REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 158 poz. 942
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 27 lipca 2011 r.
w sprawie spisu wyborców
Na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji]
1) sposób sporządzenia i udostępniania spisu wyborców;
2) wzór spisu wyborców;
3) metody aktualizacji spisu wyborców;
4) wzór wniosku o udostępnienie spisu wyborców;
5) wzory wykazów wyborców przebywających w zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych oraz oddziałach zewnętrznych takich zakładów i aresztów, w których utworzono obwody głosowania;
6) wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
7) wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania i ewidencjonowania.
1) Kodeksie wyborczym – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy;
2) numerze domu – należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji porządkowej nieruchomości;
3) zakładzie – należy przez to rozumieć zakład opieki zdrowotnej, dom pomocy społecznej, zakład karny i areszt śledczy oraz oddział zewnętrzny takiego zakładu i aresztu, a także dom studencki oraz zespół domów studenckich;
4) kierującym zakładem – należy przez to rozumieć dyrektora zakładu opieki zdrowotnej albo dyrektora lub kierownika domu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego, a także domu studenckiego oraz zespołu domów studenckich, w których utworzono obwód głosowania;
5) wójcie – należy przez to rozumieć także burmistrza lub prezydenta miasta.
Rozdział 2
Sposób sporządzania spisu wyborców
§ 3. [Podstawa sporządzania spisu wyborców, wzory części A i B]
2. W wyborach do Parlamentu Europejskiego część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
3. W przypadkach, o których mowa w art. 29 § 2 i art. 30 § 2 Kodeksu wyborczego, przy nazwiskach osób, które nie zamieszkują stale na obszarze danej gminy, ale stale zamieszkują na obszarze powiatu lub województwa, na terenie którego położona jest ta gmina, w spisie wyborców w rubryce „Uwagi” zamieszcza się odpowiednio adnotację: „Tylko wybory do rady powiatu i sejmiku województwa” lub „Tylko wybory do rady powiatu”.
4. W gminie, w której do rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, części B spisu nie sporządza się.
5. Wzór części A spisu wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. Wzór części B spisu wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Spis wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości – według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice – także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
3. W wyborach do rad gmin spis wyborców sporządza się z uwzględnieniem podziału gminy na okręgi wyborcze utworzone dla wyboru rady tej gminy.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się do części A i B spisu wyborców.
2. W wyborach do Parlamentu Europejskiego i wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów wykaz osób, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którzy:
1) stale zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego;
2) stale zamieszkują na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, dla wyboru organu której przeprowadzane są wybory – w przypadku wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów.
3. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza osoba kierująca zakładem, w którym utworzono obwód głosowania, i przekazuje właściwemu miejscowo ze względu na siedzibę jednostki urzędowi gminy nie później niż w 5 dniu przed dniem wyborów.
4. W odniesieniu do oddziału zewnętrznego zakładu karnego lub aresztu śledczego zadania kierującego wykonuje dyrektor tego zakładu lub aresztu.
5. Kierujący zakładem, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania – po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest zakład.
6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio w wyborach do rad gmin w przypadku konieczności skreślenia ze spisu wyborców osób, które po sporządzeniu wykazu osób opuściły zakład.
7. W przypadku konieczności dopisania do spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów, kierujący tym zakładem niezwłocznie przekazuje właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych wyborców. Przepisy ust. 2 oraz 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
8. Wzory wykazów, o których mowa w ust. 1 i 7, stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) sporządza się spis dodatkowy, w którym wpisuje się osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania; spis opatruje się w prawym górnym rogu oznaczeniem: „Spis dodatkowy”;
2) kierujący zakładami w sporządzanych wykazach osób, o których mowa w § 7 ust. 1 i 7, osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania wpisują na odrębny arkusz wykazu opatrzony w prawym górnym rogu oznaczeniem: „Do spisu dodatkowego”.
2. Do sporządzania spisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, i wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przepisy § 3–6 i 8 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 3
Aktualizowanie spisu wyborców
§ 11. [Aktualizowanie spisu wyborców]
2. Przepisy § 3–5 stosuje się odpowiednio.
1) zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców;
2) złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 27 § 1 Kodeksu wyborczego;
3) złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 28 § 1 i 4 Kodeksu wyborczego;
4) złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 30 § 1 i 3 Kodeksu wyborczego;
5) przybyły do zakładu i zostały objęte dodatkowym wykazem, o którym mowa w § 7 ust. 7 lub § 10 ust. 1 pkt 2;
6) zostały pominięte w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub właściwy sąd rejonowy;
7) zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki.
2. Po sporządzeniu spisu wyborców na dodatkowym formularzu spisu w części B wpisuje się obywateli Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w ust. 1:
1) pkt 1;
2) pkt 2, pod warunkiem że wyborca jest wpisany do rejestru wyborców danej gminy;
3) pkt 3 i 5, pod warunkiem wskazania przez wyborcę gminy, w której został on wpisany do rejestru wyborców – w wyborach do Parlamentu Europejskiego;
4) pkt 5, pod warunkiem że jest ujęty w rejestrze wyborców gminy na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego lub gminy, w której przeprowadzone będą wybory wójta – w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów;
5) pkt 6 i 7.
3. W przypadku wpisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu w częściach A lub B w rubryce „Uwagi” zamieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się „wpis do rejestru wyborców”, „art. 27 § 1 Kodeksu wyborczego”, „art. 28 § 1 Kodeksu wyborczego”, „art. 28 § 4 Kodeksu wyborczego”, „art. 30 § 1 Kodeksu wyborczego”, „art. 30 § 3 Kodeksu wyborczego”, „przybycie do zakładu”, „reklamacja”, „omyłka”.
4. Dodatkowy formularz spisu, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach.
2. O wpisaniu osób, o których mowa w § 12 ust. 2 w związku z § 12 ust. 1 pkt 3–5, do spisu w części B lub dopisaniu ich na dodatkowym formularzu spisu w części B zawiadamia się urząd gminy, w którym osoby te zostały wpisane do rejestru wyborców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
1) skreślone z rejestru wyborców;
2) wobec których wójt wydał decyzję, albo właściwy sąd rejonowy – postanowienie, o skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji;
3) umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki;
4) niemające prawa wybierania w rozumieniu art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego;
5) w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
6) wpisane do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania na obszarze gminy;
7) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 32 § 1 Kodeksu wyborczego;
8) które zgłosiły chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej – w przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego.
2. W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców w rubryce „Uwagi” zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się „skreślenie z rejestru wyborców”, „reklamacja”, „omyłka”, „zawiadomienie – art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego”, „§ 14 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia”, „zawiadomienie – § 13 rozporządzenia”, „zaświadczenie” lub „UE – § 3 ust. 2 rozporządzenia”.
3. Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza spisu wyborców, o którym mowa w § 10.
2. Adnotacje, o których mowa w § 12 ust. 3 i § 14 ust. 2, uzupełnia się o wyrazy „ponowne głosowanie”.
Rozdział 4
Udostępnianie spisu wyborców
§ 16. [Udostępnienie spisu wyborców]
2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Rozdział 5
Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania i ewidencjonowania
§ 18. [Zaświadczenie o prawie do głosowania]
2. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
3. W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
4. Przed sporządzeniem spisu wyborców zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie wyborców.
5. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim.
3. W przypadku gdy upoważnienie dotyczy wyborcy – obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim wskazuje się w nim jego imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.
2. Informacja o wydaniu zaświadczenia jest rejestrowana przez wskazanie numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy.
3. W przypadku wydania zaświadczenia osobie upoważnionej rejestracji podlegają również imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL upoważnionej osoby.
4. W przypadku obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim rejestruje się dane o obywatelstwie, numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.
5. Ewidencję wydanych zaświadczeń urząd gminy może prowadzić w formie papierowej lub w systemie informatycznym.
6. Ewidencja wydanych zaświadczeń prowadzona w formie papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z wyborów.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 22. [Wejście w życie]
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: J. Miller
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 94, poz. 550, Nr 102, poz. 588, Nr 134, poz. 777, Nr 147, poz. 881 i Nr 149, poz. 889.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniami Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji: z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie spisu wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 849, z 2005 r. Nr 166, poz. 1395, z 2009 r. Nr 63, poz. 527 oraz z 2010 r. Nr 66, poz. 425), z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz. U. Nr 84, poz. 922, z 2005 r. Nr 102, poz. 858 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 528), z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 62, poz. 583 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 530), z dnia 19 października 2006 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 191, poz. 1417 oraz z 2010 r. Nr 121, poz. 821), które na podstawie art. 15 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113, Nr 102, poz. 588, Nr 147, poz. 881 i Nr 149, poz. 889) tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 27 lipca 2011 r. (poz. 942)
Załącznik nr 1
WZÓR – CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 2
WZÓR – CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 3
WZÓR – WYKAZ WYBORCÓW PRZEBYWAJĄCYCH W ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ, DOMACH OPIEKI SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH ORAZ ODDZIAŁACH ZEWNĘTRZNYCH TAKICH ZAKŁADÓW I ARESZTÓW, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA
Załącznik nr 4
WZÓR – ZAWIADOMIENIE O DOPISANIU LUB WPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE
Załącznik nr 5
WZÓR – WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW
Załącznik nr 6
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA
- Data ogłoszenia: 2011-07-29
- Data wejścia w życie: 2011-08-01
- Data obowiązywania: 2014-07-16
- Dokument traci ważność: 2015-01-06
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA