REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 186 poz. 1108
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 1 września 2011 r.
w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą
Na podstawie art. 35 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
Rozdział 2
Sposób sporządzania spisu wyborców
§ 3. [Wzór zgłoszenia o wpisanie do spisu wyborców]
2. Wzór zgłoszenia o wpisanie do spisu wyborców obywateli polskich stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Wzór zgłoszenia o wpisanie do spisu wyborców obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którym przysługuje prawo wybierania w wyborach, które zostały zarządzone w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. W przypadku wątpliwości co do wiarygodności danych zgłoszonych przez wyborcę przy dokonywaniu zgłoszenia do spisu wyborców, konsul weryfikuje je, wykorzystując dostępne mu bazy danych, lub sprawdza we właściwych organach Rzeczypospolitej Polskiej.
1) części A – w wyborach do Sejmu i do Senatu oraz w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
2) części A i części B – w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Część A spisu wyborców obejmuje obywateli polskich.
3. Część B spisu wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którym przysługuje prawo wybierania w wyborach, które zostały zarządzone w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Formularz spisu wypełnia się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.
3. Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym – atramentem lub długopisem.
2. Każdą stronę arkusza spisu wyborców konsul opatruje pieczęcią urzędową urzędu konsularnego i podpisuje.
3. Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów, a drugi egzemplarz przechowuje w urzędzie konsularnym.
Rozdział 3
Aktualizowanie spisu wyborców
§ 8. [Aktualizowanie spisu wyborców]
2. Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu wyborców.
3. Przepisy § 3, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
1) zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona przez właściwego konsula;
2) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. W przypadku wpisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu w rubryce spisu „Uwagi” umieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się: „reklamacja” lub „omyłka”.
1) wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3) niemające prawa wybierania w rozumieniu art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego;
4) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
2. W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców w rubryce spisu „Uwagi” umieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: „reklamacja”, „omyłka”, „zawiadomienie – art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego” lub „zaświadczenie”.
3. Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
2. Adnotacje, o których mowa w § 9 ust. 2 i § 10 ust. 2, uzupełnia się o wyrazy „ponowne głosowanie”.
Rozdział 4
Sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju
§ 12. [Powiadomienie urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju]
2. Dane wyborcy, o którym mowa w ust. 1, konsul przekazuje, wykorzystując dostępne mu elektroniczne środki łączności zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji, wymieniając nazwisko i imię (imiona) wyborcy, imię ojca, datę urodzenia, numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz adres stałego zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku wyborców będących obywatelami polskimi konsul przekazuje również numer ewidencyjny PESEL, a w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi – wskazuje obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
3. W przypadku zawiadamiania urzędu gminy z wykorzystaniem elektronicznych środków łączności nie jest wymagany podpis konsula, pod warunkiem umieszczenia na zawiadomieniu imienia i nazwiska konsula oraz jego stanowiska. Wówczas w stopce zawiadomienia jest wymagane podanie danych teleadresowych urzędu konsularnego.
4. W wyjątkowych sytuacjach jest dopuszczalne przekazywanie danych z użyciem innych dostępnych środków łączności.
Rozdział 5
Sposób wydawania i ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania
§ 14. [Zaświadczenia o prawie do głosowania]
2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia. Zaświadczenie zabezpiecza się przez umieszczenie odcisku suchej pieczęci urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa dyplomatycznego wydającego zaświadczenie, a w przypadku braku suchej pieczęci – przez umieszczenie etykiety samoprzylepnej o wymiarach 38 x 21 mm zawierającej informację o rodzaju wyborów oraz roku ich przeprowadzenia, zapisaną kolorem czarnym i umieszczoną na białym tle. Na etykiecie odciska się okrągłą pieczęć urzędową urzędu konsularnego w taki sposób, aby jedna jej część była odciśnięta na etykiecie, a druga – bezpośrednio na zaświadczeniu.
3. Po wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, konsul skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce spisu „Uwagi” adnotację: „zaświadczenie”.
4. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca może odebrać osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę. W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim. W przypadku gdy upoważnienie dotyczy wyborcy obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, wskazuje się w nim jego imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości, a także datę urodzenia.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może wysłać wyborcy zaświadczenie listem poleconym lub w innej, przewidzianej w kraju urzędowania konsula formie przesyłki umożliwiającej potwierdzenie odbioru.
2. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
2. Informacja o wydaniu zaświadczenia jest rejestrowana i zawiera: numer zaświadczenia, datę jego wydania, imię (imiona) i nazwisko oraz datę urodzenia wyborcy.
3. W przypadku obywateli polskich oprócz danych wymienionych w ust. 2 dodatkowo rejestruje się numer ewidencyjny PESEL.
4. W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi oprócz danych wymienionych w ust. 2 konsul rejestruje również numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości oraz posiadane przez wyborcę obywatelstwo.
5. W przypadku wydania zaświadczenia osobie upoważnionej rejestracji podlega również imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL osoby upoważnionej lub, w przypadku gdy osobą upoważnioną jest obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, data urodzenia, numer paszportu lub nazwa i numer innego dokumentu tożsamości oraz posiadane obywatelstwo.
6. Ewidencję wydanych zaświadczeń konsul może prowadzić w formie papierowej lub w systemie informatycznym.
7. Ewidencja wydanych zaświadczeń oraz upoważnień do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowi część dokumentacji wyborczej konsula.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 18. [Wejście w życie]
Minister Spraw Zagranicznych: R. Sikorski
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1725).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 94, poz. 550, Nr 102, poz. 588, Nr 134, poz. 777, Nr 147, poz. 881, Nr 149, poz. 889 i Nr 171, poz. 1016.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniami Ministra Spraw Zagranicznych: z dnia 17 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz. U. Nr 89, poz. 988), z dnia 8 września 2000 r. w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 76, poz. 871) oraz z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców sporządzanego dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 73, poz. 665), które na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113, Nr 102, poz. 588, Nr 147, poz. 881 i Nr 149, poz. 889) tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 1 września 2011 r. (poz. 1108)
Załącznik nr 1
WZÓR – ZGŁOSZENIE WYBORCY OBYWATELA POLSKIEGO O WPISANIE DO SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 2
WZÓR – ZGŁOSZENIE WYBORCY OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ NIEBĘDĄCEGO OBYWATELEM POLSKIM O WPISANIE DO SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 3
WZÓR – CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 4
WZÓR – CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 5
WZÓR – ZAWIADOMIENIE O DOPISANIU LUB WPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA
Załącznik nr 6
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA
- Data ogłoszenia: 2011-09-06
- Data wejścia w życie: 2011-09-14
- Data obowiązywania: 2011-09-14
- Dokument traci ważność: 2015-03-27
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA