REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 165 poz. 988
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 27 lipca 2011 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu dokonywania audytu i kontroli instytutów badawczych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
Na podstawie art. 36 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654) zarządza się, co następuje:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
2) instytucie – rozumie się przez to instytut badawczy w rozumieniu ustawy;
3) ministrze – rozumie się przez to ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
4) audytorze – rozumie się przez to osobę upoważnioną przez ministra do przeprowadzenia audytu instytutu;
5) kontrolerze – rozumie się przez to osobę upoważnioną przez ministra do przeprowadzenia kontroli instytutu;
6) organach instytutu – rozumie się przez to dyrektora instytutu i radę naukową reprezentowaną przez jej przewodniczącego.
2. Minister spośród powołanych osób wyznacza kierownika zespołu kontrolującego.
3. Imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) imię, nazwisko i określenie dokumentu tożsamości kontrolera;
2) nazwę i adres instytutu, w którym będzie przeprowadzana kontrola;
3) zakres kontroli oraz okres objęty kontrolą;
4) termin przeprowadzenia kontroli;
5) termin ważności upoważnienia;
6) pieczęć nagłówkową urzędu obsługującego ministra.
2. W skład zespołu audytowego wchodzą audytorzy, z których każdy spełnia co najmniej jedno z następujących wymagań:
1) wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy z zakresu działalności instytutu;
2) posiada doświadczenie w przeprowadzaniu kontroli lub w dokonywaniu audytu;
3) posiada doświadczenie w zakresie dokonywania czynności rewizji finansowej.
3. Minister spośród powołanych osób wyznacza kierownika zespołu audytowego.
4. Imienne upoważnienie do przeprowadzania audytu zawiera:
1) imię, nazwisko i określenie dokumentu tożsamości audytora;
2) nazwę i adres instytutu, w którym będzie przeprowadzany audyt;
3) temat audytu;
4) termin ważności upoważnienia;
5) pieczęć nagłówkową urzędu obsługującego ministra.
2. Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontroler lub audytor składa ministrowi pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli lub audycie.
3. Kontroler lub audytor podlega wyłączeniu od udziału w kontroli lub audycie, na wniosek lub z urzędu, jeżeli:
1) wyniki kontroli lub audytu mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli; powody wyłączenia kontrolera lub audytora trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli;
2) w okresie roku przed dniem rozpoczęcia kontroli lub audytu był odpowiedzialny za działalność, która podlega kontroli lub audytowi.
4. Kontroler lub audytor może być wyłączony od udziału w kontroli lub audycie, na wniosek lub z urzędu, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
5. Minister wyłącza kontrolera lub audytora od udziału w czynnościach. W przypadku wyłączenia, minister wyznacza do zespołu kontrolującego lub audytowego innego kontrolera lub audytora i powiadamia o tym dyrektora instytutu.
2. Program audytu określa cel i szczegółowy zakres audytu, kryteria oceny stanu faktycznego oraz termin dokonania audytu.
3. Program audytu podpisuje kierownik zespołu audytowego i przedstawia go do akceptacji ministrowi.
4. Przed przystąpieniem do dokonania audytu kierownik zespołu audytowego pisemnie zawiadamia dyrektora instytutu o zakresie i terminie dokonania audytu.
1) wstępu do pomieszczeń i obiektów związanych z dokonywanym audytem;
2) wglądu do dokumentów i informacji, w tym utrwalonych na informatycznych nośnikach danych, związanych z dokonywanym audytem;
3) żądania informacji niezbędnych do oceny działalności instytutu, w tym na informatycznych nośnikach danych;
4) sporządzania niezbędnych kserokopii dokumentów, ich odpisów, wyciągów i zestawień z dokumentów będących przedmiotem audytu, w tym na informatycznych nośnikach danych;
5) żądania od pracowników instytutu wyjaśnień i przyjmowania oświadczeń;
6) kontaktowania się z pracownikami instytutu.
1) spis treści, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich kart;
2) imienne upoważnienia do przeprowadzenia audytu;
3) dokumenty sporządzone i dokumenty otrzymane przez audytorów w trakcie dokonywania audytu;
4) informacje i wyjaśnienia złożone przez pracowników audytowanego instytutu;
5) projekt sprawozdania z audytu;
6) uwagi i zastrzeżenia do treści projektu sprawozdania z audytu;
7) dokumenty związane z wyjaśnieniem uwag i zastrzeżeń do treści projektu sprawozdania;
8) sprawozdanie z audytu;
9) zalecenia ministra, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy.
2. Akta audytu przechowuje się w urzędzie obsługującym ministra.
3. Akta audytu udostępnia się osobie upoważnionej przez ministra oraz dyrektorowi instytutu.
2. Sprawozdanie z audytu zawiera:
1) temat i cel audytu;
2) datę rozpoczęcia audytu;
3) imiona i nazwiska audytorów oraz numer i datę upoważnienia do dokonania audytu;
4) ustalenie stanu faktycznego oraz wyniki jego oceny według kryteriów określonych w programie audytu;
5) ocenę działalności instytutu wynikającą z ustaleń stanu faktycznego;
6) zalecenia w sprawie wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości lub wprowadzenia usprawnień;
7) informację o sposobie i terminie zgłoszenia umotywowanych uwag i zastrzeżeń;
8) informację o zgłoszeniu umotywowanych uwag i zastrzeżeń oraz stanowisku zajętym wobec nich przez zespół;
9) informację o miejscu i dacie sporządzenia sprawozdania;
10) podpisy audytorów.
3. Zespół audytowy w terminie 2 tygodni od zakończenia czynności audytowych przekazuje projekt sprawozdania z audytu dyrektorowi instytutu.
4. Dyrektor instytutu może pisemnie zgłosić umotywowane uwagi i zastrzeżenia do projektu sprawozdania z audytu, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu.
5. Zespół audytowy w terminie 7 dni od dnia otrzymania umotywowanych uwag i zastrzeżeń do treści projektu sprawozdania dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności wyjaśniające w tym zakresie. W przypadku stwierdzenia ich zasadności, w części lub w całości, zespół dokonuje zmiany lub uzupełnienia treści projektu sprawozdania.
6. W przypadku nieuwzględnienia uwag i zastrzeżeń do treści projektu sprawozdania zespół audytowy przekazuje na piśmie swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem dyrektorowi instytutu. Kopię stanowiska zespołu oraz umotywowane uwagi i zastrzeżenia dołącza się do akt audytu.
7. Po rozpatrzeniu uwag i zastrzeżeń do treści projektu sprawozdania zespół audytowy przekazuje sprawozdanie z audytu ministrowi.
2. Program kontroli określa cel i szczegółowy zakres kontroli oraz termin przeprowadzenia kontroli.
2. Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontroler jest obowiązany do okazania upoważnienia.
2. Kontroler niezwłocznie informuje ministra o przypadku ujawnienia w toku kontroli okoliczności uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
3. Kontroler ma prawo do:
1) żądania informacji niezbędnych do oceny prawidłowości wykonywania zadań, w tym na informatycznych nośnikach danych, oraz udostępnienia dokumentów związanych z prowadzoną kontrolą;
2) pobierania za pokwitowaniem oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów dowodowych, związanych z prowadzoną kontrolą;
3) zlecania kontrolowanemu sporządzania niezbędnych kserokopii dokumentów oraz ich odpisów i wyciągów, jak również zestawień i obliczeń z dokumentów będących przedmiotem kontroli, w tym na informatycznych nośnikach danych;
4) żądania od pracowników instytutu wyjaśnień i przyjmowania oświadczeń;
5) kontaktowania się ze wszystkimi pracownikami bez pośrednictwa i udziału ich przełożonych;
6) przeprowadzania oględzin składników majątkowych i przebiegu określonych czynności;
7) wstępu do wszelkich pomieszczeń i obiektów związanych z kontrolą.
4. W przypadku odmowy udostępnienia materiałów, udzielenia wyjaśnień, wstępu do pomieszczeń i obiektów odmowa wraz z uzasadnieniem musi zostać przedstawiona kontrolerowi na piśmie, które włącza się do akt kontroli.
1) zapewnienia kontrolerowi warunków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym pomieszczenia wyposażonego w niezbędne urządzenia biurowe;
2) przedstawiania, w terminie określonym przez kontrolera, żądanych dokumentów i materiałów dotyczących przedmiotu kontroli;
3) sporządzania potwierdzonych za zgodność z oryginałem odpisów i wyciągów z dokumentów oraz zestawień i danych niezbędnych do kontroli;
4) terminowego udzielania kontrolerowi ustnych i pisemnych wyjaśnień oraz zapewnienia terminowego udzielania ustnych lub pisemnych wyjaśnień przez pracowników instytutu.
1) informacji niejawnych, a kontroler nie posiada odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa;
2) faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną, dyscyplinarną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień albo jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Protokół kontroli zawiera:
1) nazwę i adres instytutu;
2) imię i nazwisko osoby zajmującej stanowisko dyrektora instytutu w okresie objętym kontrolą;
3) zakres kontroli i okres objęty kontrolą;
4) podstawę przeprowadzenia kontroli;
5) imiona i nazwiska kontrolerów oraz numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
6) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
7) opis stwierdzonego w toku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnione nieprawidłowości i uchybienia, ich zakres i skutki, wskazanie przepisów, które zostały naruszone, oraz osób za nie odpowiedzialnych;
8) omówienia dokonanych w protokole poprawek, skreśleń i uzupełnień;
9) informację o sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń;
10) informację o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz stanowisku zajętym wobec nich przez kontrolera;
11) wzmiankę o przekazaniu informacji, o której mowa w § 12 ust. 2;
12) informację o miejscu i dacie podpisania protokołu;
13) informację o doręczeniu egzemplarza protokołu kontrolowanemu instytutowi.
3. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kontrolowanego i zarządzającego kontrolę.
4. Projekt protokołu kontroli podpisują wszyscy kontrolerzy i przekazują projekt, za potwierdzeniem odbioru, dyrektorowi instytutu, w celu jego podpisania.
2. Kontroler w terminie 7 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń i uwag dokonuje ich analizy, zajmuje stanowisko i udziela odpowiedzi. Jeden egzemplarz stanowiska do zgłoszonych uwag i zastrzeżeń przekazuje się dyrektorowi instytutu, drugi dołącza się do akt kontroli.
3. Zmieniony lub uzupełniony protokół podpisuje się i przekazuje dyrektorowi instytutu, w celu jego podpisania.
2. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń i uwag do protokołu kontroli, o których mowa w § 16 ust. 1, termin odmowy podpisania protokołu kontroli wraz z podaniem jej przyczyn biegnie od dnia doręczenia organowi instytutu stanowiska, o którym mowa w § 16 ust. 2.
3. Odmowa podpisania protokołu kontroli nie stanowi przeszkody do sporządzenia wystąpienia pokontrolnego.
2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę działalności instytutu wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działalności organów instytutu także zalecenia w sprawie ich usunięcia w określonym terminie.
3. Wystąpienia pokontrolne sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje się dyrektorowi instytutu, a drugi pozostawia w aktach kontroli.
2. Minister rozpatruje zastrzeżenia do ustaleń i zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym i przekazuje swoje stanowisko wobec zastrzeżeń, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania.
3. W przypadku zgłoszenia przez dyrektora instytutu zastrzeżeń do ustaleń i zaleceń zawartych w wystąpieniu pokontrolnym, termin wykonania zaleceń biegnie od dnia otrzymania stanowiska ministra, o którym mowa w ust. 2.
2. Ustalenia poczynione w trakcie kontroli sprawdzającej zamieszcza się w notatce informacyjnej.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: B. Zdrojewski
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
- Data ogłoszenia: 2011-08-11
- Data wejścia w życie: 2011-08-26
- Data obowiązywania: 2011-08-26
- Dokument traci ważność: 2012-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA