REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2010 nr 217 poz. 1431
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 listopada 2010 r.
w sprawie sposobu przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów
Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) systemie SWIBŻ – oznacza to elektroniczny System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi wykorzystywany przez administrację morską oraz służby współpracujące do celów monitorowania ruchu statków oraz automatycznej wymiany informacji dotyczących bieżącej sytuacji nawigacyjnej w polskich obszarach morskich, wczesnego ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach, jak również wspierania akcji ratowniczych, kryzysowych oraz ochrony statków i obiektów portowych;
2) systemie SSAS – oznacza to system alertu o zagrożeniu ochrony statku, o którym mowa w prawidle 6 Rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35 poz. 177) i Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173);
3) sytuacjach zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów – oznacza to zdarzenia zdefiniowane w sekcji 8.9 w odniesieniu do statków i sekcji 15.11 w odniesieniu do obiektów portowych, części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów – Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) oraz sytuacje określone w planach ochrony statków, obiektów portowych i portów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 i 19 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej „ustawą”.
Rozdział 2
Sposób przekazywania informacji
§ 3.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, w miarę możliwości technicznych, chroni się przed dostępem osób niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotem przekazywanych informacji.
2. Sposób przekazywania informacji przez punkt odbioru alertu w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku określają przepisy wydane na podstawie art. 17 pkt 2 ustawy.
2. Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów przekazuje się w trybie alertu.
3. Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacjach, gdy nie występuje zagrożenie lub naruszenie ochrony żeglugi i portów, przekazuje się w trybie zdarzenia publicznego lub prywatnego.
4. Informacje w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów potwierdza się drogą telefoniczną lub radiową, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub za pośrednictwem posłańca.
Rozdział 3
Obieg informacji
§ 9.
2. Oficer ochrony armatora przekazuje informacje o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku do punktu odbioru alertu, o którym mowa w § 5 ust. 2.
3. Kapitan, oficer ochrony statku lub oficer ochrony armatora informuje za pomocą innych dostępnych środków łączności o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku, z zastrzeżeniem § 3, regionalny punkt kontaktowy w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, lub gdy nie można przesłać alertu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
1) centralnego punktu kontaktowego;
2) służby dyżurnej operacyjnej właściwego terytorialnie oddziału Straży Granicznej;
3) dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej;
4) właściwego wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego;
5) oficerów ochrony odpowiednio statku, armatora, obiektu portowego lub portu, których sytuacja zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów może dotyczyć.
1) Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
2) Centrum Antyterrorystycznego.
2. Dane zawarte w liście teleadresowej ochrony żeglugi i portów sprawdza się nie rzadziej niż co 3 miesiące.
3. Informacje o zmianach danych, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do centralnego punktu kontaktowego, który przekazuje informację o zmianach do regionalnych punktów kontaktowych i punktu odbioru alertu.
4. Po sprawdzeniu lub aktualizacji danych, o których mowa w ust. 2, sporządza się raporty sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, i przekazuje do centralnego punktu kontaktowego.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 19.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 listopada 2010 r. (poz. 1431)
Załącznik nr 1
LISTA TELEADRESOWA OCHRONY ŻEGLUGI I PORTÓW
| Osoby odpowiedzialne | Częstotliwość radiowa lub kanał VHF | Numery telefonów | Numer faksu | Adres e-mail | Adres |
PORT................................................ |
|
|
|
|
|
|
KP – kapitanat portu |
|
|
|
|
|
|
PSO – oficer ochrony portu | ||||||
PFSO – oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
.......................................................... | ||||||
PFSO – oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
........................................................... |
|
|
|
|
|
|
ditto |
|
|
|
|
|
|
PORT............................................... |
|
|
|
|
|
|
KP – kapitanat portu |
|
|
|
|
|
|
PSO – oficer ochrony portu |
|
|
|
|
|
|
PFSO – oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
........................................................... | ||||||
PFSO – oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
.......................................................... | ||||||
ditto |
|
|
|
|
|
|
CSO - |
|
|
|
|
|
|
........................................................... | ||||||
CSO - |
|
|
|
|
|
|
........................................................... | ||||||
ditto |
|
|
|
|
|
|
MRCK – Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne |
|
|
|
|
|
|
PCK – pomocnicze centrum koordynacyjne |
|
|
|
|
|
|
POA – punkt odbioru alertu |
|
|
|
|
|
|
CPK – centralny punkt kontaktowy |
|
|
|
|
|
|
RPK – regionalny punkt kontaktowy |
|
|
|
|
|
|
MOSG – służba dyżurna operacyjna Morskiego Oddziału Straży Granicznej |
|
|
|
|
|
|
NOSG – służba dyżurna operacyjna Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej |
|
|
|
|
|
|
COM – dyżurna służba operacyjna Marynarki Wojennej |
|
|
|
|
|
|
WCZK – wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego |
|
|
|
|
|
|
KWP – komenda wojewódzka Policji |
|
|
|
|
|
|
PSP – komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej |
|
|
|
|
|
|
UCEL – urząd celny właściwy |
|
|
|
|
|
|
DUM – Dyrektor Urzędu Morskiego |
|
|
|
|
|
|
DUM – Dyrektor Urzędu Morskiego |
|
|
|
|
|
|
DUM – Dyrektor Urzędu Morskiego |
|
|
|
|
|
|
MIN – minister właściwy do spraw gospodarki morskiej |
|
|
|
|
|
|
WOJ – właściwy terytorialnie wojewoda |
|
|
|
|
|
|
RCB – Rządowe Centrum Bezpieczeństwa |
|
|
|
|
|
|
ABW – Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego |
|
|
|
|
|
|
CAT – Centrum Antyterrorystyczne |
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2
Raport sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów
- Data ogłoszenia: 2010-11-19
- Data wejścia w życie: 2010-12-04
- Data obowiązywania: 2010-12-04
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA