REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 93 poz. 539
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 15 kwietnia 2011 r.
w sprawie metod i środków kontroli w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich
Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres działania]
1) organizację i formy kontroli;
2) działania zapobiegawcze oraz działania w przypadkach bezprawnej ingerencji;
3) rodzaje urządzeń technicznych stosowanych do kontroli, zwanych dalej „technicznymi środkami ochrony”.
§ 2. [Metody i środki ochrony statku, obiektu portowego i portu]
§ 3. [Techniczne środki ochrony]
1) systemów i urządzeń alarmowych i monitorujących obejmujących:
a) systemy sygnalizacji włamania i napadu,
b) systemy telewizji przemysłowej,
c) systemy radiolokacyjne,
d) systemy kontroli dostępu,
e) urządzenia pozwalające wykryć przedmioty lub substancje zabronione;
2) przewodowej lub bezprzewodowej łączności wartowniczej i łączności służb dyżurnych;
3) ogrodzenia:
a) z siatki metalowej,
b) panelowego lub z barier metalowych,
c) murowanego lub z prefabrykowanych segmentów betonowych;
4) oświetlenia obiektów:
a) zewnętrznego, w tym oświetlenia granic obszarów obiektów portowych i portu,
b) wewnętrznego,
c) awaryjnego magazynów, pomieszczeń ważnych z punktu widzenia ochrony żeglugi i portów oraz miejsc dostępu do statku przy nabrzeżu lub od strony wody;
5) oznaczenia w postaci tablic ostrzegawczych.
2. Katalog i zakres zastosowania technicznych środków ochrony powinien uwzględniać wymagania określone w zatwierdzonej ocenie stanu ochrony tego statku, obiektu portowego lub portu.
§ 4. [Plan ochrony statku, obiektu portowego lub portu]
§ 5. [Tablice informacyjne]
§ 6. [Obszary o ograniczonym dostępie oraz obszary monitorowane]
2. Zarządzający obiektem portowym lub portem wyznacza w granicach obiektu portowego lub portu obszary o ograniczonym dostępie oraz obszary monitorowane, uwzględniając przepisy sekcji 16.21-16.29 i 16.49-16.54 części B Kodeksu ISPS.
3. Obszary o ograniczonym dostępie oraz obszary monitorowane w zależności od poziomu ochrony, z uwzględnieniem granic tych obszarów, są określane w planie ochrony statku, obiektu portowego lub portu.
4. Obszary o ograniczonym dostępie oraz obszary monitorowane przez system telewizji przemysłowej oznacza się tablicami ostrzegawczymi określonymi w załączniku do rozporządzenia.
§ 7. [Ochrona fizyczna]
§ 8. [Podmioty zwolnione z obowiązku posiadania przepustki]
2. Wymóg, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1) pasażerów posiadających ważne dokumenty podróży oraz dokumenty tożsamości, wraz z wizami, o ile są wymagane;
2) członków załóg oraz marynarzy mustrujących lub zmustrowanych ze statku, posiadających dokumenty tożsamości, pod warunkiem wpisania ich na listę załogi statku cumującego przy obiekcie portowym lub w porcie;
3) inspektorów bandery i portu;
4) inspektorów rybołówstwa morskiego;
5) pracowników granicznych inspektoratów weterynarii upoważnionych do kontroli statków;
6) osób biorących udział w akcji ratowniczej;
7) żołnierzy oraz funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu oraz Służby Celnej podczas wykonywania czynności służbowych;
8) pojazdów i jednostek pływających kierowanych przez osoby wymienione w pkt 4–7;
9) oznakowanych pojazdów stanowiących stałe wyposażenie obiektu portowego lub portu.
§ 9. [Przepustka]
2. Przepustkę jednorazową dla osoby lub pojazdu wydaje się po sprawdzeniu dokumentu tożsamości osoby ubiegającej się o tę przepustkę i potwierdzeniu celu wizyty.
3. Przepustka jednorazowa jest ważna wyłącznie z dokumentem tożsamości osoby okazującej tę przepustkę.
4. Wydawanie przepustek jest ewidencjonowane.
§ 10. [Instrukcja przepustkowa]
2. Zarządzający portem wydaje instrukcję przepustkową, w której określa w szczególności:
1) organizację systemu wydawania przepustek;
2) warunki i tryb występowania o uzyskanie przepustki;
3) tryb przyznawania i zwracania przepustki;
4) sposób użytkowania przepustki;
5) sposób postępowania w przypadku naruszenia postanowień tej instrukcji;
6) sposób postępowania w przypadku utraty przepustki;
7) sposób niszczenia nieaktualnych (nieważnych) przepustek.
§ 11. [Rodzaje przepustek i ich elementy]
1) stałe;
2) okresowe;
3) jednorazowe.
2. Przepustka stała i okresowa dla osoby zawiera:
1) fotografię osoby;
2) imię i nazwisko osoby;
3) numer przepustki;
4) okres ważności przepustki;
5) oznaczenie obszarów, do których dostępu uprawnia przepustka;
6) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
3. Przepustka jednorazowa dla osoby zawiera:
1) imię i nazwisko osoby;
2) numer przepustki;
3) okres ważności przepustki;
4) cel wizyty;
5) napisy: „GOŚĆ” i „VISITOR”;
6) oznaczenie obszarów, do których dostępu uprawnia przepustka;
7) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
4. Przepustka stała i okresowa dla pojazdu zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę właściciela, posiadacza lub użytkownika pojazdu;
2) markę i numer rejestracyjny pojazdu;
3) numer przepustki;
4) okres ważności przepustki;
5) oznaczenie obszarów, do których dostępu uprawnia przepustka;
6) oznaczenie bram wjazdu i wyjazdu;
7) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
5. Przepustka jednorazowa dla pojazdu zawiera:
1) imię i nazwisko kierującego;
2) markę i numer rejestracyjny pojazdu;
3) numer przepustki;
4) okres ważności przepustki;
5) cel wizyty;
6) napisy: „GOŚĆ” i „VISITOR”;
7) oznaczenie obszarów, do których dostępu uprawnia przepustka;
8) oznaczenie bram wjazdu i wyjazdu;
9) zabezpieczenie przed jej podrobieniem lub przerobieniem.
§ 12. [System rejestracji i śledzenia pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających]
§ 13. [Kontrolowanie dostępu do statku, portu oraz do obszarów o ograniczonym dostępie]
2. Dostęp do portu oraz obiektu portowego jest kontrolowany przez jednostkę ochrony co najmniej przy zastosowaniu przepustek.
3. Dostęp do obszarów o ograniczonym dostępie jest dodatkowo kontrolowany przy zastosowaniu technicznych środków ochrony lub odpowiednio oznaczonych przepustek.
§ 14. [Określenie dostępu do akwenów na obszarze portu lub obiektu portowego]
§ 15. [Osoby posiadające dostęp do obszarów o ograniczonym dostępie]
2. Dostęp do obszarów o ograniczonym dostępie, przeznaczonych do dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wejścia na pokład statku, mają:
1) osoby, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1–7;
2) osoby upoważnione przez dyrektora urzędu morskiego do weryfikacji planu ochrony obiektu portowego w zakresie określonym w upoważnieniu posiadające odpowiednie przepustki i dokument tożsamości;
3) osoby upoważnione przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do weryfikacji planu ochrony portu w zakresie określonym w upoważnieniu posiadające odpowiednie przepustki i dokument tożsamości.
§ 16. [Określenie szczegółowych rozwiązań dotyczących dostępu do portu lub obiektu portowego]
§ 17. [Kontrola dostępu i ochrona statku]
1) kapitan statku, oficer ochrony statku oraz wyznaczeni członkowie załogi – w zakresie określonym w planie ochrony statku;
2) jednostka ochrony we współdziałaniu z Policją i Strażą Graniczną – w zakresie wynikającym z planu ochrony obiektu portowego lub portu, lub planów postępowania w sytuacjach kryzysowych, w odniesieniu do działań statek – obiekt portowy.
2. Przed odpłynięciem statku kapitan statku zarządza przeprowadzenie przez załogę statku obchodu w celu sprawdzenia, czy na statku nie znajdują się osoby nieupoważnione oraz przedmioty lub substancje zabronione, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy.
3. Obchód, o którym mowa w ust. 2, może być przeprowadzony wspólnie z jednostką ochrony, a w uzasadnionych przypadkach z osobami, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 7.
4. Nabrzeże i obszar wokół statku oświetla się w sposób zapewniający kontrolę dostępu do statku.
§ 18. [Kontrola osób i ich bagażu, pojazdów, ładunku oraz zapasów statkowych]
§ 19. [Sposoby przeprowadzania kontroli osób i ich bagażu, pojazdów, ładunku oraz zapasów statkowych]
1) kontroli tożsamości osób i danych pojazdów przez:
a) sprawdzenie tożsamości osoby kontrolowanej oraz jej uprawnień do wstępu lub przebywania na terenie portu, obiektu portowego lub na statku,
b) sprawdzenie zgodności danych pojazdu z przepustką;
2) kontroli osób przez stosowanie pojedynczo lub łącznie:
a) kontroli przy zastosowaniu ręcznego detektora metali,
b) kontroli przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu,
c) kontroli manualnej, o której mowa w art. 40 ust. 5 ustawy,
d) kontroli przy zastosowaniu innego sprzętu specjalistycznego, służącego do wykrywania przedmiotów i substancji zabronionych;
3) kontroli bagaży przez stosowanie pojedynczo lub łącznie:
a) kontroli manualnej zawartości bagażu,
b) prześwietlenia bagażu przy użyciu urządzeń rentgenowskich,
c) kontroli przy zastosowaniu innego sprzętu specjalistycznego, służącego do wykrywania przedmiotów i substancji zabronionych;
4) kontroli pojazdów, przewożonych nimi ładunków i zapasów statkowych przez stosowanie pojedynczo lub łącznie:
a) kontroli wzrokowej elementów takich jak: przestrzenie ładunkowe, wnętrza, schowki i skrytki, zamknięcia, plomby i inne zabezpieczenia,
b) kontroli manualnej,
c) prześwietlenia przy użyciu urządzeń rentgenowskich,
d) kontroli przy zastosowaniu innego sprzętu specjalistycznego, służącego do wykrywania przedmiotów i substancji zabronionych.
2. Podczas realizacji czynności określonych w ust. 1 pkt 2–4 dopuszcza się stosowanie stacjonarnych lub przenośnych urządzeń służących do kontroli radiometrycznej.
3. Czynności, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, wobec której zostały podjęte.
4. Niezależnie od czynności, o których mowa w ust. 1, kontrola, o której mowa w § 18, może polegać także na monitorowaniu pokładów statku, obszaru obiektu portowego lub portu, w tym wybranych pomieszczeń i terenu przyległego do granic portu, za pomocą patroli złożonych z pracowników jednostek ochrony, członków załogi statku lub za pomocą technicznych środków ochrony stanowiących system telewizji przemysłowej.
5. W przypadku gdy jednostka ochrony przeprowadzająca kontrolę ujawni naruszenie przepisów w zakresie ochrony, powodujących zagrożenie dla ochrony żeglugi, obiektu portowego lub portu, należy powiadomić właściwe służby wymienione w § 8 ust. 2 pkt 7.
§ 20. [Dozór nad bagażem oraz nad pojazdami, pojazdami kolejowymi i jednostkami pływającymi dostarczającymi ładunek lub zapasy statkowe]
§ 21. [Postępowanie w przypadku zadziałania alarmu detektora metali]
2. Osoby odmawiającej poddania się kontroli nie wpuszcza się odpowiednio: na pokład statku, na teren obiektu portowego lub portu, a w uzasadnionym przypadku powiadamia się o tym zdarzeniu Policję lub Straż Graniczną.
3. Sprawdzanie zawartości bagażu odbywa się, w miarę możliwości, w obecności posiadacza lub osoby odpowiedzialnej za bagaż.
§ 22. [Oznakowanie miejsc przeznaczonych do kontroli manualnej]
2. Sposób oznakowania miejsc przeznaczonych do kontroli manualnej określają plany ochrony statku, obiektu portowego lub portu.
§ 23. [Kontrola ładunku oraz zapasów statkowych]
2. Kontrolę zapasów statkowych dostarczanych na statek przeprowadza się w obecności dostawcy i członka załogi statku.
§ 24. [Przepisy regulujące zakres metod i środków kontroli]
2. Kontrole ochrony w portach przeprowadza się zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 Parlamentu i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie wzmocnienia ochrony statków i obiektów portowych (Dz. Urz. UE L 129 z 29.04.2004, str. 6, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 74).
§ 25. [Metody i środki kontroli w zakresie ochrony żeglugi i portów jako działania zapobiegawcze]
§ 26. [Działania po wystąpieniu aktu bezprawnej ingerencji]
2. Działania w przypadku bezprawnej ingerencji powinny być adekwatne do występującego zagrożenia i odpowiadać potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji.
3. Działania w przypadku bezprawnej ingerencji powinny być zgodne z zasadami określonymi w planach ochrony statku, obiektu portowego i portu.
§ 27. [Dostosowanie metod i środków kontroli ochrony do wymogów rozporządzenia]
2. W terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia armatorzy oraz zarządzający obiektami portowymi i portami dostosują techniczne środki ochrony do wymogów określonych w § 3 ust. 1 pkt 1–3.
§ 28. [Wejście w życie]
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 15 kwietnia 2011 r. (poz. 539)
1. TABLICA OSTRZEGAWCZA DLA OBSZARU O OGRANICZONYM DOSTĘPIE
Objaśnienia:
1. Tablicę wykonuje się z masy plastycznej sporządzonej ze spienionego polichlorku winylu (PCW) albo blachy ocynkowanej stalowej lub blachy aluminiowej.
2. Tablica ma kształt prostokąta o wymiarach w proporcjach 3:1 ustawiona poziomo.
3. Tło tablicy jest koloru białego z symbolem w postaci czarnego ideogramu idącego człowieka w czerwonym okręgu z przekreśleniem koloru czerwonego oraz tekst w kolorze białym na tle czerwonym w języku polskim: „Obszar o ograniczonym dostępie. Nieuprawniona obecność w tym obszarze stanowi naruszenie ochrony” i angielskim: „Restricted area. Unauthorized presence within this area constitutes a breach of security”.
2. TABLICA OSTRZEGAWCZA DLA OBSZARU MONITOROWANEGO
Objaśnienia:
1. Tablicę wykonuje się z masy plastycznej sporządzonej ze spienionego polichlorku winylu (PCW) albo blachy ocynkowanej stalowej lub blachy aluminiowej.
2. Tablica ma kształt prostokąta o wymiarach w proporcjach 2:3 ustawiona pionowo.
3. Tło tablicy jest koloru żółtego z czarnym symbolem kamery przemysłowej położonym centralnie i czarnym napisem w języku polskim: „Obszar monitorowany” i angielskim: „This area is under CCTV surveillance”.
- Data ogłoszenia: 2011-05-09
- Data wejścia w życie: 2011-08-10
- Data obowiązywania: 2019-04-10
- Dokument traci ważność: 2023-05-17
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA