REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 230 poz. 1512
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych
Na podstawie art. 8 ust. 6 oraz art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) komisyjny tryb ustalania stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego instytutu;
2) regulowanie zobowiązań;
3) zabezpieczenie roszczeń pracowniczych;
4) zagospodarowanie mienia.
Rozdział 2
Tworzenie instytutów
§ 2.
1) określenie dziedzin i zakresu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz sektorów gospodarki i innych obszarów istotnych dla funkcjonowania państwa, w jakich powstała potrzeba utworzenia instytutu;
2) ocenę zasadności prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1, w formie określonej przepisami ustawy;
3) określenie możliwości spełnienia warunków wymaganych dla utworzenia instytutu, o których mowa w art. 4 ustawy;
4) określenie potencjału wdrożeniowego w obszarze dziedzin i zakresu badań naukowych lub prac rozwojowych, o których mowa w pkt 1.
1) trzy osoby wskazane przez ministra właściwego ze względu na planowaną działalność instytutu, w tym osoba posiadająca wiedzę i doświadczenie w obszarze zastosowań wyników prac badawczych oraz osoba posiadająca wiedzę i doświadczenie w zakresie zarządzania finansami;
2) dwie osoby wskazane przez ministra właściwego do spraw nauki, reprezentujące dziedzinę nauki właściwą dla tworzonego instytutu.
1) ocenę skutków finansowych utworzenia instytutu, w tym wpływu na sektor finansów publicznych;
2) ocenę wpływu na konkurencyjność gospodarki przedsiębiorstw oraz rynek pracy;
3) analizę konkurencji na rynku badań w dziedzinach nauki, w których miałby działać nowo utworzony instytut;
4) analizę sytuacji aktualnej i przyszłej na rynkach, na których mogłyby być wdrażane wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych prowadzonych przez nowo utworzony instytut.
Rozdział 3
Łączenie i podział instytutów
§ 7.
1) utworzeniu jednego instytutu z dwóch lub większej liczby instytutów, które w wyniku połączenia tracą osobowość prawną;
2) włączeniu do instytutu jednego lub większej liczby instytutów, które w wyniku włączenia tracą osobowość prawną.
2. Instytut, do którego włączono inny instytut lub kilka instytutów, może zachować dotychczasową nazwę.
1) utworzeniu z instytutu dwóch lub większej liczby instytutów;
2) wydzieleniu z instytutu komórki organizacyjnej w celu włączenia do innego instytutu;
3) wydzieleniu z instytutu określonych komórek organizacyjnych w celu utworzenia nowego instytutu lub instytutów.
1) oznaczenie łączonych instytutów, przez wskazanie:
a) nazwy i siedziby,
b) numerów identyfikacyjnych REGON,
c) numerów identyfikacji podatkowej NIP;
2) określenie instytutu utworzonego w wyniku połączenia instytutów;
3) określenie terminu połączenia instytutów;
4) określenie składników majątkowych, w tym tytułu prawnego do nieruchomości, które w wyniku połączenia wejdą w skład majątku instytutu, o którym mowa w § 7.
2. Jeżeli łączenie instytutów następuje w czasie roku obrotowego, akt o połączeniu powinien zawierać także zasady łączenia planów rzeczowo-finansowych instytutów oraz podziału nagród, premii i innych świadczeń.
1) określenie instytutu podlegającego podziałowi, przez wskazanie:
a) nazwy i siedziby,
b) numeru identyfikacyjnego REGON,
c) numeru identyfikacji podatkowej NIP;
2) określenie terminu podziału instytutu;
3) określenie instytutów, które zostaną utworzone w wyniku podziału lub do których będą dołączone komórki organizacyjne instytutu podlegającego podziałowi;
4) określenie komórek organizacyjnych, które będą wydzielone z instytutu w celu ich włączenia do innych instytutów lub instytutów powstałych w wyniku podziału;
5) ustalenia dotyczące sposobu podziału mienia oraz rozliczeń z tytułu zobowiązań i przejęcia uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych.
2. Instytut powstały w wyniku łączenia przejmuje należności i zobowiązania łączonych instytutów.
3. Instytuty powstałe w wyniku podziału przejmują solidarnie należności i zobowiązania instytutów podlegających podziałowi.
4. Podział zobowiązań instytutu podlegającego podziałowi może być dokonany w drodze umowy, za zgodą wierzycieli.
5. Do pracowników łączonych i dzielonych instytutów stosuje się art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.1)).
2. W skład komisji wchodzą:
1) dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut podlegający podziałowi lub po jednym przedstawicielu ministrów nadzorujących łączone instytuty;
2) dyrektorzy instytutów podlegających łączeniu lub dyrektor instytutu podlegającego podziałowi;
3) po jednym przedstawicielu rad naukowych każdego z instytutów podlegających łączeniu lub podziałowi;
4) ekspert w dziedzinie gospodarczych zastosowań wyników działalności badawczo-rozwojowej instytutu podlegającego podziałowi lub łączonych instytutów wskazany przez ministra nadzorującego instytut.
3. W pracach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym:
1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki;
3) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych z każdego instytutu.
4. Komisja, o której mowa w ust. 1, powołana w związku z planowanym podziałem instytutu, sporządza szczegółowe propozycje podziału instytutu, a także propozycje podziału mienia i zobowiązań.
5. W przypadku łączenia instytutów obsługę prac komisji zapewnia instytut, do którego włączany jest inny instytut. W przypadku podziału instytutu obsługę prac komisji zapewnia dzielony instytut.
2. Wykaz mienia oraz zobowiązań i należności przysługujących łączonym lub dzielonym instytutom, które podlegają przejęciu przez instytut, do którego włączono inne instytuty, instytut powstały w wyniku połączenia lub instytuty powstałe w wyniku podziału, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
3. Instytuty, do których włączono wydzielone komórki organizacyjne innych instytutów, przejmują pracowników tych komórek organizacyjnych.
4. Podział mienia i zobowiązań następuje na podstawie zbadanego i zatwierdzonego sprawozdania finansowego oraz spisu inwentaryzacyjnego zarządzonego przez dyrektora instytutu ulegającego podziałowi.
2. Ministrowie nadzorujący instytuty powstałe w wyniku podziału wyznaczają osoby pełniące funkcję tymczasowych kierowników instytutów powstałych w wyniku podziału.
3. Osoba pełniąca funkcję tymczasowego kierownika instytutu składa niezwłocznie wniosek o wpisanie instytutu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz o wykreślenie z rejestru instytutów podlegających połączeniu.
4. Minister nadzorujący instytut podlegający podziałowi, w przypadku dokonania podziału, o którym mowa w § 8 pkt 1, składa wniosek o wykreślenie instytutu z Krajowego Rejestru Sądowego.
2. W przypadku dokonania łączenia instytutów, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, rada naukowa instytutu lub instytutów włączonych do innego instytutu działa do dnia wykreślenia tego instytutu lub instytutów z Krajowego Rejestru Sądowego, a rada naukowa instytutu, do którego włączono inny instytut lub instytuty, działa do dnia zakończenia swojej kadencji.
3. Z dniem podziału instytutu, o którym mowa w § 8 pkt 1, kończy się kadencja rady naukowej instytutu.
Rozdział 4
Reorganizacja instytutu
§ 17.
1) zmianie przedmiotu lub zakresu jego działania;
2) zmianie dotychczasowej nazwy;
3) zmianie ministra nadzorującego.
2. Reorganizację instytutu przeprowadza się na wniosek ministra nadzorującego instytut.
1) określenie instytutu podlegającego reorganizacji, przez wskazanie:
a) nazwy i siedziby,
b) numeru identyfikacyjnego REGON,
c) numeru identyfikacji podatkowej NIP;
2) określenie terminu przeprowadzenia reorganizacji instytutu;
3) określenie zakresu reorganizacji instytutu, zgodnie z § 17 ust. 1.
2. Jeżeli skutkiem reorganizacji będą istotne zmiany w zatrudnieniu lub majątku instytutu, akt o reorganizacji instytutu określa również sposób zabezpieczenia roszczeń pracowniczych lub zagospodarowania mienia instytutu.
Rozdział 5
Włączanie instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk
§ 19.
1) określenie instytutu podlegającego włączeniu, przez wskazanie:
a) nazwy i siedziby,
b) numeru identyfikacyjnego REGON,
c) numeru identyfikacji podatkowej NIP;
2) określenie instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub uczelni publicznej, do których instytut zostaje włączony, przez wskazanie:
a) nazwy i siedziby,
b) numeru identyfikacyjnego REGON,
c) numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3) określenie terminu włączenia instytutu;
4) określenie zasad przejęcia składników majątkowych oraz zobowiązań włączanego instytutu przez uczelnię lub instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk.
2. W skład komisji wchodzą:
1) dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut;
2) dyrektor wtaczanego instytutu;
3) przedstawiciel instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk, do którego planuje się włączenie instytutu, lub przedstawiciel uczelni publicznej, do której planuje się włączenie instytutu;
4) przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych działających w instytucie.
3. Obsługę prac komisji zapewnia instytut włączany do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk.
1) informacje na temat składników majątkowych wtaczanego instytutu, ze wskazaniem ich wartości bilansowej, wynikającej ze sprawozdania finansowego sporządzonego za ostatni rok obrotowy;
2) informację na temat stanu zobowiązań instytutu;
3) opinię dyrektora instytutu lub rady naukowej w sprawie inicjatywy włączenia instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk;
4) rekomendację dotyczącą celowości przeprowadzenia procesu przekształcenia lub włączenia instytutu, dołączając opinię rady naukowej instytutu oraz stanowisko instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub uczelni publicznej, do których planuje się włączenie instytutu.
2. Wykaz mienia oraz należności przysługujących włączanemu instytutowi, które podlega przejęciu przez uczelnię publiczną lub instytut Polskiej Akademii Nauk, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
3. Przed włączeniem instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu Polskiej Akademii Nauk instytut jest obowiązany zabezpieczyć wszystkich wierzycieli oraz zabezpieczyć zobowiązania wobec pracowników, z wyłączeniem zobowiązań wynikających z umów określających sposób rozliczania dotacji przyznanych ze środków finansowych na naukę, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).
4. Przed włączeniem instytutu do uczelni publicznej lub do instytutu Polskiej Akademii Nauk instytut jest obowiązany rozliczyć wykorzystanie środków finansowych otrzymanych w ramach realizacji umów, o których mowa w ust. 3.
5. Pracownicy wtaczanego instytutu stają się na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracownikami instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk lub uczelni publicznej, do których włączono instytut.
Rozdział 6
Przekształcanie instytutu w instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk
§ 24.
2. Z wnioskiem o podjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1, występuje minister nadzorujący instytut.
Rozdział 7
Przekształcenie instytutu w instytucję gospodarki budżetowej
§ 26.
2. W skład komisji wchodzą:
1) dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut;
2) dyrektor przekształcanego instytutu;
3) przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych działających w instytucie.
3. Obsługę prac komisji zapewnia instytut przekształcany w instytucję gospodarki budżetowej.
1) informacje na temat składników majątkowych przekształcanego instytutu, ze wskazaniem ich wartości bilansowej, wynikającej ze sprawozdania finansowego sporządzonego za ostatni rok obrotowy;
2) informację na temat stanu zobowiązań instytutu;
3) opinię dyrektora instytutu lub rady naukowej w sprawie inicjatywy przekształcenia instytutu w instytucję gospodarki budżetowej;
4) rekomendację dotyczącą celowości przeprowadzenia procesu przekształcenia instytutu, dołączając opinię rady naukowej instytutu.
2. Bilans zamknięcia przekształcanego instytutu staje się bilansem otwarcia instytucji gospodarki budżetowej.
3. W przypadku przekształcenia więcej niż jednego instytutu w instytucję gospodarki budżetowej bilans otwarcia instytucji gospodarki budżetowej sporządza się na podstawie bilansów zamknięcia instytutów, po uwzględnieniu wzajemnych rozliczeń.
4. Określenie mienia przekształcanego instytutu następuje na podstawie sprawozdania finansowego tego instytutu sporządzonego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia, zbadanego przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i zatwierdzonego przez ministra nadzorującego instytut.
5. Wykaz mienia oraz należności przysługujących przekształcanemu instytutowi, które podlegają przejęciu przez instytucję gospodarki budżetowej, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
6. Przed przekształceniem instytutu w instytucję gospodarki budżetowej instytut jest obowiązany zabezpieczyć wszystkich wierzycieli oraz zabezpieczyć zobowiązania wobec pracowników, z wyłączeniem zobowiązań wynikających z umów określających sposób rozliczania dotacji przyznanych ze środków finansowych na naukę, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.
7. Przed przekształceniem w instytucję gospodarki budżetowej instytut jest obowiązany rozliczyć wykorzystanie środków finansowych otrzymanych w ramach realizacji umów, o których mowa w ust. 6.
8. Wniosek o wpis instytucji gospodarki budżetowej do Krajowego Rejestru Sądowego składa dyrektor instytucji gospodarki budżetowej.
1) określenie organu administracji rządowej wykonującego funkcję organu założycielskiego instytucji gospodarki budżetowej;
2) określenie instytutu podlegającego przekształceniu, przez wskazanie:
a) nazwy i siedziby,
b) numeru identyfikacyjnego REGON,
c) numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3) określenie przedmiotu działalności podstawowej instytucji gospodarki budżetowej, w tym wskazanie, jakie zadania publiczne będą przez nią realizowane;
4) określenie źródła przychodów instytucji gospodarki budżetowej;
5) określenie zasad przejęcia mienia, w tym aktywów trwałych i obrotowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, oraz zobowiązań.
Rozdział 8
Likwidacja instytutu
§ 30.
2. W skład komisji wchodzą:
1) dwaj przedstawiciele ministra nadzorującego instytut przeznaczony do likwidacji;
2) dyrektor instytutu;
3) dwaj przedstawiciele rady naukowej instytutu.
3. W pracach komisji mogą uczestniczyć, z głosem doradczym:
1) przedstawiciel Rady Głównej Instytutów Badawczych;
2) przedstawiciel banku obsługującego instytut;
3) przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych;
4) kandydat na likwidatora;
5) ekspert w dziedzinie zastosowań wyników działalności badawczo-rozwojowej instytutu podlegającego likwidacji.
4. Komisja opracowuje opinię zawierającą w szczególności:
1) analizę stanu organizacyjno-prawnego oraz ocenę stanu ekonomiczno-finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego majątku, wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw autorskich instytutu;
2) analizę stanu kadrowego instytutu;
3) analizę możliwości zaspokojenia lub zabezpieczenia zobowiązań instytutu;
4) propozycje w zakresie zagospodarowania mienia i należności instytutu.
5. Obsługę prac komisji zapewnia instytut podlegający likwidacji.
1) określenie instytutu podlegającego likwidacji;
2) określenie dnia otwarcia i zakończenia likwidacji;
3) określenie terminu zakończenia działalności instytutu;
4) określenie sposobu i trybu rozdysponowania mienia instytutu;
5) określenie sposobu uregulowania zobowiązań.
1) minister nadzorujący odwołuje dyrektora;
2) rada naukowa ulega rozwiązaniu.
2. Likwidator działa na podstawie umowy zawartej z ministrem nadzorującym instytut.
3. Wynagrodzenie likwidatora jest finansowane ze środków likwidowanego instytutu i zaliczane do kosztów likwidacji.
4. Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora likwidowanego instytutu w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności instytutu.
1) sporządzenie planu finansowego likwidacji instytutu;
2) opracowanie harmonogramu likwidacji instytutu;
3) zgłoszenie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji instytutu;
4) zawiadomienie banku obsługującego instytut o otwarciu likwidacji;
5) składanie ministrowi nadzorującemu instytut okresowych sprawozdań z przebiegu likwidacji;
6) sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
7) egzekucja należności, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli;
8) zagospodarowanie mienia według wskazań ministra nadzorującego instytut;
9) uregulowanie zobowiązań instytutu wobec jego pracowników oraz rozwiązanie z nimi stosunku pracy;
10) zgłoszenie wniosku o wykreślenie instytutu z Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie decyzji ministra nadzorującego o uznaniu instytutu za zlikwidowany;
11) przekazanie materiałów do archiwum.
Rozdział 9
Przepis końcowy
§ 40.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704 oraz z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228 i Nr 224, poz. 1459.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 90, poz. 996).
- Data ogłoszenia: 2010-12-07
- Data wejścia w życie: 2010-12-22
- Data obowiązywania: 2010-12-22
- Dokument traci ważność: 2018-10-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA