REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2011 nr 69 poz. 368
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235) zarządza się, co następuje:
1) psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki (20 godzin):
a) adaptacja jako rezultat rozwoju,
b) przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia,
c) uwarunkowania procesu rozwoju jednostki,
d) osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki;
2) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (25 godzin):
a) zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym,
b) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
c) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
d) neurologiczne podstawy rozwoju dziecka,
e) mechanizmy rozwoju dziecka;
3) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (120 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
4) kompetencje opiekuna dziecka (35 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów,
e) emisja głosu;
5) praktyki zawodowe (80 godzin).
1) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (60 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
d) innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka,
e) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
2) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
b) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów.
1) udzielanie dziecku pierwszej pomocy;
2) opieka pielęgnacyjna;
3) stymulowanie rozwoju dziecka przez organizowanie zabaw: eksploracyjnych, muzycznych, rytmicznych, plastycznych i technicznych.
1) rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (20 godzin):
a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka,
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka;
2) stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka (90 godzin):
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa),
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka;
3) kompetencje opiekuna dziecka (20 godzin):
a) odpowiedzialność prawna opiekuna,
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy),
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) praktyki zawodowe (30 godzin).
1) udzielanie dziecku pierwszej pomocy;
2) umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów;
3) innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka.
Minister Pracy i Polityki Społecznej: J. Fedak
|
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – sprawy rodziny, na podstawie z § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
- Data ogłoszenia: 2011-03-31
- Data wejścia w życie: 2011-04-04
- Data obowiązywania: 2019-07-17
- Dokument traci ważność: 2020-07-06
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA