geograficzne oceanów i mórz najważniejszych dla rybołówstwa;
2) określać strefy życia w morzu, w zależności od jego głębokości i topografii dna;
3) charakteryzować procesy produkcji biologicznej zachodzące w ekosystemach morskich;
4) określać lokalizację bałtyckich łowisk i portów rybackich na podstawie map;
5) wyjaśniać wpływ połowów morskich na stan środowiska morskiego;
6) wyjaśniać zjawisko użyźniania wód morskich przez prądy wstępujące (upwelling);
7) określać rozmieszczenie stref podwyższonej żyzności wód morskich;
8) rozróżniać, na podstawie cech zewnętrznych, podstawowe gatunki ryb i nierybnych zasobów morza;
9) wykonywać podstawowe pomiary zewnętrzne ryb;
10) przeprowadzać sekcję ciała ryb oraz rozpoznawać ich najważniejsze narządy wewnętrzne;
11) określać stadia rozwoju biologicznego ryb oraz ich wpływ na efektywność połowów;
12) określać reakcję organizmów morskich na różne warunki środowiska oraz narzędzia połowowe;
13) wykorzystywać dane oceanograficzne i wyniki pomiarów oraz analiz biologicznych organizmów morskich do prowadzenia połowów;
14) klasyfikować metody i narzędzia połowowe;
15) dobierać techniki i narzędzia połowowe do specyfiki biologicznej organizmów morskich;
16) dobierać środki ochrony indywidualnej przed niebezpiecznymi organizmami morskimi;
17) stosować zasady postępowania z organizmami morskimi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia;
18) charakteryzować rodzaje i budowę materiałów stosowanych do konstrukcji narzędzi połowowych;
19) określać budowę, właściwości fizykomechaniczne i eksploatacyjne wyrobów stosowanych do produkcji lin i tkanin sieciowych;
20) charakteryzować metody produkcji jadra sieciowego;
21) dokonywać pomiarów tkaniny sieciowej, wyznaczać cykle kroju jadra sieciowego i określać rozmiar oczek;
22) charakteryzować budowę i zasady eksploatacji podstawowych typów narzędzi połowowych czynnych;
23) charakteryzować budowę i zasady eksploatacji podstawowych typów narzędzi połowowych biernych;
24) określać zastosowanie czynników fizycznych w połowach morskich;
25) dobierać i stosować środki techniczne zapewniające wymaganą selektywność narzędzi połowowych;
26) stosować sposoby zapobiegania niepożądanym przyłowom;
27) stosować podstawowe techniki sieciarskie i takielarskie;
28) montować wykrojone elementy sieci, osadzać je na linach oraz uzupełniać fragmenty w celu naprawy uszkodzeń;
29) posługiwać się dokumentacją techniczną narzędzi połowowych;
30) posługiwać się podstawowymi pojęciami i prawami z zakresu hydrodynamiki i mechaniki układu: statek – narzędzie połowowe;
31) projektować podstawowe typy narzędzi połowowych;
32) dobierać elementy uzbrojenia narzędzi połowowych do warunków łowiska i specyfiki obiektu połowów;
33) dobierać narzędzia połowowe do technicznych i prawnych możliwości połowowych statku rybackiego;
34) korzystać z urządzeń hydrolokacyjnych do poszukiwania skupień ryb i kontroli parametrów pracy układu: statek – narzędzie połowowe;
35) sterować pokładowymi mechanizmami połowowymi i wykonywać operacje połowowe;
36) stosować zasady postępowania z gatunkami organizmów morskich podlegającymi ochronie prawnej oraz stanowiącymi materiał do badań naukowych;
37) charakteryzować skład chemiczny i wartości odżywcze produktów rybołówstwa morskiego;
38) określać znaczenie organizmów morskich w żywieniu człowieka;
39) wyjaśniać przemiany fizykochemiczne zachodzące w surowcach rybnych po złowieniu;
40) dokonywać oceny organoleptycznej surowców rybnych;
41) charakteryzować technologie obróbki, zabezpieczania i przetwarzania surowców rybnych;
42) sortować i wykonywać obróbkę ręczną i maszynową surowców rybnych;
43) zabezpieczać połów za pomocą lodu, soli, schładzania w ładowniach i zbiornikach, zamrażania i gotowania;
44) charakteryzować procedury kontroli jakości produkcji na statku rybackim;
45) pakować i znakować produkty rybołówstwa, z uwzględnieniem przepisów kontroli rybołówstwa;
46) stosować przepisy Wspólnej Polityki Rybackiej Unii Europejskiej oraz przepisy prawa krajowego dotyczące połowów morskich;
47) określać rodzaje dokumentów uprawniających do wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa morskiego;
48) przestrzegać procedur obowiązujących podczas kontroli prowadzonej przez organy inspekcji rybołówstwa morskiego;
49) prowadzić rejestrację połowów, wyładunków i pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa w wersji papierowej i elektronicznej;
50) kontrolować działanie urządzeń do monitorowania satelitarnego oraz urządzeń do elektronicznej rejestracji i transmisji danych połowowych;
51) korzystać ze specjalistycznych programów komputerowych wspomagających wykonywanie połowów morskich;
52) charakteryzować rolę i zadania regionalnych i światowych konwencji oraz instytucji nadzoru, monitorowania i kontroli rybołówstwa morskiego.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) podstawy oceanografii rybackiej;
2) procesy produkcji biologicznej zachodzące w ekosystemach morskich;
3) lokalizacja bałtyckich łowisk i portów rybackich;
4) wpływ połowów morskich na stan środowiska morskiego;
5) strefy podwyższonej żyzności wód morskich, użyźnianie przez prądy wstępujące (upwelling);
6) podstawowe gatunki ryb morskich;
7) pomiary zewnętrzne ryb;
8) anatomia ryb;
9) stadia rozwoju biologicznego ryb oraz ich wpływ na efektywność połowów;
10) nierybne zasoby biologiczne morza;
11) zasady i metody określania stanu żywych zasobów morza oraz ich ochrony;
12) klasyfikacja metod i narzędzi połowowych;
13) dobór technik i narzędzi połowowych w zależności od specyfiki biologicznej organizmów morskich;
14) środki ochrony indywidualnej przed niebezpiecznymi organizmami morskimi;
15) zasady postępowania z rybami stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia;
16) materiałoznawstwo sieciarskie: włókna i wyroby włókiennicze stosowane do budowy narzędzi połowowych;
17) budowa i właściwości fizykomechaniczne oraz eksploatacyjne wyrobów stosowanych do produkcji lin i tkanin sieciowych – wodochłonność, wilgotność, masa liniowa, skręt, obciążenia zrywające;
18) metody produkcji jadra sieciowego;
19) pomiary tkaniny sieciowej, rozmiaru oczek, grubości przędzy, sznurków i lin;
20) cykle kroju jadra sieciowego;
21) narzędzia połowowe czynne: włoki i tuki, niewody, wędy ciągnione;
22) narzędzia połowowe bierne: nety, mance, wontony, narzędzia pułapkowe;
23) czynniki fizyczne wykorzystywane w połowach morskich – światło, dźwięk i prąd elektryczny;
24) środki techniczne zapewniające wymaganą selektywność narzędzi połowowych;
25) sposoby zapobiegania niepożądanym przyłowom;
26) podstawowe techniki sieciarskie i takielarskie;
27) montaż, naprawa i konserwacja narzędzi połowowych;
28) dokumentacja techniczna narzędzi połowowych;
29) właściwości hydrodynamiczne narzędzi połowowych;
30) podstawy projektowania różnych typów narzędzi połowowych;
31) dobór uzbrojenia narzędzi połowowych do warunków łowiska i specyfiki obiektu połowów;
32) dobór narzędzi połowowych do technicznych i prawnych możliwości połowowych statku rybackiego – mocy silnika, warunków licencji i zezwoleń;
33) urządzenia hydrolokacyjne stosowane do poszukiwania skupień ryb i kontroli parametrów pracy układu: statek – narzędzie połowowe;
34) pokładowe mechanizmy połowowe statków rybackich;
35) techniki połowów i operacje połowowe;
36) zasady postępowania z gatunkami chronionymi oraz stanowiącymi materiał do badań naukowych;
37) skład chemiczny i wartości odżywcze produktów rybołówstwa morskiego;
38) rola ryb i innych organizmów morskich w żywieniu człowieka;
39) przemiany fizykochemiczne zachodzące w surowcach rybnych po złowieniu – zmiany autolityczne, jełczenie, procesy bakteryjne, wytwarzanie się toksyn;
40) ocena organoleptyczna surowców rybnych;
41) obróbka ręczna surowców rybnych na statku;
42) technologie, maszyny i urządzenia do obróbki, schładzania, mrożenia i solenia oraz produkcji mączki rybnej na statkach rybackich;
43) kontrola jakości produkcji, ustalanie punktów krytycznych w procesie produkcyjnym, zasady higieny i bezpieczeństwa;
44) pakowanie i transport produktów rybołówstwa oraz wymagania dotyczące identyfikowalności;
45) przepisy Wspólnej Polityki Rybackiej Unii Europejskiej oraz przepisy prawa krajowego dotyczące połowów morskich;
46) rodzaje dokumentów uprawniających do wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa morskiego;
47) procedury obowiązujące podczas kontroli prowadzonej przez organy inspekcji rybołówstwa morskiego;
48) rejestracja połowów, wyładunków i pierwszej sprzedaży produktów rybołówstwa w wersji papierowej i elektronicznej;
49) urządzenia do monitorowania satelitarnego oraz do elektronicznej rejestracji i transmisji danych połowowych;
50) specjalistyczne programy komputerowe wspomagające wykonywanie połowów morskich;
51) regionalne i światowe konwencje oraz instytucje nadzoru, monitorowania i kontroli rybołówstwa morskiego.
BLOK: PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ
1. Cele kształcenia
Uczeń (słuchacz) w wyniku kształcenia powinien umieć:
1) wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej;
2) rozróżniać formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw;
3) sporządzać budżet i planować rozwój przedsiębiorstwa;
4) określać zasady organizacji rynku rybnego i korzystania z pomocy publicznej w polskim rybołówstwie morskim;
5) opracowywać plan marketingowy;
6) podejmować działania związane z poszukiwaniem pracy;
7) sporządzać dokumenty dotyczące zatrudnienia;
8) korzystać z pośrednictwa pracy w rybołówstwie morskim;
9) charakteryzować systemy zatrudnienia stosowane w rybołówstwie morskim;
10) sporządzać dokumenty niezbędne do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej;
11) rozróżniać formy działalności gospodarczej w rybołówstwie morskim i obrocie handlowym produktami rybołówstwa morskiego;
12) charakteryzować metody prowadzenia sprawozdawczości w działalności gospodarczej w rybołówstwie morskim;
13) stosować przepisy Kodeksu pracy dotyczące praw i obowiązków pracownika i pracodawcy oraz przepisy wynikające z Konwencji o pracy na morzu (MLC);
14) korzystać z systemów ubezpieczeń morskich;
15) interpretować treść umowy o ubezpieczeniu statku i załogi statku;
16) stosować przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
17) zapobiegać powstaniu pożaru na statku i prowadzić z nim walkę w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego: „Podstawy ochrony przeciwpożarowej” IMO 1.20 Fire Prevention and Basic Fire Fighting;
18) stosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej;
19) organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii;
20) stosować środki ochrony indywidualnej;
21) udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
22) udzielać pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego: „Podstawy pierwszej pomocy medycznej” IMO 1.13 Elementary First Aid;
23) stosować indywidualne techniki ratunkowe w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego: „Indywidualne techniki ratunkowe” IMO 1.19 Personal Survival Techniques;
24) określać wpływ zmęczenia fizycznego i psychicznego na efektywność pracy;
25) komunikować się z uczestnikami procesu pracy;
26) współpracować z pozostałymi członkami załogi w sytuacjach zagrożenia w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego: „Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna” IMO 1.21 Personal Safety and Social Responsibilities;
27) prowadzić negocjacje;
28) rozwiązywać problemy dotyczące działalności zawodowej;
29) podejmować decyzje;
30) korzystać z obcojęzycznych źródeł informacji, publikacji nautycznych, dokumentacji technicznej, norm, katalogów oraz oprogramowania użytkowego;
31) formułować pisemne i ustne wypowiedzi w języku obcym, związane z realizacją zadań zawodowych;
32) organizować doskonalenie zawodowe pracowników;
33) przestrzegać zasad etyki.
2. Treści kształcenia (działy programowe)
Treści kształcenia są ujęte w następujących działach programowych:
1) gospodarka rynkowa;
2) formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw;
3) analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie;
4) struktura budżetu przedsiębiorstwa;
5) plan rozwoju przedsiębiorstwa;
6) organizacja rynku rybnego i pomoc publiczna w polskim rybołówstwie morskim;
7) strategie marketingowe;
8) metody poszukiwania pracy;
9) dokumenty dotyczące zatrudnienia;
10) pośrednictwo pracy w rybołówstwie morskim;
11) stosunek pracy i systemy wynagrodzeń w rybołówstwie morskim;
12) podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej;
13) formy działalności gospodarczej w rybołówstwie morskim i obrocie handlowym produktami rybołówstwa morskiego;
14) metody prowadzenia sprawozdawczości w działalności gospodarczej w rybołówstwie morskim;
15) prawo pracy i prawo działalności gospodarczej;
16) wybrane przepisy Konwencji o pracy na morzu (MLC);
17) systemy ubezpieczeń morskich;
18) umowy o ubezpieczenie statku i załogi statku;
19) bezpieczeństwo i higiena pracy;
20) ochrona przeciwpożarowa i ochrona środowiska;
21) zapobieganie powstaniu pożaru na statku i prowadzenie z nim walki w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego „Podstawy ochrony przeciwpożarowej” IMO 1.20 Fire Prevention and Basic Fire Fighting;
22) elementy ergonomii;
23) środki ochrony indywidualnej;
24) zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy;
25) pierwsza pomoc osobom poszkodowanym w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego: „Podstawy pierwszej pomocy medycznej” IMO 1.13 Elementary First Aid;
26) indywidualne techniki ratownicze w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego „Indywidualne techniki ratunkowe” IMO 1.19 Personal Survival Techniques;
27) elementy fizjologii i higieny pracy;
28) zagrożenia i profilaktyka w środowisku pracy;
29) zasady i metody komunikowania się;
30) współpraca z członkami załogi w sytuacjach zagrożenia w zakresie przewidzianym w programie kursu modelowego „Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna” IMO 1.21 Personal Safety and Social Responsibilities;
31) elementy socjologii i psychologii pracy;
32) źródła informacji zawodowej i oprogramowanie użytkowe w języku obcym;
33) język obcy w zakresie czterech kompetencji językowych (pisania, czytania, mówienia i słuchania ze zrozumieniem) w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań zawodowych, z uwzględnieniem wymagań Międzynarodowej Organizacji Morskiej;
34) formy doskonalenia zawodowego;
35) etyka.
III. PODZIAŁ GODZIN NA BLOKI PROGRAMOWE
Nazwa bloku programowego | Minimalna liczba godzin w okresie kształcenia %* |
Nawigacja i bezpieczeństwo żeglugi | 20 |
Techniczna eksploatacja statku rybackiego | 20 |
Połowy morskie | 35 |
Podstawy działalności zawodowej | 10 |
Razem | 85** |
* Podział godzin na bloki programowe dotyczy kształcenia w szkołach dla młodzieży i w szkołach dla dorosłych (w formie stacjonarnej i zaocznej). ** Pozostałe 15% godzin jest przeznaczone do rozdysponowania przez autorów programów nauczania na dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy. |
IV. ZALECANE WARUNKI REALIZACJI TREŚCI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Do realizacji treści kształcenia ujętych w blokach programowych są odpowiednie następujące pomieszczenia dydaktyczne:
1) pracownia nawigacji i meteorologii;
2) pracownia technicznych środków nawigacji, hydrolokacji i łączności;
3) pracownia biologiczno-technologiczna;
4) pracownia komputerowa;
5) warsztaty szkolne – sieciarnia i takielarnia;
6) rybacki statek szkolny.
Pracownia nawigacji i meteorologii powinna być wyposażona w:
1) kompas magnetyczny z kompletem magnesów;
2) dewiaskop;
3) żyrokompas z systemem powtarzaczy;
4) przekroje kuli żyroskopowej lub programy wizualizacyjne;
5) namierniki;
6) ekierki nawigacyjne i cyrkle;
7) liniały równoległe;
8) tablice nawigacyjne;
9) polskie mapy morskie – wzorcowy komplet map i komplety map ćwiczeniowych;
10) brytyjskie mapy morskie wybranych rejonów i komplety map ćwiczeniowych;
11) polskie wydawnictwa nautyczne;
12) brytyjskie wydawnictwa nautyczne;
13) mapę klimatyczną świata;
14) aneroid;
15) termometry i termograf;
16) psychrometr aspiracyjny Assmanna;
17) higrometr włosowy;
18) morski barometr rtęciowy i barograf;
19) anemometr i wiatromierz Wilda;
20) atlasy chmur;
21) odbiornik NAVTEX (Navigational Telex);
22) odbiornik do odbioru map faksymilowych;
23) specjalistyczne oprogramowanie komputerowe: programy dydaktyczne oraz programy użytkowe z dziedziny nawigacji i meteorologii morskiej;
24) zestaw komputerowy mający bezpośrednie połączenie z Internetem, ekran, rzutnik pisma oraz rzutnik multimedialny.
Pracownia technicznych środków nawigacji, hydrolokacji i łączności powinna być wyposażona w:
1) modele logów: ciśnieniowego i elektromagnetycznego;
2) echosondę z przystawką symulatora i przetwornikiem piezoelektrycznym;
3) echosondę sieciową i sonar;
4) odbiorniki GPS (Global Positioning System) i DGPS (Differential Global Positioning System);
5) radary pasma 3 i 10 cm z możliwością symulacji ech i linii brzegowej;
6) symulator radarowo-nawigacyjny;
7) odbiornik AIS;
8) symulator systemu obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) oraz systemu obrazowania map rastrowych RCDS (Raster Chart Display System);
9) zestaw flag Międzynarodowego Kodu Sygnałowego (MKS);
10) zestaw do nadawania sygnałów świetlnych i dźwiękowych;
11) symulator GMDSS odpowiedni do rodzaju prowadzonego szkolenia;
12) stacjonarny radiotelefon UKF i radiotelefony przenośne GMDSS;
13) radiopławę EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon);
14) transponder radarowy SART (Search and Rescue Transponder);
15) transponder systemu VMS (Vessel Monitoring System);
16) symulator elektronicznego dziennika połowowego;
17) specjalistyczne oprogramowanie komputerowe: programy dydaktyczne oraz programy użytkowe z dziedziny radionawigacji, radiolokacji, hydrolokacji i łączności;
18) instrukcje obsługi urządzeń;
19) spisy radiosygnałów admiralicji brytyjskiej i wydawnictwa radiowe;
20) zestaw komputerowy mający bezpośrednie połączenie z Internetem, ekran, rzutnik pisma oraz rzutnik multimedialny.
Pracownia biologiczno-technologiczna powinna być wyposażona w:
1) mapy fizyczne i plansze przedstawiające rozmieszczenie mórz i oceanów, topografię dna, prądy powierzchniowe i pionowe prądy wstępujące, stratyfikację hydrologiczną i biologiczną;
2) mapy rybackie Morza Bałtyckiego w wersji papierowej i elektronicznej;
3) mikroskopy, preparaty, modele, atrapy i okazy naturalne ryb, skorupiaków i mięczaków morskich;
4) stanowiska ćwiczeniowe do rozpoznawania gatunków ryb morskich, określania ich cech systematycznych oraz budowy zewnętrznej i wewnętrznej;
5) wyciąg laboratoryjny;
6) zestawy odczynników;
7) szkło laboratoryjne i kuwety;
8) stoły laboratoryjne;
9) wagi;
10) narzędzia do wykonywania sekcji ryb, noże do obróbki ręcznej ryb;
11) pojemniki na ryby i odpady;
12) środki higieny i czystości, apteczkę i środki opatrunkowe;
13) środki ochrony indywidualnej;
14) zamrażarki i chłodziarki;
15) schematy maszyn stosowanych w procesach technologicznych przetwórstwa rybnego;
16) plansze przedstawiające stanowiska do obróbki wstępnej i solenia ryb;
17) termometry stosowane w przemyśle rybnym;
18) wzory opakowań produktów rybnych;
19) filmy dydaktyczne przedstawiające życie w morzu, technologie połowów morskich, procesy technologiczne obróbki i zabezpieczenia surowców rybnych na statkach rybackich;
20) zestaw komputerowy mający bezpośrednie połączenie z Internetem, ekran, rzutnik pisma oraz rzutnik multimedialny.
Pracownia komputerowa powinna być wyposażona w:
1) stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu (jedno stanowisko dla jednego ucznia);
2) stanowisko komputerowe z dostępem do Internetu dla nauczyciela;
3) projektor multimedialny i ekran;
4) pakiet programów biurowych;
5) oprogramowanie specjalistyczne dotyczące: oznakowania nawigacyjnego, charakterystyk świateł nawigacyjnych, pływów, MPDM, stateczności, map rastrowych i elektronicznego dziennika połowowego;
6) drukarkę sieciową;
7) skaner;
8) zestaw podstawowej literatury zawodowej.
Warsztaty szkolne – sieciarnia i takielarnia powinny być wyposażone w:
1) zestaw próbek wyrobów włókienniczych;
2) przykładowe węzły oraz sploty wykonywane na linach;
3) zrywarki i przyrządy do określania właściwości fizykomechanicznych wyrobów włókienniczych;
4) schematy konstrukcyjne narzędzi połowowych;
5) modele włoków dennych, pelagicznych, narzędzi usidlających, dryfujących i stawnych;
6) modele statków rybackich;
7) modele narzędzi haczykowych;
8) modele rozpornic dennych i pelagicznych oraz innych elementów uzbrojenia;
9) wyroby włókiennicze: różne rodzaje przędzy, sznurki, liny, jadro sieciowe;
10) narzędzia i przybory: igły sieciarskie, rożki bosmańskie, noże, nożyce do cięcia drutu, imadła, kowadła, przepalarki do sznurków i lin;
11) wyciąg;
12) wagę elektroniczną;
13) stanowiska sieciarskie (jedno stanowisko dla jednego ucznia);
14) narzędzia ślusarskie, skrzynki narzędziowe;
15) przyrządy do określania grubości sznurków oraz rozmiaru oczek sieci;
16) środki higieny i czystości, apteczkę i środki opatrunkowe;
17) środki ochrony indywidualnej, odzież ochronną.
Pracownie powinny składać się z sali lekcyjnej i zaplecza magazynowo-socjalnego. W sali lekcyjnej należy zapewnić stanowisko pracy dla nauczyciela i odpowiednią liczbę stanowisk pracy dla uczniów. W warsztatach szkolnych powinno znajdować się pomieszczenie do instruktażu.
Rybacki statek szkolny
Urządzenia, systemy i wyposażenie rybackiego statku szkolnego powinny spełniać wszystkie wymagania przewidziane polskimi i międzynarodowymi przepisami prawa i instytucji klasyfikacyjnej dla statku o danym przeznaczeniu, pojemności brutto oraz rodzaju uprawianej żeglugi. Wyposażenie statku powinno umożliwiać nabycie praktycznych umiejętności zawodowych określonych w blokach podstawy programowej.
Praktyka morska na statkach rybackich powinna odbywać się przez okres co najmniej 2 miesięcy.
- Data ogłoszenia: 2011-09-16
- Data wejścia w życie: 2011-10-01
- Data obowiązywania: 2011-10-01
- Dokument traci ważność: 2012-09-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA